Citat:
Ursprungligen postat av
Woodwardbernstein
Hårda bud, Petronius. Svenskan har låtit författare, forskare och kritiker rösta fram Sveriges 20 bästa samtida författare. Anyuru hamnar på plats 11.
Jag har inte läst mer än ett fåtal artiklar av Anyuru. För predikande och sentimentala för att passa min smak men det är ju debattartiklar och inte skönlitteratur. Har ingen uppfattning om hans (eventuella) ställningstagande för Hamas, om han har uttalat ett sådant stöd explicit eller underförstått. En lista över de mest betydande författarna bör väl hur som förhålla sig strikt litterär, om det inte är inflytande man mäter. Någon antisemitism har jag inte upptäckt hos Anyuru, du har ju tagit för vana att kalla all kritik av Israel antisemitism. Men Paulina Sokolow har rätt i att schackra är taget ur en antisemitisk vokabulär, inte säkert att alla vet detta.
Men gillar (är ambivalent till) Athena Farrokhzad, för att nämna en liknande författare som inte står med på listan. Inte för det politiska innehållet (för långt till vänster för mig, därför ambivalent) utan för schvunget, sångbar poesi i stil med Lars Forsells (som väl är en förebild). Gissar att hon uppfattas som lite skrämmande. Jag är liberal men uppskattar radikalitet.
Kultursidor älskar sådana här listor. Förutsägbara, det blir helt enkelt en lista över kritikerälsklingar.
Efter ett citat av en anonym kulturredaktör - att arbeta på en kulturredaktion för att man gillar böcker är som att arbeta på ett slakteri för att man gillar djur - skriver SvD:s kulturchef:
Citat:
Mängder av böcker passerar på redaktionen, och bara en liten andel av dem har vi på SvD Kultur möjlighet att läsa och recensera.
Det kan vara svårt att få en uppfattning om vilken litteratur som formar just vår samtid och kommer att leva vidare. Inte minst i en tid då vår smak allt mer formas av algoritmer i en privat bubbla, snarare än i samspråk med och läsning av andra levande människor. Känslan kan till slut bli klaustrofobisk.
Det är ett av skälen till att SvD Kultur nu listar Sveriges 20 främsta författare. Det är ett försök att bjuda er läsare ut ur filterbubblan och in till ett samtal om vilken litteratur som är mest betydelsefull.
Tja, den här listan presenteras ju som
en apologi för att allt färre böcker och författare blir recenserade på SvD:s kultursida.
Det är inget kulturchefen vill råda bot på, tvärtom.
Från "bästa roman" (Sydsvenskan 2009 och Dagens Nyheter 2011) till "bästa bok/favoritbok" (Expressen 2025) och bästa författare (SvD 2026). En samtidig rörelse från fokus på litteratur till personfixering, och från män till kvinnor. Inga konstigheter, kvinnor är kulturbärare. Läskrisen gäller främst män.
Norén och Enquist som toppade Expressens lista är avlidna och kan nu ersättas av kvinnliga författare, vilket den läsande medelklasskvinna SvD kultur i förstone riktar sig till kan känna sig både lättad och smickrad av - Norén och Enquist är ju ofta tunga att läsa.
Steve Sem-Sandberg menar jag är kvasi i ordets alla bemärkelser men han håller sig kvar på SvD:s lista om än inte i toppen; Ekman, Jäderlund, Stridsberg, Lotass, Wolff, kvinnodominans. Nejdå, ingen anledning att känna sig kastrerad, även om ett par av dessa tillhör kategorin kvasi, som jag ser det. Jag backar från att uttala mig om Drömfakulteten, personer med gediget litterärt omdöme och däribland äldre män säger att den är mycket bra: jag kan alltså inte skylla på kön och ålder.
Men vilka motiveringar! Inställsamma, som om de klottrats ner mellan skål och vägg på något kulturmingel:
Citat:
Kan en sjundeplats verkligen få en författare som de senaste åren kammat hem ett prestigefullt litteraturpris i snitt varannan dag att dra på smilbanden?
Vill kritikern ligga med henne, eller vad är nu detta?
Apropå dra på smilbanden:
Bengt Ohlssons surhet efter Expressens lista förra året:
https://www.dn.se/kultur/bengt-ohlsson-expressens-lista-ar-diabolisk-och-fluffig/
Citat:
Listan rycker en sliten tröstnapp ur munnarna på en redan hårt prövad yrkesgrupp.
Apropå Athena Farrokhzad: jo, hon hade ju varit given på en lista över de mest
inflytelserika samtida författarna. Vilken litteratur som kommer att leva vidare, om det finns en läsande värld om hundra år, vet ingen. Men inflytande i samtiden går i någon mån att mäta.
Det är då litteraturforskare snarare än dagskritiker och andra författare som gör komparativa studier. Författare kan vilja mörka vem de påverkats av och kritiker har ofta fingret i luften, angelägna att framställa sig själva som tongivande, det är litteraturforskarna som i bästa fall tar sig den tid och eftertanke som krävs för jämförande studier, långt från prestigens och statusens utbringade skålar och fyrverkerier.
Jo Farrokhzad, hon är nog "kontroversiell på riktigt" som någon skrev.
I den reviderade upplagan av antologin Svensk poesi har hon strukits. Det är skakiga tider. Även Lars Raatamaa har utgått.
Citat:
I utgåvan från 2016 fanns Lars Mikael Raatamaa och Athena Farrokhzad med. Ett oundvikligt val för alla som följt svensk poesi efter millennieskiftet. Nu har de körts på porten, vilket knappast beror på att de i dag kan anses ha betytt mindre under perioden. Strykningen framstår i stället som en litteraturpolitisk markering, där nytillagda poeter som Marie Tonkin och Isabella Nilsson uppenbarligen passar bättre när redaktörerna försöker uttolka tidsandan.
https://www.expressen.se/kultur/bocker/ebba-grons-skjut-en-snut-vore-battre/