2024-08-16, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Motivera?

Utsökningsbalken 4:18.

Kronofogdemyndigheten har fått utökade möjligheter att ta hjälp av polisen för att utmäta egendom.
Den som har skulder hos Kronofogden kan få sin egendom utmätt d.v.s. att Kronofogden tar egendomen för att se till att skulden betalas. I normalfallet krävs att egendomen är tillgänglig vid undersökningen av den skuldsattes tillgångar.

I undantagsfall kan Kronofogden utmäta egendom på distans, ex. när polisen påträffar egendom vid ett fordonsstopp eller vid polisförhör. I de fallen kan polisen hjälpa Kronofogden att mäta ut egendom från den som är skuldsatt. Detta kallas distansutmätning.

För att en distansutmätning ska gå att genomföra har det tidigare krävts en misstanke om brott. Sedan augusti 2022 har reglerna ändrats och det krävs inte längre misstanke om brott för att Kronofogden med hjälp av polisen ska få genomföra en distansutmätning.

Det innebär att den som har skulder hos Kronofogden och som stoppas av polisen, även om denna inte är misstänkt för brott, kan få ex. klockor, bilar eller kontanter utmätta.

För att genomföra ändringen införs en ny paragraf i Utsökningsbalken, 6:12 a. Innebörden förtydligas i författningskommentar:

"Möjligheten till biträde finns i de fall då lös egendom påträffas inom ramen för Polismyndighetens verksamhet. Det kan t.ex. röra sig om värdesaker som en person har med sig vid ett förhör eller kontanter som påträffas vid en trafikkontroll. Kravet på att det ska röra sig om egendom som myndigheten träffar på i sin verksamhet innebär ett krav på att egendomen finns till hands, dvs. att egendomen är tillgänglig så att den kan tas i förvar"
Citera
2024-08-16, 06:51
Medlem
Citat:
Hej. Tänkte höra med folk här vad kronofogden har rätt till när en eventuell trafikkontroll uppstår ifall jag sitter i en belånad bil (som inte står på mitt namn) har de rätt att fortfarande driva in den? Ponera att bilen kostar 500 000 för att överdramatisera det hela. Jag har några skulder på cirka 100k i dagsläget som jag än idag betalar av och min ekonomiska situation ser bra mycket bättre ut idag jämfört med 3 år sedan, med fast jobb och en buffert.

Hur brukar kronofogden arbeta gällande sådana hära situationer?

Du måste visa papper på det här om du stoppas.
Citera
2024-08-16, 12:18
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Motivera?
Att KFM visst mäter ut fordon som är på kredit? Vad är det du vill jag ska motivera?
Citera
2024-08-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Men de var gifta? Mannen körde fruns bil, de tog bilen pga av mannena skulder?

Vadå spelar ingen roll vad man har för relation? Svårt att tro att ett gift par är att likställa med att om någon med skulder kör en/lånar en polares bil vid något tillfälle!?

Dom är gifta och hon kände inte till mannens skulder när dom beslagtog bilen fick hon kännedom om skulderna.
Han har en aktiv betalningplan med KM men det spelar ingen roll.

TS frågade om hens brors bil så relation spelar ingen roll!
Du kan söka i Google finns flera fall där man lånat sin polares bil och blivit stoppad samt beslagtagen.

Se nedan länk ;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...-bilen--j7rbag

Samt fråga/svar nedan från KM hemsida ;

Kan ni utmäta min bil om jag lånar ut den till någon som har skulder hos er?

