2024-06-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Var försiktig med att låta skvallerblaskor tolka vetenskapliga studier… Vore inte första gången rubriken är totalt missvisande eller skribenten har totalt missuppfattat resultaten.

Kan det vara så att i alla fall vissa av de som äter vitamintillskott i övrigt lever på ett ohälsosamt sätt?

Så har det i alla fall varit för mig. Jag äter i perioder väldigt dåligt, och försöker i alla fall kompensera delar av min dåliga kost med grundläggande näringsämnen (vitamintillskott) som jag vet att jag omöjligt kan ha fått i mig.

Är det då vitaminernas fel om min hälsa blir dålig?

Ja, det är ungefär lika smart som att lita på inlägg på Flashback!

Det kom någon liknande studie för några år sedan som visade på att kosttillskott (vitaminer) visserligen fanns i tillskotten men var väldigt svåra för kroppen att ta upp så det mesta kom ut den naturliga vägen.
Citera
2024-06-27, 09:04
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
det gör ju inget för livskvaliten heller...

Lika smart som ta vitaepro piller..

Ren bluff. Nästan omöjligt säga upp abonnemanget.
Senast redigerad av Mullret 2024-06-27 kl. 09:11.
Citera
2024-06-27, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Lika smart som ta viaepro piller..

Ren bluff. Nästan omöjligt säga upp abonnemanget.

ja att dom där skojarna får hålla på och blåsa folk år efter år...

folk tror dom ska bli piggare och gladare och allt möjligt.

och om det ens finns nån studie, överhuvudtaget, då är ofta dosen som används i studien och den som används i vitaepro inte samma...
Citera
2024-06-27, 09:13
Medlem
Tankefrihets avatar
Och det gör att en del börjar tok-överdosera Vitamin-D, och tror att det kommer hjälpa, istället för att stjälpa, i tron att ”mer är bättre”. Stora mängder D-vitamin kan exempelvis leda till kalciuminlagring i njurarna, och i värsta fall njursvikt.

Men visst, får man inte tillräckligt med solljus kan man absolut ha ett underskott av denna vitamin. Lagom är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Afroneger
Vitaminer hindrar inte insjuknande i virussjukdomar, men påverkar förloppet. I princip samtliga som dog av covid har påvisats ha låg förekomst av vitamin D.
Citera
2024-06-27, 09:15
Medlem
Musikopps avatar
Jag slutade ta multivitaminer för ett halvår sedan och har märkt noll skillnad.
Citera
2024-06-27, 09:22
Medlem
Tankefrihets avatar
Karolinska institutet beträffande infektioner och Vitamin-D:

”Det verkar inte behövas en särskilt hög dos, utan de som fick 400-1000 IU/dag hade bäst effekt mot luftvägsinfektioner. Gruppen som fick en sådan dos uppvisade en skyddseffekt på cirka 40 procent mot luftvägsinfektioner. Jag vill understryka att det inte fanns några signaler i studien om att normala doser av D-vitamin skulle vara farligt eller ge upphov till biverkningar, säger Peter Bergman, docent vid institutionen för laboratoriemedicin, Karolinska Institutet, och en av forskarna bakom studien.”

Hela artikeln: https://nyheter.ki.se/ny-forskning-o...or-riskgrupper
Citera
2024-06-27, 09:27
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Alkoholister och andra missbrukare får vitaminsprutor varje månad och jag är övertygad om att dessa personer får ett förlängt liv eller åtminstone mår bättre under sin livstid.

Att medelsvensson inte lever längre av vitamintillskott är inte märkligt om dom har en balanserad kost i övrigt.
Citera
2024-06-27, 09:32
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankefrihet
Det är just då de KAN hjälpa, dvs om man har brist på något. Alkisar får ofta vitamintillskott så de inte skall bli sjuka(re), tappa tänder osv. Äter man däremot en allsidig kost, inklusive fisk, grönsaker och frukt, behöver man ytterst sällan extra tillskott. Undantag är järn för en del kvinnor, och Vitamin-D för de som inte får tillräckligt med solljus osv.

Det beror helt på vad de stoppar i sig för skit och hur mycket. Det handlar också om vad de äter för typ av multivitamin. Använde man syntetiskt E-vitamin, A? Folsyra istället för metylfolat? Hur hög var dosen av D-vitamin? Hur hög var dosen av magnesium?

Vi har så vitt jag vet inte fått reda på någonting av det här från studien, vilket gör den meningslös.
Citera
2024-06-27, 09:33
Medlem
korrektamund0s avatar
Jag kan väl kanske påpeka att studien lämnar en del frågetecken. Inte minst uppstår ett frågetecken gällande vilka personer som ordinerats multivitaminer och varför. Notera också att studien endast berör intag av MULTIvitamin, inte enskilda vitaminer, något som möjligen skapar frågetecken då också urvalet kan diskuteras (inte minst svarta personer och deras problem med d-vitaminbrist) eftersom andelen svarta personer i studien är väldigt liten.
Citera
2024-06-27, 09:35
Medlem
Tankefrihets avatar
Exakt!

Det är det som illustrerar tankevurpan som så många gör. Har man underskott på något som är viktigt för kroppen, så mår man självfallet bättre av att tillgodogöra sig detta. Har man inte ett underskott så, ja, det säger sig självt…

Lite som med mat, om man nu skall förenkla detta till förskolenivå. Äter man väldigt lite är det inte bra. Man tappar muskelmassa och får låg energi. Men äter man för mycket mat, då vet ju alla vad som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Alkoholister och andra missbrukare får vitaminsprutor varje månad och jag är övertygad om att dessa personer får ett förlängt liv eller åtminstone mår bättre under sin livstid.

Att medelsvensson inte lever längre av vitamintillskott är inte märkligt om dom har en balanserad kost i övrigt.
Citera
2024-06-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag kan väl kanske påpeka att studien lämnar en del frågetecken. Inte minst uppstår ett frågetecken gällande vilka personer som ordinerats multivitaminer och varför. Notera också att studien endast berör intag av MULTIvitamin, inte enskilda vitaminer, något som möjligen skapar frågetecken då också urvalet kan diskuteras (inte minst svarta personer och deras problem med d-vitaminbrist) eftersom andelen svarta personer i studien är väldigt liten.
Studien lämnar många frågetecken. Populationens sammansättning? Övervikt? Droganvändning? Alkoholberoende? Genetisk disposition för exvis hjärt - kärlsjukdomar? Vegetarian? Vegan? Osv, osv.
Mycket som saknas här.
Citera
2024-06-27, 09:48
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Studien lämnar många frågetecken. Populationens sammansättning? Övervikt? Droganvändning? Alkoholberoende? Genetisk disposition för exvis hjärt - kärlsjukdomar? Vegetarian? Vegan? Osv, osv.
Mycket som saknas här.
Ja, det är de confunders som författarna själva pekar ut i studien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in