• 1
  • 2
2025-04-15, 08:41
Medlem
I en artikel p GP Kultur (250415) argumenterades det fr att Yasin var en av Sveriges bsta artister och att det r fel av politiker att ha sikter om att skattemedel anvnds fr att berika honom. Det r absolut inget fel med att skattemedel anvnds t musik som handlar om "livet som kriminell", menade artikelfrfattaren.

Artikeln om Yasin, som fr vrigt bara r en i mngden dr tidningens kvinnliga skribenter ser berm ver den multikriminella personen, skulle mjligen kunna frklaras som ett olycksfall i arbetet om den publicerats i en annan tidning. Men nu publicerades den p GP Kultur, dr det mer eller mindre varje dag publiceras galna judehatande artiklar, rena fabrikationer, pseudovetenskaplig Freudsmrja och kommunistisk propaganda.

Lt mig bidra med ngra exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av GP Kultur 241126
Haveriet kring Thomas Quick r inte Freuds fel

Citat:
Ursprungligen postat av GP Kultur 241210
De torterade mig fr skojs skull

Artikeln om Freud fick Agnes Wold att skratta. Artikeln om tortyren handlar om hur onda judar r.

Kulturchef Hilton skriver nstan bara om homosexuell kultur. Han ker land och rike runt fr att recensera teaterpjser om bgar och filmer om transpersoner.

Sektledaren Per Magnus Johansson, som hromret fick sparken frn Gteborgs universitet eftersom han undervisade om pseudovetenskap p psykologprogrammet, skriver regelbundet fr GP Kultur och det gr ven andra medlemmar i Freudianska freningen. Det har gtt s lngt att Freudkritikern Billy Larsson kallar GP Kultur Sveriges mest Freudvnliga.

Det stora antalet helt galna artiklar som kommer frn medarbetarna p GP Kultur frtjnar en egen trd p Flashback. Hur kan det komma sig att liberala tidningen Gteborgs-Posten tillter att dess kultursidor domineras av judehatare, kommunister, stollar och Freudianer? I den hr trden diskuterar vi alla tokigheter p GP Kultur och dess extrema skribenter.
Senast redigerad av Petronius 2025-04-15 kl. 08:50.
Citera
2025-04-15, 09:23
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag som rr mig i kulturkretsar ibland har genom hela livet tagit mig fr pannan ver den naivitet (dumhet och okunskap) som kulturarbetare besitter. Som i princip alla besitter. Och det r rtt frustrerande att inte ha ngon att diskutera det med d i princip alla r lika blsta.

Jag har diskuterat det med andra grupper ssom ingenjrer eller lkare och de har mycket bttre n jag kunnat stta fingret p problemen. Kanske fr att de har distansen jag saknar.

De ppekar att kulturarbetare nstan alltid var de som var dliga i skolan. Frfattare var ofta bra p vissa saker i skolan till skillnad frn de som gnade sig t musik.
Jag har nog inte trffat en enda bildkonstnr som inte var dligt formulerad anarkist

Enligt jordan peterson finns det inget samband mellan intelligens och kreativitet. HAn brukar nd stdja sig p vetenskaplig forskning.

Det gller naturligtvis inte den absoluta toppen som Proust eller Da Vinci. Men medelmttorna allts.
Citera
2025-04-15, 11:04
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Fljer inte GP Kultur s jag killgissar att det handlar om sjlvradikalisering. Jvligt mnga vill ha kulturjobben inom klggsektorn men det finns bara ett begrnsat antal platser, s det gller att gra allt fr att passa in. D r man tyst nr Katarina Frostensons man vldtar och man hyllar ortenrap med stela ndrim, fritidsgrdsbeats och uppenbart kpta Spotify-lyssningar.
Citera
2025-04-15, 11:52
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
I en artikel p GP Kultur (250415) argumenterades det fr att Yasin var en av Sveriges bsta artister och att det r fel av politiker att ha sikter om att skattemedel anvnds fr att berika honom. Det r absolut inget fel med att skattemedel anvnds t musik som handlar om "livet som kriminell", menade artikelfrfattaren.

