2024-08-07, 11:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Är det bara pensionen som ge den årsinkomsten eller har han jobbat lite extra som assistent?
Ålderspensionärer har rätt att jobba lite + få pension.
Hela familjen är nog med på bedragartåget.
Mamman är ett mysterium. Såg bild på henne på TikTok sidan Hunden Essie
Hon vet 100% vad som har hänt.

Men en mille.... Det är inget PA vick. Det är andra pengar. Föreningsliv, hemvärnet, konsultuppdrag, eget företagande, politiska uppdrag, nämndeman??Såna saker....? Känner personligen en som sugit ut skamligt mycket av allmänna medel genom hemvärnet och har snodda grejer till ett mindre krig i källaren.
Citera
2024-08-07, 11:52
Medlem
Citat:
Bra skrivet. Jag hoppas att A blir omhändertagen och får komma under rätt vård. Det kan inte vara en sund miljö hemma hos familjen Ö med pappa P som domderar.
När jag läste ditt inlägg så klarnar det ännu mer.
När A är aggressiv så fick hon åka till sjukhuset med tvång. Hon måste hata sjukhus och allt vad det innebär att vara där.
VARFÖR säger P att Essie är på sjukhuset som A förknippar med något negativt?
Jo… P VET att hunden aldrig kommer tillbaks.
Och det blir som att förbereda A på det.
Är du med på hur jag tänker?
Mitt huvud tänker snabbare än vad jag skriver

Haha jag tror att jag är med på hur du tänker.

Är väldigt nyfiken på VEM som menas i en artikel på EP från 23-04-18
Jag ser bara rubriken :
"Personal på boende hotades av kvinna
Bara tre månader efter att en ung kvinna dödades på Munksunds gruppbostad i Enköping utsattes personal på boendet för flera hot av en annan boende."

Samt:
"Kvinnan, som bodde på boendet under vintern men nu flyttat därifrån, står nu åtalad för olaga hot mot personal och personer i deras närhet. Hon åtalas också för skadegörelse sedan hon i januari kastat ut möbler och kläder på backen"
Citera
2024-08-07, 11:53
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Det är så sjukt. Jag hade blivit livrädd om jag hade sökt jobb och fått gå igenom en sån intervjun. Bara där ser man tydligt att Farfar L inte är någon tillbakadragen pensionär. Han är med och styr och ställer
Jag hade tackat för mig där och då..inte ens gått med till A
Citera
2024-08-07, 11:57
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Allt med Essie kanske blir det som reder ut alla bedrägerier kors och tvärs...

A kanske hamnar under tvångsvård för att hennes förvaltare byts ut då den inte verkar uppfylla kraven för att få vara förvaltare. Samt att det framkommit att det är många olika diagnoser som uppges, beroende på vad man vill uppnå.

I en av artiklarna så fick tydligen A polistransport till psykakuten efter att hon fick flytta från boendet.
Kan det vara så att det var ett sista utbrott som satte stopp för det boendet? Ett som var så pass farligt så polis fick komma?
Det har ju varit olika uppgifter om händelser på boenden i Enköping.
Ett mord och ett mordförsök.
Är A den som är skyldig till mordförsöket eller är det en helt annan person?
Jag har ingen aning så det är en fråga jag ställer mig.
Fråga till någon som har koll....om A skulle bli dömd för brott...får hon sitta i fängelse? Eller kan hon tack vare förmyndarskap inte straffas?
Citera
2024-08-07, 12:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Nej det kunde jag väl räkna ut att du inte ville För hur ska du kunna prata bort det faktum att du trodde att några juridiska omständigheter överhuvudtaget skulle ha någon som helst påverkan på att följa gällande lagstiftning eller inte när det kommer till djurskyddslagen . Är du dum, eller bara korkad?

Grundläggande djurskyddskrav

1 § Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
God djurmiljö och naturligt beteende

2 § Djur ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att
1. deras välfärd främjas,
2. de kan utföra sådana beteenden som de är starkt motiverade för och som är viktiga för deras välbefinnande (naturligt beteende), och
3. beteendestörningar förebyggs.
3 § Den som håller djur eller på annat sätt tar hand om djur ska ha tillräcklig kompetens för att tillgodose djurets behov.
9 § Djur får inte agas, tillfogas skada eller överansträngas.

