Citat:
Ursprungligen postat av
KalleAnkaPartiet77
Nej, det är när du inte får någon hjälp från socialtjänsten du hamnar i prostitution och människohandel.
Socialtjänsten kom till för att hindra att människor blir desperata och farliga när de inte får sina basala behov tillgodosedda.
Förvisso, men om det blir en rättighet för alla icke-medborgare att få hjälp från svensk socialtjänst så har du öppnat skattebetalarnas plånbok för hela världen. Det är ju inte heller en bra lösning utan snarare spär det på problemet och ännu fler kommer och får hjälp trots att de befinner sig i landet illegalt.
Det här är ett jobbigt problem som uppstår mellan länder som har byggt upp något och länder som förstört allt. Mellan de som arbetat hårt hela livet och de som struntat i att göra något vettigt av sina liv.
Till en viss gräns är det möjligt, t.ex så är jag helt med på att vi ska ta hand om varandra. Om man blir sjuk eller arbetslös så ska där finnas hjälp att få. Men jag kan inte sträcka mig till att det ska gälla alla människor i hela världen att de ska ha rätt till socialhjälp så fort de kommer innanför svenska gränsen eller fortsatt får bidrag även när de åkt hem till sina hemländer.
Överhuvudtaget så ska icke-medborgare i Sverige alltid enbart hanteras via migrationsverket och inga andra myndigheter ska ge hjälp. På det viset stänger man effektivt alla läckor och får kontroll vilka som befinner sig i landet och vilka man väljer att utvisa igen och att utvisningen verkligen genomförs.
Ingen ska komma till Sverige och pipa att de behöver bidrag för att överleva i Sverige fast de befinner sig i Sverige illegalt. Det är vansinne om man tycker det är rätt.