2024-08-07, 07:50
Medlem
HomoHitlers avatar
Folk som säger att de ska sägas upp... Förmodligen är ni totalt okunniga om hur det skulle bli då...

Allt skulle rasa som har med sociala hjälpinsatser att göra...

Finns inte nyrekryteringar.

Finns inte folk.

Sluta vara så korkade.
Citera
2024-08-07, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Nej, det är när du inte får någon hjälp från socialtjänsten du hamnar i prostitution och människohandel.

Socialtjänsten kom till för att hindra att människor blir desperata och farliga när de inte får sina basala behov tillgodosedda.

Förvisso, men om det blir en rättighet för alla icke-medborgare att få hjälp från svensk socialtjänst så har du öppnat skattebetalarnas plånbok för hela världen. Det är ju inte heller en bra lösning utan snarare spär det på problemet och ännu fler kommer och får hjälp trots att de befinner sig i landet illegalt.

Det här är ett jobbigt problem som uppstår mellan länder som har byggt upp något och länder som förstört allt. Mellan de som arbetat hårt hela livet och de som struntat i att göra något vettigt av sina liv.

Till en viss gräns är det möjligt, t.ex så är jag helt med på att vi ska ta hand om varandra. Om man blir sjuk eller arbetslös så ska där finnas hjälp att få. Men jag kan inte sträcka mig till att det ska gälla alla människor i hela världen att de ska ha rätt till socialhjälp så fort de kommer innanför svenska gränsen eller fortsatt får bidrag även när de åkt hem till sina hemländer.

Överhuvudtaget så ska icke-medborgare i Sverige alltid enbart hanteras via migrationsverket och inga andra myndigheter ska ge hjälp. På det viset stänger man effektivt alla läckor och får kontroll vilka som befinner sig i landet och vilka man väljer att utvisa igen och att utvisningen verkligen genomförs.

Ingen ska komma till Sverige och pipa att de behöver bidrag för att överleva i Sverige fast de befinner sig i Sverige illegalt. Det är vansinne om man tycker det är rätt.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-08-07 kl. 07:56.
Citera
2024-08-07, 08:39
Medlem
Ok, gör som de vill. Kasta hela bunten i fängelse så de får umgås med sina härliga papperslösa kompisar.

Hycklare och brottslingar är dem. Har vi inte lagar om att fånga upp papperslösa så kan vi ju lika gärna skita i medborgarskap överhuvudtaget.
Citera
2024-08-07, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa
Om man inte klarar av att följa lagar och regler som man anser obekväma ska man inte arbeta som socialsekreterare, polis, åklagare o.s.v.
Det finns massor av andra arbetsområden att välja.

Genom att vägra bidrar man till parallellsamhällen där det förekommer utnyttjande av illegal arbetskraft, prostitution och annan brottslighet.

Dessutom ger man fel signaler till samhället i övrigt. Att det är ok att bryta mot lagen.
En tjänsteman borde veta bättre.

Det borde man förstå som socialsekreterare.

Är man lite insatt så vet man hur ohållbar deras situation är. Har ingen beväpning och backup som ex polisen och skall hantera klankriminella och nu också ange folk till höger och vänster. Fy fan för våra politiker som skapat denna situation och nu på bekvämt avstånd kan delegera ut skiten på sina medborgare
Citera
2024-08-07, 12:41
Medlem
Extremeflys avatar
Angiveri bör väl anses förebyggande?
Papperslösa kommer väl knappast söka hjälp när dom vet att dom blir angivna. Men nu när handläggare säger dom inte kommer ange så öppnar dom ju dörren för fler att komma hit och de får ingen förebyggande effekt heller.

Hela socialtjänsten borde utredas stort av oberoende part. Finns säkert många som arbetar där på invandringens vägnar
Citera
2024-08-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Har ingen beväpning och backup som ex polisen och skall hantera klankriminella och nu också ange folk till höger och vänster.
De ska inte ”ange folk till höger och vänster”.
Den som fått sin sak prövad och fått nej, ska givetvis lämna Sverige.
Citera
2024-08-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
66% av socialsekreterarna har utsatts för hot i sitt arbete, och närmare en av fem hotas återkommande i sitt arbete. Det är lätt att vara kaxig när man tryggt sitter framför datorn, men inte om man blir hotad om misshandel och även anhöriga. Ska det behöva bli som på vissa akutmottagningar då vakter skyddar personalen? Eller det är kanske redan så? På den gamla goda tiden uppförde sig inte det svenska folket så här utan visade respekt. Men nu är det nya tider då vissa hotar för att få sin vilja igenom.

Du tar upp en viktig aspekt. Jag vet inte om jag själv hade pallat ett arbete där jag blir hotad. Men man kan inte blanda äpple och päron, att personalen inte ska bli hotade måste så klart lösas, oavsett.

