2024-06-18, 19:52
Medlem
Cinns avatar
Kul ämne!
Har alltid läst mer än jag skrivit här inne. Började sedan vara lite mer aktiv och för många år sedan trivdes jag med att diskutera film. När jag efter ett längre uppehåll återvände var det rätt dålig aktivitet i filmtrådarna och min aktivitet övergick återigen till att läsa mycket mer än att delta i diskussioner.
Nu för tiden börjar jag ofta skriva något som svar i en tror men raderar lika snabbt för jag orkar inte riktigt engagera mig längre. Varför det är så kan jag inte riktigt sätta fingret på.

Men den korta anledningen till att jag ändå fortfarande är aktiv är för hålla igång språket. Svenska använder jag i stort sett inte utanför Flashback annat än i nödfall.
Citera
2024-06-18, 19:53
Avslutad
Jag har inte skrivit ett Flashbackinlägg på 6 månader, eftersom jag har varit avstängd för 1.06, troligen på grund av att jag kopplade ihop två konton med varandra. Jag uppskattar att läsa vad andra skriver i vissa trådar, men enligt mig är aktiviteten på tok för låg vad gäller nya trådstarter (eftersom jag just nu inte har mycket att göra som jag klarar av utöver att läsa forum och nätpublikationer så känns antalet nya trådstarter alltför fattigt för att passa mitt omättliga behov av trams och substans)

De trådstarter som du brukar svara i är du själv ofta den stora behållningen i, eftersom själva tråden du skrivit i av mig ofta bedöms som påhittad av samma lilla krets av troll i relations- och psykologibranschen som även gillar att hänga på Familjeliv.

Du har tidigare uppgivit att du skriver på Flashback för att slippa sociala konventioner. Jag har ofta uppskattat det du har skrivit.

För ett halvår sedan skrev jag mycket intensivt på Flashback för att jag inte hade något annat vettigt att göra. Jag har fortfarande inte något vettigt att göra, men ett halvårs avstängning medförde att jag upptäckte hur det inte fanns någon störrre saknad hos mig efter att skriva på forum. Till skillnad från dig har jag inte upplevt interaktionen med andra på forumet som särskilt positiv, med undantag från en forumdel som det skulle vara värt att fortsätta i om fler användare tillströmmade, vilket det tyvärr inte tycks göra. Som någon skrev nyligen i en annan tråd, jag känner inte längre samma behov av att ge mig in i diskussioner. Däremot har jag fortfarande samma tomhet i mitt liv som då jag skrev på Flashback i höstas. Av olika skäl tvekar jag över vad jag ska fylla denna tomhet med, på grund av ett litet antal väldigt dåliga erfarenheter av att försöka få rätsida på saker och ting de senaste åren. Det tar helt enkelt tid och då hamnar jag här på internet igen. Det är ganska bra att läsa på Flashback för att förstå de dåliga erfarenheter jag har av människor på och utanför internet. Människor är i delar av sitt innersta sämre än jag trodde för två år sedan. Det har smittat lite och jag har en större misstänksamhet idag, men tror ändå att du av att läsa min text förstår ungefär hur jag blivit bedömd av olika personer som velat utnyttja min ärlighet, den som du efterlyser.

Att skriva och läsa på forum går lätt, och därför har jag fortsatt med detta på övertid. I övrigt försöker jag att läsa och skriva böcker, men jag orkar inte ägna mig åt detta under en tillräckligt stor del av dagen för att dagsbehovet av att använda upp min mentala energi ska vara täckt. Jag läser in mig på stora dagstidningar om jag har tillgång till prenumeration och någonstans att läsa prenumerationen, men upplever inte att kvaliteten är så hög att det konsumerar särskilt stor del av min tid att läsa dessa publikationer.

Det verkar vara bättre att bara klicka runt bland rubrikerna än att faktiskt skriva någonting för att sysselsätta mig med någonting lättsmält och välbekant. Jag håller mig till ungefär samma forumdelar, så om jag istället skulle börja läsa i nya forumdelar är möjligheterna goda att jag skulle lära mig mer av forumet. Men det är egentligen mest förströelse och ett sätt att hantera tidsåtgång. Den lugna och förutsägbara layouten på Flashback passar detta syfte utmärkt.

