2026-05-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Whatever. Det du skriver om har ingenting med det sexuella våldets varande eller icke varande att göra.

Som sagt, framkommer solida bevis för att det har hänt även från israeliskt så är det bara att äga att även den egna sidan kan göra fel. Att börja relativisera en sån sak på det sättet du försöker göra här nu är människofientligt. Men det skulle du aldrig göra om det framkommer bevis va?

Du inser väl att du nu särbehandlar Israel negativt igen?

Jag är den första att erkänna att enskilda soldater i IDF kan begå brott. Det händer i alla krigsmakter. Det händer i den ryska och i den ukrainska och den amerikanska.

Men. Det är bara i den israeliska försvarsmakten som enskilda soldaters övergrepp gör att hela landet och hela folket får skit.

Med den logik som motiverar all skit som kastas mot judar, ja då är det arabiska folket ansvariga för Hamas brott. Men så får man ju inte säga!? Araberna är inte kollektivt skyldiga för Hamas brott hör jag hela tiden. Och detta trots att Hamas är regering och arabernas representanter i Gaza.
Citera
2026-05-29, 21:29
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du ska ju också komma ihåg att på de här fängelserna som det här påstås äga rum så utför Hamas tortyr på palestinier. Hamas torterar palestinier i israeliska fängelser kontinuerligt. Tror du det är någonting som den här rapporten kommer ta hänsyn till eller ens nämna i sammanhanget?

FN svartlistade Hamas efter 7 oktoberattackerna i alla fall, med all rätt:

Citat:
The list for 2025 includes Israel’s armed and security forces as well as Hamas militants, who were previously blacklisted after their attack in Israel on Oct. 7, 2023, which sparked the war in Gaza.

Oavsett så blir inte två fel = ett rätt.
Citera
2026-05-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du inser väl att du nu särbehandlar Israel negativt igen?

Nja, jag håller inte med. Jag ifrågasätter nog snarare om just Melange, men även du, är beredda att sluta särbehandla Israel POSITIVT om det framkommer bevis för att det pågått fuffens.

Jag ingen som helst vilja att sänka Israel som nation, däremot tycker jag att ert i brigandens ryggmärgsnekande till anklagelser och ofta grundlösa anklagande om antisemtism osv är problematiskt för att ni på det sättet försöker kurera narrativet.

Citat:
Jag är den första att erkänna att enskilda soldater i IDF kan begå brott. Det händer i alla krigsmakter. Det händer i den ryska och i den ukrainska och den amerikanska.

Jag ställde precis den frågan till dig igår i Hamastråden för att få en temperaturcheck på hur pass indoktrinerad du är, men du lämnade den obesvarad:

Citat:
Jag förstår syftet med att nyansera konflikten, inte syftet med att i alla händelser framhålla IDF och Israel som helt utan skuld. Jag tycker dina inlägg allt som oftast lutar åt det senare.

Kan du ge något exempel på där IDF faktiskt har dödat oskyldiga palestinier felaktigt?

Kan du ge något exempel på det?

Citat:
Men. Det är bara i den israeliska försvarsmakten som enskilda soldaters övergrepp gör att hela landet och hela folket får skit.

Med den logik som motiverar all skit som kastas mot judar, ja då är det arabiska folket ansvariga för Hamas brott. Men så får man ju inte säga!? Araberna är inte kollektivt skyldiga för Hamas brott hör jag hela tiden. Och detta trots att Hamas är regering och arabernas representanter i Gaza.

Vad är det du sitter och skriver för bludder här nu? Offerkoftan på, och återigen subtilt försöka anklaga mig för något slags israelhat och antisemtism.

Du viker dig inte en tum om att Israel är annat än yppeligt på alla sätt, skryter om hur överlägsna ni är samt förkunnar hur sopiga alla muslimer och araber är. Men ändå är det dig/er det är synd om jämt? Det är en dissonans som jag har svårt att smälta.
Citera
2026-05-29, 21:56
Medlem
Citat:
Nja, jag håller inte med. Jag ifrågasätter nog snarare om just Melange, men även du, är beredda att sluta särbehandla Israel POSITIVT om det framkommer bevis för att det pågått fuffens.

Min åsikt är att medlemmar i Nukhba skall dödas varhelst de påträffas, omedelbart och utan rättegång. Jag vet inte vad du menar är fuffens, men Israel har ju uppenbarligen kill lists över alla som deltog i 7 oktober attackerna. Det är så det skall vara och sen kan du och andra skrika er hesa om terroristernas "rättigheter" samtidigt som ni säger nada om Bibasbarnen.

Citat:
Jag ställde precis den frågan till dig igår i Hamastråden för att få en temperaturcheck på hur pass indoktrinerad du är, men du lämnade den obesvarad:

Kan du ge något exempel på det?

