2008-10-06, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pjanic
Crackandburn är inget annat än ett serbiskt troll som spelar bosnisk, hans anti-USA attityd visar det också...
Jag serb? Mm Jag bor i staden bihac i nordvästra bosnien... Skaffa ett liv
Citera
2008-10-06, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cuitlahuac
Jaså? Så du menar att shiiterna är en minoritet och shiiterna aldrig varit förtryckta? Har jag förstått dig rätt? Dessutom känner jag nog till läget bättre än dig och alla andra på forumet.
Jo men tillexempel den millisen som härjade runt i februari som dödade amerikanska soldater och gjorde krigsförbrytelser på sunni muslimska civiler
Citera
2008-10-06, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crackandburn
Jag serb? Mm Jag bor i staden bihac i nordvästra bosnien... Skaffa ett liv

Malo morgen...

Då kan du väl förklara vilka affärer elelr kafeer som ligger i närheten av den här stora korsningen:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Kreuzung_bihac_nov_05.JPG

Eller var det här huset med OS Sarajevo symbolen på sig:

http://lh6.ggpht.com/_HOnuZDr_nPU/SJ7twvipGDI/AAAAAAAABDw/1dxp-VmKpxw/Olympic+symbol+Bihac.jpg

Eller den här byggnaden:
http://farm2.static.flickr.com/1290/1354154155_5d36f84835.jpg?v=0

Och slutgiltigen den här:
http://www.baumit.com/imperia/md/images/baumitba/references/5_a.jpg
Citera
2008-10-07, 00:04
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Det kallas inbördeskrig när olika religiösa och etniska grupper gör motstånd inom landets gränser.

Tar igen det en gång till; läget där handlar om en grupp extrimister från båda hållen och har inte med religion att göra.

Citat:

Angående att shia är i majoritet är det bara patetiskt att du försöker hävda motsatsen. Speciellt genom att antyda att det är ockupations makten som gjort undersökningarna. Är verkligen inte irakierna kapabla att göra en befolknings mätning? dessutom så skulle USA tjäna mest på att hävda att kurderna är i majoritet för att kurderna är de enda usa vänliga. Trodde du var en seriös debbatör, men tydligen inte.

Ja irakierna idag är inte kapabla att göra egna undersökningar. Landet har backats 500 år tack vare ockupationen. Det är USA som kan göra sådana statistik och man skall inte tro på USA´s politik, du borde vara klokare än så. Nej USA är inte dum att hävda att kurderna är en majoritet då det är uppenbart att dom inte är det, men sunni och shia som utgör en majoritet i landet _tillsammans_ kan göra det. Det är en marginell skillnad.

Ok vi säger så att jag inte är en seriös debattör så får vi avsluta diskussionen här och nu då.
Citera
2008-10-07, 00:07
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Jag ska inte sitta här och skryta om hur kunnig jag är om det historiska, religiösa, etniska och politiska Irak. Men jag kan betydligt mer än dig om du hävdar att sunniterna är i majoritet.

Om du anser att du själv är irakier, växte upp där, följer Iraks nyheter på arabiska och har alla din familj och släkt där då får du rätt av mig och andra, och jag får be om ursäkt för misstaget. Men så länge du är beroende av endast media kan jag luta mig bekvämt bakåt och säga att du har fel.
Citera
2008-10-07, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Tar igen det en gång till; läget där handlar om en grupp extrimister från båda hållen och har inte med religion att göra.

Det är religiöst förankrat vare sig du vill eller inte. Konflikten har pågott i snart 1300 år.

Citat:
Ja irakierna idag är inte kapabla att göra egna undersökningar. Landet har backats 500 år tack vare ockupationen. Det är USA som kan göra sådana statistik och man skall inte tro på USA´s politik, du borde vara klokare än så. Nej USA är inte dum att hävda att kurderna är en majoritet då det är uppenbart att dom inte är det, men sunni och shia som utgör en majoritet i landet _tillsammans_ kan göra det. Det är en marginell skillnad.

Ok vi säger så att jag inte är en seriös debattör så får vi avsluta diskussionen här och nu då.

