2024-07-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Det är ju på grund av att pappan har dragit på det här och försöker göra sken av att allting var bra. Det är ju pappans egen förtjänst. Anmälan till länsstyrelsen var i juni. I juli drar pappan på med sina charader så det är förståeligt att assistenterna till slut går till tidningen. Där är de skyddade av källskydd. Vet inte riktigt vad du håller på med den här tråden med att försvara psykisk och fysisk misshandel av hunden genom att flytta fokus hela tiden.

Om nu misshandeln varit så grov, varför väntade assistenterna tills de slutat?? Var hunden så lite värd att det var okej att misshandla innan man slutat?
Citera
2024-07-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Ja eftersom hon utgör fara för sitt eller annans liv… det gäller alla liv oavsett om det är en människas eller djurs liv menar jag…

Det är min uppfattning med. Speciellt med den historia som A har.
Citera
2024-07-26, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Om nu misshandeln varit så grov, varför väntade assistenterna tills de slutat?? Var hunden så lite värd att det var okej att misshandla innan man slutat?
Så du menar att det är okej att misshandla hunden så länge det inte är grov misshandel?
Citera
2024-07-26, 17:50
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23

Hundföraren skall se till så hunden har det bra, får sina behov tillgodosedda enligt djurskyddslagen, det är alltid ägarens ansvar om något händer med hunden samt om det kommer in anmälan om missförhållanden så hänvisar man till Länsstyrelsen. Samt Länsstyrelsen tar kontakt med SBK vid behov för djurskyddsärenden.

Hundföraren måste som hundförare klara av att hantera hunden själv utan assistenter om det inte är en helt fysisk nedsättning så får anhöriga/assistenter kliva in och hjälpa samt om de är under 18 år. De utbildar aldrig med en 18 åring ensam utan då måste anhörig vara med i övrigt skall hundföraren klara av att hantera hunden själv.

En assistanshund för psykisk hälsa kan inte säljas vidare som assistanshund utan då blir det en vanlig sällskapshund, dock inte pga avbrott eller liknande utan åldern för att nya ägaren isåfall inte hinner utbilda och examineras innan hunden är äldre än 5 år. Max vara 5 år. Däremot är det inga problem att fortsätta vara ett hundekipage om hunden är borta en längre period, det enda då är att de får träna och sedan göra en funktionskontroll hos SBK för att kunna fortsätta vara hundekipage så obrukbar för brukaren blir den inte

Stort tack för allt arbete du lagt ned, verkligen!

Det visar ju att Ps utsaga om att A och Essie inte skulle kunna fungera som ekipage efter två veckor är veritabelt snömos.

Jag ställer mig fortfarande frågande till utbildaren som examinerade A och bedömde henne kompetent uppgiften.
Citera
2024-07-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vilket skitsnack att personalen skulle ha någon skyldighet att hjälpa till med hunden. Det är brukarens eget ansvar.

Självklart har assistenterna ett ansvar att hjälpa till med hunden. Deras uppgift är ju att möjliggöra en så normal tillvaro som möjligt. Om en person utan assistans kan ha hund, så ingår det i deras ansvar med.
Citera
2024-07-26, 17:52
Medlem
Citat:
Assistenterna skulle absolut kunna vara ansvariga, om de inte hindrar A från att begå brott. Oavsett om hunden är ett hjälpmedel eller ej.

P tar inte över något straffansvar för att han är förvaltare. Det ansvaret äger A ändå. Så har det varit sedan man plockade bort omyndighetsförklaringen på 80-talet typ.

Men han kan åka dit för att han utsatt Essie för en risk. Min arbetsgivare kan inte åka dit för att jag inte valt att använda mig av fallskydd. Men om jag inte har ett fallskydd eller inte har rätt utbildning så kan arbetsgivaren åka dit.

Jag nämnde aldrig omyndigförklarad. Men omyndighetsförklaring ersattes av förvaltarskap.
Personalen kan aldrig bli ansvariga (anmäld-åtalad) om A misshandlar hunden och skadar denne. Då blir ärendet mer kopplat till arbetsmiljö och dess paragrafer. Sen vet vi inte vad uppdraget innefattar i det här fallet mellan brukare och ass. bolag.
Citera
2024-07-26, 17:53
Avslutad
Citat:
Självklart har assistenterna ett ansvar att hjälpa till med hunden. Deras uppgift är ju att möjliggöra en så normal tillvaro som möjligt. Om en person utan assistans kan ha hund, så ingår det i deras ansvar med.

Nej, på ett LSS-boende får brukarna själv ansvara för sina djur.
Citera
Avslutad
Citat:
Det är min uppfattning med. Speciellt med den historia som A har.

Absolut… det hoppas jag assistenterna uppfattar med. Jag tycker själv det är konstigt när man ser på tiktok barn (utan npf) som kastar/slår/puttar/nyper djur… o så sitter någon vuxen och skrattar.

Hundars tålamod kan tryta… och även de hundar som är utbildade assistanshundar som förmodligen är världens snällaste och tål vad som helst… ger ingen bortförklaring eller rätt att bli utsatt för en massa skit….
Citera
Medlem
Citat:
Det kunde ju inte föräldrarna heller göra, då kommunen valde att sparka ut henne från det stödboende hon borde ha haft rätt till.

Det här låter udda, jag har aldrig hört talas om att människor blir ”utsparkade” från LSS-boenden. Det kan inte vara så att föräldrarna har väldigt speciella idéer om hur dottern ska skötas, t ex motsätter sig medicinering?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Stort tack för allt arbete du lagt ned, verkligen!

Det visar ju att Ps utsaga om att A och Essie inte skulle kunna fungera som ekipage efter två veckor är veritabelt snömos.

Jag ställer mig fortfarande frågande till utbildaren som examinerade A och bedömde henne kompetent uppgiften.

Har då länsstyrelsen kontaktat SBK enligt reglerna ovan?
Citera
2024-07-26, 17:54
Medlem
MrBubss avatar
Detta är så sjukt!

Nu fullständigt exploderar Facebook-gruppen med sympati och hjärtan, men också med grova anklagelser mot assistenter. P har redan antytt att han kommer att stänga ner möjligheten att kommentera troligtvis ikväll.... och några få visar tvivel över vad som hänt och empati för Essie, men blir idiotförklarade eller får sina kommentarer raderade.

Nu fick P sympati igen så det räcker till i morgon...

Skunk luktar det!
Senast redigerad av MrBubs 2024-07-26 kl. 17:56.
Citera
2024-07-26, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Så du menar att det är okej att misshandla hunden så länge det inte är grov misshandel?

Nej, tror inte denne menar allvar utan gav ett scenario…

Det är aldrig acceptabelt att misshandla någon oavsett hur grovt eller klent misshandeln är eller om det är en människa eller ett djur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in