• 1
  • 2
2024-08-15, 18:10
Medlem
DonLatinos avatar
Hej. Tänkte höra med folk här vad kronofogden har rätt till när en eventuell trafikkontroll uppstår ifall jag sitter i en belånad bil (som inte står på mitt namn) har de rätt att fortfarande driva in den? Ponera att bilen kostar 500 000 för att överdramatisera det hela. Jag har några skulder på cirka 100k i dagsläget som jag än idag betalar av och min ekonomiska situation ser bra mycket bättre ut idag jämfört med 3 år sedan, med fast jobb och en buffert.

Hur brukar kronofogden arbeta gällande sådana hära situationer?
Citera
2024-08-15, 18:13
Medlem
Är den belånad så ägs den ju inte av dig, ännu.
Citera
2024-08-15, 18:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Hej. Tänkte höra med folk här vad kronofogden har rätt till när en eventuell trafikkontroll uppstår ifall jag sitter i en belånad bil (som inte står på mitt namn) har de rätt att fortfarande driva in den? Ponera att bilen kostar 500 000 för att överdramatisera det hela. Jag har några skulder på cirka 100k i dagsläget som jag än idag betalar av och min ekonomiska situation ser bra mycket bättre ut idag jämfört med 3 år sedan, med fast jobb och en buffert.

Själv tycker jag det är märkligt om du köper/lånar bil till en halv miljon om du redan har Kronkalle efter dig. Betala av dina skulder först, sedan skaffar du dig en buffert och till sist köper du en begagnad bil för 50-100k.
Citera
2024-08-15, 18:20
Medlem
KlasLunds avatar
Eftersom du skriver att du betalar av på dina skulder bör det väl inte vara några problem. Eller betalar du av lite så som du själv känner för?
Citera
2024-08-15, 18:21
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Själv tycker jag det är märkligt om du köper/lånar bil till en halv miljon om du redan har Kronkalle efter dig. Betala av dina skulder först, sedan skaffar du dig en buffert och till sist köper du en begagnad bil för 50-100k.
Jag ska inte köpa en bil. Jag lånar bilen av min bror. Den är belånad så den ägs ju tekniskt sett av banken och inte mig eller honom.
Citera
2024-08-15, 18:22
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Eftersom du skriver att du betalar av på dina skulder bör det väl inte vara några problem. Eller betalar du av lite så som du själv känner för?
Jag betalar av lite i taget. Men frågan kvarstår: om jag sitter i en belånad bil som inte står på mitt namn och så ser polisen i sitt system att jag har skulder hos fogden - vad har de rätt att göra?
Citera
2024-08-15, 18:26
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Jag betalar av lite i taget. Men frågan kvarstår: om jag sitter i en belånad bil som inte står på mitt namn och så ser polisen i sitt system att jag har skulder hos fogden - vad har de rätt att göra?

Använder du den 100% av tiden kan de troligen anse att den är din och beslagta den under tiden de undersöker saken. De riskerar ju inget mer än att behöva lämna tillbaka den. Efter ett halvår.
Citera
2024-08-15, 18:28
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Det är väl möjligen något försäkringsbolag som kan ha synpunkter på vem som kör bilen. Varför skulle snuten eller fogden bry sig om att du lånar en bil av någon?
Citera
2024-08-15, 18:33
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det är väl möjligen något försäkringsbolag som kan ha synpunkter på vem som kör bilen. Varför skulle snuten eller fogden bry sig om att du lånar en bil av någon?
Varför skulle inte kronofogden ha synpunkter?

Se här:
https://kronofogden.se/kundservice-s...skulder-hos-er
Citera
2024-08-15, 18:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Varför skulle inte kronofogden ha synpunkter?

Se här:
https://kronofogden.se/kundservice-s...skulder-hos-er

Framgick inte att du tänkt använda en bulvan för att kunna ha bil utan verkade snarast som att du skulle använda bilen tillfälligtvis.
Citera
2024-08-15, 18:53
Medlem
Citat:
Vet inte, men tycker att om du sköter om din avbetalningsplan med fogden så borde väl allt vara okej.

Sedan kan jag tycka att det kanske inte låter som om du har kommunicerat din nuvarande ekonomiska situation för myndigheten.
Citera
2024-08-15, 18:58
Medlem
Solstol28s avatar
Har du skulder som hamnat hos KF och du sitter du i den belånade bilen med ett antal feta guldkedjer, 2 Rolex klockor, dyra glansiga/glassiga jackor och senaste mobilen. Så kan du nog vinka adjö till dessa. Med rätt! Kolla in Kronofogdens aktions sida så förstår du!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in