Man behöver endast förlita sig på de folkräkningar som gjorts tidigare, inte svårare än så. Får man fråga hur du vet att shiiterna inte är i majoritet?
Citera
2008-10-07, 00:45
Bannlyst
Citat:
Om du anser att du själv är irakier, växte upp där, följer Iraks nyheter på arabiska och har alla din familj och släkt där då får du rätt av mig och andra, och jag får be om ursäkt för misstaget. Men så länge du är beroende av endast media kan jag luta mig bekvämt bakåt och säga att du har fel.

Oavsett vad säger är du otroligt okunnig om Irak. Men självklart så förnekar sunniterna att shiiterna är i majoritet. Får man fråga vart i Irak du är ifrån?

Btw, gå in på forumet www.aliraqi.org och ställ frågan där så får du se vilka svar du får. Folket där kommer bara skratta åt dina påstoenden.

En annan källa:

More than 26 million people are estimated to live in Iraq - most of them in cities in the eastern half of the country. Most Iraqis are Muslim and are divided along religious lines (between Shias and Sunnis) and ethnic lines (between Arabs and Kurds). There are no precise figures, but the mainly-Arab Shias are thought to form a 60% majority and expect to dominate political life after the January election. Under Saddam Hussein, Sunni Arabs (about 20% of the population) dominated political and economic life. The Kurds, who are also Sunnis and represent about 17% of the population, mainly live in the north where they have enjoyed varying degrees of autonomy since 1991.
http://clublet.com/why?IraqDemographics

Allstå så var shiiterna uppskattade att forma ca 60% av befolkningen, innan valet! Tragiskt - att en person som kallar sig för irakier inte har en anning om att sunniterna är en minoritet i Irak. Det är allmänt känt att sunniterna är en minoritet i landet t.o.m britterna visste det!
Senast redigerad av Cuitlahuac 2008-10-07 kl. 00:54.
Citera
2008-10-07, 12:41
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Det är religiöst förankrat vare sig du vill eller inte. Konflikten har pågott i snart 1300 år.

Nej det är det inte utan dte handlar om en liten grupp extrimister från både hållen. Fatwor utfärda av sunni och shia lärda mot angrepp på andra muslimer tyder på det.

Citat:

Man behöver endast förlita sig på de folkräkningar som gjorts tidigare, inte svårare än så. Får man fråga hur du vet att shiiterna inte är i majoritet?

Inga exakta folkräkningar har gjorts sen 1997 förutom en som var gjord av Handelsministriet i samarbete med Centrala statistiska ministriet med akademikerna Dr. Salman Al-Dhuferi och Dr. Mazin Al-Ramadhani i ledningen. Humanitarian Coordinator for Iraq gjorde en folkräkning 1997 och de visat att sunni muslimer är 819-950 mer än shia. Dr. Salman Al-Dhuferi nämnde att statistiken under 1997 visar att sunniterna utgör 16, 37396 miljoner medan shia utgör 8, 604. I procent blir det 65% sunni och 34% shia.

Källa: http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%83%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1% D8%A7%D9%82#cite_note-27

Summan av kardemumman, sunni muslimerna är mer än shia i Iraq.
Citera
2008-10-07, 12:51
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Oavsett vad säger är du otroligt okunnig om Irak. Men självklart så förnekar sunniterna att shiiterna är i majoritet. Får man fråga vart i Irak du är ifrån?

Jag är en fd. shia, född till shitiska föräldrar och växte upp bland shia i shitiska område. Mer detaljer vill jag inte nämna här.

Citat:
Btw, gå in på forumet www.aliraqi.org och ställ frågan där så får du se vilka svar du får. Folket där kommer bara skratta åt dina påstoenden.

Vad skulle ett forum säga mig när jag redan är bekant med ämnet. Att hänvisa mig till ett forum tyder på ett haltande argument. Varför inte kontakta de kunniga istället? Som Dr. Al-Dhuferi t.e.x? Eller menar du ett forum med anonyma medlemmar besitter bättre kunskaper än honom som var med i ledningen av statistiken som gjordes 1997?

Citat:

Allstå så var shiiterna uppskattade att forma ca 60% av befolkningen, innan valet! Tragiskt - att en person som kallar sig för irakier inte har en anning om att sunniterna är en minoritet i Irak. Det är allmänt känt att sunniterna är en minoritet i landet t.o.m britterna visste det!

