2013-07-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftwaffles
Så här tänker jag: Same shit, different packing.

Sen så tänker jag vidare så här: Om Islam är "Fredens Religion" så varför all denna jävla slakt mellan Sunni och Shiter? Varför all skit i Somalien? Varför all denna skit med Baku Haram? Muslimer i mellanöstern och norra Afrika bevisar dagligen att de är inga andra än hycklare. Om nu Islam är verkligen fredens religion så sätter de den fan i mig inte i första rummet över sina egna politiska agendor.

För att avsluta: Jag drar alla religioner över en kam, spöken och trolltyg tror jag inte heller på. Religioner (och med framför allt de abrahamitiska i tanken) är ett maktverktyg för social kontroll. I Europa så genomgick vi medeltiden vilket var en all-time low då Kristendomen styrde all politik. I och med renässansen så kastade vi Européer av oss Kristendomens ok och upplysningstiden var här. Enorma framsteg gjordes när det religösa förtrycket försvann och Europa rykte ifrån resten av världen och blev den mest inflytelserika faktorn i världen i hundratals år.

Muslimska länder är i stort fortfarande u-länder. Turkiet står kanske främst fram just pga att det är ett kvasi-sekulärt samhälle. Men arabstaterna är ingenting utan sin olja. När brunnarna sinar så kommer de hamna tillbaka till 600 år e.kr. Ha det så kul där.

*edit: orkar inte rätta till alla felskrivningar

Jag förstår det du säger, men du ska inte dra islam över en kam, det är muslimerna och ibland så förlorar jag själv hoppet, men jag brukar alltid trösta mig själv med att alla får vad de förtjänar i slutändan.

När jag hör: attacker, bilbomber, Alquaida, Al-shabab (Somalia) så är alla dessa förknippade med Sunniter. De anser Shiiter icke-muslimer som de vill få bort, senaste nytt är att man belönas ifall man dödar en shiit.

Tom under ramadan så vågar de döda människor? Vad tror du detta tyder på? Islam är inte problemet, utan muslimerna och hur de väljer att tolka islam:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17167772.ab
Citera
2013-07-21, 13:16
Medlem
Luftwaffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwiche29
Jag förstår det du säger, men du ska inte dra islam över en kam, det är muslimerna och ibland så förlorar jag själv hoppet, men jag brukar alltid trösta mig själv med att alla får vad de förtjänar i slutändan.

När jag hör: attacker, bilbomber, Alquaida, Al-shabab (Somalia) så är alla dessa förknippade med Sunniter. De anser Shiiter icke-muslimer som de vill få bort, senaste nytt är att man belönas ifall man dödar en shiit.

Tom under ramadan så vågar de döda människor? Vad tror du detta tyder på? Islam är inte problemet, utan muslimerna och hur de väljer att tolka islam:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17167772.ab

Du ser ju själv problemet. Det är ju muslimerna som är roten av det onda och inte Islam. Med andra ord: människor fuckar upp. Jag brukar säga till de kristna jag diskuterar om de tror på det som är skrivet i bibeln: Bibeln är skriven av människor och även om deras gud är fullständig och ofelbar så är människorna som skrivit och reviderat bibeln det inte.

Lösningen ligger i sekularisering av stat så att religion blir enbart var mans sak och frånskiljs från allt vad statsstyre och politik innebär. Om en stat skall kunna fungerar så måste den ha monopol på makten. Det kan ALDRIG finnas en falang med maktinflytande eller vapenmakt vid sidan av staten. Alla måste samsas under under samma tak och för att kunna göra det så måste alla under det taket vara överens och att respektera varandras skillnader.

Jag väntar fortfarande på att Shiter och Sunnier ska inse det och nå dit.
Citera
2013-07-21, 13:24
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Darwiche29|44409754]
Citat:
Först och främst så hoppas jag att vi kan hålla oss borta från rasistiska kommentarer och hålla oss till ämnet.

Definiera rasism, definiera sedan rasistisk kommentar. !

Citat:
Min familj i Turkiet är ganska stor, och alla som ingår i vår familj är åt "Sunni" hållet medan jag, min mamma och min bror tror mer på Shia. Detta är inget min mamma försökt lura oss på utan hon sa helt enkelt, läs skillnaderna och välj det ni tror på.
Turkiet är ett land bestående av komlexa intellekt, i olika dominat position och så växlar de fritt.. ett samspel där?

