2026-07-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, du ställer många väsentliga frågor. Men det är intressant att karriärsfeministen som ideal dött ut bland unga tjejer som rebellerar mot deras sönderstressade mammor och kallas "soft girls" eller liknande, vill gärna jobba så lite som möjligt. Inte riktigt hemmafru dock då de inte heller sugna på att jobba särskilt hårt hemma.

Alltså så existerar också en dimension som jelt enkelt handlar om samtidskulturen. Eliten lyckas inte alltid sälja de livsideal som vanliga människor sedan anammar. Därmed att kinesiska staten inte heller kan få vanliga kineser att få barn

Lätt att vara soft girl tills barnen kommer eller mannen drar, tänker jag. Gäller nog att inte vara soft girl/hemmafru för länge med tanke på hur snabbt man blir inaktuell på arbetsmarknaden och också med tanke på åldersdiskrimineringen.

Om vi nu inte lyckas förändra hela det ekonomiska systemet, som sagt. Till nåt som tillåter mer tid med barnen, helst för båda.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-28 kl. 23:00.
Citera
2026-07-29, 17:45
Medlem
Citat:
Vi kan väl förbjuda män från att jobba i förskolor och kvinnor från att jobba inom kriminalvården, så blir det ungefär lika.

Tror inte att det någonsin kommer ske dock.
Varför skulle vi behöva förbjuda män från att arbeta på förskolor?
Citera
2026-07-29, 18:22
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Varför skulle vi behöva förbjuda män från att arbeta på förskolor?

Av samma anledning att vi bör förbjuda kvinnor från kriminalvården, inte värd risken att en minoritet är där av fel anledningar.

Finner det lika onaturligt att ha män som tar hand om småungar som kvinnor som ska vakta farliga män med minst två gånger deras muskelmassa.
Citera
2026-07-29, 18:33
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Jo, du ställer många väsentliga frågor. Men det är intressant att karriärsfeministen som ideal dött ut bland unga tjejer som rebellerar mot deras sönderstressade mammor och kallas "soft girls" eller liknande, vill gärna jobba så lite som möjligt. Inte riktigt hemmafru dock då de inte heller sugna på att jobba särskilt hårt hemma.

Alltså så existerar också en dimension som jelt enkelt handlar om samtidskulturen. Eliten lyckas inte alltid sälja de livsideal som vanliga människor sedan anammar. Därmed att kinesiska staten inte heller kan få vanliga kineser att få barn

Det visar bara att Kina inte lyckats bryta med samma strukturella logik som verkar globalt: höga bostadskostnader, lång utbildning, sen etablering på arbetsmarknaden och höga alternativkostnader för familjebildning. Politiken missar målet genom att fokusera på normer utan att åtgärda de faktiska sociala och ekonomiska hindren. RAND konstaterar att Kinas nedgång speglar ouppfyllda fertilitetsintentioner, inte bristande vilja att skaffa barn.

https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA4348-1.html

Om de materiella incitamenten i stort sett är desamma globalt är det inte särskilt märkligt att vi ser liknande fertilitetsmönster i väldigt olika länder. Den intressanta frågan är därför vilken typ av ekonomisk och institutionell omvandling som faktiskt skulle förändra incitamenten för familjebildning. Kulturen spelar roll, men frågan är hur autonom den egentligen är. Om folks beteende kring familjebildning kan förändras relativt oberoende av ekonomin borde en stat i princip kunna höja fertiliteten genom norm- och informationskampanjer. Om beteendet däremot i hög grad formas inom ramar som sätts av ekonomi, institutioner och teknik blir sådana kampanjer ofrånkomligen begränsade så länge de materiella incitamenten pekar i motsatt riktning.

