Citat:
Ursprungligen postat av
DonLatino
Hej. Tänkte höra med folk här vad kronofogden har rätt till när en eventuell trafikkontroll uppstår ifall jag sitter i en belånad bil (som inte står på mitt namn) har de rätt att fortfarande driva in den? Ponera att bilen kostar 500 000 för att överdramatisera det hela. Jag har några skulder på cirka 100k i dagsläget som jag än idag betalar av och min ekonomiska situation ser bra mycket bättre ut idag jämfört med 3 år sedan, med fast jobb och en buffert.
Hur brukar kronofogden arbeta gällande sådana hära situationer?
Du frågar om två olika saker, dels vad Kronofogden har rätt att göra och dels hur de brukar göra.
Kronofogden har rätt att beslagta den bil som du kör trots att den står skriven på din bror. Detta oavsett om bilen delvis är belånad eller inte. Om det nu inte är din bil utan hans så är det vansinnigt av din bror att låna ut bilen då han riskerar att få den beslagtagen och såld för att täcka upp dina skulder.
Hur de brukar arbeta vet jag inte men jag har svårt att tro att de skulle se mellan fingrarna om du kommer körandes i en lyxig bil. De ser det nog som ett gyllene tillfälle för dig att betala och göra rätt för dig. Innan tvångsförsäljning av bilen så hinner du ju skaka fram pengarna så det är ju tämligen effektivt att tvinga fram en snabb betalning.
P.S det är för övrigt inte säkert att bilförsäkringen gäller om du stadigvarande har lånat någon annans bil. Skulle du råka ut för en trafikolycka så är det inte säkert att försäkringsbolaget accepterar skadan. Ytterligare ett skäl till att inte låna ut bilen.