2024-11-04, 11:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
S M A S H I N G!!!!!

Kamala Harris ledning enligt 538 sjönk nu till endast 0,9% sammanvägt. Igår låg ledningen på 1,1%.

Men det är inte så dramatiskt som jag målar ut det. Äldre Harrisvänliga OU har tagits bort och i den nyare beräkningen ligger nyare lite bättre siffror för Trump.

Ikväll kommer 538 att kompensera för denna rörelse.
Trumps vinstchanser enligt 538 är nu uppe i 53,4% medan Harris är nere i 46,4%, det är det lägsta jag sett Harris på vid 538, Demokraternas "Golden standard". Ändå är den modellen extremt skev och visar helt osannolika valresultat. T.ex. visar den en 0,7% chans att Harris skulle vinna 416 mot 122 elektorer.

Tar man bort alla extrema resultat ur modellen, att nån kandidat får över 350 elektorer (Det händer knappast) så ändras vinstchansen för Trump/Harris till 57%-43%. Modellen är uppenbart gjord för att glädja demokrater.

https://projects.fivethirtyeight.com/2024-election-forecast/
2024-11-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja, tror att denna spurt ifrån Harris (om den ens är reell ?) kommer för sent. Tippar dessvärre för egen del, att Trump tar det. Aborten är inte den enda frågan för jänkarna, man blir påmind om inflationen varje dag när far man till butiken och handlar.

Ja det är nog ekonomin som egentligen är den viktigaste frågan. Jag läste i Aftonbladet att 60% av de svarta männen inte röstar. Där råder en hopplöshet mitt i den amerikanska drömmen och Harris förmår inte mobilisera dessa.

Men jag är osäker på valutgången. Ibland känns det som om Trump vinner, ibland är det Harris som vinner.
2024-11-04, 11:22
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Den procentuella skillnaden för 800 tillfrågade blir ju enbart några %. Dvs av 800 personer, ca 25 svar.

Inget att ens reflektera över.
Ändå gjorde du just det 😉.
Det intressanta är att Ann Selzer historiskt varit träffsäker trots pollens litenhet. Hon är dokumenterat skicklig på att fånga upp "dolda strömningar" i opinionen. Bl a fångade hon upp Trumps vinst 2016 när andra missade den.
Senast redigerad av DoraF 2024-11-04 kl. 11:26.
2024-11-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Trumps vinstchanser enligt 538 är nu uppe i 53,4% medan Harris är nere i 46,4%, det är det lägsta jag sett Harris på vid 538, Demokraternas "Golden standard". Ändå är den modellen extremt skev och visar helt osannolika valresultat. T.ex. visar den en 0,7% chans att Harris skulle vinna 416 mot 122 elektorer.

Tar man bort alla extrema resultat ur modellen, att nån kandidat får över 350 elektorer (Det händer knappast) så ändras vinstchansen för Trump/Harris till 57%-43%. Modellen är uppenbart gjord för att glädja demokrater.

Jag tror det kommer några mer Harrisvänliga institut idag med OU som jämnar ut. Samtidigt går Trump sämre enligt RCP, ja vad skall man tro?
2024-11-04, 11:25
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Och många Demokrater har lagt rösten på Trump. Guardians undersökning där man påstår att Demokraterna leder med 8% gick ut på att dom frågat folk hur dom röstat. 8% i snitt över swingstaterna är dåligt för Demokraterna, det kommer man inte ifrån.

Den undersökning har jag inte sett.

Såg i morse att Harris ska ha tagit ledningen i Iowa, som Trump vunnit 2016+2020.

Sedan hävdas det att polls som man håller på med hela tiden, gör att folk inte berättar sanningen.
Så, vad har dessa polls för värde...?
2024-11-04, 11:26
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det intressanta är att Ann Selzer historiskt varit träffsäker trots pollens litenhet. Hon är dokumenterat skicklig på att fånga upp "dolda strömningar" i opinionen. Bl a fångade hon upp Trumps vinst 2016.
Satt och tänkte på jut hon kan ha fångat upp den sk osynliga blå vågen där republikanerna rösta på Harris men är tysta om sitt beslut till efter dem just gjort det i stora delar, kollade igenom den OU och det intressanta var det var dem äldre generationen av kvinnor som var störst som röstat på Harris och dem var oroliga för generationer som komma skall...
Denna poll är legit och det visar väl rätt bra hur det ser ut i övriga delar av US nämligen kvinnorna röstar bort sekten och in med Harris!
2024-11-04, 11:32
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror det kommer några mer Harrisvänliga institut idag med OU som jämnar ut. Samtidigt går Trump sämre enligt RCP, ja vad skall man tro?

Det är just detta, som gör polls från USA ointressanta.
Olika läger jobbar med sina polls. En massa bias polls.

Amerikanerna har gjort val och en mängd andra saker, till en gimmick.
Polls får tas för vad de är. En partsinlaga och någon tjänar pengar på dessa.
2024-11-04, 11:35
Medlem
Citat:

Är modellen uppenbart gjord för att glädja demokrater? Det är en intressant tolkning av statistisk data.

Allt är inte en konspiration.
2024-11-04, 11:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det intressanta är att Ann Selzer historiskt varit träffsäker trots pollens litenhet. Hon är dokumenterat skicklig på att fånga upp "dolda strömningar" i opinionen. Bl a fångade hon upp Trumps vinst 2016 när andra missade den.

Har damen sagt något på det "större planet" ?
2024-11-04, 11:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Är modellen uppenbart gjord för att glädja demokrater? Det är en intressant tolkning av statistisk data.

Den använder sig av selektiv data, undersökningar som visar för lågt stöd åt Demokraterna tas bort ur snittet men inte tvärtom.
2024-11-04, 11:39
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade

Jo, det är klart att det är. Om det inte talar för Trump. Och är den inte gjord för demokrater, så är den fejk. Det vet ju alla.
2024-11-04, 11:43
Medlem
Citat:
Den använder sig av selektiv data, undersökningar som visar för lågt stöd åt Demokraterna tas bort ur snittet men inte tvärtom.

Den rensar bort undersökningar som till synes visar felaktig data, vilket kraftigt väger över till MAGA. Det förklaras bland annat genom att man gjort undersökningar via webbpaneler där underlaget kraftigt har snedvridits.

Efter att datan har rensats så redovisas den. Den visar då en balanserad bild och för tillfället ser den balanserade bilden ut att väga över till Trumps fördel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in