Jag har aldrig satt min fot i Turkiet men hört att havet är turkosa och flickorna sköna och solen är varm för den som vill lapa. Medan de är bra på att skapa fängelser, vilka vad jag hört.. inte följer iaf svenska fångvårdsanstaltens regelverk... stämmer det, att man inte har samma definition på tortyr som man har i demokratiskt sinnade länder?

En människa under tortyr, ser många visioner serie av bilder... kan det vara ekvivalent med meditativ trans ? (enligt mig NEJ, det är ett avgrundsjup.. mellan meditativ religion och tortyremanerad religion och därefter lagskrivning om vad som bör vad som inte bör).

Citat:
Första och stora anledningen till att att muslimerna splittrades och blev två stora grupper är pga man inte var överens om vem som skulle styra efter profetens död. Ena delen tyckte att det var en självklarhet att Hans kusin/svärson skulle styra eftersom han bodde med Profeten under största delen av sitt liv och att Profeten hade lärt honom allt.
Samma fenomen som Jugoslavien, ortodoxa upptgningen av : gud är allt människan är inget. Även om ortodoxeri har fler facetter om någon känner sig rasistiskt utsatt över att religionen inte "går hem".

Citat:

Andra delen tyckte att "Abu Bakr" skulle styra eftersom han var äldst och hade störst kunskap.
Jaså ? Förklara gärna mer om det. Jag kom aldrig till AbuBakr, inte som jag minns.. däremot till kopter, som jag vill minnas lever i Turkiet.

Citat:

Min fråga till er som inte är muslimer, eftersom ni har lika stor rätt att yttra er om detta som vi muslimer eftersom man inte behöver vara muslim för att kunna tycka och säga till om en sak som detta. Vad tycker ni?
Om vad? Kurdiska upptagningen av religion?

Citat:

Jag tänker så här:
Självklart är det mannen som bort med profeten under hela sin uppväxt som skall ta över. Det sägs även att profeten själv vid flera tillfällen har krävt att Ali skulle styra efter hans död (kan mycket väl vara osanning, men vi tar med detta ändå). Han var med profeten vartenda dag och tog lärodom av profetens sätt att leva mm, hur skulle någon annan kunna jämföra sig själv med en som levt och växt upp med självaste profeten?
Varför lämnar du inte profet-tänket... profeten var där och då, du är här och nu.

Om du ber, varför behöver jag förstå din bön? Religion är för mig inte ett tvångstillstånd, för mig är religion något man inte ska politisera - därav, sekularism, dvs totalsekularism behövs och då menar jag inte fri porr. Eftersom sekularism inte saknar moral och etik, dvs ateism är inte liktydigt med amoralism. nihilism kan vara.. men det vet andra bättre om.

Svara gärna på det.

Citat:

Säg mig, de resterande kungariken världen om, hade inte dessa samma tankesätt? "Blod, tjockare än vatten", var det inte familjen som tog över? Så varför skulle just den här situationen var annorlunda?
Absolut, storhetsvansinne, och maktberusning, via våld ... "söndra härska"

Citat:
Är det inte så än idag, att det med störst makt/pengar, är de som tar makten? Av precis den anledningen så anser jag att Abu Bakr fick makten då, pga att han var just "störst" då, han hade makten, han hade pengarna. Ali var ju bara en simpel man.
Jo, med pengar köper man arbetskraft och med pengar förevisar man rätt/fel och moral också i allra högsta grad, men det är inte enbart så.

Vad mentala kapaciteten har inuti skallen som rafsat ihop pengarna, har också stor betydelse.. först berusar pengar och gör vyn utåt diffus... ändå är tyvärr pengar ännu idag likställt med intelligens.

Man ser det på tillverkningen av bl.a dildos - materialet, översatt metallen eller plasten, inte organismen är viktig att ta hänsyn till, utan vad den maktberusade vill/drömmer/föreställer sig : så sett är arketyper av vikt, därför religionsfanatismen i Turkiet om behagfullhet är så utbredd.. man fick ju bra tillskott via turisttrenden som exploderade, kanske någon diktator som blev förälskad och behövde kriga lite alt. tortyroffer som behövde lossgöras?