Ibland träffar jag människor och brukar då, om det inte handlar om människor som har någon form av problem, känna mig mer energisk av möten med dessa. Så det hade varit trevligt att uppleva oftare. Hade jag träffat människor så som jag gjorde när jag hade fler relationer och studier på plats eller arbete tror jag att behovet av att läsa vad andra för tillfället obalanserade människor skriver på internet, och svara dem eller fundera över dem, hade minskat markant.

RuskigBuss erfarenhet gläder mig verkligen, en lyckträff att Flashback kunde leda till samtal, giftermål och vänner på ett vin, kvinnor och sångmässigt vis.

Honblixten bekräftar min egen erfarenhet av att tillbringa mer tid på internet vid trötthet och mindre tid på internet vid mer energiska perioder.

Om det hade funnits ett forum där välmenande personer samlades för att diskutera livsproblem och relationsproblem hade jag gärna vistats där istället oavsett energinivå, men av de internetforum jag känner till att döma, så verkar det inte vara fallet att internetforum tar fram välvilja och gott uppsåt i människor. Motsatsen verkar vanligare även om det förstås förekommer att människor uppför sig både belevat och respektfullt.

Ett tag skrev jag själv uppfostrande och utpekande till människor jag ansåg var i behov av min feedback, lite som Genushexan uppger att hon gjort de senaste tio åren, men det har jag tröttnat på eftersom de jag uppfostrade och pekade ut verkade vara antingen troll eller alltför sjuka i mytomani och andra psykatriska gränstillstånd för att vara meningsfulla för mig att kommunicera med i längden. Jag klandrar dem inte för att de befinner sig på internet, till exempel här, och kan ha svårt att ta sig härifrån av ovan nämnda skäl. Men i ditt fall verkar du ha nått någon form av gräns där du frågar dig varför du skriver.
Citera
2024-06-18, 19:57
Bannlyst
Jag tänker att chansen finns att någon kanske TÄNKER TILL om sånt som jag skriver om, och att det i förlängningen leder till en LITE LITE bättre värld...men troligtvis är det väl det motsatta som gäller...
Citera
2024-06-18, 19:59
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Jag ser det som en slags välgörenhet. Ni som läser på Flashback tillhör ju inte samhällets yppersta elit precis, men jag tycker att även ni förtjänar högkvalitativa och vetenskapligt underbyggda inlägg. Normalt har jag ju naturligtvis viktigare saker för mig, men ibland så förbarmar jag mig och ger lite upplysning till er där nere.

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Egentligen ville jag bara läsa på forumet för att hålla mig informerad av vad som hände runt om i vår värld, läsa vad andra tyckte och tänkte, få lite inspiration och att förkovra sig i sånt som man inte hade en tanke på innan.
Det blev en ögonöppnare utan like.

Sen kom skrivandet. Svarade på de som undrade saker. Svarade de som jag tyckte hade fel i saker.
Debatterade o.s.v.

Fb är för mig en öppen verklighet in i andra människors liv.
Man lär sig hur folk är, vad dom vill eller inte vill.
Ibland vill man skoja till vad nån kväker ur sig.

Samtidigt som man bjuder på samma sak tillbaka.

Vissa skulle nog säga att man skall skaffa sig ett vettigt liv, men det har jag oxå.
Fb har bara blivit en ventil mot resten av världen på tid som jag kan avvara.
Är nog beredd att hålla med i det du skriver.
Citera
2024-06-18, 20:01
Medlem
Av två onda ting väljer man ibland det man inte har provat.
Citera
2024-06-18, 20:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag börjar närma mig 15k inlägg, och börjar reflektera en del över vad jag håller på med egentligen. Jag gillar att läsa och skriva på Flashback, annars skulle jag ju inte göra det. Men varför gör jag det?
Är det för att avreagera mig? Är det för att jag vill ha ett meningsfullt meningsutbyte med andra användare? Är det för att jag undrar saker, och vill ha svar? Är det bara för att det gött att få svar på något man skriver, och veta att man typ finns till? En blandning av allt det här skulle jag tro att det handlar om för min del.