Varken britterna (den gamla ockupanten) eller CIA Factbook som hävdar ha gjort en statistik år 2003 vet hur många procent utgör shiterna och sunniterna i Irak. Forskningen var byggd av livsmedelskorten som fattiga i Irak fått under Saddams regering. Vem som helst kan förfalska dessa kort och många irakier gjort det för att få mer livsmedel av staten genom att ange falska siffror på familjmedlemmarna.

Nu tycker jag jag sagt mitt här och har inget mer att tillägga.
Citera
2008-10-07, 14:31
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Varken britterna (den gamla ockupanten) eller CIA Factbook som hävdar ha gjort en statistik år 2003 vet hur många procent utgör shiterna och sunniterna i Irak. Forskningen var byggd av livsmedelskorten som fattiga i Irak fått under Saddams regering. Vem som helst kan förfalska dessa kort och många irakier gjort det för att få mer livsmedel av staten genom att ange falska siffror på familjmedlemmarna.

Angavs religionstillhörighet på livsmedelskorten?

Här är en annan so som stödjer att inga tillförlitliga undersökningar finns om sekttillhörighet.
Sunni and Shia
By Wael Delaimy
Shiism flourished after World War II when the Ottoman Empire was defeated. Then, Iraq became fertile ground for Iranian Shia missionaries converting Southern Iraqi tribes during their visits to Shia Holy places in Najaf and Kerbala.

When the United States invaded Iraq, it was following the advice of a few Iraqi opposition figures, such as the infamous Ahmed Chalabi, who were all Shia. They wrongly convinced a U.S. administration unfamiliar with the complex relationships and culture in Iraq and Iran that it should support the Shia as their allies against the Sunnis whom they claimed were “Saddam's supporters.” This set the stage for the sectarian divide Iraq is suffering now. The other political figures and their parties who came from Iran made the same assertion. They came up with percentages for each sect in Iraq not supported by any census or polls because Iraqis had not been asked to write their sect in any document in the last century.
Om nu Shiiterna generellt skulle ha varit de som främst välkomnat invasionen och störtandet av Saddam kan man fråga sig varför det hårdaste motståndet och det mesta av egentliga militärt motstånd var i Basra området där Britterna mötte hårt motstånd.

Dessutom verkar det gå att byta sekttillhörighet, för något år sen var där en känd parlamentsledamot som byte från det ena till det andra pga att han hade döttrar och det han bytte till hade bättre arvsvillkor för döttrar, kommer inte ihåg om han bytte från Shia till Sunni eller om det var tvärtom.

----- red.---
Här är ett papper som påstås vara:
Iraq's 2003 Official Census by Ministries of Trade and Planning for the Food Coupon Distribution for the UN Oil-for-Food Program

Total Sunnis ---------- 58%
Total Shiites ---------- 40%

Arab Shiites ---------- 39%
Arab Sunnis ---------- 36%
Kurdish Sunnis ------ 16%
Turkoman Sunnis ---- 5%
Christians ------------- 1.5%
Other Shiites
(Feylis, Shabak, etc) - 1%
Sabians, Yazidis, oth - 0.5%

Iraq Background
Based on the book, Blockade & Desctruction of Iraq by Mohammed Alomari, 2002, with few updates
Senast redigerad av dark horse 2008-10-07 kl. 15:11.
Citera
2008-10-07, 17:32
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackandburn
Ja i bosnien har det varit mycket krig tex att dom kastar granater på civila . och massa krigsförbrytelser så som att ta på stål tråd på händerna och låta den ena se när dom står i led för att bli dödade bara civila både barn,kvinnor och män väldigt sorgligt![url]http://www.youtube.com/watch?v=fOwI00dgn5M

Menar du att Bosnien-kriget var en konflikt mellan sunni- och shiamuslimer...?
Citera
2008-10-07, 20:45
Medlem
Sotarmurres avatar
Shia ber till Ali, men i koranen står det att man ska ha en direkt och personlig kontakt med gud.

Att be till Ali, är inte det avgudadyrkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in