Citat:
Ursprungligen postat av
Saga23
Vilka krav Amanda inte uppfyller? Det kan jag svara på
ha god förståelse för en assistanshunds behov och kunna uppfylla dessa
Kunna ta hand om hunden och följa djurskyddslagen
Assistanshund måste vara registrerad hos Jordbruksverket innan du ens får genomföra lämplighetstest samt examination. Det gäller även under tiden hunden är certifierad assistanshund då det är högre krav på assistanshundar. Det finns även krav på hundarnas hälsa , egenskaper och ålder
Exakt och så viktigt. Om personen bryter mot de första två punkterna ska hen inte ha hund eller något annat djur. I FB-gruppen bemöter moderatorerna rykten om att A skulle ha utövat våld mot Essie, att de givetvis skulle ha tagit bort hunden från A om så vore fallet och sedan hävdar de att våld aldrig förekommit.
Våld kan vara en definitionsfråga. Särskilt mot djur. Tyvärr. En del tycker inte att det är våld att kasta föremål mot djur, eller hota, rycka och slita i dem, skrämma dem eller daska dem med hand, rycka i päls etc. Skulle man däremot göra detsamma mot barn skulle det ses som våld. Och mot vuxna människor såsom våld i nära relation.
Personer mer autism och IF kan ha extra svårt att förstå konsekvenser av eget agerande men även mentalisera, dvs förstå hur mitt beteende påverkar andra och att något pågår inom den jag har framför mig. Att tolka känslor hos andra, både människor och djur. Alla har inte de problemen och liknande svårigheter finns även hos personer som inte har autism och IF - förstås! Majoriteten av folk som misshandlar sina djur har ju inte autism, tänker jag.
Men, att alltid tänka på hur det blir för djuret som ska vara med en person i sitt assistansjobb är A och O! Det är INTE okej att skrämma hunden, kasta saker på den eller liknande. Det är våld. Och givetvis om någon slår den.
Obs jag säger inte att A gjort detta men jag tror heller aldrig att A:s pappa el andra anhöriga någonsin skulle gå ut med att dottern varit dum mot hunden. Särskilt inte nu.