2024-06-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Nu vet jag inte hur mycket/ofta de vistats just på Symi, men för oss nordbor kan det vara svårt att bedöma den hettan då man är så präglad på att ”det är gött med lite sol”. En i mitt resesällskap fick just solsting under en värmebölja på en grekisk ö, det kom väldigt snabbt och med diffusa symptom som liknade något slags panikattack, hen kunde till slut inte tänka adekvat alls.

Ja denna borgmästare har nog inte sovit mycket sedan försvinnandet, kudos till honom som verkligen varit med i sökandet.

Jag var en gång utanför Sevilla i 35 graders hetta men lyckades ta mig in och satt på en restaurang tills det blev kväll.
Jag kunde inte svettas, förmodligen gick vätskan in i kroppen.

35 grader är ändå överkomligt.
Citera
2024-06-10, 21:24
Medlem
plommonstups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om inte taxin kommit hade väl borgmästaren dykt upp för han verkar figurera överallt.

Citera
2024-06-10, 21:29
Medlem
Nu säger jag en sista sak
och det säger nåt om hur människan är idag och de som vill tjäna pengar på turister

STAKETET DÖDADE MICHAEL MOSLEY'

Vila i Frid
Citera
2024-06-10, 21:41
Medlem
plommonstups avatar
Tror det diskuterades kort tidigare i tråden men jag kan inte riktigt komma över tragiken i att dödsfallet kunde ha undvikits flera gånger om. Hans fru sa att de fann tröst i att Michael nästan hann fram, personligen skulle jag tycka att det vore det mest hjärtskärande av allt. Det hade nästan varit lättare att hantera om han dog på en svårtillgänglig plats där det var svårt att hitta honom istället för att veta att han låg och dog i öppen dager med räddningen runt hörnet. Vore jag hans anhöriga skulle jag vända och vrida på detta tills jag själv låg på dödsbädden.

Mosley framstod som en omtyckt och sympatisk person och det har varit omskakande och tankeväckande att följa det som hänt under dagarna och läsa i tråden. Man vet så lite om vad som väntar.
Citera
2024-06-10, 21:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Tror det diskuterades kort tidigare i tråden men jag kan inte riktigt komma över tragiken i att dödsfallet kunde ha undvikits flera gånger om. Hans fru sa att de fann tröst i att Michael nästan hann fram, personligen skulle jag tycka att det vore det mest hjärtskärande av allt. Det hade nästan varit lättare att hantera om han dog på en svårtillgänglig plats där det var svårt att hitta honom istället för att veta att han låg och dog i öppen dager med räddningen runt hörnet. Vore jag hans anhöriga skulle jag vända och vrida på detta tills jag själv låg på dödsbädden.

Mosley framstod som en omtyckt och sympatisk person och det har varit omskakande och tankeväckande att följa det som hänt under dagarna och läsa i tråden. Man vet så lite om vad som väntar.
Fast nu kan dom helt utesluta självmord, som säkerligen hundratals människor hade spekulerat om ifall man hade funnit kroppen på en otillgänglig plats. Nu förstår man hans sista tankar på ett ungefär: att nå båten eller baren.
Citera
2024-06-10, 21:55
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nu säger jag en sista sak
och det säger nåt om hur människan är idag och de som vill tjäna pengar på turister

STAKETET DÖDADE MICHAEL MOSLEY'

Vila i Frid
Ja, hade det inte funnits ormar och tjuvar så hade de inte behövt muren och stängslet.
Citera
2024-06-10, 21:57
Medlem
Thusneldas avatar
Han promenerade i 2 timmar i nästan 40 graders värme. Vet ni hur mycket man svettas då? Det måste vara åtskilliga liter. Plus att man tappar salter som kroppen behöver. Att bara ha en 0.5 liters vattenflaska med sig räcker inte långt. Oavsett om han gick vilse eller skulle bevisa att han var i lika bra form som i 30-års åldern. Han fick värmeslag blev desorienterad och svimmade efter att ha satt sig ner för att aldrig mer vakna i hettan om rådde.
Citera
2024-06-10, 22:02
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK jag kanske missuppfattade tidslinjen. Jag uppfattade det som om han var ensam vid det där caféet där en av övervakningsbilderna togs.
Det är toan på den restaurang som finns på stranden där han var med frun och vänner som han var på kl. 13.00 innan han försvann.

Restaurangen har CCTV som visar det.
Citera
2024-06-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet du att Michael tog fel väg av misstag, eller att det ens är fel väg?

Har Michael efterlämnat ett brev där det framgår att han hade för avsikt att ta närmsta vägen hem?

Hur vet du att Michael inte gjorde ett medvetet val när han begav sig upp på berget?

Om man resonerar som en normalt fungerande vuxen människa med barn och familj så jo, då utgår man ifrån just den teorin. Att medvetet välja "fel" väg och ge sig ut på en 2 timmars hajk över berget mitt på dagen i grekisk värmebölja gör ingen med tanke på sitt eget och familjens väl och ve i tankarna! OM han nu inte börjat brista i omdömet och kognitionen redan där? Det får vi aldrig svar på. Oavsett konspirationsteorier och spekulationer.
R.I.P Dr. Mosely💐
Citera
2024-06-10, 22:06
Medlem
dialektikers avatar
Förlåt att jag inte följt det här och kommer med teorier ni kanske redan ältat i tråden?
Men jag var på ett föredrag med Göran Kropp en gång (äventyraren om dog i en klättringsolycka under en rutinklättring på hemmaplan år 2002).
Han sa att de som är sämst på att bedöma sina egna förmågor på klättringsäventyr brukar vara just läkare, därför att dessa läkare tror att de har vrålkoll på sig själva.
Kan detta ha drabbat Mosley?
Eller har han blivit förvirrad i värmen?
Citera
2024-06-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Att ingen känt lukten är för mig ett fullkomligt mysterium!!
Har upplevt det i mitt liv och det kan man inte ta fel på. Även om vinden går åt annat håll

Dessutom..

varför satt baren i Agia Marina inne på filmen så länge?? Dröjde 4 dgr innan man hörde om det
När man ser Michael vingla på berget

Lukt och lukt, kan lika gärna vara en död hund som luktar.
Det blåser åt alla håll och kanter, aldrig att du känner en konstant doft av lik.
Hade någon känt någon doft av sanitär olägenhet hade de givetvis kollat detta begriper du väl!
Citera
2024-06-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thusnelda
Han promenerade i 2 timmar i nästan 40 graders värme. Vet ni hur mycket man svettas då? Det måste vara åtskilliga liter. Plus att man tappar salter som kroppen behöver. Att bara ha en 0.5 liters vattenflaska med sig räcker inte långt. Oavsett om han gick vilse eller skulle bevisa att han var i lika bra form som i 30-års åldern. Han fick värmeslag blev desorienterad och svimmade efter att ha satt sig ner för att aldrig mer vakna i hettan om rådde.
Precis så. Lägg därtill bergig, stenig terräng så blir situationen inte bättre precis..

RIP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in