Problemet med det argumentet r att samma personer omedelbart och i grupp gr till storms om en fritidsgrd i vrldens minsta hla bokar Ultima Thule, eller ens spelar dem. Det r som vanligt hyckleriet och de dubbla mttstockarna som r problemet.

Att de inte inser det r ett bevis s gott som ngot p den massiva intellektuella inaveln i branschen. Det skulle faktiskt behvas kvotering.
Citera
2025-04-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag som rr mig i kulturkretsar ibland har genom hela livet tagit mig fr pannan ver den naivitet (dumhet och okunskap) som kulturarbetare besitter. Som i princip alla besitter. Och det r rtt frustrerande att inte ha ngon att diskutera det med d i princip alla r lika blsta.

Jag har diskuterat det med andra grupper ssom ingenjrer eller lkare och de har mycket bttre n jag kunnat stta fingret p problemen. Kanske fr att de har distansen jag saknar.

De ppekar att kulturarbetare nstan alltid var de som var dliga i skolan. Frfattare var ofta bra p vissa saker i skolan till skillnad frn de som gnade sig t musik.
Jag har nog inte trffat en enda bildkonstnr som inte var dligt formulerad anarkist

Enligt jordan peterson finns det inget samband mellan intelligens och kreativitet. HAn brukar nd stdja sig p vetenskaplig forskning.

Det gller naturligtvis inte den absoluta toppen som Proust eller Da Vinci. Men medelmttorna allts.

Intressant iakttagelse! Den hga koncentrationen av stollar p GP Kultur kan sgas bero p att kulturarbetare i allmnhet r ganska korkade. Vi noterar den frklaringsmodellen och ger GP rdet att intelligenstesta sina skribenter.

Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Fljer inte GP Kultur s jag killgissar att det handlar om sjlvradikalisering. Jvligt mnga vill ha kulturjobben inom klggsektorn men det finns bara ett begrnsat antal platser, s det gller att gra allt fr att passa in. D r man tyst nr Katarina Frostensons man vldtar och man hyllar ortenrap med stela ndrim, fritidsgrdsbeats och uppenbart kpta Spotify-lyssningar.

Frklaringsmodell sjlvradikalisering r noterad!

Du r fr vrigt helt rtt ute nr det gller artikeln om Yasin. Frst skriver artikelfrfattaren att Yasin har 63 miljoner lyssnare p Spotify (vilket precis som du skriver kan frklaras med att de gng han r en del av tjnar pengar p bedrgerier som drar upp antalet lyssningar). Sen fortstter hon med att citera ngra av hans undermliga textrader:

Jag vet du gr musik, ditt namn r aktuellt / Och jag har hrt du r begvad, intellektuellt. / Vad lser du fr bcker, har du ngon favorit?/ Du citerar Maya Angelou, gillar du poesi?

Men jag antar att frilansskribenter skickar in sdan hr skit till tidningen fr att stlla sig in hos litteraturredaktren Jenny Hgstrm, som sjlv regelbundet skriver hyllningsartiklar om Yasin.

Intressant frresten att du tar upp Katarina Frostenson, vars lgnaktiga bok K hyllades av just GP Kultur. Kunde hyllningskren mjligtvis ha ngot att gra med att Katarina Frostensons vldtktsdmde make r bsta kompis med Horace Engdahl, som ju srskilt efter dennes flytt till Gteborg har blivit ngot av husgud hos tonrstjejerna som recenserar bcker fr GP Kultur?
Citera
2025-04-15, 12:51
Medlem
GP kan byta red med DN och Aftonbladet med Expressen och Aktuellt med Rapport. Ingen mnniska mrker nnting.
Citera
2025-04-15, 13:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Problemet med det argumentet r att samma personer omedelbart och i grupp gr till storms om en fritidsgrd i vrldens minsta hla bokar Ultima Thule, eller ens spelar dem. Det r som vanligt hyckleriet och de dubbla mttstockarna som r problemet.

