2024-06-11, 17:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Över 5 000 värmerelaterade dödsfall i Frankrike förra året, 7 000 året innan och 15 000 år 2003, och då brukar deras sjukvård rankas högre än den svenska nuförtiden
Och hur gamla var de då och hur var deras allmäntillstånd innan? Som Mosleys?
Citera
2024-06-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Och hur gamla var de då och hur var deras allmäntillstånd innan? Som Mosleys?

Vill minnas att ca 75 % var barn och gamlingar och resten låg däremellan. 2003 med 15 000 döda minns jag handlade mycket om pensionärer. Han kanske inte befann sig i dödsfara när han tuppade av eller la sig för att vila och tuppade av men om han sedan låg avtuppad i solen några timmar efter att ha redan varit slutkörd så kan det garanterat sluta illa.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2024-06-11 kl. 17:24.
Citera
2024-06-11, 17:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad jag kan se blåste det cirka 5 m/s, hög luftfuktighet samt 35 grader.

Michael hade ett paraply att skydda sig med, och är luften 35 grader så är den, varken mer eller mindre.

Luftfuktigheten har stor inverkan på hur man upplever temperaturen. Hög luftfuktighet gör det betydligt tuffare. Tänk bastu där man slänger vatten på aggregatet. Då sjunker temperaturen eftersom vattnet kyler men den ökade luftfuktigheten gör att man tvärtom upplever det mycket varmare.
Citera
2024-06-11, 17:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Luftfuktigheten har stor inverkan på hur man upplever temperaturen. Hög luftfuktighet gör det betydligt tuffare. Tänk bastu där man slänger vatten på aggregatet. Då sjunker temperaturen eftersom vattnet kyler men den ökade luftfuktigheten gör att man tvärtom upplever det mycket varmare.

Så är det, jag är endast ute efter att vi har så korrekta uppgifter som möjligt.

Att säga 40 grader när man argumenterar låter ju värre än 35, att spä på gagnar inte en seriös diskussion.

Det var kanske 40 grader, jag har dock inte hittat något som styrker det.
Citera
2024-06-11, 17:31
Medlem
Det har varit upp emot 40 C under den tidsperioden. Det var nog i alla fall någonstans mellan 35 och 40

Citat:
Extreme weather warnings have been in place this week on Symi, where temperatures have reached above 40C (104F) in the afternoon.
https://www.theguardian.com/media/article/2024/jun/09/body-of-man-believed-to-be-tv-doctor-michael-mosley-found-on-greek-island-authorities-say
Citera
2024-06-11, 17:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vill minnas att ca 75 % var barn och gamlingar och resten låg däremellan. 2003 med 15 000 döda minns jag handlade mycket om pensionärer. Han kanske inte befann sig i dödsfara när han tuppade av eller la sig för att vila och tuppade av men om han sedan låg avtuppad i solen några timmar efter att ha redan varit slutkörd så kan det garanterat sluta illa.
Exakt. Jag köper inte att alla som åker till solen behöver siesta och dricka tio liter vatten om dagen. Det är inte så i verkligheten. Det är hundratusentals turister som utmanar solen varje dag utan att dö.
Visst, det är inte bra, men man behöver ju inte beskriva det värre än vad det är om man inte har någon erfarenhet..
Det hade varit större chans att han kört utför ett stup med 0.3 i promille och då hade vi skyllt på att han var berusad.
Citera
2024-06-11, 17:34
Medlem
Citat:
Exakt. Jag köper inte att alla som åker till solen behöver siesta och dricka tio liter vatten om dagen. Det är inte så i verkligheten. Det är hundratusentals turister som utmanar solen varje dag utan att dö.
Visst, det är inte bra, men man behöver ju inte beskriva det värre än vad det är om man inte har någon erfarenhet..
Det hade varit större chans att han kört utför ett stup med 0.3 i promille och då hade vi skyllt på att han var berusad.