Från hundar i vård och omsorg. Socialstyrelsen Vägledning till gällande regelverk

Syftet med den här vägledningen är att ge vårdgivare och de som bedriver
socialtjänst eller verksamhet enligt lagen (1993:387) om stöd och service till
vissa funktionshindrade, LSS, samt ansvariga vid de företag som erbjuder
hundar till vård- och omsorgsverksamheter en vägledning till det regelverk
som finns då hundar används och introduceras i verksamhetern

Enligt djurskyddslagen (2018:1192) ska djur i Sverige behandlas väl och
skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Djuren får inte heller bli
överansträngda, vilket även gäller för hundar som används inom vård- och
omsorgsverksamheter.
När hund används i en vård- eller omsorgsverksamhet kan en rad
specialsituationer uppstå. Jordbruksverket tillhandahåller föreskrifter som
gäller all typ av hundhållning. Nedan berörs endast de regler som generellt
kan appliceras på hundar i vård och omsorg.

Personer som hanterar eller håller hundar är skyldiga att ta reda på vilka
krav som ställs för att hunden i alla lägen ska få en djurskyddsmässigt
acceptabel tillvaro. För hundar som ska användas inom vård och omsorg
innebär det dessutom att man behöver kartlägga riskerna för sjukdom. Det
gäller t.ex. risker vid exponering för läkemedel och smittämnen, samt risker
för skador som kan uppkomma hos hunden i kontakt med den enskilde
eller
i de lokaler där hunden vistas. Hunden bör med andra ord inte lämnas ensam
med barn eller vuxna som på något sätt, medvetet eller ovetet, kan tänkas
skada hunden.

Djurskyddsanmälan
Vid misstanke om brott mot svensk djurskyddslagstiftning görs anmälan till
länsstyrelsen i respektive län enligt djurskyddslagen (2018:1192).

Beslut om omhändertaganden av hund
Enligt 9 kap. 5 § i djurskyddslagen ska länsstyrelsen besluta att ett djur ska
omhändertas om
1. djuret otillbörligt utsätts för lidande och detta inte rättas till efter
tillsägelse av kontrollmyndigheten,
2. ett beslut om föreläggande som har meddelats enligt 8 kap. 9 § inte följs
och beslutet är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt, eller
3. ett beslut om djurförbud enligt 9 kap. 1 § eller ett beslut om avveckling
av djurinnehav enligt 9 kap. 3 § inte följs.
Enligt 9 kap. 6 § i djurskyddslagen ska Länsstyrelsen eller Polismyndigheten
besluta att omedelbart omhänderta ett djur om det är utsatt för lidande och om

1. det bedöms vara utsiktslöst att lidandet för djuret blir avhjälpt,
2. ägaren till djuret är okänd eller inte kan nås, eller
3. det i övrigt bedöms vara absolut nödvändigt från djurskyddssynpunkt.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2024-7-9185.pdf

Med andra ord fick P det jävligt hett om öronen när han fick reda på att hundhjälpen anmält till Länsstyrelsen som kopplade in polisen.

Ja jösses vad du är korkad. Inget av ovanstående skulle diskvalificera utbetalning från försäkringen om Essie omkomit i samband med att dottern blivit utåtagerande. Du kan helt enkelt inget om juridik och är uppenbarligen för korkad för att inse det också.
Citera
2024-08-07, 12:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Patrik kommer bli tilldelad offentlig försvarare och det kommer han VERKLIGEN behöva, han riskerar långt fängelsestraff !

till skillnad från assistenterna som begått grovt brott mot tystnadsplikten, så har pappan inte begått något allvarligt brott alls.
Citera
2024-08-07, 12:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Allt med Essie kanske blir det som reder ut alla bedrägerier kors och tvärs...