Men ofta handlar det om narrarnas för'lskelser, när de blir emotionellt störda och inte få vad de förväntat sig. Där liksom här. Kan vara att vttnet var för salt och inte så turkost som man ville ha det den timmen man förväntade sig vila under helig semester.

Citat:

Jag vill inte starta något här, bara undrar vad ni Icke-muslimer anser om detta?
Om vad ?? Abu profet... han är ju död. Hur många dödskulter finns egentligen, jag förstår nog inte din fråga.. och svamlar...
Citera
2013-07-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftwaffles
Så här tänker jag: Same shit, different packing.

Sen så tänker jag vidare så här: Om Islam är "Fredens Religion" så varför all denna jävla slakt mellan Sunni och Shiter? Varför all skit i Somalien? Varför all denna skit med Baku Haram? Muslimer i mellanöstern och norra Afrika bevisar dagligen att de är inga andra än hycklare. Om nu Islam är verkligen fredens religion så sätter de den fan i mig inte i första rummet över sina egna politiska agendor.

För att avsluta: Jag drar alla religioner över en kam, spöken och trolltyg tror jag inte heller på. Religioner (och med framför allt de abrahamitiska i tanken) är ett maktverktyg för social kontroll. I Europa så genomgick vi medeltiden vilket var en all-time low då Kristendomen styrde all politik. I och med renässansen så kastade vi Européer av oss Kristendomens ok och upplysningstiden var här. Enorma framsteg gjordes när det religösa förtrycket försvann och Europa rykte ifrån resten av världen och blev den mest inflytelserika faktorn i världen i hundratals år.

Muslimska länder är i stort fortfarande u-länder. Turkiet står kanske främst fram just pga att det är ett kvasi-sekulärt samhälle. Men arabstaterna är ingenting utan sin olja. När brunnarna sinar så kommer de hamna tillbaka till 600 år e.kr. Ha det så kul där.

*edit: orkar inte rätta till alla felskrivningar

Håller med religion är ett maktredskap. Därför tror jag inte på demokrati heller för den delen i Mellanöstern. Nomadfolk bör nog bara lämnas ostört. angående turkarna är just asia minor vad det är. En bro mellan öst och väst Kristendom kontra Judendom och Islam. Idag en nation fast mellan två kontinenter och som söker sin identitet. Men det blir svårt då turkiet med sin demografiska storhet blir svårt att att sätta ett finger på.
Senast redigerad av Scanderoon 2013-07-21 kl. 13:36.
Citera
2013-07-21, 13:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Som icke-muslim så har jag väl ingen direkt "favorit" i någon av dessa inriktningar. Men det jag tror är att vi i väst underskattar sprängkraften & hatet mellan sunni & shia. Jag tror mycket väl konflikten kan blossa upp & sätta hela mellanöstern i krigstillstånd, som även kommer att spridas hit till väst.

För mig känns det inte osannolikt att vi får se terrordåd i väst som utspelar sig mellan sunni & shia.

Ett exempel (som är jävligt kul) är detta när en shia-gubbe ringer in till Egyptens mest kända TV-kock i direktsändning & retar upp honom duktigt. Kul att titta på, men även en fingervisning om hur djupt hatet ligger.
Citera
2013-07-21, 14:26
Medlem
Luftwaffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ett exempel (som är jävligt kul) är detta

Detta är ju ett typexempel på vad jag menar. Det finns absolut ingen respekt för andra människor och deras tro. De ställer hellre folk mot väggen för avrättning än att acceptera att de tror annorlunda. Nu är ju så klart inte ALLA muslimer så här men det har gått så långt i mellanöstern att hatet är i det närmaste nedärvt eller överfört med bröstmjölken.

Detta är också otroligt förbannat jävla viktigt så innåthelvete att första genereationsinvandrare och deras infödda andra generationsinvandrarbarn får fullständigt klart för sig. Svenskar är i det hela ett resonabelt och tolerant folk även om SD är idag Sveriges 3e största parti. Vad folk från andra länder och framför allt från MENA länder måste förstå är att din tro är din ensak och ingen annans. Men det kommer ta hus i helvete och den skiten i mellanöstern dras med upp hit för det är det 0 tolerans på i landet lagom. Vi har själva gått igenom all den skiten och vi är klar med det. Om nån tar sig friheter och tror sig att deras åsikter står över kollektivets så blir det en direkt motreaktion av oss Svenskar. Det är så vi fungerar.