25 % av 5 000 är fortfarande en hel del. Som sagt, jag har själv tuppat av efter att ha gått vilse i 36 graders värme och jag var flera decennier yngre än honom
Citera
2024-06-11, 17:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
25 % av 5 000 är fortfarande en hel del. Som sagt, jag har själv tuppat av efter att ha gått vilse i 36 graders värme och jag var flera decennier yngre än honom
Det finns alltid tunnisar som däckar första dagen i värmen efter att inte ha ätit plus några bärs och jointar.
Mosley hade varit på ön ett tag och borde ha acklimatiserat sig.
Citera
2024-06-11, 17:40
Medlem
Jag har varit på varma semestrar många gånger, en gång på ett träningsläger gick jag vilse. Men det värsta stället var spanska Sevilla.

Sitter jag stilla klarar jag lätt 35 grader men när jag skulle gå tillbaka och hitta hotellet blev jag helt yr i mössan med hög puls.

Numera förstår jag inte tjusningen med att semestra i varmt klimat. Man blir ju mycket slöare. Numera gillar jag Skottland och i viss mån Norge. Off topic, i Norge får man för lite för pengarna, så det rekommenderar jag inte.

Det är självklart, man skall vara stilla när det är 35 grader, inte stressa runt. Att inte Mosley kunde begripa detta är underligt. Det kanske var den högre pulsen som knäckte honom, hjärtat klarade inte påfrestningen.
Citera
2024-06-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har varit på varma semestrar många gånger, en gång på ett träningsläger gick jag vilse. Men det värsta stället var spanska Sevilla.

Sitter jag stilla klarar jag lätt 35 grader men när jag skulle gå tillbaka och hitta hotellet blev jag helt yr i mössan med hög puls.

Numera förstår jag inte tjusningen med att semestra i varmt klimat. Man blir ju mycket slöare. Numera gillar jag Skottland och i viss mån Norge. Off topic, i Norge får man för lite för pengarna, så det rekommenderar jag inte.

Det är självklart, man skall vara stilla när det är 35 grader, inte stressa runt. Att inte Mosley kunde begripa detta är underligt. Det kanske var den högre pulsen som knäckte honom, hjärtat klarade inte påfrestningen.
Håller med!

Varför vill man ens vara i varmt klimat?
Själv skulle jag betala för typ Skottland men någon får betala mig om jag ska sätta min fot i Grekland under sommaren 👎
Senast redigerad av Jonsson99 2024-06-11 kl. 17:49.
Citera
2024-06-11, 17:49
Medlem
Citat:
Det finns alltid tunnisar som däckar första dagen i värmen efter att inte ha ätit plus några bärs och jointar.
Mosley hade varit på ön ett tag och borde ha acklimatiserat sig.

Jag hade bott i liknande klimat i 4 år när det hände mig. Tog bussen till ett jättevaruhus som säljer cyklar och köpte en cykel. Visste att det bara tog 15 minuter med buss så då cyklar jag förstås hem eftersom det är en glimrande dag. När jag kommer ut märker jag för första gången att jag är fullkomligen omringad av europas största motorvägar, inte en cykelväg så lång ögat når. Har lite vatten men inte så det räcker för längre färder, men vet att jag inte är långt hemifrån. Hamnar åt helvet uppe i bergen i jakt på en vanlig väg och efter ett par timmar ramlar jag ihop och slocknar. Vaknar av en snubbe som hukar sig bredvid mig och erbjuder mig juice. Efter det tog jag mig långsamt till en sagolik lyxkrog mitt ute i skogen och satt och återhämtade mig i några timmar
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2024-06-11 kl. 17:52.
Citera
2024-06-11, 17:50
Medlem
[quote=Giant Squid|88546873]Exakt. Jag köper inte att alla som åker till solen behöver siesta och dricka tio liter vatten om dagen. Det är inte så i verkligheten. Det är hundratusentals turister som utmanar solen varje dag utan att dö.
Det hade varit större chans att han kört utför ett stup med 0.3 i promille och då hade vi skyllt på att han var berusad.[/Q

Tioårigt barn väckte mig genom att spy under semester i Afrika. Den intressanta flodturen vi planerat blev inte av. Blev rådd att se till att barnet drack. Att solstinget hon drabbats av kunde innebära livsfara har jag inte ägnat en tanke förrän nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in