A kanske hamnar under tvångsvård för att hennes förvaltare byts ut då den inte verkar uppfylla kraven för att få vara förvaltare. Samt att det framkommit att det är många olika diagnoser som uppges, beroende på vad man vill uppnå.

I en av artiklarna så fick tydligen A polistransport till psykakuten efter att hon fick flytta från boendet.
Kan det vara så att det var ett sista utbrott som satte stopp för det boendet? Ett som var så pass farligt så polis fick komma?
Det har ju varit olika uppgifter om händelser på boenden i Enköping.
Ett mord och ett mordförsök.
Är A den som är skyldig till mordförsöket eller är det en helt annan person?
Jag har ingen aning så det är en fråga jag ställer mig.

Det skulle förklara mycket. Polistransport till akutpsyk från ett boende, är sånt vanligt? Och sekretessen på Psyk är stenhård. Föräldrarna kan välja om det ska vara med eller ej när de ansöker om hittan dittan.

Stryptag och knivhot förekom på boendet, men även suicidhot så det vette 17 vad detta handlade om.

EP journalisterna vet nog det mesta men det ska ju gå att skriva om. Lokaltidningar måste hålla stilen, hålla sig väl med läsarna så de inte tappar förtroende.
Citera
2024-08-07, 12:05
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Haha jag tror att jag är med på hur du tänker.

Är väldigt nyfiken på VEM som menas i en artikel på EP från 23-04-18
Jag ser bara rubriken :
"Personal på boende hotades av kvinna
Bara tre månader efter att en ung kvinna dödades på Munksunds gruppbostad i Enköping utsattes personal på boendet för flera hot av en annan boende."

Samt:
"Kvinnan, som bodde på boendet under vintern men nu flyttat därifrån, står nu åtalad för olaga hot mot personal och personer i deras närhet. Hon åtalas också för skadegörelse sedan hon i januari kastat ut möbler och kläder på backen"
Hon flyttade väl hem till pappsen i början på -23. Essie kom väl april -23.
Citera
2024-08-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Fråga till någon som har koll....om A skulle bli dömd för brott...får hon sitta i fängelse? Eller kan hon tack vare förmyndarskap inte straffas?

Han som mördade på LSS boendet i Enköping dömdes till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning av Uppsala tingsrätt.
Fängelse är jag ytterst tveksam till men absolut rättspsyk vid allvarligt brott.
Citera
2024-08-07, 12:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Nej om någon sitter med henne nu så sitter de bokstavligen med en söt men dock svarte Petter…

Men Om nån sitter med henne så kommer hon nog komma fram snart, för det blir ju snabbt en helt ohållbar situation…

Tack för övrigt för heads up…

Jag tänker att många av de som arbetar som assistenter inte har svenskt ursprung, och att Essie skickats utomlands och där sålts vidare. Den eller de som hyser sådant här agg mot familjen har inte bara tagit Essie, de har sett till att tjäna en slant på henne också. Vare sig hunden sålts som en vanlig sällskapshund eller någon form av tjänstehund, så finns ett värde i henne.

I Sverige hade ju situationen blivit ohållbar ganska snabbt som du skriver, för det finns ändå en reell risk för upptäckt, och även om det inte avslöjas automatiskt om Essie hamnar hos en veterinär, så har fallet ändå blivit väl känt i branschen i landet och det har nog talats om fallet på så gott som alla veterinärkliniker i landet. Skulle misstanke uppstå är det bara ett snabbt öga på tänderna och en slagning på internet så har en veterinär, en djursjukskötare eller en djurvårdare svaret. Utanför Sverige däremot är risken för upptäckt nära noll.
Citera
2024-08-07, 12:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
En hundmördare blir inte poppis i fängelset.

Om det är några som inte blir poppis i fängelset, och som verkligen riskerar hamna där, så är det assistenter som ger sig på en gravt autistisk tjej och stjäl hennes hund.
Citera
2024-08-07, 12:13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma

Inget fängelse för A. Möjligen sluten psykiatrisk tvångsvård men knappast. Inte av vad som framkommit. Det är fullt överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in