Varför skriver just DU på Flashback? Var riktigt tuff mot dig själv när du svarar på den frågan. Jag tror det är svårare än vad det låter att vara ärlig där.

!

Av ungefär som skäl som du, TS.
Lite kul att tycka till lite om allt möjligt.

Men Flashback fungerar även som hjälpreda för att hålla reda på vilka filmer jag sett, och när.
Flashback håller också reda på alla spel jag provat, dessutom kanske jag intresserar någon för den utmärkta brädspelshobbyn.
Citera
2024-06-18, 20:41
Medlem
blamages avatar
Skriv i den stora begravningstråden på laidback (pushar ogenerat min nystartade tråd innan den korgas) ska jag berätta varför.
Citera
2024-06-18, 20:45
Medlem
TheKhurgans avatar
Skriver för att få ur mig åsikter som kanske inte passar in i fikarummet på jobbet.
Men även för att "testa" åsikter. Man startar ett ämne eller skriver ett inlägg, för att få ofiltrerad, ärlig respons. Det kan få en att tänka till lite och kanske nyansera sin åsikt, stärka den, eller ändra den helt och hållet.
Och ibland skriver jag för att jag har tråkigt på jobbet.
Citera
2024-06-18, 20:47
Avslutad
Var mer engagerad förut men nu har intresset svalnat. Men är ju kul till och från att skriva av sig , debattera , filosofera eller provocera. Men är ju ett sätt att "uttrycka " sig så att säga.
Citera
2024-06-18, 21:52
Medlem
Pungpuckels avatar
Usch, 5467 inlägg... och det här är långt ifrån mitt första konto.

Det är väl av flera anledningar, som när jag är full exempelvis, då håller jag mig ifrån SMS och telefonsamtal till folk.
Men skriva vad man har i sinnet vill man ju, så ut på Flashback med det bara, det är väl som en mental sophink ibland.
Alla borde ha sådan.

Men även om jag bara vill vädra en åsikt, eller bara har tråkigt en stund.

Det är väl heller inte fel att skriva.
Min sambo t.ex hon är skitdålig på både stavning och formulering, jag får ofta hjälpa henne med skriva ganska simpla texter.

Men jag skriver mycket skit också, det mesta står jag inte för, och jag skulle skämmas om jag skulle behöva stå till svars för allt.
Senast redigerad av Pungpuckel 2024-06-18 kl. 21:55.
Citera
2024-06-18, 22:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Varför skriver just DU på Flashback?

Yttre faktor: Det saknas ibland infallsvinklar. Det "helt andra" som inte är nån sorts meningslös medelväg mellan två polariserade läger. Utan något annat. En annars tom nisch i åsikts-ergodicitetens rymd. Jag känner att jag lyckats särskilt bra när ingen kommenterar det jag skrivit, trots att det är on topic. Also run. Det fanns också andra röster. Tolk för de tyste som lida, tiga och lida blott.

Inre faktor: Jag upplever mig som marginaliserad. Och tämligen värdelös. Fast sådana upplevelser och känslor är förstås rent imaginära spratt av hjärnan, inget verkligt.

Flashback är en privat träff som i Jokke Nielsens sång "verdilöse menn":

Citat:
Kan alle de som föler sig vellykka, vaer så snil og gå hjem
Dette er et privat litet treff for os verdilöse menn

https://www.youtube.com/watch?v=YGinBQ-hl04
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-06-18 kl. 22:28.
Citera
2024-06-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Förkovra mig, få information, upplysa/väcka andra, testa åsikter och avreagera mig. Just testa åsikter tycker jag är extra intressant. Ibland har man en åsikt som inte fått motstånd eller utmanats i den bubbla man befinner sig i. Att då höra andras argument blir ju ett sätt att omvärdera och balansera sina egna åsikter.

En bra inställning. Det är helt ok att inte tänka långt nog och att ha fel här på Fb, även om man blir idiotförklarad. Det är däremot verkligen inte ok att säga fel saker vid fikabordet på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in