Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Nr1: Du behöver inte hjälpa 15-19 åriga tjejer i toaletten, och sexuell förhållande mellan lärare och sådana unga tjejer är inte så traumatiska för livet som en våldtäkt av små barn. Tjejer 15-19 kan också enklare anmäla, eller skrika efter hjälp ifall läraren försöker något, är mycket bättre på att sätta gränser. Därmed att sådana förhållanden mellan lärare och tjejer oftast inte ens är våldtäkter utan snarare så att tjejen är attraherad av läraren av olika skäl. Småbarn har ingen sexualitet och förstår inte ens vad som försigår.
Det där med toaletten hade jag inte tänkt på. Det har du rätt i är en viktig skillnad. Samtidigt är jag ärligt talat tveksam om pedofiler hade blivit tilltalade av att torka arslet på någon.

Jag menar, mitt stånd hade försvunnit direkt så fort jag såg brunt.

Men pedofiler kanske är snuskigare än vanligt folk? Jag förstår hur som helst din oro där.
Angående våldtäkt och samtycke, nämnde jag i mitt inlägg att andelen gymnasielärare som
olovligt agerar ut sina begär, kan rimligen antas vara samma som hos pedofiler. Ett fall där lärare och gymnasieelev knullar med samtycke vore därför inte relevant i jämnförelsen.
Att småbarn inte har sexualitet är däremot inte ett argument för att våldtäkt på barn är värre än på vuxna, utan tvärt om. En vuxen kvinna kan bli oroad bara av att en man tittar skumt på henne, men för ett barn måste det gå mycket längre för att barnet självt ska känna obehag. Att bara ta ett barn på arslet, t.ex, hade i de flesta fall inte varit nog för att traumatisera det. Det hade snarare krävt antingen ren misshandel, eller att förövaren började ta fram sitt kön, eller liknande. I det förra fallet, hade det varit traumatiserande som en vanlig misshandel på vuxna, men även i det andra fallet hade barnet blivit traumatiserat av förvirring snarare än av en förståelse av vad sexuella trakasserier är.
Poängen med det här, är inte att ursäkta sexuella övergrepp på barn. Poängen är att när föräldrar är överdrivet nojiga över att deras barn ska bli sexuellt trakasserade, då är det främst inte för barnets skull, utan för föräldrarnas egen skull. Det är själva tanken på att en vuxen man skulle göra något så avvikande som att gå i gång sexuellt på deras barn, som motiverar dem. Det är inte en kall beräkning av vad som mest sannolikt skulle skada barnet, som ligger bakom deras oro.
Och det är inget fel med det i sig. Jag hade inte velat att någon satt i buskarna och runkade till mig om jag satt på en strand, även om jag var helt ovetande om det. Men när folk gör en enorm grej av enstaka pedofiler, med hänvisning till
barnens välmående, blir det nästan lite fånigt. Då är det bättre att bara vara ärlig, och säga att det är för ens egen skull man är oroad. Jag anklagar inte dig specifikt för detta. Jag tyckte bara att det var nödvändigt att påpeka.
Citat:
Nr2: Det må vara bara 1% av män som är pedofiler, men vi vet inte hur stor andel av män som söker bli förskolärare som är pedofiler. Kan det vara 5%? 10%? Kan vi leva med sådan risk? Pedofiler är av själva naturen män som måste utnyttja situationer för att få tillgång till offer, och det är inte fallet med män som är attraherade av vuxna kvinnor, som naturligt kan få sexuell njutning utan att förbryta sig eller våldta eller utnyttja situationer.
Bra poäng. Jag gjorde några snabbsökningar kring pedofilers möjliga överrepresentation i förskolor, men fick bara orelevanta svar. Jag kanske kommer tillbaka senare med riktig statistik.