2024-06-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Håller med!
Varför vill man ens vara i varmt klimat?

Det är nog en kvarleva från den tiden då svensken dyrkade sol och Mallorca. Och kanske livsstilen med barer och caféer gör att man känner sig friare.

Det är off topic kanske men jag har tänkt om och prioriterar välbefinnande istället för extrem värme.

Att Mosley var på ön kan ha berott på vilket sällskap han hade samt det sociala livet. Han var troligen mycket äventyrlig.
Citera
2024-06-11, 17:58
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Det känns mycket uthärdligare i torr luft, jättetydlig skillnad, så till den graden att man ibland anser att torr värme är farligare eftersom man inte känner av varningssignaler lika tidigt (nu vet jag inte vad han hade för luftfuktighet men vid havet lär det ha varit hög luftfuktighet)
Ja, det stämmer.
När jag var i Las Vegas så var det 43 grader i skuggan. Eftersom luften där är mycket torr så gick det bra att röra på sej. Men några längre promenader och i MMs tempo blev det naturligtvis inte tal om.
Citera
2024-06-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Håller med!

Varför vill man ens vara i varmt klimat?
Själv skulle jag betala för typ Skottland men någon får betala mig om jag ska sätta min fot i Grekland under sommaren 👎

Personligen älskar jag att man bara glider ner i ett par sandaler, shorts och solglasögon och så är man redo att starta dagen på närmsta cafe, men över 35 C är inte lika roligt
Citera
2024-06-11, 18:15
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det finns alltid tunnisar som däckar första dagen i värmen efter att inte ha ätit plus några bärs och jointar.
Mosley hade varit på ön ett tag och borde ha acklimatiserat sig.
Han hade varit på ön en dag, de kom dit på tisdagen. Att komma från Storbritannien, där i stort sett ofta regnar och nästan alltid är mulet blir en för stor skillnad på temperatur för att börja med en vandring i 40 graders värme över berg utan förberedelser som rätt skor på fötterna, solhatt och vätska.

Det var också åtta år sedan har var där sist.
Citera
2024-06-11, 18:33
Medlem
Ytterligare något att betänka är att vi kanske inte ska dra alltför stora växlar av att han påstås ha mått dåligt.

Det kan helt enkelt ha varit så att han sa till sin fru: "Äh, jag mår inte bra av att ligga här på stranden nu när det är så olidligt varmt. Jag ska nog upp och röra lite på mig och kanske börja dra mig tillbaka till lägenheten, kanske går sträckan om jag orkar. Annars buss"

Och att sedan, som OY skrev, kanske kände sig piggare när han väl kommit till Pedi, tittade bort mot Berget och gick dit.
Citera
2024-06-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Som läkarutbildad, vilket förnedrande sätt att dö på medan hela världen ser på. Människor i dessa klimatzoner har siesta mitt på dagen av en orsak. Då bestämmer sig Mosley 67 år att promenera i bergen mitt i stekande sol och 40 graders hetta.

Att vara äventyrlig betyder inte att du måste vara omdömeslös.

Ja, det var dumdristigt. Men att vara dumdristig är mänskligt :/

Läser en brittisk kolumnist, som skriver om Mosleys död, att vi ska hylla risktagande. Kändes väldigt magstarkt uttryckt.
Citera
2024-06-11, 18:46
Medlem
NoraKuzmas avatar
67 år och periodisk fasta och ut och gå i 40 C (?)

Känns smart.

Oavsett RIP M.M.
Citera
2024-06-11, 18:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han hade varit på ön en dag, de kom dit på tisdagen. Att komma från Storbritannien, där i stort sett ofta regnar och nästan alltid är mulet blir en för stor skillnad på temperatur för att börja med en vandring i 40 graders värme över berg utan förberedelser som rätt skor på fötterna, solhatt och vätska.

Det var också åtta år sedan har var där sist.
Dock hade han skuggparaply och vätska med sig.
Citera
2024-06-11, 19:03
Medlem
Citat:
Dock hade han skuggparaply och vätska med sig.

Ja, men hur mycket eller lite vätska vet vi inte. Troligtvis en flaska på 0,5 eller 1 liter. Fullt otillräckligt om man ska ut å klättra i upp till 200 meter höga berg i 35-40 graders hetta.
I dessa temperaturer producerar kroppen upp till 2 liter svett per timme!
Citera
2024-06-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Glömde ju: kudos för dina välstrukturerade sammanfattningar

Tack så mycket

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fast problemet är ju att när det är så varmt så blir det hundratals dödsfall i veckan, du hör bara inte talas om det. Men äldre människor trillar av pinn till höger och vänster runt medelhavet när det blir kraftiga värmeböljor. Att det sedan inte är så många som är globala kändisar, 65+ och försöker bestiga ett berg i 40 graders hetta när solen står i Zenith, när de mår dålig redan från början och inte har någon vätska med sig, det är en annan sak. Men många trillar av pinn när det blir så varmt, så är det.

Exakt!
Citera
2024-06-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Något kafebiträde såg ju hur han vinglade då han gick förbi, på gatan.

Detta har jag inte läst någonstans. Var läste du det?
Citera
2024-06-11, 19:06
Medlem
Citat:
Mosley hade varit på ön ett tag och borde ha acklimatiserat sig.

Njae, han kom dagen innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in