Bosätter man sig i Sverige så är man välkommen till att göra det. Men man måste komma ihåg att Sverige är annorlunda än Syrien. Eller Iran. Eller Egypten. Eller Turkiet. Eller Libanon eller nåt annat MENA land. Sverige är idag extremt generöst internationellt sett mot flyktingar och jag anser då att de personer som släpps in i landet ska själva vara extremt tacksamma och göra sig den mödan att lära sig hur landet fungerar, hur folket fungerar och vad som är acceptabelt eller inte. Tyvärr så har politikerna gjort invandrarna en stor otjänst genom att ta in dom och placera dom i ett ghetto och hälla en massa bidrag över dom och sen har det varit bra med det. Det är inte det som hjälper dom att komma in i samhället. Staten borde ha ett större ansvar i ödet med de människor som släpps in som flyktingar. Vid ankomst så borde varje familj allokeras till en ort i Sverige där det behövs människor, där arbete finns. De borde få gå igenom en genomgripande utbildning i hur det är att leva i Sverige, vad de kommer att vänta sig utav det och vad Sverige och dess befolkning har för förväntningar på dom själva.

Väldigt mkt OT där i slutet men det hör på sätt och vis till ämnet fast med en inrikespolitiskt prägel på det.
Senast redigerad av Luftwaffles 2013-07-21 kl. 14:50.
Citera
2013-07-21, 16:11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwiche29

Jag tänker så här:
Självklart är det mannen som bort med profeten under hela sin uppväxt som skall ta över. Vad spelar det för roll?

Det sägs även att profeten själv vid flera tillfällen har krävt att Ali skulle styra efter hans död (kan mycket väl vara osanning, men vi tar med detta ändå). Ta inte med det om det inte är sant
Han var med profeten vartenda dag och tog lärodom av profetens sätt att leva mm, hur skulle någon annan kunna jämföra sig själv med en som levt och växt upp med självaste profeten? Han kanske lever bättre än den som varit vid profetens sida kan man inte utesluta i alla fall.?

"Blod, tjockare än vatten", var det inte familjen som tog över? Nu har du missuppfattat uttrycket

Är det inte så än idag, att det med störst makt/pengar, är de som tar makten? Av precis den anledningen så anser jag att Abu Bakr fick makten då, pga att han var just "störst" då, han hade makten, han hade pengarna. Ali var ju bara en simpel man. Och än sen. Inget av det du skriver verkar viktigt för om man är sunni eller shia. Jag hade inte brytt mig alls. Det viktigaste är ju Allah och där har ju alla religioner samma GUD, fast olika profeter. Jag tror Allah skrattar åt oss när vi inte fattar detta och ser tjusningen i människans tillkortakommanden.
se ovan
Citera
2013-07-21, 17:10
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Luftwaffles|44411407]
Citat:
Sverige är idag extremt generöst internationellt sett mot flyktingar och jag anser då att de personer som släpps in i landet ska själva vara extremt tacksamma och göra sig den mödan att lära sig hur landet fungerar, hur folket fungerar och vad som är acceptabelt eller inte

Extremt generöst: hur vore det att dämpa ner extremgenerös till enbart generöst?
Min uppfattning är att Sverige är generöst, inte extremgeneröst, att människor utnyttjat Sveriges unika socialbidrags-system till att bli kryckor för arbetsskygga individer, om så att varje individ går under "folk" Oavsett, Sverige varken var eller är extremgeneröst, däremot generöst.

Jag ser en rejäl skillnad med det, om du inte gör så förklara... Sverige var protestanternas land, vilket märktes, du kan fråga varenda grek om den saken. Greker är kända för generositet, vilket du kan fråga svenskar om. Och Så sett är säkert Turkiet också ett generöst land, men att kalla Sverige för extremgeneröst tyder på att man inte är alldeles orienterad mer än lokalt eller regionalt möjligtvis.

Ett land som inte fått t.ex marshall-hjälp.. har inte heller tillgångar att kunna bete sig extremreligiöst eller extremgeneröst. Men kommer tillskott i strid ström... kan man unna sig lite extremgenerositet, oh vad generöst, det finns alltså känslor med i nationen Sverige? gentemot andra nationer som inte ved vad extremgenerositet är? för att de är av annan ras?

