2024-06-11, 13:43
Medlem
Siesta räddar liv
Citera
2024-06-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Siesta räddar liv

Japp. Lokalbefolkning är sällan ute och ränner i solen mellan 12 och 17 i sådana temperaturer. De häpnar lite över västerlänningarna, en rättvis jämförelse är kanske om en grek på besök vill gå 5 km i -25 grader iklädd jeans och tröja. Absolut görbart, om man vet vad man gör…
Citera
2024-06-11, 14:08
Medlem
Det är också en stor anledning till varför man dricker vatten till vin och varför det inte alls alltid behövs i kyliga Sverige. Sitter man på en uteservering i 30 grader och uppåt så måste man dricka konstant och det går ju inte med vin.
Citera
2024-06-11, 14:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Siesta räddar liv

O andra sidan har jag varit med om stora ravefester i Asien och Sydeuropa där folk dansar påtända i 3+ dagar i sträck under solen på minimum av vätska och föda och klarat sig.
Citera
2024-06-11, 14:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
O andra sidan har jag varit med om stora ravefester i Asien och Sydeuropa där folk dansar påtända i 3+ dagar i sträck under solen på minimum av vätska och föda och klarat sig.

65+?

För övrigt strålar inte solen från zenith 3 dygn i sträck i Sydeuropa, i så fall får du befinna dig på någon av polerna, och där blir knappast 40 grader varmt
Citera
2024-06-11, 14:26
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
65+?

För övrigt strålar inte solen från zenith 3 dygn i sträck i Sydeuropa, i så fall får du befinna dig på någon av polerna, och där blir knappast 40 grader varmt
Du förstår min poäng. Om det skulle vara så allvarligt att ta en fel promenad och glömt lite vätska på en varm semesterort så hade vi haft hundratals med dödsfall i veckan.
Citera
2024-06-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag nämnde exempel på vad må dåligt eller inte må bra kan handla om, vi vet väl inte vad frun syftade på?

Vad sägs om att han var obekväm med att mot sin vilja ligga och steka på stranden, det kan också göra att man inte mår bra psykiskt sett, han var kanske rastlös?
Att ha en känsla av att inte må bra, utan att kunna precisera hur, är inte ovanligt inför t ex en hjärtinfarkt. Vet ett antal personer som uppgett att de inte mått riktigt bra, gått och lagt sig för att sedan aldrig vakna igen.
Citera
2024-06-11, 14:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du förstår min poäng. Om det skulle vara så allvarligt att ta en fel promenad och glömt lite vätska på en varm semesterort så hade vi haft hundratals med dödsfall i veckan.

Fast problemet är ju att när det är så varmt så blir det hundratals dödsfall i veckan, du hör bara inte talas om det. Men äldre människor trillar av pinn till höger och vänster runt medelhavet när det blir kraftiga värmeböljor. Att det sedan inte är så många som är globala kändisar, 65+ och försöker bestiga ett berg i 40 graders hetta när solen står i Zenith, när de mår dålig redan från början och inte har någon vätska med sig, det är en annan sak. Men många trillar av pinn när det blir så varmt, så är det.

Sedan återstår att se om det fanns någon som helst sanning i att Mosley dog av "naturliga orsaker" eller inte. I vilket fall som helst så var det initiala påståendet om det helt klart förhastat, då det grundade sig bara på att han inte hade några yttre skador, som hur han låg.
Citera
2024-06-11, 14:45
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han kanske ljög? Mådde inte dåligt utan stod inte ut med sällskapet? Ville vara för sig själv och göra de saker han tyckte om = åka på äventyr utan att ta hänsyn till andra?

Tyvärr tog han inte hänsyn till sig själv och sin egen ålder heller. För att inte tala om vädret 🙄

Jag tror att han fått solsting?
Frivilligt gå en väg där det finns massa livsfarliga ormar. 😱
Något kafebiträde såg ju hur han vinglade då han gick förbi, på gatan.
Citera
2024-06-11, 14:48
Medlem
Citat:

De flesta semesterorter ser ju inte ut som Symi. Säg att han mådde lite pyton och var dålig i magen (han gick ju på toaletten innan avfärd), då går det fort med vätskebalansen. I det läget kanske man tänker att högt upp på den här lilla ön kan någon alltid se mig vinka, därav chansning upp mot toppen. Problemet är att alla solar och ser mot vattnet…
Citera
2024-06-11, 14:50
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fast problemet är ju att när det är så varmt så blir det hundratals dödsfall i veckan, du hör bara inte talas om det. Men äldre människor trillar av pinn till höger och vänster runt medelhavet när det blir kraftiga värmeböljor. Att det sedan inte är så många som är globala kändisar, 65+ och försöker bestiga ett berg i 40 graders hetta när solen står i Zenith, när de mår dålig redan från början och inte har någon vätska med sig, det är en annan sak. Men många trillar av pinn när det blir så varmt, så är det.

Sedan återstår att se om det fanns någon som helst sanning i att Mosley dog av "naturliga orsaker" eller inte. I vilket fall som helst så var det initiala påståendet om det helt klart förhastat, då det grundade sig bara på att han inte hade några yttre skador, som hur han låg.
Men är det västerländska turister som tillhör dessa hundratals? Det är ofta gamlingar med en fot i graven som stryker med lokalt annars.

EDIT. Sannolikt mer yrsel och tappat balansen och slagit i huvudet än ren vätskebrist.
Citera
2024-06-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Ett medelhavsland som har ett klimat som är ett par grader mildare just i mitt område.
Har du märkt av att det är varmare på sommaren nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in