Citat:
Ursprungligen postat av
DonLatino
Hej. Tänkte höra med folk här vad kronofogden har rätt till när en eventuell trafikkontroll uppstår ifall jag sitter i en belånad bil (som inte står på mitt namn) har de rätt att fortfarande driva in den? Ponera att bilen kostar 500 000 för att överdramatisera det hela. Jag har några skulder på cirka 100k i dagsläget som jag än idag betalar av och min ekonomiska situation ser bra mycket bättre ut idag jämfört med 3 år sedan, med fast jobb och en buffert.
Hur brukar kronofogden arbeta gällande sådana hära situationer?
Kronofogden kan utmäta fordonet genom distansutmätning då du är i besittning av det (utsökningsbalken 4:18 1 st).
Kronofogden beslutar om utmätning och polisen ser till att utmätningen säkerställs.
Det spelar ingen roll att du inte är registrerad ägare till fordonet.
Om fordonet är kreditköpt och man inte kan utreda krediten på en gång (om det t ex är mitt i natten) kan Kronofogden besluta om provisorisk åtgärd enligt UB 6:12.
Man tar då bilen och utreder krediten i efterhand. Finns det inget övervärde lämnas bilen tillbaka.
12 § Kan utmätning av viss lös egendom ej ske genast, får kronofogdemyndigheten likväl vid behov taga egendomen i förvar eller vidtaga annan åtgärd som anges i 1-10 §§.
Att du betalar lite då och då har ingen betydelse, så länge du har skulder kan utmätning av inkomst och egendom alltid komma att ske.