2024-06-27, 09:51
Medlem
prokaryotkungens avatar
Så vi tjafsar om en studie där det finns indikationer på att bland minst 80 miljarder övriga faktorer (för livslängd) i en enskild människas liv så är multivitaminer varken en livs- eller dödsorsak?

Det låter ungefär som att varje hjärndöd människa redan skulle veta detta.

Vitaminer och liknande är bra om man har underskott. Dagens kost och råvaror är extremt fattig på nyttigheter och om en person anser sig må bättre så är det väl bra. Din egen hjärna är den bästa doktorn och om du kan ta ett piller för några ören och få Dr.Brain upp ur sängen för ökad livskvalitet så... tja... det är väl heeelt OK va!?

Själv tar jag multivitamin. Nåt billigt skit som ändå är testat för att innehålla det de påstår. Har inte trott att jag ska bli 99 år och hoppas fan inte på det heller. Ålderdomen är för jävlig. Jag vill dö mitt i ett träningspass medans min kropp och hjärna ännu är funktionell.
Fungerar vitaminerna då? Ingen aning. Jag upplever att min återhämtning efter fysisk ansträngning har blivit bättre, mindre smärtsam och snabbare. Är över 50 och allt som tycks funka är bara perfa!
Citera
2024-06-27, 09:56
Medlem
C.B.G.s avatar
Det står i artikeln att intag av enskilda vitaminer t ex D-vitamin under vintern och B-vitamin till veganer kan vara effektivt. Alltså verkar studien inte avfärda allt vitaminintag via tabletter.

Själv har jag alltid varit skeptisk mot multivitamintillskott och det är just det som studien verkar fokusera på.
Citera
2024-06-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Studien lämnar många frågetecken. Populationens sammansättning? Övervikt? Droganvändning? Alkoholberoende? Genetisk disposition för exvis hjärt - kärlsjukdomar? Vegetarian? Vegan? Osv, osv.
Mycket som saknas här.

Här har du information om deltagarna:

https://cdn.jamanetwork.com/ama/cont...5G5CRDK6RD3PGA

https://cdn.jamanetwork.com/ama/cont...5G5CRDK6RD3PGA
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-06-27 kl. 10:47.
Citera
2024-06-27, 10:53
Medlem
korrektamund0s avatar
För den som ännu inte fattat det - studien undersöker om friska personers intag av multivitamin gör att de lever längre än om de INTE gjort det.

Det hade naturligtvis varit oetiskt att genomföra en studie där man undersöker vad som sker om en människa utsätts för vätskebrist i 30 år kontra om en människa istället dricker tillräckligt med vatten för att tillgodose sitt dagsbehov, men en liknelse med studien som genomförts på multivitamin hade varit att i det fallet dra slutsatsen "att dricka vatten leder inte till att man lever längre".

Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Det har du inte alls.
Jag är antagligen av av få här som faktiskt läst och dessutom FÖRSTÅTT studien. Herregud....
Citera
2024-06-27, 11:03
Medlem
DonaldBidens avatar
Enbart multisjuka och hypokondriker som tar vitamintillskott.
För oss friska är det cigg som gäller, fråga Jeanne Calment!
Citera
2024-06-27, 11:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det står i artikeln att intag av enskilda vitaminer t ex D-vitamin under vintern och B-vitamin till veganer kan vara effektivt. Alltså verkar studien inte avfärda allt vitaminintag via tabletter.

Själv har jag alltid varit skeptisk mot multivitamintillskott och det är just det som studien verkar fokusera på.

Tar själv en multi+mineral för 79 öre per dag. Har råd med det.
Ungefär som att kolla däcken när jag tankar, en bra vana helt enkelt som man har. -Vad kan gå fel?
Citera
2024-06-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
För den som ännu inte fattat det - studien undersöker om friska personers intag av multivitamin gör att de lever längre än om de INTE gjort det.

Det hade naturligtvis varit oetiskt att genomföra en studie där man undersöker vad som sker om en människa utsätts för vätskebrist i 30 år kontra om en människa istället dricker tillräckligt med vatten för att tillgodose sitt dagsbehov, men en liknelse med studien som genomförts på multivitamin hade varit att i det fallet dra slutsatsen "att dricka vatten leder inte till att man lever längre".

Jag är antagligen av av få här som faktiskt läst och dessutom FÖRSTÅTT studien. Herregud....

Det står ju allra högst upp under key points: ''Question: What is the association between long-term, daily multivitamin use and mortality in generally healthy adults?''

https://jamanetwork.com/journals/jam...rticle/2820369

Jag tror väldigt få har missat just detta.

Människor är inte så pass korkade här. De fattar tveklöst utan din liknelse med vatten.
Citera
2024-06-27, 11:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Det står ju allra högst upp under key points: ''Question: What is the association between long-term, daily multivitamin use and mortality in generally healthy adults?''

https://jamanetwork.com/journals/jam...rticle/2820369

Jag tror väldigt få har missat just detta.

Människor är inte så pass korkade här. De fattar tveklöst utan din liknelse med vatten.
Ironi är underbart när den är så snyggt paketered som i ditt fall ovan.
Citera
2024-06-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ironi är underbart när den är så snyggt paketered som i ditt fall ovan.

Jag syftar på att jag tror att de flesta i tråden förstår studien på en grundläggande nivå. Att förvänta sig att de ska kunna göra en avancerad analys kräver mycket träning. Det är inget som gemene man kan göra.
Citera
2024-06-27, 11:50
Medlem
Såna här studier är inget annat än skräp.
Citera
2024-06-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
men det var ju inte det studien gällde.
Du läste inte hela lilla texten förstår jag.

"But the results do not necessarily mean that taking vitamins is a waste of time.

Research published earlier this year by Harvard University finding they can help slow the cognitive deterioration that occurs with age.

Other research has suggested they can help people to feel healthier, although it could be the placebo effect.

Duane Mellor, a registered dietitian and senior lecturer at Aston medical school, said: ‘It’s not surprising to see these do not significantly reduce the risk of mortality.

‘A vitamin and mineral supplement will not fix an unhealthy diet on its own, but it can help cover key nutrients if someone is struggling to get them from food.

An example of this might be vitamin D where adults in the UK are encouraged to take as a supplement in winter or vegans and vegetarians who might benefit from a supplement of vitamin B12."
Citera
2024-06-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Du läste inte hela lilla texten förstår jag.

"But the results do not necessarily mean that taking vitamins is a waste of time.

Research published earlier this year by Harvard University finding they can help slow the cognitive deterioration that occurs with age.

Other research has suggested they can help people to feel healthier, although it could be the placebo effect.

Duane Mellor, a registered dietitian and senior lecturer at Aston medical school, said: ‘It’s not surprising to see these do not significantly reduce the risk of mortality.

‘A vitamin and mineral supplement will not fix an unhealthy diet on its own, but it can help cover key nutrients if someone is struggling to get them from food.

An example of this might be vitamin D where adults in the UK are encouraged to take as a supplement in winter or vegans and vegetarians who might benefit from a supplement of vitamin B12."

jo men det är fortfarande inte det studien i huvudsak handlar om.

en studie om multivitamin ska rimligen inte börja handla specifikt om d-vitamin t ex helt plötsligt.

i så fall kan vi ju ta höjd för att precis allting kan hjälpa åtminstone någon, någonstans, om personen ifråga lider av brist på något, eller lider av en sjukdom eller bor på ett ställe på jorden där kosten är ensidig eller nåt annat.

då har vi ju helt frångått syftet med både studien och resonemanget här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in