2024-06-10, 19:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAntrophy
Han skulle ju gå hem vilket normalt sett tar 15-20 minuter MEN vek tyvärr av åt fel håll ( detta ödesdigra misstag har uppmärksammats på flera övervakningskameror ) och därmed kom han ut på en gammal övergiven stig och gick då i ca 2 timmar i stället. Bara några meter från stranden och baren i Agia Marina satte han sig ner och lutade sig mot muren ( detta har man också kunnat se på kameror från strandbaren ) förmodligen för att hämta andan lite och kände väl en förmodad lättnad över att vara framme och i säkerhet. Rättsläkaren tror att han svimmat av då och sedan avlidit till följd av värmeslag och vätskebrist. Inga spår av skador på kroppen, inte ens ett skrubbsår. Ren och skär otur till följd av ett ödesdigert misstag, höger eller vänster?

Hur vet du att Michael tog fel väg av misstag, eller att det ens är fel väg?

Har Michael efterlämnat ett brev där det framgår att han hade för avsikt att ta närmsta vägen hem?

Hur vet du att Michael inte gjorde ett medvetet val när han begav sig upp på berget?

Senast redigerad av OY 2024-06-10 kl. 19:33.
Citera
2024-06-10, 19:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Hon förstod nog inte att han tänkte gå upp i bergen

Michael kan ha bestämt sig för en omväg över berget efter att han lämnade frun och vännerna, inte konstigt alls att ingen visste vart han tog vägen.
Citera
2024-06-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
När jag var på Mallorca var det 36 c, stekande sol och jag badade mest i poolen samt låg under parasoll i skuggan. Om min man då föreslog att han skulle vandra upp i bergen, i otillgänglig terräng, utan telefon, och vatten skulle jag protestera det grövsta.

Mosley hade mörka kläder, var 67 år och dessutom läkarutbildad med en hustru- som även hon är licenserad läkare. Oavsett hur äventyrlig du än är, gör inte lite sunt förnuft, saken sämre.

Ja, värmen beskrivs som olidlig och ovanligt hett för att vara juni. Man tror att temperaturen kan ha överstigit 40 grader i området.

Att då, mitt på dagen i absolut värsta hettan, börja bege sig upp för ett 100-200 meter högt berg är vansinne. Speciellt vid 67 års ålder.

67 år är såklart inte lastgammalt. Men många förstår inte att kroppen redan vid åldern 40-50 får det betydligt svårare att hantera hetta. Många tror att de fortfarande är 30 år, tyvärr. De kör på, på samma sätt som tidigare. "Jag har ju alltid klarat liknande"....."Jag har alltid gjort så här..."... osv...
Citera
2024-06-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Trots att Mosley var hälsoguru kanske han inte var så frisk i alla fall. Ingen av hans manliga släktingar har blivit mera än 72 år. Trist är det hur som helst - han verkade att vara en sympatisk person.

Han intresserade sig för hälsofrågor just för att han inte ville dö i livsstilssjukdomar i förtid som hans far. Och han klarade sig från diabetes 2 tack vare hälsosammare liv än fadern. Tragiskt att hans liv slutade som det gjorde.
Citera
2024-06-10, 19:36
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar
Uppdaterad: 10 juni
Del 1 Mosley. Familj. Ön. Mobil. Tidslinje. Bilder
Del 2 Försvinnandet. Övervakningskameror. Mosleys rutter
Del 3 Fyndplats. Mosleys döda kropp. Rättsläkare
Till startinlägget.

/Mod
Citera
2024-06-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet du att Michael tog fel väg av misstag, eller att det ens är fel väg?

Har Michael efterlämnat ett brev där det framgår att han hade för avsikt att ta närmsta vägen hem?

Hur vet du att Michael inte gjorde ett medvetet val när han begav sig upp på berget?

Detta!

Jag håller med dig! Hela tiden skrivs det om att han minsann "gick fel" när han valde att gå upp till berget, istället för att följa huvudgatan i Pedi till Symi.

Jag tror att hans val att gå till berget var 100% medvetet och ett val han gjorde utan att ha haft alltför mycket solsting. Han ville dit, av någon anledning.

Fel väg blev det i såfall först uppe på berget, vilket skulle förklara hur anlände till stängslet.

Kort och gott: jag tror att han aktivt valde, medvetet, att gå till berget. Jag tror inte att han gick fel/vilse vid slutet av huvudgatan i Pedi. Högersvängen in till berget/Pedi Marina var nog 100% medveten.
Citera
2024-06-10, 19:40
Medlem
Citat:
Paraplyet hittades sidan om honom ju. Läs engelska tidningar istället för att spekulera hej vilt!