Men samtidigt kan inte socialsekreterare vägra följa lagen. Det är också en rimlig lag, man kan inte med ena handen säga att personer inte har rätt att vara här, för att med andra handen sen ta emot dessa. Hela samhället måste ju jobba i samma riktning.

Jag fattar inte heller riktigt hur det är möjligt att uppehålla sig i Sverige om man inte har rätt till det. För jag menar, visst, du blir kanske inte anmäld. Men du får väl ändå inga bidrag, kan inte jobba, kan inte skaffa bostad, kan inte skaffa bankkonto, kan inte skaffa telefonabonnemang osv? Det är väl helt ohållbart att leva ett liv helt under radarn utan att vara registrerad i Sverige?
Citera
2024-08-08, 22:37
Medlem
Om jag förstått regeringen rätt fanns en liknande lagstiftning fram till 2013, men den togs bort. Sverige var ju trots detta en rättsstat då så vad är problemet?

Vad tror dessa woke-socialsekreterare? Ska svenska skattemedel finansiera tio- eller hundratusentals papperslösa bara för att det är synd om dem? Wake up! Vi kan inte försörja hela världen. Och de har fått sina asylskäl prövade. Många är superkriminella och borde verkligen inte vistas i Sverige. Hade aktuell lagstiftning funnits 2017 kanske någon skulle anmält Akilov och kunnat förhindra terrorrattentatet på Drottninggatan.

Har inte personal inom socialtjänsten en skyldighet att hjälpa brottsoffer i sin kommun och förhindra tillkomsten av framtida brottsoffer....
Citera
2024-08-09, 04:34
Medlem
Jag jobbar inte som socialsekreterare men har ett yrke som ofattas av angiverilagen och där vi träffar på papperslösa. Jag har vid 2 tillfällen tagit upp angiverilagen för att diskutera vad kollegor tänker.

Det känns som att det finns ett stort grupptryck inom de flesta yrkeskårer för att motarbeta lagen. Jag hade fått ange papperslösa anonymt för att inte bli utfryst på min arbetsplats.
Citera
2024-08-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Förvisso, men om det blir en rättighet för alla icke-medborgare att få hjälp från svensk socialtjänst så har du öppnat skattebetalarnas plånbok för hela världen. Det är ju inte heller en bra lösning utan snarare spär det på problemet och ännu fler kommer och får hjälp trots att de befinner sig i landet illegalt.

Det här är ett jobbigt problem som uppstår mellan länder som har byggt upp något och länder som förstört allt. Mellan de som arbetat hårt hela livet och de som struntat i att göra något vettigt av sina liv.

Till en viss gräns är det möjligt, t.ex så är jag helt med på att vi ska ta hand om varandra. Om man blir sjuk eller arbetslös så ska där finnas hjälp att få. Men jag kan inte sträcka mig till att det ska gälla alla människor i hela världen att de ska ha rätt till socialhjälp så fort de kommer innanför svenska gränsen eller fortsatt får bidrag även när de åkt hem till sina hemländer.

Överhuvudtaget så ska icke-medborgare i Sverige alltid enbart hanteras via migrationsverket och inga andra myndigheter ska ge hjälp. På det viset stänger man effektivt alla läckor och får kontroll vilka som befinner sig i landet och vilka man väljer att utvisa igen och att utvisningen verkligen genomförs.

Ingen ska komma till Sverige och pipa att de behöver bidrag för att överleva i Sverige fast de befinner sig i Sverige illegalt. Det är vansinne om man tycker det är rätt.

+1 på det! Jag trodde i min enfald att bara de med svenskt medborgaraskap hade rätt till försörjningsstöd och alla andra som finns innanför våra gränser hörde till migrationsverket. Man lär sig nåt hela tiden.....
Citera
2024-08-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuuuma
Jag jobbar inte som socialsekreterare men har ett yrke som ofattas av angiverilagen och där vi träffar på papperslösa. Jag har vid 2 tillfällen tagit upp angiverilagen för att diskutera vad kollegor tänker.

Det känns som att det finns ett stort grupptryck inom de flesta yrkeskårer för att motarbeta lagen. Jag hade fått ange papperslösa anonymt för att inte bli utfryst på min arbetsplats.
Får jag fråga vilken del av socialtjänsten du jobbar inom?
Citera
2024-08-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stil 1
+1 på det! Jag trodde i min enfald att bara de med svenskt medborgaraskap hade rätt till försörjningsstöd och alla andra som finns innanför våra gränser hörde till migrationsverket. Man lär sig nåt hela tiden.....
Man måste ha uppehållstillstånd för att omfattas av socialförsäkringen och ha rätt till försörjningsstöd.

Papperslösa har inte tillgång till detta, med få undantag tex oro för barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in