2026-09-22, 21:36
Medlem
sillynamnams avatar
Svenskans lista kan va värd en egen tråd

(FB) Svenska Dagbladets kultursida utser Sveriges 20 bästa författare
Citera
2026-09-23, 15:20
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Ja, så är det. Även jag identifierar det som det jag gissar att kritikern menar med språkfel. Det har ansetts att vårdat skriftspråk ska upprätthålla skillnaden i ordföljd mellan huvudsats och bisats:
- Måns Zelmerlöw är minsann friad i rätten. [huvudsats; verbet "är" står före "minsann"]
- På Flashback läste jag att Måns Zelmerlöw minsann är friad i rätten. [bisats; verbet "är" står efter "minsann"]
Men det är mycket vanligt i tal och blir allt vanligare i skrift att ha huvudsatsordföljd även i bisats:
- På Flashback läste jag att Måns Zelmerlöw är minsann friad i rätten.
Här fungerar "att" snarast som en citatmarkör - "nu börjar det jag refererar från annan källa".

Olle Josephsson i SvD säger "sanningen om Ultravåld" (mer specifikt: att första meningen inte kan kallas språkfel, även min åsikt)

Citat:
Man kan alltså tycka att Schunnessons startmening är realistisk, träffsäker, slafsig, felplacerad eller missljudande. Men ska man luta sig mot auktoriteter – och det bör man kanske göra vid kategoriska omdömen – går det inte att säga att den rymmer språkfel.

https://www.svd.se/a/M70PM5/debatten-om-ultravald-av-tone-schunnesson-innehaller-bokens-forsta-mening-ett-sprakfel
Citera
2026-09-25, 10:52
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein

Det är väl det här som är Svenska Dagbladets take:

Topplistor är ett imbecillt sätt att behandla litteratur. Bengt Ohlsson är inte min favvo men han hade rätt här:

Det hade han. Det ironiska är att den lista Ohlsson protesterade emot toppades av Lars Norén, som givetvis avskydde den här typen av trivialisering av litteraturen. Dagböckerna är ju till stor del en attack på kulturjournalistikens fördumning.
Medveten reducering av den intellektuella nivån.
Citera
2026-09-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
OK du är en bildad karl som har en beef med gp kultur (som vägrar ta in dina geopolitiska artiklar, eller minns jag fel?)

Dom vägrar ta in genmälen på den Hamas-propaganda som regelbundet sprids av Mikaela Blomqvist m fl Hamasanhängare.

Citat:
och en total hang up på Mikaela Blomqvist (man blir nyfiken, ska inte luska om personlig bakgrund och fint att du hyfsat ditt språkbruk på sistone i alla fall).

Jag har i detalj redogjort för mycket av de lögner, personangrepp, påhopp och tillkortakommanden som präglat medelmåttan Mikaela Blomqvists karriär alltsedan hon första gången gick i säng med en kulturchef på GP i nedan tråd om GP Kultur, samt även i tråden om PMJ - stans store grisfreudian.

(FB) GP Kultur = stollar, kommunister, judehatare och hbtq

(FB) Per Magnus Johansson, Freudianska föreningen och Arche

Citat:
Jag är inte så litterärt bevandrad som du och hade inte kunnat identifiera ett elegiskt distikon. Men kanske du har rätt i att det är ett rimligt krav på en litteraturkritiker.

Att skandera brukade man lära sig i småskolan. Att ta ut ett versmått, dessutom ett av våra vanligaste och mest förekommande versmått, måste en kritiker av poesi klara. Hur kan en kritiker korrekt bedöma poesi om hon inte behärskar skandering? Det är faktiskt under all kritik att likt Mikaela Blomqvist sätta sig på höga hästar och avfärda nästan allt som skrivs på svenska när hon inte ens behärskar skandering.

För övrigt verkar Mikaela Blomqvist inte behärska grammatik heller. Hon inledde sin krönika om Schunnessons Ultravåld med att hävda språkfel i första meningen. Hon hade fel, vilket reddes ut i Svenska Dagbladet häromdagen. Hon skriver också i artikeln att jämförelser med de ryska mästarna inte är rättvisande. Det är en typiskt Blomqvistsk sak att skriva, som naturligtvis inte har läst de ryska mästarna. Men folk i allmänhet vet inte att Blomqvist inte har läst de ryska mästarna och kan därför inte kritisera henne för sådana jämförelser. Varför skulle en "hyllad" litteraturkritiker som Blomqvist inte ha läst de stora klassikerna? Ja du, det frågar jag mig också. Men så är det.

Citat:
Folkmord eller inte folkmord i Gaza: det råder ingen konsensus men flera internationella organisationer hävdar efter utredningar att det bör definieras så.

Varför menar du att det är ett folkmord? Det är inte särskilt intellektuellt att hänvisa till "organisationer" när man kastar sådana anklagelser över ett folk.

Citat:
Du vet säkert att många judar också menar att det är folkmord - även israeler.

Huruvida det värsta av brott har begåtts eller inte är inte en fråga om vad folk tycker utan vad som kan bevisas i domstol. Israel har anklagats för folkmord i 50 år. Det var Sovjet som först började skrika folkmord på 1960- eller 70-talet (du får googla exakt när) och sen har det upprepats under varje konflikt. Den första anklagelsen om folkmord under Gazakriget kom redan den 8 oktober 2023.
Citera
Igår, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Att skandera brukade man lära sig i småskolan. Att ta ut ett versmått, dessutom ett av våra vanligaste och mest förekommande versmått, måste en kritiker av poesi klara. Hur kan en kritiker korrekt bedöma poesi om hon inte behärskar skandering? Det är faktiskt under all kritik att likt Mikaela Blomqvist sätta sig på höga hästar och avfärda nästan allt som skrivs på svenska när hon inte ens behärskar skandering.

Whatever. Du tillhör en äldre generation än jag. Inget skanderande när jag gick i plugget.
Men visst, felfinnare har ofta fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in