Det har dött flera tiotals israeliska soldater i Gazakriget av egen eld. Det är så i krig. Det går lätt att sitta framför datorn och spy galla över andra men om du någon gång upplevt krig skulle du nog vara lite mer ödmjuk. Om israeliska soldater har dödat tiotals av sina egna av misstag tror du då inte att man även har råkat döda andra av misstag? Så är det. Och lika lite som det är ett krigsbrott att råka döda sin stridskamrat eller felrikta artillerielden mot eget förband är det ett krigsbrott att en kula hamnar snett eller att det fanns civila bakom ryggen på överste getknullaren.
Citera
2026-05-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Bevisen är otvetydiga: Israel bedriver systematiska våldtäkter på palestinier. Israel bevisar ännu en gång att det är en psykopatisk terrorstat.

Israel sitter dessutom på fullt allvar och hävdar att det är ”moraliskt rätt” att sexuellt tortera palestinier:

https://x.com/trtworld/status/1821506044813627790

Även från officiellt håll så är Israel mer upprörda att videon är läckt. Faktiskt så vill man hellre svälta och tortera palestinier:

Att diskutera:
Varför torterar och våldtar Israel palestinier?

Varför är det moraliskt rätt att tortera och våldta palestinier?

Vafan, hade hoppas på lite härliga klipp där Islamistiska terrorister blir förnedrande. Men icke.

Trist.

Du får fixa bättre klipp nästa gång.
Citera
2026-05-29, 22:09
Medlem
Citat:
Min åsikt är att medlemmar i Nukhba skall dödas varhelst de påträffas, omedelbart och utan rättegång. Jag vet inte vad du menar är fuffens, men Israel har ju uppenbarligen kill lists över alla som deltog i 7 oktober attackerna. Det är så det skall vara och sen kan du och andra skrika er hesa om terroristernas "rättigheter" samtidigt som ni säger nada om Bibasbarnen.

Vi är i tråden om påstått sexuellt våld mot palestinska fångar, och om något av det slaget har pågått från israeliskt håll så är det väl lika fel som om Hamas gör detsamma mot israeliska fångar? Det är det jag menar med fuffens. Om det bevisas har pågått, då skulle du fördöma det?

Resten är bara avledning och har ingenting med någonting att göra. Man kan prata om felaktighet utan att behöva prata om alla andra felaktigheter inom samma genré. Annars blir man som någon public service-medarbetare som pliktskyldigt måste upplysa om att "det finns andra hemskheter också, inte bara Gazakonflikten".

Citat:
Det har dött flera tiotals israeliska soldater i Gazakriget av egen eld. Det är så i krig. Det går lätt att sitta framför datorn och spy galla över andra men om du någon gång upplevt krig skulle du nog vara lite mer ödmjuk. Om israeliska soldater har dödat tiotals av sina egna av misstag tror du då inte att man även har råkat döda andra av misstag? Så är det. Och lika lite som det är ett krigsbrott att råka döda sin stridskamrat eller felrikta artillerielden mot eget förband är det ett krigsbrott att en kula hamnar snett eller att det fanns civila bakom ryggen på överste getknullaren.

Här ser vi den, indoktrineringen. Du kan inte tillstå att Israel har gjort fel. Du får inte ur dig orden. Istället blajar du ur dig en massa irrelevanta ord för att slippa erkänna ens ett enda fel.

En otroligt speciell ingruppsmentalitet alltså. Men intressant. Ni är så oerhört starkt betingade. Nästintill oförmögna att vända blicken inåt.
Citera
2026-05-29, 22:18
Medlem
Citat:
Vi är i tråden om påstått sexuellt våld mot palestinska fångar, och om något av det slaget har pågått från israeliskt håll så är det väl lika fel som om Hamas gör detsamma mot israeliska fångar? Det är det jag menar med fuffens. Om det bevisas har pågått, då skulle du fördöma det?

Det var väl Nukhba som syntes i videon? Alltså är det Nukhba du sitter och försvarar.

Det aktuella fallet har ju utretts och avförts. Soldater har gripits och rannsakats. Ingen fällande dom föreligger.

Det här fallet är ju specifikt men i övrigt handlar alla andra anklagelser mot Israel om vittnesmål från frisläppta araber. Deras vittnesmål har närmast noll bevisvärde eftersom de hatar Israel och judar och gör allt i sin värld för att misskreditera dessa. Så om en Hamasmedlem som suttit i israeliskt fängelse, släpps fri och återvänder till Gaza och sen börjar vittna om sexuella övergrepp. Ja du inser väl själv att det inte är bevis för något alls.

Citat:
Här ser vi den, indoktrineringen. Du kan inte tillstå att Israel har gjort fel. Du får inte ur dig orden. Istället blajar du ur dig en massa irrelevanta ord för att slippa erkänna ens ett enda fel.

En otroligt speciell ingruppsmentalitet alltså. Men intressant. Ni är så oerhört starkt betingade. Nästintill oförmögna att vända blicken inåt.

Nu gör du det igen. Du anklagar Israel för enskilda soldaters misstag. Det är rasism. Du gör det inte mot några andra nationaliteter.

