2024-08-04, 17:55
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Kan det vara som så att du pratar om samma sak om och om igen? Du sitter fast i ett problem, och tar dig inte därifrån?
Nej, hon läste bara på ett remiss papper som psykologen hade fått från vårdcentralen.
Exempel där det stod att patienten är "rädd om jag skadar mig själv eller andra med kniv"
Men hon läste bara på remiss pappret som läkaren på vårdcentralen skickade till psykologen.

Fick liksom inte chansen till att berätta när det exempelvis började eller prata rent allmänt om själva problemet där jag är där för
Citera
2024-08-04, 17:57
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Om du fått en remiss från vårdcentralen. Så får du inte träffa de bästa psykologerna. De kör eget. De andra jobbar inom den svenska sjukvården som i dagens läge är kaosartad. Hon kanske köpt någon utbildning för att kunna tjäna pengar. Hon skiter väl hur du mår...
fick remiss till vuxenpsyk mottagning
Citera
2024-08-04, 18:38
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Kändes bara som att hon inte ville lyssna på mig, samtidigt som jag inte ens fick chansen till att säga det jag ville säga. Utan psykologen ville prata om allt annat. men inte prata om det som jag är där för

Ta upp det vid kommande besök. Förklara vad du tänker och känner och ta det därifrån.

Dock är psykiatri och psykologi två olika områden. Vi tar den praktiska vägen för att förklara.

Psykiatrikern är en läkare en medicin-organisk ingång i svårigheterna du har upplevt. De utreder exempelvis psykoser från en fysiologisk grund. De kan finna att du behöver en viss typ av medicin som får dig att må bättre. Verkar som de gjort ett ok jobb då du mår bättre med mediciner.

Psykologen arbetar med dig i rummet med, bland annat, mål om att förända beteende, förståelse för psykiskhälsa, med mera.

Ge psykologen några färsök. Funkar det inte i längden får du begära en annan behandlare.
Citera
2024-08-04, 18:54
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Ta upp det vid kommande besök. Förklara vad du tänker och känner och ta det därifrån.

Dock är psykiatri och psykologi två olika områden. Vi tar den praktiska vägen för att förklara.

Psykiatrikern är en läkare en medicin-organisk ingång i svårigheterna du har upplevt. De utreder exempelvis psykoser från en fysiologisk grund. De kan finna att du behöver en viss typ av medicin som får dig att må bättre. Verkar som de gjort ett ok jobb då du mår bättre med mediciner.

Psykologen arbetar med dig i rummet med, bland annat, mål om att förända beteende, förståelse för psykiskhälsa, med mera.

Ge psykologen några färsök. Funkar det inte i längden får du begära en annan behandlare.
tack så mycket, ska träffa henne igen denna veckan som kommer
Citera
2024-08-04, 19:41
Medlem
Citat:
Hej

Jag har en historik i min journal att jag har haft en psykos tidigare detta va året 2022.
åkte in och ut från psyket under flera månader då psykosen va i några månader.
Jag va paranoid trodde att folk snackade skit om mig och att folk ville mig illa. Hade Vanföreställningar också som att polisen skulle hämta mig och att jag va kamera övervakad. hade antipsykotisk medicin under den perioden.

När psykosen försvann så har livet varit rätt lugnt mellan 2022 när psykosen försvann och tills 2023 har jag kunnat klara mig utan antipsykotisk medicin.

2023 så har jag fått inre bilder "tänk om jag skadar någon" där det hela visas hur det hade kunnat gå till.
Vilket har gett mig stark ångest och stark obehag. vilket jag har mått skit av

Nu 2024 Sökte jag hjälp på vårdcentralen berättade allting där. Vårdcentralen satte in antipsykotisk medicin på direkten och nu har dom "inre bilderna" försvunnit helt och hållet.

Vårdcentralen skickade även remiss till psykolog fick tid ganska snabbt och har varit på en träff med psykologen förra veckan och det känns som att psykologen skämtar bort hela grejen. Istället för att ta det på allvar tycker jag. Vårdcentralen skulle även fixa så jag kommer till KBT.

då jag har i bakgrunden ADHD, OCD på papper.

Borde inte psykologen ta det på allvar speciellt om man har haft psykos tidigare? Tycker det lite konstigt från psykologen att skämta bort hela grejen bara.