Jag håller med om att eliter inte har total kontroll över kulturen. "Soft girls" är ett exempel på att människor inte okritiskt anammar de ideal som förmedlas uppifrån. Men det säger inte särskilt mycket om vad som ytterst formar kulturen. Även motreaktioner uppstår inom vissa begränsade ramar.
Senast redigerad av ViribusUnitis 2026-07-29 kl. 19:14.
Citera
2026-07-29, 19:39
Medlem
Citat:
Av samma anledning att vi bör förbjuda kvinnor från kriminalvården, inte värd risken att en minoritet är där av fel anledningar.
Du tänker på pedofiler?
Citat:
Finner det lika onaturligt att ha män som tar hand om småungar som kvinnor som ska vakta farliga män med minst två gånger deras muskelmassa.
Lägg av. Du har själv ett småbarn som du som man tar hand om. Det är så klart inte onaturligt. Det enda onaturliga är i så fall mängden barn som man tar hand om, men det är inte heller naturligt för kvinnor att ta hand om 30 ungar varje dag. Överlag är pedofilnojan så överdriven. Det är en dryg hundradel av folk som är födda pedofiler, och av dem är det sedan någon hundradel som faktiskt agerar ut sina begär på barn i verkligheten. Vi kan jämnföra det med vanliga manliga lärare. 1 % av män är pedofiler, men 99 % av män är sexuellt tilltalade av 15 - 19 år gamla töser, sådana som är hälften av eleverna på gymnasien. Andelen av männen som olovligt agerar ut sina begär i verkligheten, kan rimligt antas vara den samma som för pedofiler - någon hundradel. Trots den här stora skillnaden, är det ingen som tycker att vi borde förbjuda män från att vara gymnasielärare.

Det går inte alls att jämföra med kvinnor som tar hand om våldtäktsmän och mördare.
Citera
2026-07-30, 11:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du tänker på pedofiler?
Lägg av. Du har själv ett småbarn som du som man tar hand om. Det är så klart inte onaturligt. Det enda onaturliga är i så fall mängden barn som man tar hand om, men det är inte heller naturligt för kvinnor att ta hand om 30 ungar varje dag. Överlag är pedofilnojan så överdriven. Det är en dryg hundradel av folk som är födda pedofiler, och av dem är det sedan någon hundradel som faktiskt agerar ut sina begär på barn i verkligheten. Vi kan jämnföra det med vanliga manliga lärare. 1 % av män är pedofiler, men 99 % av män är sexuellt tilltalade av 15 - 19 år gamla töser, sådana som är hälften av eleverna på gymnasien. Andelen av männen som olovligt agerar ut sina begär i verkligheten, kan rimligt antas vara den samma som för pedofiler - någon hundradel. Trots den här stora skillnaden, är det ingen som tycker att vi borde förbjuda män från att vara gymnasielärare.

Det går inte alls att jämföra med kvinnor som tar hand om våldtäktsmän och mördare.

Nr1: Du behöver inte hjälpa 15-19 åriga tjejer i toaletten, och sexuell förhållande mellan lärare och sådana unga tjejer är inte så traumatiska för livet som en våldtäkt av små barn. Tjejer 15-19 kan också enklare anmäla, eller skrika efter hjälp ifall läraren försöker något, är mycket bättre på att sätta gränser. Därmed att sådana förhållanden mellan lärare och tjejer oftast inte ens är våldtäkter utan snarare så att tjejen är attraherad av läraren av olika skäl. Småbarn har ingen sexualitet och förstår inte ens vad som försigår.

Nr2: Det må vara bara 1% av män som är pedofiler, men vi vet inte hur stor andel av män som söker bli förskolärare som är pedofiler. Kan det vara 5%? 10%? Kan vi leva med sådan risk? Pedofiler är av själva naturen män som måste utnyttja situationer för att få tillgång till offer, och det är inte fallet med män som är attraherade av vuxna kvinnor, som naturligt kan få sexuell njutning utan att förbryta sig eller våldta eller utnyttja situationer.

Nr3: På samma sätt är det kanske bara en minoritet av kvinnor som skulle vilja ha sexuella relationer med kriminella män, men andelen av de som söker sig till kriminalvården som har sådana sexuella tendenser lär vara betydligt högre.

Riskanalys borde peka oss i riktning att det inte är värt att vara jämställdister i alla yrken, då specifika kön har för stora risker involverade i specifika arbeten.

Slutligen så älskar jag min grabb, men undviker helst gärna att ha hand om alla småbarnsrelaterade problem som uppkommer och jag tycker att hans mamma gör jobbet bättre. Skulle inte kunna tänka mig hur det är att ha hand om 15 främmande småbarn och varför någon man skulle vilja välja en sådan yrke.

Behöver min grabb ha en babysitter så är det absolut enbart någon av kvinnlig kön som vi söker...av uppenbara skäl. Till och med familjemedlemmar ska helst vara av kvinnlig kön då män egentligen inte kan hantera omhändetagandet av småbarn särskilt väl.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-07-30 kl. 12:09.
Citera
2026-07-30, 14:09
Medlem
Citat:
Nr1: Du behöver inte hjälpa 15-19 åriga tjejer i toaletten, och sexuell förhållande mellan lärare och sådana unga tjejer är inte så traumatiska för livet som en våldtäkt av små barn. Tjejer 15-19 kan också enklare anmäla, eller skrika efter hjälp ifall läraren försöker något, är mycket bättre på att sätta gränser. Därmed att sådana förhållanden mellan lärare och tjejer oftast inte ens är våldtäkter utan snarare så att tjejen är attraherad av läraren av olika skäl. Småbarn har ingen sexualitet och förstår inte ens vad som försigår.
Det där med toaletten hade jag inte tänkt på. Det har du rätt i är en viktig skillnad. Samtidigt är jag ärligt talat tveksam om pedofiler hade blivit tilltalade av att torka arslet på någon. Jag menar, mitt stånd hade försvunnit direkt så fort jag såg brunt. Men pedofiler kanske är snuskigare än vanligt folk? Jag förstår hur som helst din oro där.

Angående våldtäkt och samtycke, nämnde jag i mitt inlägg att andelen gymnasielärare som olovligt agerar ut sina begär, kan rimligen antas vara samma som hos pedofiler. Ett fall där lärare och gymnasieelev knullar med samtycke vore därför inte relevant i jämnförelsen.

Att småbarn inte har sexualitet är däremot inte ett argument för att våldtäkt på barn är värre än på vuxna, utan tvärt om. En vuxen kvinna kan bli oroad bara av att en man tittar skumt på henne, men för ett barn måste det gå mycket längre för att barnet självt ska känna obehag. Att bara ta ett barn på arslet, t.ex, hade i de flesta fall inte varit nog för att traumatisera det. Det hade snarare krävt antingen ren misshandel, eller att förövaren började ta fram sitt kön, eller liknande. I det förra fallet, hade det varit traumatiserande som en vanlig misshandel på vuxna, men även i det andra fallet hade barnet blivit traumatiserat av förvirring snarare än av en förståelse av vad sexuella trakasserier är.

Poängen med det här, är inte att ursäkta sexuella övergrepp på barn. Poängen är att när föräldrar är överdrivet nojiga över att deras barn ska bli sexuellt trakasserade, då är det främst inte för barnets skull, utan för föräldrarnas egen skull. Det är själva tanken på att en vuxen man skulle göra något så avvikande som att gå i gång sexuellt på deras barn, som motiverar dem. Det är inte en kall beräkning av vad som mest sannolikt skulle skada barnet, som ligger bakom deras oro.

Och det är inget fel med det i sig. Jag hade inte velat att någon satt i buskarna och runkade till mig om jag satt på en strand, även om jag var helt ovetande om det. Men när folk gör en enorm grej av enstaka pedofiler, med hänvisning till barnens välmående, blir det nästan lite fånigt. Då är det bättre att bara vara ärlig, och säga att det är för ens egen skull man är oroad. Jag anklagar inte dig specifikt för detta. Jag tyckte bara att det var nödvändigt att påpeka.

Citat:
Nr2: Det må vara bara 1% av män som är pedofiler, men vi vet inte hur stor andel av män som söker bli förskolärare som är pedofiler. Kan det vara 5%? 10%? Kan vi leva med sådan risk? Pedofiler är av själva naturen män som måste utnyttja situationer för att få tillgång till offer, och det är inte fallet med män som är attraherade av vuxna kvinnor, som naturligt kan få sexuell njutning utan att förbryta sig eller våldta eller utnyttja situationer.
Bra poäng. Jag gjorde några snabbsökningar kring pedofilers möjliga överrepresentation i förskolor, men fick bara orelevanta svar. Jag kanske kommer tillbaka senare med riktig statistik.
Citera
2026-08-02, 00:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det där med toaletten hade jag inte tänkt på. Det har du rätt i är en viktig skillnad. Samtidigt är jag ärligt talat tveksam om pedofiler hade blivit tilltalade av att torka arslet på någon. Jag menar, mitt stånd hade försvunnit direkt så fort jag såg brunt. Men pedofiler kanske är snuskigare än vanligt folk? Jag förstår hur som helst din oro där.

