2024-08-15, 19:01
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Framgick inte att du tänkt använda en bulvan för att kunna ha bil utan verkade snarast som att du skulle använda bilen tillfälligtvis.
Jag kommer få låna den när jag vill helt enkelt då han nyligen fått en tjänstebil som han gillar mycket mer. Min fråga kvarstår däremot.
Citera
2024-08-15, 19:05
Medlem
kyrkstockens avatar
Kronofogde med rätt att döda.

En bekant till bekant fick sin bil bortforslad på jobbet av kronofogden. Kan knappt tänka mig något skämmigare.
Citera
2024-08-15, 19:15
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet inte, men tycker att om du sköter om din avbetalningsplan med fogden så borde väl allt vara okej.

Sedan kan jag tycka att det kanske inte låter som om du har kommunicerat din nuvarande ekonomiska situation för myndigheten.
Jag har ingen avbetalningsplan utan betalar då och då.
Citera
2024-08-15, 19:20
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Har du skulder som hamnat hos KF och du sitter du i den belånade bilen med ett antal feta guldkedjer, 2 Rolex klockor, dyra glansiga/glassiga jackor och senaste mobilen. Så kan du nog vinka adjö till dessa. Med rätt! Kolla in Kronofogdens aktions sida så förstår du!
Inget svar på frågeställningen ännu. Kan kronofogden beslagta en belånad bil som ägs av banken om jag dessutom lånar den i andra hand?
Citera
2024-08-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Hej. Tänkte höra med folk här vad kronofogden har rätt till när en eventuell trafikkontroll uppstår ifall jag sitter i en belånad bil (som inte står på mitt namn) har de rätt att fortfarande driva in den? Ponera att bilen kostar 500 000 för att överdramatisera det hela. Jag har några skulder på cirka 100k i dagsläget som jag än idag betalar av och min ekonomiska situation ser bra mycket bättre ut idag jämfört med 3 år sedan, med fast jobb och en buffert.
Citat:
Jag ska inte köpa en bil. Jag lånar bilen av min bror. Den är belånad så den ägs ju tekniskt sett av banken och inte mig eller honom.
Citat:
Inget svar på frågeställningen ännu. Kan kronofogden beslagta en belånad bil som ägs av banken om jag dessutom lånar den i andra hand?

Är du säker på att banken äger bilen? För mig låter det snarare som bilen ägs av din bror, och banken har bilen som säkerhet.
Citera
2024-08-15, 19:33
Medlem
Citat:
Jag ska inte köpa en bil. Jag lånar bilen av min bror. Den är belånad så den ägs ju tekniskt sett av banken och inte mig eller honom.

Min frus systers bil blev beslagtagen av kronofogden pga att hennes man har skulder till dom och han körde den.
Efter lite undersökning visar det sig att det finns en ny lag från 2022 där dom kan beslagta bilar som framförs av någon med skulder spelar ingen roll vad för relation!
Citera
2024-08-15, 19:34
Bannlyst
Citat:
Hej. Tänkte höra med folk här vad kronofogden har rätt till när en eventuell trafikkontroll uppstår ifall jag sitter i en belånad bil (som inte står på mitt namn) har de rätt att fortfarande driva in den? Ponera att bilen kostar 500 000 för att överdramatisera det hela. Jag har några skulder på cirka 100k i dagsläget som jag än idag betalar av och min ekonomiska situation ser bra mycket bättre ut idag jämfört med 3 år sedan, med fast jobb och en buffert.

Hur brukar kronofogden arbeta gällande sådana hära situationer?
Nej dom driver inte saker som inte är dina. Försäkringsbolaget kan ju ha synpunkter när du kör ihjäl någon och får betala hela kalaset ur egen ficka.
Citera
2024-08-15, 20:08
Medlem
Citat:

Kronofogden kan utmäta fordonet genom distansutmätning då du är i besittning av det (utsökningsbalken 4:18 1 st).
Kronofogden beslutar om utmätning och polisen ser till att utmätningen säkerställs.

Det spelar ingen roll att du inte är registrerad ägare till fordonet.

Om fordonet är kreditköpt och man inte kan utreda krediten på en gång (om det t ex är mitt i natten) kan Kronofogden besluta om provisorisk åtgärd enligt UB 6:12.
Man tar då bilen och utreder krediten i efterhand. Finns det inget övervärde lämnas bilen tillbaka.
12 § Kan utmätning av viss lös egendom ej ske genast, får kronofogdemyndigheten likväl vid behov taga egendomen i förvar eller vidtaga annan åtgärd som anges i 1-10 §§.

Att du betalar lite då och då har ingen betydelse, så länge du har skulder kan utmätning av inkomst och egendom alltid komma att ske.
Citera
2024-08-15, 20:09
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ja. Anses du som brukare av bilen så tar kronis den 100 %.
Senast redigerad av DisposableGarbage4 2024-08-15 kl. 20:13.
Citera
2024-08-15, 20:12
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherrinnan
Kronofogden kan utmäta fordonet genom distansutmätning då du är i besittning av det (utsökningsbalken 4:18 1 st).
Kronofogden beslutar om utmätning och polisen ser till att utmätningen säkerställs.

Det spelar ingen roll att du inte är registrerad ägare till fordonet.

Om fordonet är kreditköpt och man inte kan utreda krediten på en gång (om det t ex är mitt i natten) kan Kronofogden besluta om provisorisk åtgärd enligt UB 6:12.
Man tar då bilen och utreder krediten i efterhand. Finns det inget övervärde lämnas bilen tillbaka.
12 § Kan utmätning av viss lös egendom ej ske genast, får kronofogdemyndigheten likväl vid behov taga egendomen i förvar eller vidtaga annan åtgärd som anges i 1-10 §§.

Att du betalar lite då och då har ingen betydelse, så länge du har skulder kan utmätning av inkomst och egendom alltid komma att ske.

Fast hur ska kronofogden beslagta en bil som är belånad? Måste de inte lösa ut resten av kvarstående belopp innan de kan beslagta bilen? Är det värt för fogden att lösa ut en bil med ett restvärde på 300tsk för att driva in skulder för 100tsk?
Citera
2024-08-15, 20:19
Medlem
Citat:
Fast hur ska kronofogden beslagta en bil som är belånad? Måste de inte lösa ut resten av kvarstående belopp innan de kan beslagta bilen? Är det värt för fogden att lösa ut en bil med ett restvärde på 300tsk för att driva in skulder för 100tsk?

Finns det ett övervärde utmäts bilen.
Vi säger att bilen är värd 400.000 kr. Krediten uppgår till 200.000 kr. Övervärde finns alltså med 200.000 kr.
Utmätning sker med förbehåll för kreditgivarens fordran. När bilen säljs får kreditgivaren 200.000 kr, resterande beiopp går till att betala skulderna.
Är skulderna bara 100.000 kr betalas resterande belopp (100.000 kr minus de kostnader som uppstått) till gäldenären.
Självklart ska skulderna betalas.
För fordringsägarna är det ointressant om skulden är 25.000 eller 700.000 kr, de vill ha sina pengar.
Senast redigerad av Friherrinnan 2024-08-15 kl. 20:25.
Citera
2024-08-15, 20:22
Citat:

Kör du bilen så har de rätt att beslagta bilen om det finns pengar att hämta. Numera hjälper det inte att skriva bilen på någon annan. Ny lag. Tipset är att betala dina skulder så får du ett enklare liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in