2024-06-12, 13:26
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det går inte att fatta att han av okunskap dödade sig själv. Han borde varit världens mest pålästa på människokroppen.
Inte okunskap.

Yrsel, förvirring, muskelsvaghet och irritation ingår i solsting och/eller värmeslag. Ingen vidare kvartett att drabbas av. Dessutom ofta kombinerat med illamående och kraftig huvudvärk.

Du kan vara den smartaste och mest utbildade personen på jorden, men drabbas du kan du ändå vara chanslös.
Citera
2024-06-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Jag har bestämt mig för att aldrig mer åka till Medelhavet när det är som varmast. Maj eller september/oktober är behagligare.

Skadar ju inte att ta med några Resorb då med iofs. Tack för tipset! 👍
Bra! Många tror att bara vatten räcket i extremvärme, men svettas man mycket förlorar man det viktiga saltet, dricker man dessutom bara vatten dras ännu mer salt ut ur kroppen och det blir en obalans
Citera
2024-06-12, 13:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Inte okunskap.

Yrsel, förvirring, muskelsvaghet och irritation ingår i solsting och/eller värmeslag. Ingen vidare kvartett att drabbas av. Dessutom ofta kombinerat med illamående och kraftig huvudvärk.

Du kan vara den smartaste och mest utbildade personen på jorden, men drabbas du kan du ändå vara chanslös.
Fast han satte sig ju i situationen själv med fri vilja. Det ingår i "att kunna människokroppen" att inte riskera sitt liv i fel miljö.

Jag har fortfarande svårt att förstå att han inte kände att han skulle dö? Kroppen måste sagt ifrån oerhört sista timmen som varning.
Citera
2024-06-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Fy fan, det klippet och terrängen indikerar ju att Mosley måste ha varit ganska desperat vid det laget. I nöd helt enkelt. Jag förstår inte att man inte är försiktigare om man dessutom har hus på ön, då vet han ju precis hur det ser ut!

Mosley och hans fru hade inte hus på ön, det var det andra paret som de bodde hos, som har lägenhet i Symi.

Mosley och frun kom i dit dagen innan han försvann, dessutom var det åtta år sedan de senast hade besökt Symi, så inte underligt om han inte kände till exakt hur det ser ut på ön.
Citera
2024-06-12, 14:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fast han satte sig ju i situationen själv med fri vilja. Det ingår i "att kunna människokroppen" att inte riskera sitt liv i fel miljö.

Jag har fortfarande svårt att förstå att han inte kände att han skulle dö? Kroppen måste sagt ifrån oerhört sista timmen som varning.
Det hade ju bara gått 120 minuter ifrån han började promenera tills han försvinner på övervakningskameran ifrån Marinan.
På så kort tid får man inte värmeslag och dör hux flux. Han hade även ett paraply. Han har ju ramlat och slagit i huvudet och sedan blivit ofrivilligt liggandes som lett till uttorkning och senare döden. Men då var han sannolikt avsvimmad under resten av dagen.
Citera
2024-06-12, 14:53
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Och därför tänkte han "jag lägger mig ner och vilar lite innan jag går in på baren, de får inte se mig snurrig"!

Ja, han dog i alla fall där jag antar att alla helst vill dö, på en strand i paradiset när livet verkligen lekte.
Citera
2024-06-12, 14:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det hade ju bara gått 120 minuter ifrån han började promenera tills han försvinner på övervakningskameran ifrån Marinan.
På så kort tid får man inte värmeslag och dör hux flux. Han hade även ett paraply. Han har ju ramlat och slagit i huvudet och sedan blivit ofrivilligt liggandes som lett till uttorkning och senare döden. Men då var han sannolikt avsvimmad under resten av dagen.
Ojdå, fallskada, det har jag helt missat. Det skulle förklara allt inklusive hans ovanliga döds-ställning.
Citera
2024-06-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Solen tog honom av daga helt enkelt, men man kan anta att han hade tillräckligt med gott omdöme för att inte ge sig ut allt för länge utan vätska. Det bör därför föreslå att han helt enkelt gick vilse. När ska utbölingar lära sig att man aldrig ska ge sig ut i okänd terräng ensam under påfrestande temperaturer oavsett om det är varmt eller kallt?
Men han hade nog planerat med vätska om allt hade gått som planerat och han kunde nog aldrig drömma om att tappa orientering på ett litet berg av små sten!
Det var det som fick allt att gå åt h-e
Plus den förbannade inhägnaden till stranden!
Citera
2024-06-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Antagligen gick Mosley den jobbigt steniga vägen för att ta en genväg till resorten, men det tog stopp vid staketet då det inte fanns någon öppning i det.
Undras om det är ett nytt uppsatt staket?
Citera
2024-06-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Ingen prank! I vatten blir huden vit o i värme svart i förmultningsprocessen.
Tror man ser svarta märken på stenarna efter kroppen. Hade frätt in
Citera
2024-06-12, 15:05
Medlem
flashmaners avatar
Kanske var det så att Mosley kände sig bättre när han kom fram till centrala Pedi, och istället för att ta bussen bestämde sig för att promenera tillbaka, det var trots allt inte mer än ett fåtal kilometer, och, tänkte han kanske, om jag tar genvägen tvärs över berget så blir det både roliga och närmre.

På väg uppför berget insåg att han inte alls mådde bättre, att han blev trött, yr, saknade vatten och tappade ork. Så han vände om mot närmaste bebyggelse, vilket då var Aiga Marina.

Någonting sådant tror jag det måste ha varit, eftersom det tog så pass lång tid för honom att dyka upp vid Agia Marina från det att han befann sig mitt i Pedi. Normalt är det 10-15 minuters promenad därifrån till Aiga Marina, men för Mosley tog det ca 1h45m. Han har nog vilat flera gånger på vägen, och vid sista stoppet reste han sig tyvärr aldrig igen.
Citera
2024-06-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobieman
Där på vissa stenar så ser man ju de blå/röda prickarna som nämnts tidigare!
Som skulle visa vägen.
Det borde nog fräscha upp den där vägen och måla lite tydligare märken
Efter denna hemska händelse!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in