Jag frågar dig nu ifall du själv skulle acceptera att en främmande man hjälper ditt barn (ifall du har någon) med saker i toaletten.

Du överfantiserade något kring vad som sedan försigår i toaletten, tre-åringar behöver ju hjälp till och med att kissa och det är väldigt enkelt att sedan använda toalettbesöken för att sedan göra vad nu än pedofiler vill göra, inklusive att säga att man tar dem till toaletten för att "tvätta händerna":

https://www.expressen.se/nyheter/man-doms-for-overgrepp-pa-forskolans-toalett/

Citat:
Att småbarn inte har sexualitet är däremot inte ett argument för att våldtäkt på barn är värre än på vuxna, utan tvärt om. En vuxen kvinna kan bli oroad bara av att en man tittar skumt på henne, men för ett barn måste det gå mycket längre för att barnet självt ska känna obehag. Att bara ta ett barn på arslet, t.ex, hade i de flesta fall inte varit nog för att traumatisera det. Det hade snarare krävt antingen ren misshandel, eller att förövaren började ta fram sitt kön, eller liknande.

Desto äldre du är desto mer har du redan format din personlighet och desto mindre chans är det att en barndomstrauma förstör hela din utveckling som människa. Det är fruktansvärt för en kvinna att bli våldtagen men hon kommer säkert inte att förändras helt som människa, det finns gott om studier om hur barndomstrauman orsakar bestående problem som sätter djupa spår även när de är vuxna.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-08-02 kl. 00:19.
Citera
2026-08-02, 13:09
Medlem
Citat:
Jag frågar dig nu ifall du själv skulle acceptera att en främmande man hjälper ditt barn (ifall du har någon) med saker i toaletten.
Sannolikt? Det är svårt att dra någon slutsats om exakt hur stor risken är, med tanke på hur värdelös statistisk om det här jag hittar på nätet. Sedan beror det också på sammanhanget. De flesta pedofilerna i nyhetsartiklar är barnskötare och vikarier, till skillnad från förskolelärare, som har gått 3 års utbildning. Sedan spelar barnets kön roll. Visst är inte könsskillnaderna så stora bland barn, men att någon skulle vara både bög och pedofil lär ju knappast vara sannolikt. Så om det gällde en förskolelärare som tog hand om en pojke, hade jag ärligt talat inte brytt mig nämnvärt. Där hade varit större skäl till misstanke om det gällde en vikarie som tog hand om en flicka. Vad hade du själv gjort om du såg en man i ditt barns grupp på dagiset?

Citat:
Du överfantiserade något kring vad som sedan försigår i toaletten, tre-åringar behöver ju hjälp till och med att kissa och det är väldigt enkelt att sedan använda toalettbesöken för att sedan göra vad nu än pedofiler vill göra, inklusive att säga att man tar dem till toaletten för att "tvätta händerna":
Jaja, det tänkte jag inte på.
Citera
2026-08-02, 14:08
Medlem
Citat:
Desto äldre du är desto mer har du redan format din personlighet och desto mindre chans är det att en barndomstrauma förstör hela din utveckling som människa. Det är fruktansvärt för en kvinna att bli våldtagen men hon kommer säkert inte att förändras helt som människa, det finns gott om studier om hur barndomstrauman orsakar bestående problem som sätter djupa spår även när de är vuxna.
Man kan väl säga att i genomsnitt är övergrepp på vuxna värre i stunden och efterföljande dagar, medan övergrepp på barn kan vara värre i längden. Vilket av dem som är värst överlag, blir svårt att mäta, eftersom det beror på hur varje enskilt fall har gått till.