Om israeliska soldater begår brott kommer de att rannsakas i domstol. Det är inget jag behöver lägga mig i eftersom rättsväsendet hanterar eventuella brott. Det du vill att jag skall fördöma är alltså dina inbillade brott. Det tänker jag inte göra.

Här en en bra rapport du kan läsa om manipulering av lättlurade sinnen: https://govextra.gov.il/mda/un-agencies/gaza-bias/
Senast redigerad av Petronius 2026-05-29 kl. 22:20.
Citera
2026-05-29, 22:32
Medlem
Hela det israeliska samhället är inne i en kollektiv psykos. Folkmord, terror, tortyr och våldtäkt är något som blivit helt normaliserat.
Vi minns alla ”rätt-till-våldtäkt-demonstrationen” 2024 när några soldater stod åtalade för en gruppvåldtäkt.
Citera
2026-05-29, 22:56
Medlem
Citat:
Det var väl Nukhba som syntes i videon? Alltså är det Nukhba du sitter och försvarar.

Tramserier.

Citat:
Det aktuella fallet har ju utretts och avförts. Soldater har gripits och rannsakats. Ingen fällande dom föreligger.

Yes, men tråden är aktuell igen på grund av följande artikel:

https://apnews.com/article/israel-sexual-assault-conflict-zone-gaza-united-nations-c5d5c8300dd671d0e5cd1594c1da2006

Citat:
Det här fallet är ju specifikt men i övrigt handlar alla andra anklagelser mot Israel om vittnesmål från frisläppta araber. Deras vittnesmål har närmast noll bevisvärde eftersom de hatar Israel och judar och gör allt i sin värld för att misskreditera dessa. Så om en Hamasmedlem som suttit i israeliskt fängelse, släpps fri och återvänder till Gaza och sen börjar vittna om sexuella övergrepp. Ja du inser väl själv att det inte är bevis för något alls.

Exakt, och därför kanske inte vittnesmål räcker som bevisföring i dessa anklagelser. Enig. Det krävs mest troligt ytterligare, kompletterande bevis för att konstatera att vad som påstås de facto har hänt. Men OM det hade ställts bortom allt rimligt tvivel att det faktiskt pågått sexuella övergrepp mot palestinier, tror jag att du ändå hade hittat något svepskäl, skapat någon dimridå eller lagt någon avledande spår för att slippa möta verkligheten. Omedvetet.

Citat:
Nu gör du det igen. Du anklagar Israel för enskilda soldaters misstag. Det är rasism. Du gör det inte mot några andra nationaliteter.

Nej. Jag anklagar DIG för att inte kunna tillstå att Israel har gjort fel. Dimman ligger tjock som vanligt när du försöker argumentera.

Citat:
Om israeliska soldater begår brott kommer de att rannsakas i domstol. Det är inget jag behöver lägga mig i eftersom rättsväsendet hanterar eventuella brott. Det du vill att jag skall fördöma är alltså dina inbillade brott. Det tänker jag inte göra.

Just det, och ändå ägnar du en stor del av din fritid att diskutera om samt spekulera kring precis denna typ av händelser på FB? Märkligt då att du åberopar rättsväsendet, och andra liknande svepskäl, just när det börjar närma sig en situation där du annars skulle behöva erkänna att Israel begått ett fel. Indoktrinering.

Citat:
Här en en bra rapport du kan läsa om manipulering av lättlurade sinnen: https://govextra.gov.il/mda/un-agencies/gaza-bias/

Jag är den dom ringer för att konsultera när det skapas en rapport av det där slaget
Citera
2026-05-30, 08:59
Medlem
Citat:
När jag ser bevis så kommer jag givetvis kritisera Israel för det, jag har dock inte sett några bevis. Den där videon där en palestinier blir undersökt för kontraband i röven räcker inte, det är någonting som förekommer på svenska fängelser också.
Varsågod, en 40-sidig rapport från FN om ämnet:

“More than a human can bear”: Israel's systematic use of sexual, reproductive and other forms of gender-based violence since 7 October 2023

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/hrbodies/hrcouncil/sessions-regular/session58/a-hrc-58-crp-6.pdf

Får vi se om det kommer ett fördömande från dig…
Citera
2026-05-30, 09:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Varsågod, en 40-sidig rapport från FN om ämnet:

“More than a human can bear”: Israel's systematic use of sexual, reproductive and other forms of gender-based violence since 7 October 2023

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/hrbodies/hrcouncil/sessions-regular/session58/a-hrc-58-crp-6.pdf

Får vi se om det kommer ett fördömande från dig…

Exakt var i texten framgår det att det handlar om systematiska företeelser och inte anekdotiska händelser? Annat än åsikter alltså.
Citera
2026-05-30, 12:40
Medlem
Citat:
Exakt var i texten framgår det att det handlar om systematiska företeelser och inte anekdotiska händelser? Annat än åsikter alltså.
Sida 19 börjar kapitlet med titeln: ”Israel’s systematic use of sexual and gender-based violence”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in