2024-07-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
En granne som larmade. Fick tydligen reda på att
"någon var avliden i huset" och gick dit och sen ringde 112

Men hur kan grannen veta? Ringde han grannen innan och berätta att han tänkte ta livet av sig? Eller grannen hörde skott? Grannen verkar ju inte veta om barnen.
Citera
2024-07-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rramboi
Jag har inte i min text påstått att jag är duktig eller vet vad som skett eller hur man som människa reagerar. Det ända jag vet är att alla människor fungerar olika & hanterar situationer på helt skilda vis. Och jag sitter inte bakom ett anonymt konto på Flashback & skriver vad som är rätt & fel i en människas reaktion.

Precis som du skriver reagerar och funkar alla olika, därav alla dessa inlägg här också. Du säger emot dig själv en aning. Att det blir spekulationer och tankar/funderingar är bara så det är.
Citera
2024-07-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Varför har man ens koll på det? Mobilen borde ligga exakt där den låg när hon hittade sina barn eller vara kastad in i en vägg och hon borde inte ha en tanke på att öppna den

Jaa, mamman kanske lever på 2020-talet där det mesta görs via mobilen? Vet själv hur tufft det är när familjemedlemmar råkar illa ut och hur tungt det är att få konstanta samtal, meddelanden mm när man behöver nyttja bank-ID eller visa meddelanden och samtalslistor för polis mm. Och då har jag inte ens varit i närheten av den här situationen.
Citera
2024-07-05, 22:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Varför har man ens koll på det? Mobilen borde ligga exakt där den låg när hon hittade sina barn eller vara kastad in i en vägg och hon borde inte ha en tanke på att öppna den
Vad mamman borde eller inte borde vet man inte eftersom man inte befinner sej i hennes situation.
Citera
2024-07-05, 22:26
Medlem
Känns inte jätte längesen man var i Tollarp och snackade om ett mord. Senast var väl transan. Jag har inte kunnat läsa så mkt om detta eftersom dom flesta artiklar är låsta. Men som jag har förstått de så är en man (pappan?) och en pojke (sonen?) döda, och ytterligare ett barn (den andra sonen?) allvarligt skadad. Och någon MGM fanns inte på platsen. Får lite vibbar av dubbelmordet i Arboga. Fast nu var de "bara" ett barn och en vuxen som mördades då. Får hoppas att de andra barnet klarar sig. Men MGM är inte kvar på brottsplatsen, inga jämförelser för övrigt. Men de känns lite som ett svartsjukt ex, eller till och med mamman till barnen. Och sen att dom skrivit att den vuxna personen dog av en olyckshändelse eller hur dom uttryckte de. Jätte märkligt
Citera
2024-07-05, 22:27
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Kan man misstänka utökat självmord ?
Eller någon GM annan än kvinnan ,kvinnor är som bekant ofta fysiskt underlägsna männen .men det finns kanske vapen ?
Kvinnans nya man ?

Enligt de flesta är pappan redan mördaren. Visst oddsen må vara låga, men folk dömer jävligt snabbt och säger de är 100% säkra utan bevis.
Citera
2024-07-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Känns inte jätte längesen man var i Tollarp och snackade om ett mord. Senast var väl transan. Jag har inte kunnat läsa så mkt om detta eftersom dom flesta artiklar är låsta. Men som jag har förstått de så är en man (pappan?) och en pojke (sonen?) döda, och ytterligare ett barn (den andra sonen?) allvarligt skadad. Och någon MGM fanns inte på platsen. Får lite vibbar av dubbelmordet i Arboga. Fast nu var de "bara" ett barn och en vuxen som mördades då. Får hoppas att de andra barnet klarar sig. Men MGM är inte kvar på brottsplatsen, inga jämförelser för övrigt. Men de känns lite som ett svartsjukt ex, eller till och med mamman till barnen. Och sen att dom skrivit att den vuxna personen dog av en olyckshändelse eller hur dom uttryckte de. Jätte märkligt

Pappan o en 8 årig flicka är döda, sonen 5 åe ligger rpå sjukhus allvarligt skadad.
Citera
2024-07-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Mag*us Li*dstedt, 53 år, ensamboende (åtminstone inga barn över 15 på adressen, möjligen yngre). Flyttade dit för ett år sedan. Skilsmässa? VD för ett bolag registrerat i Malmö som inte tjänar några pengar. Bolaget står även skrivet på en 45-årig kvinna med samma efternamn som bor i Malmö. Exfrun? Kvinnan verkar enligt Facebook ha två barn, en pojke och en flicka. Flickan fyllde åtta år den elfte juni.
Hemskt kan relatera till dessa åldrar😣 Frun och ena barnet lever
Citera
2024-07-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Då är inte inlägget offentligt, för jag kan då inte se det!

