Citat:
Ursprungligen postat av
Woodwardbernstein
OK du är en bildad karl som har en beef med gp kultur (som vägrar ta in dina geopolitiska artiklar, eller minns jag fel?)
Dom vägrar ta in genmälen på den Hamas-propaganda som regelbundet sprids av Mikaela Blomqvist m fl Hamasanhängare.
Citat:
och en total hang up på Mikaela Blomqvist (man blir nyfiken, ska inte luska om personlig bakgrund och fint att du hyfsat ditt språkbruk på sistone i alla fall).
Jag har i detalj redogjort för mycket av de lögner, personangrepp, påhopp och tillkortakommanden som präglat medelmåttan Mikaela Blomqvists karriär alltsedan hon första gången gick i säng med en kulturchef på GP i nedan tråd om GP Kultur, samt även i tråden om PMJ - stans store grisfreudian.
(FB) GP Kultur = stollar, kommunister, judehatare och hbtq
(FB) Per Magnus Johansson, Freudianska föreningen och Arche
Citat:
Jag är inte så litterärt bevandrad som du och hade inte kunnat identifiera ett elegiskt distikon. Men kanske du har rätt i att det är ett rimligt krav på en litteraturkritiker.
Att skandera brukade man lära sig i småskolan. Att ta ut ett versmått, dessutom ett av våra vanligaste och mest förekommande versmått,
måste en kritiker av poesi klara. Hur kan en kritiker korrekt bedöma poesi om hon inte behärskar skandering? Det är faktiskt under all kritik att likt Mikaela Blomqvist sätta sig på höga hästar och avfärda nästan allt som skrivs på svenska när hon inte ens behärskar skandering.
För övrigt verkar Mikaela Blomqvist inte behärska grammatik heller. Hon inledde sin krönika om Schunnessons Ultravåld med att hävda språkfel i första meningen. Hon hade fel, vilket reddes ut i Svenska Dagbladet häromdagen. Hon skriver också i artikeln att jämförelser med de ryska mästarna inte är rättvisande. Det är en typiskt Blomqvistsk sak att skriva, som naturligtvis inte har läst de ryska mästarna. Men folk i allmänhet vet inte att Blomqvist inte har läst de ryska mästarna och kan därför inte kritisera henne för sådana jämförelser. Varför skulle en "hyllad" litteraturkritiker som Blomqvist inte ha läst de stora klassikerna? Ja du, det frågar jag mig också. Men så är det.
Citat:
Folkmord eller inte folkmord i Gaza: det råder ingen konsensus men flera internationella organisationer hävdar efter utredningar att det bör definieras så.
Varför menar du att det är ett folkmord? Det är inte särskilt intellektuellt att hänvisa till "organisationer" när man kastar sådana anklagelser över ett folk.
Citat:
Du vet säkert att många judar också menar att det är folkmord - även israeler.
Huruvida det värsta av brott har begåtts eller inte är inte en fråga om vad folk tycker utan vad som kan bevisas i domstol. Israel har anklagats för folkmord i 50 år. Det var Sovjet som först började skrika folkmord på 1960- eller 70-talet (du får googla exakt när) och sen har det upprepats under varje konflikt. Den första anklagelsen om folkmord under Gazakriget kom redan den 8 oktober 2023.