• 1
  • 2
2024-06-26, 22:55
Medlem
Soyences avatar
Hur kommer detta att tas emot av läkemedelsbolagen och deras vinstkrav?

Hur kommer detta att tas emot av patienterna när de förstår att de bara fått en dyrbarare avföring? Uppror?

https://www.dailymail.co.uk/health/a...ple-finds.html

Citat:
Taking daily vitamin supplements doesn't help you live longer, review of 400,000 people finds
Citera
2024-06-26, 23:00
Medlem
Men kanske har man fått ett bättre liv medans man levde?
Citera
2024-06-26, 23:00
Medlem
auruns avatar
Aldrig hört talas om att det skulle förlänga livet utan snarare hålla dig lite friskare och eventuellt lite piggare under tiden.
Senast redigerad av aurun 2024-06-26 kl. 23:13.
Citera
2024-06-26, 23:01
Medlem
korrektamund0s avatar
Det första man bör göra när dagspressen, tabloider och skvallertidningar kommenterar och drar egna slutsatser baserade på någon studie är att klicka på länken de infogat som visar vilken studie som egentligen avses.

Du har klickat på länken i Mail Online's artikel, gissar jag?
Citera
2024-06-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Aldrig hört talas om att det skulle förlänga livet utan snarare hålla dig lite friskare och eventuellt ligger piggare under tiden.

Eller hur. Det är knappast för att leva längre som jag eller någon jag känner tar vitaminer. Det handlar snarare om livskvalitet.
Citera
2024-06-26, 23:02
"Det funkar för mig!" = Det finns inga vetenskapliga bevis att det funkar. Om det fanns studier skulle dessa användas i reklamen.
Senast redigerad av Juristen08 2024-06-26 kl. 23:14.
Citera
2024-06-26, 23:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soyence

Hur kommer detta att tas emot av patienterna när de förstår att de bara fått en dyrbarare avföring? Uppror?

Det handlar inte om patienter som får vitamintillskott på recept på grund av vitaminbrist, utan om människor som tar tillskott "för säkerhets skull".
Men ja, det är till stor del en bluff.
Citera
2024-06-26, 23:03
Medlem
det är väl ingen nyhet att det mesta när det gäller tillskott är bortkastade pengar.
Citera
2024-06-26, 23:04
Medlem
sunlesss avatar
Citat:

Ett friskare liv betyder nödvändigtvis ett längre liv.
Du kan bli blind utan A-vitamin. Do the math.
Citera
2024-06-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Eller hur. Det är knappast för att leva längre som jag eller någon jag känner tar vitaminer. Det handlar snarare om livskvalitet.

det gör ju inget för livskvaliten heller...
Citera
2024-06-26, 23:05
Medlem
Mia-Rovys avatar
Var försiktig med att låta skvallerblaskor tolka vetenskapliga studier… Vore inte första gången rubriken är totalt missvisande eller skribenten har totalt missuppfattat resultaten.

Kan det vara så att i alla fall vissa av de som äter vitamintillskott i övrigt lever på ett ohälsosamt sätt?

Så har det i alla fall varit för mig. Jag äter i perioder väldigt dåligt, och försöker i alla fall kompensera delar av min dåliga kost med grundläggande näringsämnen (vitamintillskott) som jag vet att jag omöjligt kan ha fått i mig.

Är det då vitaminernas fel om min hälsa blir dålig?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-06-26 kl. 23:08.
Citera
2024-06-26, 23:12
Medlem
henrikos avatar
Citat:

De tjänar knappast några stora pengarna på förebyggande vitaminer. Det är på tok för billigt, och konkurrensutsatt.

De vill ju hellre folk ska bli sjuka, så de kan sälja tokdyra patenterade mediciner.

Så svaret på din fråga är att de sitter nöjda över att de lyckats köpa denna undersökning och att de fått den publicerat i en blaska som naiva människor läser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in