• 1
  • 2
2025-04-15, 08:41
Medlem
I en artikel på GP Kultur (250415) argumenterades det för att Yasin var en av Sveriges bästa artister och att det är fel av politiker att ha åsikter om att skattemedel används för att berika honom. Det är absolut inget fel med att skattemedel används åt musik som handlar om "livet som kriminell", menade artikelförfattaren.

Artikeln om Yasin, som för övrigt bara är en i mängden där tidningens kvinnliga skribenter öser beröm över den multikriminella personen, skulle möjligen kunna förklaras som ett olycksfall i arbetet om den publicerats i en annan tidning. Men nu publicerades den på GP Kultur, där det mer eller mindre varje dag publiceras galna judehatande artiklar, rena fabrikationer, pseudovetenskaplig Freudsmörja och kommunistisk propaganda.

Låt mig bidra med några exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av GP Kultur 241126
Haveriet kring Thomas Quick är inte Freuds fel

Citat:
Ursprungligen postat av GP Kultur 241210
De torterade mig för skojs skull

Artikeln om Freud fick Agnes Wold att skratta. Artikeln om tortyren handlar om hur onda judar är.

Kulturchef Hilton skriver nästan bara om homosexuell kultur. Han åker land och rike runt för att recensera teaterpjäser om bögar och filmer om transpersoner.

Sektledaren Per Magnus Johansson, som häromåret fick sparken från Göteborgs universitet eftersom han undervisade om pseudovetenskap på psykologprogrammet, skriver regelbundet för GP Kultur och det gör även andra medlemmar i Freudianska föreningen. Det har gått så långt att Freudkritikern Billy Larsson kallar GP Kultur Sveriges mest Freudvänliga.

Det stora antalet helt galna artiklar som kommer från medarbetarna på GP Kultur förtjänar en egen tråd på Flashback. Hur kan det komma sig att liberala tidningen Göteborgs-Posten tillåter att dess kultursidor domineras av judehatare, kommunister, stollar och Freudianer? I den här tråden diskuterar vi alla tokigheter på GP Kultur och dess extrema skribenter.
Senast redigerad av Petronius 2025-04-15 kl. 08:50.
Citera
2025-04-15, 09:23
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag som rör mig i kulturkretsar ibland har genom hela livet tagit mig för pannan över den naivitet (dumhet och okunskap) som kulturarbetare besitter. Som i princip alla besitter. Och det är rätt frustrerande att inte ha någon att diskutera det med då i princip alla är lika blåsta.

Jag har diskuterat det med andra grupper såsom ingenjörer eller läkare och de har mycket bättre än jag kunnat sätta fingret på problemen. Kanske för att de har distansen jag saknar.

De påpekar att kulturarbetare nästan alltid var de som var dåliga i skolan. Författare var ofta bra på vissa saker i skolan till skillnad från de som ägnade sig åt musik.
Jag har nog inte träffat en enda bildkonstnär som inte var dåligt formulerad anarkist

Enligt jordan peterson finns det inget samband mellan intelligens och kreativitet. HAn brukar ändå stödja sig på vetenskaplig forskning.

Det gäller naturligtvis inte den absoluta toppen som Proust eller Da Vinci. Men medelmåttorna alltså.
Citera
2025-04-15, 11:04
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Följer inte GP Kultur så jag killgissar att det handlar om självradikalisering. Jävligt många vill ha kulturjobben inom kläggsektorn men det finns bara ett begränsat antal platser, så det gäller att göra allt för att passa in. Då är man tyst när Katarina Frostensons man våldtar och man hyllar ortenrap med stela nödrim, fritidsgårdsbeats och uppenbart köpta Spotify-lyssningar.
Citera
2025-04-15, 11:52
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
I en artikel på GP Kultur (250415) argumenterades det för att Yasin var en av Sveriges bästa artister och att det är fel av politiker att ha åsikter om att skattemedel används för att berika honom. Det är absolut inget fel med att skattemedel används åt musik som handlar om "livet som kriminell", menade artikelförfattaren.