Tipset är väl att fråga om du kan få prata med en annan psykolog istället. Säg att du vill ha en annan oberoende bedömning. Man kan nog inte bara skoja bort det så, in my opinion. Men jaja....
Citera
2024-08-04, 19:53
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Tipset är väl att fråga om du kan få prata med en annan psykolog istället. Säg att du vill ha en annan oberoende bedömning. Man kan nog inte bara skoja bort det så, in my opinion. Men jaja....
tack så mycket, ska göra det nu i veckan som kommer
Citera
2024-08-04, 20:06
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Hej

Jag har en historik i min journal att jag har haft en psykos tidigare detta va året 2022.
åkte in och ut från psyket under flera månader då psykosen va i några månader.
Jag va paranoid trodde att folk snackade skit om mig och att folk ville mig illa. Hade Vanföreställningar också som att polisen skulle hämta mig och att jag va kamera övervakad. hade antipsykotisk medicin under den perioden.

När psykosen försvann så har livet varit rätt lugnt mellan 2022 när psykosen försvann och tills 2023 har jag kunnat klara mig utan antipsykotisk medicin.

2023 så har jag fått inre bilder "tänk om jag skadar någon" där det hela visas hur det hade kunnat gå till.
Vilket har gett mig stark ångest och stark obehag. vilket jag har mått skit av

Nu 2024 Sökte jag hjälp på vårdcentralen berättade allting där. Vårdcentralen satte in antipsykotisk medicin på direkten och nu har dom "inre bilderna" försvunnit helt och hållet.

Vårdcentralen skickade även remiss till psykolog fick tid ganska snabbt och har varit på en träff med psykologen förra veckan och det känns som att psykologen skämtar bort hela grejen. Istället för att ta det på allvar tycker jag. Vårdcentralen skulle även fixa så jag kommer till KBT.

då jag har i bakgrunden ADHD, OCD på papper.

Borde inte psykologen ta det på allvar speciellt om man har haft psykos tidigare? Tycker det lite konstigt från psykologen att skämta bort hela grejen bara.
Låter som min vardag utan psykos och utan att jag får för mig något. Träffade en psykolog enstaka gånger. Han tog mig inte på allvar heller.
Citera
2024-08-04, 21:01
Medlem
lindansarengabriels avatar
Det du har upplevt är en reaktion på hur sjukt vårt samhälle är. Vi är kameraövervakade, vi mobbar varandra med skitsnack och silent treatment och samtidigt låtsas vi som att vi inte gör det, samt 1000 andra saker. Vi lever i ett veritabelt helvete och under ständig attack på alla våra sinnen.

Att reagera på detta är mänskligt, att inte göra det vore omänskligt. Det gäller bara att bli medveten om det och kämpa för att hantera det på bästa sätt.

Psykiatrin kan inte hjälpa dig på något sätt, tvärtom skada dig. Ta inte medicinerna. Studera istället. Utöva självkontroll.
Citera
2024-08-04, 21:14
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindansarengabriel
Det du har upplevt är en reaktion på hur sjukt vårt samhälle är. Vi är kameraövervakade, vi mobbar varandra med skitsnack och silent treatment och samtidigt låtsas vi som att vi inte gör det, samt 1000 andra saker. Vi lever i ett veritabelt helvete och under ständig attack på alla våra sinnen.

Att reagera på detta är mänskligt, att inte göra det vore omänskligt. Det gäller bara att bli medveten om det och kämpa för att hantera det på bästa sätt.

Psykiatrin kan inte hjälpa dig på något sätt, tvärtom skada dig. Ta inte medicinerna. Studera istället. Utöva självkontroll.
Jag kände mig kameraövervakad i hemmet. speciellt när rösterna inuti huvudet kommenterade allt jag gjorde osv.

Har fått antipsykotisk medicin igen för att få bort dom inre bilderna som började 2023-2024 har gått med inre bilderna 1 år utan att söka hjälp. och nu när närstående kring mig fick mig att söka hjälp så satte dom in antipsykotisk medicin. och inre bilderna har försvunnit helt och hållet. tar antipsykotisk medicin varje kväll.

Va väl en tidsfråga innan det skulle bli ännu värre kan jag tänka mig.
Citera
2024-08-04, 21:59
Medlem
Be att få träffa någon annan
Be att få en kontaktperson som du kan prata med
Citera
2024-08-04, 22:20
Medlem
Vid kommande besök lär psykologen säga något i stil med "Hej, hur är läget?" Då ska du svara "Inget vidare, det känns som att du inte tog mig på allvar sist jag var här" Detta kommer få henne att gå igång på alla cylindrar och hon kommer säga typ"Jasså. Det var tråkigt att höra. Berätta mer!" Sedan kommer du få berätta ditt livs historia under hela sessionen.
Citera
2024-08-04, 22:30
Medlem
Citat:
tack så mycket, ska göra det nu i veckan som kommer

*tror inte man kan skoja bort så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto