2024-07-25, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Men om det är sant, vilket inte är omöjligt eftersom namn på vårdföretag nämns och kan kontrolleras, är det väl intressant ur hundens synvinkel?
Det är faktiskt möjligt och är troligtvis så, att dottern inte bör ha husdjur över huvudtaget.

Instämmer!
Citera
2024-07-25, 09:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Vilka krav Amanda inte uppfyller? Det kan jag svara på

ha god förståelse för en assistanshunds behov och kunna uppfylla dessa

Kunna ta hand om hunden och följa djurskyddslagen

Assistanshund måste vara registrerad hos Jordbruksverket innan du ens får genomföra lämplighetstest samt examination. Det gäller även under tiden hunden är certifierad assistanshund då det är högre krav på assistanshundar. Det finns även krav på hundarnas hälsa , egenskaper och ålder

Exakt och så viktigt. Om personen bryter mot de första två punkterna ska hen inte ha hund eller något annat djur. I FB-gruppen bemöter moderatorerna rykten om att A skulle ha utövat våld mot Essie, att de givetvis skulle ha tagit bort hunden från A om så vore fallet och sedan hävdar de att våld aldrig förekommit.

Våld kan vara en definitionsfråga. Särskilt mot djur. Tyvärr. En del tycker inte att det är våld att kasta föremål mot djur, eller hota, rycka och slita i dem, skrämma dem eller daska dem med hand, rycka i päls etc. Skulle man däremot göra detsamma mot barn skulle det ses som våld. Och mot vuxna människor såsom våld i nära relation.

Personer mer autism och IF kan ha extra svårt att förstå konsekvenser av eget agerande men även mentalisera, dvs förstå hur mitt beteende påverkar andra och att något pågår inom den jag har framför mig. Att tolka känslor hos andra, både människor och djur. Alla har inte de problemen och liknande svårigheter finns även hos personer som inte har autism och IF - förstås! Majoriteten av folk som misshandlar sina djur har ju inte autism, tänker jag.

Men, att alltid tänka på hur det blir för djuret som ska vara med en person i sitt assistansjobb är A och O! Det är INTE okej att skrämma hunden, kasta saker på den eller liknande. Det är våld. Och givetvis om någon slår den.

Obs jag säger inte att A gjort detta men jag tror heller aldrig att A:s pappa el andra anhöriga någonsin skulle gå ut med att dottern varit dum mot hunden. Särskilt inte nu.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-07-25 kl. 09:23.
Citera
2024-07-25, 09:23
Medlem
Vad händer i Essie ska hem gruppen nu på morgonen för oss som har blivit blockerade
Citera
2024-07-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jo för att en blivande Assistanshund skall få anmälas till ett BPh måste de lösa tävlingslicens , jag vet för jg har själv genomfört det! De var väldigt tydligt att ens få bli anmäld för BPH vilket är första steget emot assitanshund krävdes det. Så ingen skitsnack!
Det är bara om hunden inte är stambokförd hos SKK som den behöver lösa tävlingslicens först, exempelvis om det är en blandras det gäller. Detta för att komma in i databasen och kunna få resultat registrerade. Hundar som är stambokförda i SKK ("renrasiga med stamtavla" som man säger) behöver inte det då de redan finns med i databasen.
Senast redigerad av Klaxon 2024-07-25 kl. 09:27.
Citera
2024-07-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Det är bara om hunden inte är stambokförd hos i SKK som den behöver lösa tävlingslicens först, exempelvis om det är en blandras det gäller. Detta för att komma in i databasen och kunna få resultat registrerade. Hundar som är stambokförda i SKK ("renrasiga med stamtavla" som man säger) behöver inte det då de redan finns med i databasen.

Ber om ursäkt missade att de är skillnad på blandras och renrasig, lite trött mitt i natten så kontrollerade inte mina fakta. Du har helt rätt gällande det.
Citera
2024-07-25, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Vad händer i Essie ska hem gruppen nu på morgonen för oss som har blivit blockerade

Inte mycket. Hittelön nämns och att medlare kan användas om någon anonymt vill överlämna Essie. Samma som tidigare med andra ord.
Citera
2024-07-25, 09:47
Medlem
Jag har nu ringt kronofogden. Satt 40 minuter i kö trots att jag ringde prick 09:00.

Jag frågade om skulduppgifter om Amanda och får till svars att hon inte har några skulder till kronofogden.

Jag säger då att jag vet att hon har eller haft betalningsanmärkningar. Kronofogden säger då att det inte behöver gå till kronofogden för att någon ska få en betalningsanmärkning.

Har Patrik hotat kronofogden eller var det inte roligare än såhär?

Någon som vet om man kan ringa inkasso eller liknande för att få information om skulden?
Citera
2024-07-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darthvader45
Jag har nu ringt kronofogden. Satt 40 minuter i kö trots att jag ringde prick 09:00.

Jag frågade om skulduppgifter om Amanda och får till svars att hon inte har några skulder till kronofogden.

Jag säger då att jag vet att hon har eller haft betalningsanmärkningar. Kronofogden säger då att det inte behöver gå till kronofogden för att någon ska få en betalningsanmärkning.

Någon som vet om man kan ringa inkasso eller liknande för att få information om skulden?

Det går väl att göra en kreditupplysning på henne? Iofs meddelas hon väl vem som gjort det tror jag
Nån kanske vet bättre?
Citera
2024-07-25, 10:02
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:

Jag trodde det hamnade som betalningsanmärkning när det gick till kronofogden...skumt
Citera
2024-07-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Är det någon som vet varför Essie saknade en tand? Saknade hon den innan hon kom till familjen? Det bör ju JS som utbildade och är uppfödare till hunden veta. Någon som har koll? Hände det efter fattar man ju att hunden har blivit misshandlad. Hur många av er har behövt dra ut en tand på er hund? Har aldrig varit med om det själv på ett gäng hundar. aldrig ens hört talas om det.
Ang. Om en hund kan sakna en framtand - utan att ha blivit misshandlad - så JA. Säkert ovanligt. Men min hund - En Riesenschnauzer - gillade bada - hade med sig en sten upp ur vattnet -aldrig tidigare eller efter så extrem otur- iaf så hade han brutit av en framtand.
Så för att han inte skulle ha konstant tandvärk, opererade Djurakuten, Sthlm bort den.
Han hade efter det en lucka i Överkäkens tandrad.
MEN DET ÄR SÄKERT OVANLIGT.
Och hur Essies tand saknas vet väl bara ägaren.
Ha en trevlig sommar
Citera
2024-07-25, 10:11
Medlem
Banned.s avatar
Citat:

Men det finns inget som säger att hon har en skuld idag.

Det som inte går via kronofogden och leder till betalningsanmärkning hos kreditypplysningsföretagen om dom inte blir betalda är parkeringsböter, studieskulder och skatteskulder typ.

Det vanligaste är dock delgivning från kronofogden från inkassobolagen som inte bestrids och som leder till ett utslag om att man är betalningsskyldig.
Citera
2024-07-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Jag trodde det hamnade som betalningsanmärkning när det gick till kronofogden...skumt

Ja, det trodde jag också. Jag påpekade till tomten i telefonen att om man fått en betalningsanmärkning har det gått till kronofogden. Tomten säger då att en betalningsanmärkning inte innebär att ärendet gått till kronofogden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in