Problemet med det argumentet är att samma personer omedelbart och i grupp går till storms om en fritidsgård i världens minsta håla bokar Ultima Thule, eller ens spelar dem. Det är som vanligt hyckleriet och de dubbla måttstockarna som är problemet.

Att de inte inser det är ett bevis så gott som något på den massiva intellektuella inaveln i branschen. Det skulle faktiskt behövas kvotering.
Citera
2025-04-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag som rör mig i kulturkretsar ibland har genom hela livet tagit mig för pannan över den naivitet (dumhet och okunskap) som kulturarbetare besitter. Som i princip alla besitter. Och det är rätt frustrerande att inte ha någon att diskutera det med då i princip alla är lika blåsta.

Jag har diskuterat det med andra grupper såsom ingenjörer eller läkare och de har mycket bättre än jag kunnat sätta fingret på problemen. Kanske för att de har distansen jag saknar.

De påpekar att kulturarbetare nästan alltid var de som var dåliga i skolan. Författare var ofta bra på vissa saker i skolan till skillnad från de som ägnade sig åt musik.
Jag har nog inte träffat en enda bildkonstnär som inte var dåligt formulerad anarkist

Enligt jordan peterson finns det inget samband mellan intelligens och kreativitet. HAn brukar ändå stödja sig på vetenskaplig forskning.

Det gäller naturligtvis inte den absoluta toppen som Proust eller Da Vinci. Men medelmåttorna alltså.

Intressant iakttagelse! Den höga koncentrationen av stollar på GP Kultur kan sägas bero på att kulturarbetare i allmänhet är ganska korkade. Vi noterar den förklaringsmodellen och ger GP rådet att intelligenstesta sina skribenter.

Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Följer inte GP Kultur så jag killgissar att det handlar om självradikalisering. Jävligt många vill ha kulturjobben inom kläggsektorn men det finns bara ett begränsat antal platser, så det gäller att göra allt för att passa in. Då är man tyst när Katarina Frostensons man våldtar och man hyllar ortenrap med stela nödrim, fritidsgårdsbeats och uppenbart köpta Spotify-lyssningar.

Förklaringsmodell självradikalisering är noterad!

Du är för övrigt helt rätt ute när det gäller artikeln om Yasin. Först skriver artikelförfattaren att Yasin har 63 miljoner lyssnare på Spotify (vilket precis som du skriver kan förklaras med att de gäng han är en del av tjänar pengar på bedrägerier som drar upp antalet lyssningar). Sen fortsätter hon med att citera några av hans undermåliga textrader:

Jag vet du gör musik, ditt namn är aktuellt / Och jag har hört du är begåvad, intellektuellt. / Vad läser du för böcker, har du någon favorit?/ Du citerar Maya Angelou, gillar du poesi?

Men jag antar att frilansskribenter skickar in sådan här skit till tidningen för att ställa sig in hos litteraturredaktören Jenny Högström, som själv regelbundet skriver hyllningsartiklar om Yasin.

Intressant förresten att du tar upp Katarina Frostenson, vars lögnaktiga bok K hyllades av just GP Kultur. Kunde hyllningskören möjligtvis ha något att göra med att Katarina Frostensons våldtäktsdömde make är bästa kompis med Horace Engdahl, som ju särskilt efter dennes flytt till Göteborg har blivit något av husgud hos tonårstjejerna som recenserar böcker för GP Kultur?
Citera
2025-04-15, 12:51
Medlem
GP kan byta red med DN och Aftonbladet med Expressen och Aktuellt med Rapport. Ingen människa märker nånting.
Citera
2025-04-15, 13:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Problemet med det argumentet är att samma personer omedelbart och i grupp går till storms om en fritidsgård i världens minsta håla bokar Ultima Thule, eller ens spelar dem. Det är som vanligt hyckleriet och de dubbla måttstockarna som är problemet.