Han var diabetiker läser jag nu...
Citera
2024-06-10, 19:42
Medlem
Citat:
Han skulle ju gå hem vilket normalt sett tar 15-20 minuter MEN vek tyvärr av åt fel håll ( detta ödesdigra misstag har uppmärksammats på flera övervakningskameror ) och därmed kom han ut på en gammal övergiven stig och gick då i ca 2 timmar i stället. Bara några meter från stranden och baren i Agia Marina satte han sig ner och lutade sig mot muren ( detta har man också kunnat se på kameror från strandbaren ) förmodligen för att hämta andan lite och kände väl en förmodad lättnad över att vara framme och i säkerhet. Rättsläkaren tror att han svimmat av då och sedan avlidit till följd av värmeslag och vätskebrist. Inga spår av skador på kroppen, inte ens ett skrubbsår. Ren och skär otur till följd av ett ödesdigert misstag, höger eller vänster?
vilken mur och varför låg han då intill staketet
Citera
2024-06-10, 19:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Naturliga orsaker i detta fallet är snarare solsting, värmeslag och till följd av detta t.ex hjärtinfarkt, annan organsvikt eller koagulationsrelterade kärl/organförändringar.

Att dö av värmeslag ses som "naturlig dödsorsak" enligt en rättsläkare. Alltså; inga skador/trauman mot kroppen eller blivit mördad. Även om allmänheten kanske inte tycker att det är speciellt "naturligt".

Generellt sett är det sjukdom och hög ålder (att hjärtat helt enkelt inte orkar slå mer) som betrakas som orsaker till naturlig död.

Död som orsakats av yttre påverkan betraktas inte som naturlig dödsorsak.

I detta fallet kan det naturligtvis vara så att yttre omständigheter har påverkat/påskyndat en naturlig död, men dödsorsaken var alltså i detta fallet någon form av inre medicinskt tillstånd, hjärtproblem, eller en, om än ovanligt förekommande, långsamt kommande stroke.

Man kan också notera att informationen om en naturlig död kom snabbt, så det var något tämligen uppenbart.

Men visst, jag håller det inte heller för osannolikt att grekerna har förhastat sig i sin slutsats och säger naturlig död bara för att han inte hade några yttre skador. Men då är det som sagt en förhastad och felaktig slutsats om det nu var så att han dog av värmeslag. Dock ska man minnas att han hade sagt att han mådde dåligt innan han gick iväg, så något var det ju uppenbarligen som inte var ok. Frågan är också varför han gick dit han gjorde, blev han förvirrad redan innan han kom fram till korsningen vid Blue Corner Café?
Citera
2024-06-10, 19:55
Medlem
En kropp kan förruttna till enbart ben på enbart 9-21 dagar om den utsätt för extrem hetta och solljus.

Bra att man hittade kroppen innan detta skedde.
Citera
2024-06-10, 19:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
En kropp kan förruttna till enbart ben på enbart 9-21 dagar om den utsätt för extrem hetta och solljus.

Bra att man hittade kroppen innan detta skedde.
Skrevs i nån artikel att kroppen hade samma status som om den legat inomhus i tjugo dagar.
Och den var täckt av myror.
Citera
2024-06-10, 20:01
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Generellt sett är det sjukdom och hög ålder (att hjärtat helt enkelt inte orkar slå mer) som betrakas som orsaker till naturlig död.

Död som orsakats av yttre påverkan betraktas inte som naturlig dödsorsak.

I detta fallet kan det naturligtvis vara så att yttre omständigheter har påverkat/påskyndat en naturlig död, men dödsorsaken var alltså i detta fallet någon form av inre medicinskt tillstånd, hjärtproblem, eller en, om än ovanligt förekommande, långsamt kommande stroke.

Man kan också notera att informationen om en naturlig död kom snabbt, så det var något tämligen uppenbart.

Men visst, jag håller det inte heller för osannolikt att grekerna har förhastat sig i sin slutsats och säger naturlig död bara för att han inte hade några yttre skador. Men då är det som sagt en förhastad och felaktig slutsats om det nu var så att han dog av värmeslag. Dock ska man minnas att han hade sagt att han mådde dåligt innan han gick iväg, så något var det ju uppenbarligen som inte var ok. Frågan är också varför han gick dit han gjorde, blev han förvirrad redan innan han kom fram till korsningen vid Blue Corner Café?
Obduktionen kommer ta lång tid, enligt rättsläkaren. Man vill försöka utreda exakt hur han dog.

Han verkar inte ha utsatts för brott iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in