• 1
  • 2
2024-08-04, 16:15
Medlem
DragforADHDs avatar
Hej

Jag har en historik i min journal att jag har haft en psykos tidigare detta va året 2022.
åkte in och ut från psyket under flera månader då psykosen va i några månader.
Jag va paranoid trodde att folk snackade skit om mig och att folk ville mig illa. Hade Vanföreställningar också som att polisen skulle hämta mig och att jag va kamera övervakad. hade antipsykotisk medicin under den perioden.

När psykosen försvann så har livet varit rätt lugnt mellan 2022 när psykosen försvann och tills 2023 har jag kunnat klara mig utan antipsykotisk medicin.

2023 så har jag fått inre bilder "tänk om jag skadar någon" där det hela visas hur det hade kunnat gå till.
Vilket har gett mig stark ångest och stark obehag. vilket jag har mått skit av

Nu 2024 Sökte jag hjälp på vårdcentralen berättade allting där. Vårdcentralen satte in antipsykotisk medicin på direkten och nu har dom "inre bilderna" försvunnit helt och hållet.

Vårdcentralen skickade även remiss till psykolog fick tid ganska snabbt och har varit på en träff med psykologen förra veckan och det känns som att psykologen skämtar bort hela grejen. Istället för att ta det på allvar tycker jag. Vårdcentralen skulle även fixa så jag kommer till KBT.

då jag har i bakgrunden ADHD, OCD på papper.

Borde inte psykologen ta det på allvar speciellt om man har haft psykos tidigare? Tycker det lite konstigt från psykologen att skämta bort hela grejen bara.
Senast redigerad av DragforADHD 2024-08-04 kl. 16:19.
Citera
2024-08-04, 16:34
Medlem
StudiumValors avatar
Känns som om...
1. Känns som om...berätta mer om det vad som får dig att känna så
2. men visst är det konstigt om en psykolog skämtar bort grejerna.
3. vad var suftet med besöket? vad kom ni överens om?
Citera
2024-08-04, 16:46
Medlem
Gridiots avatar
Behandlaren vill nog inte att du ska grotta ner dig i psykosen du haft tidigare.

Ni har haft ett besök och det kan ta lite tid att komma in på djupet. Ge det lite tid.
Citera
2024-08-04, 17:15
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Känns som om...
1. Känns som om...berätta mer om det vad som får dig att känna så
2. men visst är det konstigt om en psykolog skämtar bort grejerna.
3. vad var suftet med besöket? vad kom ni överens om?
syftet med besöket hos psykolog är att jag ska få prata ut om hur jag mår samtidigt som vårdcentralen ville att jag ska prata ut angående mina tankar "tänk om jag skadar någon" alltså dom inre bilderna som jag hade då. innan antipsykotisk medicin sattes in för nu har dom bilderna försvunnit helt och hållet.
Citera
2024-08-04, 17:17
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Behandlaren vill nog inte att du ska grotta ner dig i psykosen du haft tidigare.

Ni har haft ett besök och det kan ta lite tid att komma in på djupet. Ge det lite tid.
Kändes bara som att hon inte ville lyssna på mig, samtidigt som jag inte ens fick chansen till att säga det jag ville säga. Utan psykologen ville prata om allt annat. men inte prata om det som jag är där för
Citera
2024-08-04, 17:28
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Hej

Jag har en historik i min journal att jag har haft en psykos tidigare detta va året 2022.
åkte in och ut från psyket under flera månader då psykosen va i några månader.
Jag va paranoid trodde att folk snackade skit om mig och att folk ville mig illa. Hade Vanföreställningar också som att polisen skulle hämta mig och att jag va kamera övervakad. hade antipsykotisk medicin under den perioden.

När psykosen försvann så har livet varit rätt lugnt mellan 2022 när psykosen försvann och tills 2023 har jag kunnat klara mig utan antipsykotisk medicin.

2023 så har jag fått inre bilder "tänk om jag skadar någon" där det hela visas hur det hade kunnat gå till.
Vilket har gett mig stark ångest och stark obehag. vilket jag har mått skit av

Nu 2024 Sökte jag hjälp på vårdcentralen berättade allting där. Vårdcentralen satte in antipsykotisk medicin på direkten och nu har dom "inre bilderna" försvunnit helt och hållet.

Vårdcentralen skickade även remiss till psykolog fick tid ganska snabbt och har varit på en träff med psykologen förra veckan och det känns som att psykologen skämtar bort hela grejen. Istället för att ta det på allvar tycker jag. Vårdcentralen skulle även fixa så jag kommer till KBT.

då jag har i bakgrunden ADHD, OCD på papper.

Borde inte psykologen ta det på allvar speciellt om man har haft psykos tidigare? Tycker det lite konstigt från psykologen att skämta bort hela grejen bara.

Jag tror att läkare och psykologer inte vet någonting om psykisk ohälsa.

Jag tror att lösningen kan vara kärlek, gemenskap, spiritualitet.

Däremot är det nog viktigt att få prata med någon en gång i veckan under tiden du hittar en egen lösning på dina problem.

Prova att fråga läkarna och psykologerna om de tror på Jesus och Gud.

Du kommer få roliga och intressanta svar.

Lycka till
Senast redigerad av FlyboySeven 2024-08-04 kl. 17:30.
Citera
2024-08-04, 17:41
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Jag tror att läkare och psykologer inte vet någonting om psykisk ohälsa.

Jag tror att lösningen kan vara kärlek, gemenskap, spiritualitet.

Däremot är det nog viktigt att få prata med någon en gång i veckan under tiden du hittar en egen lösning på dina problem.

Prova att fråga läkarna och psykologerna om de tror på Jesus och Gud.

Du kommer få roliga och intressanta svar.

Lycka till
sant det du säger
tack så mycket
Citera
2024-08-04, 17:41
Medlem
Psykologer tar emot ett antal patienter per dag med olika komplicerade historier. Dag ut och dag in, ibland till leda. Och alla patienter tycker att just deras problem är de viktigaste. Vad de kan göra är att lyssna, så mycket mer kan de inte göra.
Senast redigerad av Newton555 2024-08-04 kl. 17:44.
Citera
2024-08-04, 17:44
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det kan inte heller vara lätt att vara psykolog, de är inte mer än människor, och har inte lösningen på alla problem. De är inga tankeläsare. De tar emot ett antal patienter per dag med olika komplicerade historier. Dag ut och dag in, ibland till leda. Och alla patienter tycker att just deras problem är de viktigaste. Vad de kan göra är att lyssna, så mycket mer kan de inte göra.
Hon ville ju inte lyssna på mig. Utan hon pratade om allt annat. och hon ville ju inte prata om det jag är där för känns det som
Citera
2024-08-04, 17:46
Medlem
Citat:
Hon ville ju inte lyssna på mig. Utan hon pratade om allt annat. och hon ville ju inte prata om det jag är där för känns det som

Kan det vara som så att du pratar om samma sak om och om igen? Du sitter fast i ett problem, och tar dig inte därifrån?
Citera
2024-08-04, 17:53
Medlem
Om du fått en remiss från vårdcentralen. Så får du inte träffa de bästa psykologerna. De kör eget. De andra jobbar inom den svenska sjukvården som i dagens läge är kaosartad. Hon kanske köpt någon utbildning för att kunna tjäna pengar. Hon skiter väl hur du mår...
Citera
2024-08-04, 17:53
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
sant det du säger
tack så mycket

Tack tack
Citera
  • 1
  • 2