Att de inte inser det r ett bevis s gott som ngot p den massiva intellektuella inaveln i branschen. Det skulle faktiskt behvas kvotering.

Det r vl inte problemet med argumentet som sdant utan med de som anvnder det. Argumentet r sunt och undergrvs inte av att de som vill anvnda det fr att kritisera den politiska styrning de ogillar hycklar och fresprkar sdan styrning i andra fall.

Bde hger och vnster har frskt och frsker styra kulturen dit de vill ha den politiskt. Att hvda konstens autonomi r inte hger eller vnster per se, utan r om ngot ett sunt misstroende mot politikers frmga och lmplighet att syssla med sdan styrning ht.
Citera
2025-04-15, 13:16
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Men nu publicerades den p GP Kultur, dr det mer eller mindre varje dag publiceras galna judehatande artiklar,

Nooshi Dadgostar mste gra upp med judehatet
nnu en gng har en ledande vnsterpartist spridit judehat. I veckan var det riksdagsledamoten Lorena Delgado Varas som spred en bild med en klassisk konspirationsteori om att judar styr vrlden

Detta r frn dagens DN, jag ser raka motsatsen till en judehatande artikel, kan du frklara din konstiga tolkning.

Citat:
rena fabrikationer, pseudovetenskaplig Freudsmrja och kommunistisk propaganda.
Vad har Freud med detta att gra?
Citera
2025-04-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Nooshi Dadgostar mste gra upp med judehatet
nnu en gng har en ledande vnsterpartist spridit judehat. I veckan var det riksdagsledamoten Lorena Delgado Varas som spred en bild med en klassisk konspirationsteori om att judar styr vrlden

Detta r frn dagens DN, jag ser raka motsatsen till en judehatande artikel, kan du frklara din konstiga tolkning.

Min trd handlar om GP Kultur. Vad DN skriver saknar sledes helt relevans och jag freslr att du skriver om DN i en lmpligare trd.

Citat:
Vad har Freud med detta att gra?

Freuds lror r bevisat felaktiga. Freud r pseudovetenskap. Den som hnvisar till Freud har gjort sig sjlv irrelevant. Nr GP Kultur pekas ut som den mest Freudvnliga kultursidan i riket r det sledes ytterligare ett argument fr att det r stollar som skriver fr GP Kultur. Jag har inte tillgng till exakta siffror men jag uppskattar att ungefr hlften av de regelbundet terkommande skribenterna p GP Kultur r medlemmar i Freudianska freningen.
Citera
2025-04-15, 13:47
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Min trd handlar om GP Kultur. Vad DN skriver saknar sledes helt relevans och jag freslr att du skriver om DN i en lmpligare trd.

Freuds lror r bevisat felaktiga. Freud r pseudovetenskap. Den som hnvisar till Freud har gjort sig sjlv irrelevant. Nr GP Kultur pekas ut som den mest Freudvnliga kultursidan i riket r det sledes ytterligare ett argument fr att det r stollar som skriver fr GP Kultur. Jag har inte tillgng till exakta siffror men jag uppskattar att ungefr hlften av de regelbundet terkommande skribenterna p GP Kultur r medlemmar i Freudianska freningen.
Ls igenom artikeln som du citerade detta ur en gng till s der du att det inte handlar om att Freud hade rtt p ngot stt.
Ursprungligen postat av GP Kultur 241126
Haveriet kring Thomas Quick r inte Freuds fel
Citera
2025-04-15, 13:56
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Jag skrev fel, artikeln om Dagostar finns givetvis i dagens GP.
Citera
2025-04-15, 14:03
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Jag skrev fel , artikeln om Dagostar finns givetvis i dagens GP.

Hr ngra andra frn GPs ledarsida
Naomi Abramowicz: Hederskulturen blev Shahidas dd

Adam Cwejman: Rasismen bakom Vnsterpartiets antirasistiska fasad

Rasismen bakom Vnsterpartiets antirasistiska fasad

Mathias Bred: Sjlvklart att stlla krav p sktsamhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in