2024-07-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Nej, jag hittade inte heller något som tyder på att han faktiskt gjorde någon anmälan.

Så sjukt allting är! Det enda som borde gälla för att diskutera vidare tråden är om han gjorde så eller inte. Det är ju sjukt väsentligt i fallet haha
Citera
2024-07-09, 19:21
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
En nyseparerad mamma kan ligga runt hur mycket som helst men å hålla barnen uppdaterade om det är väll ganska olämpligt.

Sen vet man inte hur mycket pappan kryddade, de som pekar ut sina ex som narcissister brukar ofta va narcissister själva. Han verkade mest ha behov av att svartmåla sitt ex, va jag kunde se av det han skrev så va hon ingen dålig mamma. Att han försökte ta med sig dem i döden va alltså hämnd för där fanns ingen oro att de skulle ha det dåligt hos henne.

Det kan förstås ha varit oro om han fått katastroftankar vilket inte är ovanligt för de som har lätt för att "krydda på" för mycket om allting.

Jag tycker faktiskt det är svårt att veta vad motivet är men oavsett vilket finns inga ursäkter eller rättfärdigande för mord.
Citera
2024-07-09, 19:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Fast nu lade hon själv ut på sin FB sida att hon var på date. Följt av hjärta kommentarer.
Ja på en dejt - ja.
Inte att hon dejtat tre män.
Att hon dejtade är dessutom helt irrelevant. Hon var skild och dejtar givetvis hur mycket hon vill.
Att göra som han och pressa barnen uppgifter gör man däremot inte.
Citera
2024-07-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ser lite likheter i beteendet med alla flyttar med ett shoppingberoende. Det nya huset ger en kick och flykt från andra känslor men de försvinner inte i den nya bostaden.

Samma sak med den fjärde nya väskan eller det sjätte paret nya skor, en kick och flykt för stunden men det tar inte bort de känslorna man försöker "köpa" bort.

Båda dessa beteenden resulterar i att man hamnar på ruta ett, oavsett. Äktenskapet blir inte bättre eller roligare för att väskan eller skorna finns i hallen eller om de nya specialsydda köksgardinerna hänger i det snygga köket.
Exakt vad jag också tänkte. En jakt efter lyckan och ett hopp om att denna gång blir det annorlunda.
Citera
2024-07-09, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja på en dejt - ja.
Inte att hon dejtat tre män.
Att hon dejtade är dessutom helt irrelevant. Hon var skild och dejtar givetvis hur mycket hon vill.
Att göra som han och pressa barnen uppgifter gör man däremot inte.

Givetvis har hon all rätt att dejta vem eller hur många hon vill. Men det är inte irrelevant för pappans mående. Om nu pappan mådde psykiskt dåligt av uppbrottet, vilket hon givetvis vet om, tycker iaf jag att det är högst opassande att lägga ut offenligt på FB att hon dejtar.

F.ö vet vi inte om pappan pressade barnen på uppgifter. Det är din godtyckliga tolkning.
Citera
2024-07-09, 19:29
Medlem
rubbergirls avatar
M skriver att han gått till ”psykolog o kristerapeut”. Jag uppfattar det som att han varit hos 2 olika yrkesverksamma men det har ej fungerat.
Han är oxå orolig att han förlorar i rätten vid en anmälan. Så jag får intrycket av att de hade en pågående vårdnadstvist eftersom han kan knappast mena skilsmässan vars dom kom dagen efter han skrev detta inlägg.

Familjerätten hänvisar ofta till kriscentra om det framkommit uppgifter om våld i familjen så kan det vara på den väg han haft dessa kontakter månne?
Citera
2024-07-09, 19:30
Avslutad
Citat:
Det låter som om du köper allt han säger med hull och hår för att få svartmåla en kvinna i sorg.
Har du förstått att det är han som dödat ett barn och försökt döda ett annat.
Det talar för att det är han som är sjuk i huvudet - inte hon.
Då låter det fel. Jag, med flera, i tråden spekulerar i vad som kan ha lett fram till detta illdåd.
Om förklaringen vore så enkel som att han var ond och galen, skulle inte tråden vara så lång.

Finns inga ursäkter för vad han gjort, men säkerligen förklaringar. Att folk är intresserade av vad som ligger bakom något så tragiskt som det här, verkar alltid hetsa upp de som redan bestämt sig för en enkel lösning, vilket brukar vara att peka på den skyldige.

Jag, personligen, lutar åt att hela familjen är offer i den här tragedin.
Citera
2024-07-09, 19:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
Exakt vad jag också tänkte. En jakt efter lyckan och ett hopp om att denna gång blir det annorlunda.
Ja precis.
Det kanske inte var den bästa lösningen men det var väl vad de kunde komma på.
Vill inte kritisera alltför mycket eftersom man inte är perfekt själv.
Citera
2024-07-09, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Så sjukt allting är! Det enda som borde gälla för att diskutera vidare tråden är om han gjorde så eller inte. Det är ju sjukt väsentligt i fallet haha
Du har rätt.
Det borde komma fram hur vården hanterat honom innan detta skedde, och om de gjort en felbedömning. Att han sökte vård var ett rop på hjälp han uppenbarligen inte fick.
Citera
2024-07-09, 19:44
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du har rätt.
Det borde komma fram hur vården hanterat honom innan detta skedde, och om de gjort en felbedömning. Att han sökte vård var ett rop på hjälp han uppenbarligen inte fick.

Vissa individer är inte behandlingsbara.
Han lyckades få hjälp men gjorde sig omöjlig på ett eller annat sätt så man avbröt.
Rop på hjälp el. charader inför en rättegång där han vill framstå i god dager. Kalla det vad du vill.
Citera
2024-07-09, 19:44
Avslutad
Citat:
Han anger tydligt att det handlade om honom själv. Han gillar inte uppmaningen eftersom det skulle kunna användas emot honom i rätten om han orosanmäler sig själv.
Så nu var han tydlig, men när han skrev om frun var det svartmålning och inget man skulle svälja?
Om de skulle upp i rätten eller varit det, så måste det väl finnas dokument på det. Har bara sett skilsmässoansökan, inget om barnen.

Tror som jag skrivit tidigare att det här med att orosanmäla sig själv är en missuppfattning eller felskrivning av honom. Kan inte hitta något efter en snabb googling att det skulle vara ett vanligt/ normalt eller ens existerande förfarande.
Citera
2024-07-09, 19:46
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Då låter det fel. Jag, med flera, i tråden spekulerar i vad som kan ha lett fram till detta illdåd.
Om förklaringen vore så enkel som att han var ond och galen, skulle inte tråden vara så lång.

Finns inga ursäkter för vad han gjort, men säkerligen förklaringar. Att folk är intresserade av vad som ligger bakom något så tragiskt som det här, verkar alltid hetsa upp de som redan bestämt sig för en enkel lösning, vilket brukar vara att peka på den skyldige.

Jag, personligen, lutar åt att hela familjen är offer i den här tragedin.

Jag tycker mig märka en tendens i dessa trådar till att det är lättare att anta att det är ett hämndmotiv när en pappa är förövaren och ett annat motiv när mamman utfört dådet. Jag är själv skyldig till detta och måste försöka påminna mig om att vara öppen och döma efter det som framkommer i varje fall.

I det här fallet är jag inte säker på att vi har ett hämndmotiv. Jag tror snarare att pappan fick för sig att barnen inte skulle få det bra hos mamman på fulltid. Speciellt om hans egen flytt till deras närhet blev försenad. Dessa katastroftankar var dock obefogade tror jag då inget tyder på att mamman är olämplig trots att hon kanske är lite rotlös av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in