2024-06-11, 08:40
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Den enda saken jag fortfarande reagerar på är varför han gav sig iväg själv från stranden. Han kunde lagt sig i skuggan, fått vatten eller juice från baren, kunnat ringa efter hjälp via barens mobil om han kände sig akut sjuk. Båttaxin skulle ju komma kl 16. Ynka 2.5 timmar att vänta. Under säkra omständigheter.

Men..han var väl en envis dj***l vilket hans fru visste.

Du har helt rätt. Exakt så borde han ha gjort! Greker är väldigt hjälpsamma och underbara människor, och jag är säker på att han hade fått all hjälp han behövde.

Det som många nog har svårt att förstå är hur just Mosley kunde göra ett så stort misstag. Han om någon borde ju veta.
Senast redigerad av Mr.Teabag 2024-06-11 kl. 09:05.
Citera
2024-06-11, 08:43
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Räcker det som svar på din kommentar?

Absolut, då har man i alla fall avslkt området.
Men inte ordentligt kan tyckas.
Citera
2024-06-11, 08:43
Medlem
Som läkarutbildad, vilket förnedrande sätt att dö på medan hela världen ser på. Människor i dessa klimatzoner har siesta mitt på dagen av en orsak. Då bestämmer sig Mosley 67 år att promenera i bergen mitt i stekande sol och 40 graders hetta.

Att vara äventyrlig betyder inte att du måste vara omdömeslös.
Senast redigerad av Mimmirider 2024-06-11 kl. 08:46.
Citera
2024-06-11, 08:47
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Teabag
Tror också på den teorin. Känns dock så konstigt att man kan dö av kraftig uttorkning och överhettning på bara ett par timmar. Mosley måste ha fått i sig för lite vätska i flera dagar, vilket också känns så konstigt eftersom en hälsoguru borde veta hur man hanterar extrem värme.

Många frågetecken blir det som sagt.

Jo men när jag tänker efter, äldre svettas ju inte som vi yngre. Att svettas är ett sätt för kroppen att kyla ner sig. Vilket föranlett till snabbare överhettning i hans fall—> organsvikt och död. Han var rätt tunn oxå får jag för mig. Sen vet vi ju inte hans hälsa till hundra procent sedan innan heller. Även om han var hälsoguru så med taskiga gener blir det denna utgång. Hursomhelst, jag blev riktigt ledsen när jag fick läsa om honom. Han verkade som många instämmer, otroligt sympatisk och hoppas inte han led för mycket.
Citera
2024-06-11, 08:53
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Som läkarutbildad, vilket förnedrande sätt att dö på medan hela världen ser på. Människor i dessa klimatzoner har siesta mitt på dagen av en orsak. Då bestämmer sig Mosley 67 år att promenera i bergen mitt i stekande sol och 40 graders hetta.

Nu vet vi ju inte helt säkert vad som pågick i huvudet på honom att han var så kallat ” omdömeslös. Ibland gör man tyvärr ödesdigra beslut oavsett om man är läkare eller ej.
Citera
2024-06-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider

Jag tror att han hade svårt att acceptera sin ålder.
Citera
2024-06-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Hehe.

Det är ett rimligt antagande att han gjorde det, inte på minuten men cirka.
Men vi kan aldrig vara säkra på att han levde flera timmar där bakom muren, men det är inte sannolikt.
En rättsläkare gör en samlad bedömning. Rättsläkaren har tagit del av bakgrundsinformation i fallt, sett övervakningsbilderna från Agia Marina samt sett bilder/varit på plats och sett hur han låg när han hittades.

Tror alla, rättsläkare eller ej, med ganska stor säkerhet kan säga att han dog relativt fort efter det att han försvinner ur bild.

Men allt från rättsläkarhållet är än så länge preliminärt.

Kan tillägga att ytterst få dödsintyg innehåller exakt tidpunkt för när döden inträffade. Än mindre de från fall där rättsmedicin är inblandade. Det blir mycket cirka-tider och samlade bedömningar, av förståeliga skäl.

Rättsmedicinska utredning över vår anhörige, anträffad livlös på enskilt rum på sjukhus anger INGEN TID för dödsfallet på de femton sidor vi fick. Hade varit intressant att få veta. Ska efterlysa den uppgiften!
Citera
2024-06-11, 09:13
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nu säger jag en sista sak
och det säger nåt om hur människan är idag och de som vill tjäna pengar på turister

STAKETET DÖDADE MICHAEL MOSLEY'

Vila i Frid

Så sant och så tragiskt!!
Staketet blev en dödsfälla.
Citera
2024-06-11, 09:14
Medlem
Om man resonerar så att Mosley fick en stroke eller hjärnblödning och därför började bege sig upp i bergen efter att han varit i Pedi, så visst man kan ju spekulera vilt om att allting som är möjligt. Kanske fick han plötslig diarré och gick upp i bergen för att bajsa i fred.

Allt är möjligt, men vad är troligt när du använder logik? Hettan, värmeslag och vätskebrist- allt annat blir bara löjligt, att försöka spekulera i. Mosley hade en övertro på sig själv och det blev farbrors fall.
Citera
2024-06-11, 09:15
Medlem
[quote=Leuraedinez|88542663]Möjligt, men oftast vid hjärt och magbesvär till den grad att det får dödlig utgång ligger man garanterat ihopkrupen av smärta och inte raklång. Jag tror fortfarande kraftig uttorkning och överhettning… tiden får utvisa[/QUOTE

Jaså. Brusten bukaorta anses göra väldigt ont. Vår käre låg raklång på rygg (med gapande mun).
Citera
2024-06-11, 09:25
Avslutad
Har det framkommit om Mosley fortfarande praktiserade sin 5:2-diet? Tänk om han hade fastat i två dagar innan han gav sig ut på vandringen, med helt tömda energidepåer? Jag är ingen expert i ämnet, men någonting säger mig att det vore väldigt dumdristigt isåfall.

En annan sak: Hur vanligt är det att folk ger sig ut på vandring med ett paraply som skydd för solen? Har varit i Grekland många gånger men har aldrig sett någon göra så. Paraplyer är till för att skydda mot regndroppar, inte solstrålar. Basebollkepsar är inte heller så bra. En rejäl solhatt är ett måste för att skydda hela huvudet och ansiktet mot den stekheta solen!

Dessutom är det väl lättare att hålla balansen i väldigt stenig terräng om man har båda händerna fria?

Tyvärr så berodde inte Mosleys död på bara ett felbeslut, utan flera.
Senast redigerad av petronix 2024-06-11 kl. 09:29.
Citera
2024-06-11, 09:31
Medlem
Overminds avatar
Så man kan säga att klimatförändringarna dödade Mosley om det var extremväder med över 40+ i grader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in