Citat:
. Tyvärr så har politikerna gjort invandrarna en stor otjänst genom att ta in dom och placera dom i ett ghetto och hälla en massa bidrag över dom och sen har det varit bra med det. Det är inte det som hjälper dom att komma in i samhället. Staten borde ha ett större ansvar i ödet med de människor som släpps in som flyktingar. Vid ankomst så borde varje familj allokeras till en ort i Sverige där det behövs människor, där arbete finns. De borde få gå igenom en genomgripande utbildning i hur det är att leva i Sverige, vad de kommer att vänta sig utav det och vad Sverige och dess befolkning har för förväntningar på dom själva.
Är lite osäker på vad befolknings-allokering har med religion att göra, går det under humanoria eller under forum politik?

Extremallokering, är det vad som skett menar du?

Om du anser extremdisallokering skett, så är det definitivt politiskt forum, vad har det med sunnyitisk religion att göra?

Extremallokerar de också? Isf.. med stadsplanerares vädjan eller utan vädjan?

Citat:
Väldigt mkt OT där i slutet men det hör på sätt och vis till ämnet fast med en inrikespolitiskt prägel på det
. Vilket gav mig uppfattning om att religions-aspekten var helt obefintlig - men du menade ev. att protestantismen inte behöver besudlas hur som helst?
Citera
2013-07-21, 18:09
Moderator
Tinuviels avatar
Vad jag finner så fascinerande är att inte ens de som var nära en profeten Muhammed fick klart för sig vem som skulle "styra" när han gick bort. Hur kunde så INTE ske? Och OM man var övertygad om att han verkligen VAR Guds sändebud - hur kunde man tillåta, ja hur VÅGADE man, låta det hela förfalla i vad som bara kan beskrivas som ett ett familjegräl?

Som icke-troende är jag lika förvånad som hedrad, Darwiche29, att bli tillfrågad om var jag står i denna konflikt den mellan sunni och shia som än idag skördar dödsoffer - men faktum är att det är svårt att komma över det jag skriver ovan.

Hur kunde konflikten ens uppstå?
Citera
2013-07-21, 18:38
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hur kunde konflikten ens uppstå?

Så fort två olika grupper uppstår, så är de menade att hamna i konflikt förr eller senare. se bara på Protestanter och katoliker i Irland/Nordirland.

Känner exempelvis en djupt kristen tjej från USA som ständigt ser ner på katoliker och menar att de dyrkar helgedomar istället för att fokusera på Jesus och Gud.

Detta är vanligt inom alla religioner, men även inom politiken etc.
Citera
2013-07-21, 19:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Så fort två olika grupper uppstår, så är de menade att hamna i konflikt förr eller senare. se bara på Protestanter och katoliker i Irland/Nordirland.

Känner exempelvis en djupt kristen tjej från USA som ständigt ser ner på katoliker och menar att de dyrkar helgedomar istället för att fokusera på Jesus och Gud.

Jo, men min poäng är tidpunkten när detta uppstod. Hur kan en man som påståtts varit mer eller mindre i direktkontakt med Gud skapa sådan osäkerhet bland sina efterföljare.

Om inte annat - om man verkligen trodde på honom och inte bara strävade efter makt - borde väl en vördnad och tilltro till en högre makt få en att avstå från att initiera en familjefejd innan kroppen ens var i jord.

Borde inte historier som dessa skapa tvivel hos de som tror?

Jag har för övrigt samma invändning gentemot Jesus och därmed kristendomen. Hur kunde folk som var i direktkontakt med Guds son tvivla eller förråda honom?
Citera
2013-07-21, 19:18
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sartus

Samma med protestantismen när den nådde usa, fruktansvärda följder... om "rätt" upptagning av kristus.
Så kristus handlar inte enbart om det vita ljuset utan om så mycket annat, för dem med alternativa koncept. Då, ska tilläggas men white trash är ett begrepp ännu idag fast upputsat och exklusivt i kretsar - dock inte generellt och inte helt socialt accepterat heller mer än där liberalismen tolkas lika fritt som min katt tolkar liberalism. Idealismen följer dock människor som skuggan, det är vad jag ser som den sorgliga biten.. att människor skapar sig så många idealiserade föreställningar som följer med in i demokrati och hur olika kyrkor servar sina medmänniskor. Selektivt, om jag får tycka. Men ambitioner finns.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-21 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in