Att de inte inser det är ett bevis så gott som något på den massiva intellektuella inaveln i branschen. Det skulle faktiskt behövas kvotering.

Det är väl inte problemet med argumentet som sådant utan med de som använder det. Argumentet är sunt och undergrävs inte av att de som vill använda det för att kritisera den politiska styrning de ogillar hycklar och förespråkar sådan styrning i andra fall.

Både höger och vänster har försökt och försöker styra kulturen dit de vill ha den politiskt. Att hävda konstens autonomi är inte höger eller vänster per se, utan är om något ett sunt misstroende mot politikers förmåga och lämplighet att syssla med sådan styrning öht.
Citera
2025-04-15, 13:16
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Men nu publicerades den på GP Kultur, där det mer eller mindre varje dag publiceras galna judehatande artiklar,

Nooshi Dadgostar måste göra upp med judehatet
Ännu en gång har en ledande vänsterpartist spridit judehat. I veckan var det riksdagsledamoten Lorena Delgado Varas som spred en bild med en klassisk konspirationsteori om att judar styr världen

Detta är från dagens DN, jag ser raka motsatsen till en judehatande artikel, kan du förklara din konstiga tolkning.

Citat:
rena fabrikationer, pseudovetenskaplig Freudsmörja och kommunistisk propaganda.
Vad har Freud med detta att göra?
Citera
2025-04-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Nooshi Dadgostar måste göra upp med judehatet
Ännu en gång har en ledande vänsterpartist spridit judehat. I veckan var det riksdagsledamoten Lorena Delgado Varas som spred en bild med en klassisk konspirationsteori om att judar styr världen

Detta är från dagens DN, jag ser raka motsatsen till en judehatande artikel, kan du förklara din konstiga tolkning.

Min tråd handlar om GP Kultur. Vad DN skriver saknar således helt relevans och jag föreslår att du skriver om DN i en lämpligare tråd.

Citat:
Vad har Freud med detta att göra?

Freuds läror är bevisat felaktiga. Freud är pseudovetenskap. Den som hänvisar till Freud har gjort sig själv irrelevant. När GP Kultur pekas ut som den mest Freudvänliga kultursidan i riket är det således ytterligare ett argument för att det är stollar som skriver för GP Kultur. Jag har inte tillgång till exakta siffror men jag uppskattar att ungefär hälften av de regelbundet återkommande skribenterna på GP Kultur är medlemmar i Freudianska föreningen.
Citera
2025-04-15, 13:47
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Min tråd handlar om GP Kultur. Vad DN skriver saknar således helt relevans och jag föreslår att du skriver om DN i en lämpligare tråd.

Freuds läror är bevisat felaktiga. Freud är pseudovetenskap. Den som hänvisar till Freud har gjort sig själv irrelevant. När GP Kultur pekas ut som den mest Freudvänliga kultursidan i riket är det således ytterligare ett argument för att det är stollar som skriver för GP Kultur. Jag har inte tillgång till exakta siffror men jag uppskattar att ungefär hälften av de regelbundet återkommande skribenterna på GP Kultur är medlemmar i Freudianska föreningen.
Läs igenom artikeln som du citerade detta ur en gång till så der du att det inte handlar om att Freud hade rätt på något sätt.
Ursprungligen postat av GP Kultur 241126
Haveriet kring Thomas Quick är inte Freuds fel
Citera
2025-04-15, 13:56
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Jag skrev fel, artikeln om Dagostar finns givetvis i dagens GP.
Citera
2025-04-15, 14:03
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Jag skrev fel , artikeln om Dagostar finns givetvis i dagens GP.

Här några andra från GPs ledarsida
Naomi Abramowicz: Hederskulturen blev Shahidas död

Adam Cwejman: Rasismen bakom Vänsterpartiets antirasistiska fasad

Rasismen bakom Vänsterpartiets antirasistiska fasad

Mathias Bred: Självklart att ställa krav på skötsamhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in