Ja, vi kan utmäta bilen om du har lånat ut den och fastän den är registrerad på dig. Vi gör en bedömning av vem bilen tillhör. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den. Att personen du har lånat ut den till har den är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör den personen.
Citera
2024-08-16, 12:48
Medlem
Gugugagas avatar
Fattar inte varför du inte betalar den småskulden till kronkalle. 100k om du har stabil ekonomi/jobb är ju småpotatis.
Citera
2024-08-16, 18:40
Medlem
LucioFontanas avatar
Skulle de mäta ut bilar som är behäftade med skuld eller har leasingspärr, så hej då med hela kreditmarknaden. Det fattar ni väl era kriminella fånar att de kan inte mäta ut något som ägs av en annan borgenär? Lagar finns för att skydda ägandet, inom förmögenhetsrätten är detta fundamenta. Det kan tillfälligt omhändertas om du är kriminell eller misstänkt men mätas ut, i helvete heller. Ni förstår inte lagarna. Man kan inte läsa och tolka en lag utdragen ur sitt sammanhang. Det finns lagar som går över andra lagar, förordningar och grundlagar. Men är man idiot så är man aldrig säker, då kan vem som helst beröva dig det du äger med hjälp av lagar. Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt.
Citera
2024-08-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Skulle de mäta ut bilar som är behäftade med skuld eller har leasingspärr, så hej då med hela kreditmarknaden. Det fattar ni väl era kriminella fånar att de kan inte mäta ut något som ägs av en annan borgenär? Lagar finns för att skydda ägandet, inom förmögenhetsrätten är detta fundamenta. Det kan tillfälligt omhändertas om du är kriminell eller misstänkt men mätas ut, i helvete heller. Ni förstår inte lagarna. Man kan inte läsa och tolka en lag utdragen ur sitt sammanhang. Det finns lagar som går över andra lagar, förordningar och grundlagar. Men är man idiot så är man aldrig säker, då kan vem som helst beröva dig det du äger med hjälp av lagar. Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt.

Motivera ditt påstående med lagstöd tack.
Citera
2024-08-16, 19:34
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherrinnan
Motivera ditt påstående med lagstöd tack.

Det går bra att läsa på själv! E du nån jävla nyexaminerad på jiken som ska visa dig på styva linan. Fattar du inte vad jag skrev så går det inte att förklara det vidare för dig, tyvärr. Dummerjöns!

Du är en allt för vanligt förekommande nolla som ska ha redogjort och bevisning på allt för att sen fråga om bevisning på bevisningen. Du förstår ingenting och ifrågasättandet är ett sätt för dig att göra dig märkvärdig.
Senast redigerad av LucioFontana 2024-08-16 kl. 19:40.
Citera
2024-08-16, 19:38
Medlem
Citat:

Det är stor skillnad på om en bil disponeras via leasingavtal eller om den köpts med ett avbetalningskontrakt. I det förra fallet är det leasinggivaren som äger bilen och denne som även förfogar över möjligheten att avyttra densamma, en bil som köpts på kredit kan visst säljas vidare, men den som är kreditgivare har återtagningsrätt oberoende av vem som äger bilen.
Citera
2024-08-16, 19:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är den belånad så ägs den ju inte av dig, ännu.
Det där är en vanlig missuppfattning. Lån är ett sätt att finansiera något man äger. Banken eller den som lånat ut pengar har oftast säkerhet i bilen, huset eller vad det nu kan vara, men det betyder inte att de äger det belånade föremålet.

Som jag ser det kan inte kronkalle driva in skulder via att beslagta bilen om hans bror står som ägare på den.
Citera
2024-08-16, 20:09
Medlem
Citat:
Det går bra att läsa på själv! E du nån jävla nyexaminerad på jiken som ska visa dig på styva linan. Fattar du inte vad jag skrev så går det inte att förklara det vidare för dig, tyvärr. Dummerjöns!

Du är en allt för vanligt förekommande nolla som ska ha redogjort och bevisning på allt för att sen fråga om bevisning på bevisningen. Du förstår ingenting och ifrågasättandet är ett sätt för dig att göra dig märkvärdig.

Vad är ditt problem? Motivera med lagstöd så behöver vi inte ens argumentera.
Citera
2024-08-16, 20:16
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:

Japp, de där är jävligt tröttsamma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in