Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Jag är i någon mån en social varelse. Jag är intresserad av andra mänskor och jag vill själv bli sedd.
Jag kan lära mig saker här och jag kan lära/påverka andra. Jag tror jag påverkar samhället mer genom att skriva på forum och kommentarsfält än genom att rösta i val.
Det tror jag också. Allt det här lipandet om "näthat" tyder just på det. Skriver man något dråpligt eller slagfärdigt på Flashback eller som svar på någon artikeln på nätet, så verkar man kunna nå enormt många människor ibland.
Dessutom (två saker jag glömde nämna i mitt förstainlägg):
- Man blir bättre på att formulera sig.
- Man slipar sina argument.
När jag började skriva på Flashback, så kunde jag bli helt bestört över negativ feedback, eller över att någon skrivit ett dråpligt svar.
När jag skriver ett inlägg idag så VET jag givetvis att det jag skriver är tillspetsat, och jag har hyfsad koll på vilka invändningar man skulle kunna ha mot det jag skriver. Därför kommer det inte som en kalldusch när någon säger emot, eller ens när det visar sig att jag har åtminstone delvis fel.
Men min uppfattning är att man bara tänker en tanke fullt ut, om man driver den fullt ut. Skulle jag börja tänka "
Men tänk om jag har fel" eller "
Jag borde kanske inte gå ut så hårt" redan när jag sitter och skriver ett inlägg, så skulle jag aldrig ens komma så långt som att formulera hela min tanke i skrift.
Ponera att du sitter och skriver en jävligt snuskig sexnovell, och halvvägs börjar man tänka "
Åh, de där kanske var lite för mycket! Tänk om folk tycker att jag är PERVERS!". Det skulle bli en jävligt dålig sexnovell. Nä, let it all hang out. Så får man göra här. Det är det som är det fina. Hoppas att ingen tror att jag är så obnoxious i verkliga livet, som jag är här.