Inlägget var offentligt innan idag. Verkar dock vara bortplockat nu eller något liknande
Citera
2024-07-05, 22:39
Medlem
Citat:
Stört att hon förmodligen sitter intill sin dotters kallnande kropp och knappar på mobilen
Du vet uppenbarligen inte hur folk agerar i chock!! Sen kan det vara någon annan i hennes närhet som skrivit för att slippa ha folk som hör av sig.
Citera
2024-07-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man skriver knappast "barnen ska bo hos mig på heltid" om det inte föregåtts av faktumet att den andre föräldern är olämplig. Det är standard idag med varannan veckas-upplägg, vilket bland gemene man anses vara bäst för alla parter. Dessutom avsåg pappan att flytta nära mamman, så barnen hade lätt kunna vistats där.

Nåja, en tragedi oavsett. Pappan var givetvis djupt störd

Jo, det kan man självklart göra om man som mamman flyttat till annan ort. Hon blir boendeförälder.
Om något varit osäkert med pappan hade de inte haft gemensam vårdnad. Och de hade gemensam vårdnad.
Om mamman varit rädd för att pappan skulle skada barnen hade de inte varit hos honom nu.
Citera
2024-07-05, 22:57
Medlem
Mamman har skrivit på sin Facebooksida att hennes ex-man och hennes dotter är döda. Hennes son lever och media har genom Polisen fått veta att han är 'talbar' nu. Polisen har varit hos honom och talat lite med honom. Mamman är självklart med sitt barn på sjukhuset.

Hon bad i sitt Facebookinlägg om förståelse för att hon och barnet behöver vara ifred och slippa alla spekulationer.

Vi som försöker följa fallet måste inse att skilsmässan är avslutad. Hon har fått arbete i Malmö och har ordnat med förskola och skola i Malmö. Även pappan var på väg att flytta till Malmö. Av det kan vi dra slutsatsen att han avsåg att finnas till för barnens nya liv i Malmö.

Huset de levt i var sålt och han hade tydligen barnen hos sig i det gamla hemmet.

Ett faktum är att vi i Sverige inte driver rättsprocesser mot döda personer. Mannens anhöriga är hans föräldrar och eventuella syskon, som får sköta hans begravning och bouppteckning. Det är hans son som ärver honom. Någon begravning kan inte ske förrän rättsläkare har fastställt hans dödsorsak och godkänt att begravning får ske. Polisen och åklagare avslutar därmed förundersökningen mot honom.

Dock måste dotterns dödsorsak fastställas och polis/åklagare måste fatta beslut om att hon dött av "annans handaverkan" men att gärningspersonen är avliden och vidare förundersökning ska inte ske. Mamman, som är med sonen på sjukhuset, ska ta ansvar för dotterns begravning. Förhoppningsvis har hon anhöriga som hjälper henne med allt som hör till det.

På sjukhuset kan hon säkert få hjälp av kurator, för att ordna med begravningsentrepenör, välja gravplats och gravsten samt ordna med önskad ceremoni. Dottern var skolbarn och skulle börja i en ny klass i Malmö, men hennes gamla klasskamrater i Tollarp vet förstås om att hon är död och att pappan har dödat henne. Skolpersonalen får försöka hjälpa dessa barn och ordna med krisstöd till de barnen och deras föräldrar, vilket är speciellt nu i semestertider. Eftersom det inte kommer att bli någon fällande morddom, så kommer man att använda ordet död och dödat. Det är ju faktiskt lågstadiebarn det rör sig om.

Hur många här har alls funderat på detta att hon är på sjukhuset med sin 5-åring och ska hantera både oron för honom och chocken och sorgen för förlusten av flickan? Vi vet inte hur mycket eller vad den 5-åriga sonen minns av vad pappan har gjort. så små barn har en omogen syn på död och att död är man väldigt länge.

Vi vet inte alls vad som ligger bakom föräldrarnas skilsmässa, vilket bara det är upprörande för barnen. En 5-årig pojke kan inte förstå att pappa försökt att mörda honom eller att pappan mördat storasystern.
Sjukvårdspersonalen kan hantera en del av barnets fysiska och psykisk hälsa. Personalen kan också möta mammans chock, sorg och hälsa.

En subjektiv åsikt jag personligen har är att det är, mitt i katastrofen, för väl att hon inte behöver vara målsägare i en rättegång mot sin ex-man. Chocken och sorgen kommer att kräva omänskliga krafter av henne under många månader framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in