2026-05-29, 18:44
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Israel verkar svartlistas av FN, som en följd av sexuellt våld, i deras rapport för 2025:

https://apnews.com/article/israel-sexual-assault-conflict-zone-gaza-united-nations-c5d5c8300dd671d0e5cd1594c1da2006

Citat:
UNITED NATIONS (AP) — An annual United Nations report documenting sexual violence in conflicts worldwide has included Israeli forces for the first time since the review began more than 15 years ago for their treatment of Palestinian detainees. Israel denies the accusations.

The 35-page report — shared by the Israeli mission to the U.N. late Thursday ahead of its expected release Friday — blacklists 77 government and non-government parties in a dozen countries suspected of committing or being responsible for sexual violence in conflicts around the world. It says the number of cases rose sharply in 2025 from 2024.
Citera
2026-05-29, 18:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det förnekar jag inte alls.

För dig däremot har du inga problem när israeler bevisligen våldtar Hamas. Ingen från sionistligan här på Flashback ser några problem med vad som framkommer i denna TS och sextortyren som palestinier utsätts för av israeler.

När jag ser bevis så kommer jag givetvis kritisera Israel för det, jag har dock inte sett några bevis. Den där videon där en palestinier blir undersökt för kontraband i röven räcker inte, det är någonting som förekommer på svenska fängelser också.
Citera
2026-05-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
När jag ser bevis så kommer jag givetvis kritisera Israel för det, jag har dock inte sett några bevis. Den där videon där en palestinier blir undersökt för kontraband i röven räcker inte, det är någonting som förekommer på svenska fängelser också.

Fair enough. Man får vara partiskt, så länge man har gränser och värderingar som gäller även den egna sidan. Försvarar man något sånt här, om det är bevisat bortom rimliga tvivel, så förlorar man min respekt.

Men, det finns en bevisbörda på anklagande part. Absolut.
Citera
2026-05-29, 19:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Fair enough. Man får vara partiskt, så länge man har gränser och värderingar som gäller även den egna sidan. Försvarar man något sånt här, om det är bevisat bortom rimliga tvivel, så förlorar man min respekt.

Men, det finns en bevisbörda på anklagande part. Absolut.

Det är också en palestinsk doktrin att hela tiden anklaga Israel för saker som Israel anklagar palestinierna för att göra. Det är inte en slump att det här kommer precis när rapporten om Hamas systematiska sexuella våld släpptes, det är någonting som var planerat sedan länge.
Citera
2026-05-29, 19:06
Medlem
Citat:
Det är också en palestinsk doktrin att hela tiden anklaga Israel för saker som Israel anklagar palestinierna för att göra. Det är inte en slump att det här kommer precis när rapporten om Hamas systematiska sexuella våld släpptes, det är någonting som var planerat sedan länge.

Det är också ett perfekt svepskäl att gömma eventuella egna griserier genom att skylla på motståndarsidans doktrin.

Som sagt, bevis. En gedigen utredning med tung bevisbörda är det enda som går att lita på i såna här situationer.
Citera
2026-05-29, 19:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är också ett perfekt svepskäl att gömma eventuella egna griserier genom att skylla på motståndarsidans doktrin.

Vilket palestinierna givetvis känner till, och utnyttjar varje gång. De vet att folk inte kommer komma ihåg när det senare dementeras. Den extremt välrenommerade Lancet har fortfarande inte gjort några retraktioner om deras artikel om att flera hundra tusen palestinier blev dödade i Gazakriget.
Citera
2026-05-29, 20:32
Medlem
Citat:
Vilket palestinierna givetvis känner till, och utnyttjar varje gång. De vet att folk inte kommer komma ihåg när det senare dementeras. Den extremt välrenommerade Lancet har fortfarande inte gjort några retraktioner om deras artikel om att flera hundra tusen palestinier blev dödade i Gazakriget.

Den medicinska tidsskriften?

En officiell utredning kring Gazakonflikten skulle mest troligt inte hanteras av The Lancet i vilket fall, så vi kan leva med lite faktafel från deras sida.
Citera
2026-05-29, 20:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Den medicinska tidsskriften?

En officiell utredning kring Gazakonflikten skulle mest troligt inte hanteras av The Lancet i vilket fall, så vi kan leva med lite faktafel från deras sida.

Jag försöker förklara hur systemet fungerar. Om palestinamupparna dränker signalen Israel försöker kommunicera med så här enkla medel så kommer folk inte heller tro på att det palestinierna gör är sant även när det dokumenteras av icke-israeliska källor. Och de har redan lyckats övertyga 77% av det demokratiska partiet att det förelagt folkmord i Gaza. Det är alltså fler i det demokratiska partiet som tror att Israel begått folkmord än vad det var republikaner som röstade på Donald Trump i presidentvalet.
Citera
2026-05-29, 21:06
Medlem
Citat:
Jag försöker förklara hur systemet fungerar. Om palestinamupparna dränker signalen Israel försöker kommunicera med så här enkla medel så kommer folk inte heller tro på att det palestinierna gör är sant även när det dokumenteras av icke-israeliska källor. Och de har redan lyckats övertyga 77% av det demokratiska partiet att det förelagt folkmord i Gaza. Det är alltså fler i det demokratiska partiet som tror att Israel begått folkmord än vad det var republikaner som röstade på Donald Trump i presidentvalet.

Whatever. Det du skriver om har ingenting med det sexuella våldets varande eller icke varande att göra.

Som sagt, framkommer solida bevis för att det har hänt även från israeliskt så är det bara att äga att även den egna sidan kan göra fel. Att börja relativisera en sån sak på det sättet du försöker göra här nu är människofientligt. Men det skulle du aldrig göra om det framkommer bevis va?
Citera
2026-05-29, 21:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Whatever. Det du skriver om har ingenting med det sexuella våldets varande eller icke varande att göra.

Som sagt, framkommer solida bevis för att det har hänt även från israeliskt så är det bara att äga att även den egna sidan kan göra fel. Att börja relativisera en sån sak på det sättet du försöker göra här nu är människofientligt. Men det gör du inte om det framkommer bevis va?

Nej men tittar man på mönstret så har den här typen av brott aldrig förekommit i någon systematisk form i Israel så det är ju jävligt märkligt om det börjar dyka upp efter 7e oktober.
Citera
2026-05-29, 21:10
Medlem
Citat:
Nej men tittar man på mönstret så har den här typen av brott aldrig förekommit i någon systematisk form i Israel så det är ju jävligt märkligt om det börjar dyka upp efter 7e oktober.

Tvärtom! Den typen av nationellt trauma är precis en sån grej som kan få avhumaniseringen att blomma ut helt och fullt.
Citera
2026-05-29, 21:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tvärtom! Den typen av nationellt trauma är precis en sån grej som kan få avhumaniseringen att blomma ut helt och fullt.

Du ska ju också komma ihåg att på de här fängelserna som det här påstås äga rum så utför Hamas tortyr på palestinier. Hamas torterar palestinier i israeliska fängelser kontinuerligt. Tror du det är någonting som den här rapporten kommer ta hänsyn till eller ens nämna i sammanhanget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in