Men varken av dessa två typer av trauman är vad som ligger bakom det allmänna hatet mot pedofiler. Du har säkert stött på företeelsen där de värsta sorternas mördare och våldtäktsmän plötsligt börjar leka hjältar när pedofiler kommer på tal. I fängelset är det ju ingen som torterar någon annan bara för att den personen är dömd för mord. Det är ju varannan människa där inne. Men just pedofiler verkar till och med de värsta avskummen hata mer än något annat. Är det för att pedofilerna skadade sina offer mer än vad de andra fångarna gjorde? Nä, det är bara en socialt accepterad syndabock som de kan använda för att känna sig lite bättre. Och det här uppmuntras av vanligt folk med. I youtubekommentarer kan man läsa hur folk roar sig åt att en pedofil "kommer ha kul i fängelset", och liknande.

reddit.com/r/morbidquestions/comments/1sbql1p/do_child_predators_and_killers_really_get_treated/

Du argumenterade för att våldtäkt mot barn är värre än mot vuxna, med att det kan vara värre i längden, och det är en bra poäng, men det allmänna pedofilhatet är inte grundat på sådana rationella skäl, utan för det mesta bara på att det är väldigt avvikande, och till mindre del på en missuppfattning att det skulle vara värre för att barn är "försvarslösa", fastän vuxna offer också är det i de flesta våldtäktsfallen.
Citera
2026-08-02, 14:33
Medlem
An Honest Review of Women's Suffrage
https://www.youtube.com/watch?v=bhyTtUcujQc
Citera
2026-08-02, 15:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Man kan väl säga att i genomsnitt är övergrepp på vuxna värre i stunden och efterföljande dagar, medan övergrepp på barn kan vara värre i längden. Vilket av dem som är värst överlag, blir svårt att mäta, eftersom det beror på hur varje enskilt fall har gått till.

Men varken av dessa två typer av trauman är vad som ligger bakom det allmänna hatet mot pedofiler. Du har säkert stött på företeelsen där de värsta sorternas mördare och våldtäktsmän plötsligt börjar leka hjältar när pedofiler kommer på tal. I fängelset är det ju ingen som torterar någon annan bara för att den personen är dömd för mord. Det är ju varannan människa där inne. Men just pedofiler verkar till och med de värsta avskummen hata mer än något annat. Är det för att pedofilerna skadade sina offer mer än vad de andra fångarna gjorde? Nä, det är bara en socialt accepterad syndabock som de kan använda för att känna sig lite bättre. Och det här uppmuntras av vanligt folk med. I youtubekommentarer kan man läsa hur folk roar sig åt att en pedofil "kommer ha kul i fängelset", och liknande.

reddit.com/r/morbidquestions/comments/1sbql1p/do_child_predators_and_killers_really_get_treated/

Du argumenterade för att våldtäkt mot barn är värre än mot vuxna, med att det kan vara värre i längden, och det är en bra poäng, men det allmänna pedofilhatet är inte grundat på sådana rationella skäl, utan för det mesta bara på att det är väldigt avvikande, och till mindre del på en missuppfattning att det skulle vara värre för att barn är "försvarslösa", fastän vuxna offer också är det i de flesta våldtäktsfallen.

Jag menar visst kan det tyckas irrationellt att hata pedofiler, men jag fokuserar på instinkten att vilja försvara sina barn från bland det värsta som kan hända dem. Att barn våldtas är mycket vanligare än att barn mördas, därmed naturligt att man vaktar i högre grad emot pedofiler än mördare.

Det essentiella är just en diskussion om varför jämställdism ska gälla när det är för stora risker involverade med specifika kön som får yrken där stora risker är involverade just pga deras kön och tendenser som tillkommer att man människor är sexuella varelser med könstypiska mönster som ökar deras risk i olika situationer (kvinnor med kriminella, män med barn). Därutöver ifrågasätter jag ifall män och kvinnor har mycket att bidra i roller som passar bättre motstånde könet.

En diskussion om ifall det är irrationellt eller inte att hata pedofiler eller ifall pedofiler är värre än mördare kan vara intressant i sig, men jag hade inte för avsikt att göra något annat än att lyfta fram att liberal jämställdism mellan könen medför stora risker och jag tog två självklara exempel.

När vi börjar prata om kvinnliga domare, manliga sjuksköterskor och så vidare blir det inte lika självklart som just dessa två exempel som jag tog upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in