2024-06-10, 20:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Detta!

Jag håller med dig! Hela tiden skrivs det om att han minsann "gick fel" när han valde att gå upp till berget, istället för att följa huvudgatan i Pedi till Symi.

Jag tror att hans val att gå till berget var 100% medvetet och ett val han gjorde utan att ha haft alltför mycket solsting. Han ville dit, av någon anledning.

Fel väg blev det i såfall först uppe på berget, vilket skulle förklara hur anlände till stängslet.

Kort och gott: jag tror att han aktivt valde, medvetet, att gå till berget. Jag tror inte att han gick fel/vilse vid slutet av huvudgatan i Pedi. Högersvängen in till berget/Pedi Marina var nog 100% medveten.

Ja, lindriga symptom på solsting gjorde att han ville dra sig hemåt, vätskar upp sig på vägen hem och symptomen går över, tänker att han då kan passa på att bestiga berget med fin utsikt som han troligen spanat in under dagen och kanske även diskuterat med fru och vänner, de kände ju till att han hade en karta med sig där Agia Marina var utsatt, han är ju trots allt väldigt nära och är van vid att promenera varje dag.

Paraply, keps och vatten återställde kanske kroppen och han mådde bra när han var i närheten av Yachtklubben.

Det handlar inte om långa avstånd men kombinationen av värme, luftfuktighet och stigning gjorde att han uppe på berget fick värmeslag.

Tanken kan ha varit att gå mot bostaden men uppe på berget får han värmeslag och inser att han är illa ute och måste försöka ta sig till hjälp.

Närmsta hjälp finns i Agia Marina och han kämpar för att ta sig dit.

Vid fyndplatsen kan han ha svimmat, fått en blodpropp eller helt enkelt bara lagt sig ner för att samla kraft.

Jag inbillar mig att detta ligger nära sanningen om vad som har hänt.
Citera
2024-06-10, 20:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, lindriga symptom på solsting gjorde att han ville dra sig hemåt, vätskar upp sig på vägen hem och symptomen går över, tänker att han då kan passa på att bestiga berget med fin utsikt som han troligen spanat in under dagen och kanske även diskuterat med fru och vänner, de kände ju till att han hade en karta med sig där Agia Marina var utsatt, han är ju trots allt väldigt nära och är van vid att promenera varje dag.

Paraply, keps och vatten återställde kanske kroppen och han mådde bra när han var i närheten av Yachtklubben.

Det handlar inte om långa avstånd men kombinationen av värme, luftfuktighet och stigning gjorde att han uppe på berget fick värmeslag.

Tanken kan ha varit att gå mot bostaden men uppe på berget får han värmeslag och inser att han är illa ute och måste försöka ta sig till hjälp.

Närmsta hjälp finns i Agia Marina och han kämpar för att ta sig dit.

Vid fyndplatsen kan han ha svimmat, fått en blodpropp eller helt enkelt bara lagt sig ner för att samla kraft.

Jag inbillar mig att detta ligger nära sanningen om vad som har hänt.
En mobil hade kanske räddat honom ironiskt nog.
Citera
2024-06-10, 20:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/nya-svaret-om-mosleys-dod/
Ja, han dog troligtvis av värmeslag. Obduktionen kommer ta lång tid, enligt rättsläkaren. Massa prover som man ska få svar på.
Citera
2024-06-10, 20:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Finns det inte offentliga brunnar? Dvs att han kan ha druckit i byn han passerade samt fyllt på vattenflaskan i byn.
I så fall har han fått i sig uppåt litern med vätska.
Han kunde ju fyllt på med mer dricka i Pedi, men det gjorde han inte, verkar det som.

Liten flaska tänker jag 0,5 liter?
Citera
2024-06-10, 20:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Han kunde ju fyllt på med mer dricka i Pedi, men det gjorde han inte, verkar det som.

Liten flaska tänker jag 0,5 liter?
Hur vet du att han inte det?
Citera
2024-06-10, 20:33
Medlem
exoticspices avatar
Blommor på platsen, lämnade av familj och vänner på platsen där Mosley hittades.

https://i.dailymail.co.uk/1s/2024/06/10/17/85937151-13514419-image-a-8_1718037158075.jpg
Citera
2024-06-10, 20:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Hur vet du att han inte det?
Det har stått i tidningarna att han inte verkar ha druckit nånting där. Det finns inga observationer på det. Men säkra kan vi ju inte vara.
Citera
2024-06-10, 20:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
En mobil hade kanske räddat honom ironiskt nog.

Ja, sannolikt hade en mobiltelefon räddat honom om det fanns täckning samt laddat batteri.

I övrigt.

Pratas om att någon bör ha känt lukten men vad jag kan se låg vinden inte på från fyndplatsen mot tavernan.

Vidare har jag sökt information om helikoptrarna som användes och vad jag förstår så handlar det bland annat om brandväsendets helikopter, har kanske inte optisk utrustning som vi är vana vid här hemma på till exempel polishelikoptrar?

Hittade en bild från Flightradar24 i engelsk media där en helikopters flygrutt går att se, och direkt över fyndplatsen har den helikoptern passerat två gånger under just det flygpasset. Oklart vilken utrustning farkosten är utrustad med.
Citera
2024-06-10, 20:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, sannolikt hade en mobiltelefon räddat honom om det fanns täckning samt laddat batteri.

I övrigt.

Pratas om att någon bör ha känt lukten men vad jag kan se låg vinden inte på från fyndplatsen mot tavernan.

Vidare har jag sökt information om helikoptrarna som användes och vad jag förstår så handlar det bland annat om brandväsendets helikopter, har kanske inte optisk utrustning som vi är vana vid här hemma på till exempel polishelikoptrar?

Hittade en bild från Flightradar24 i engelsk media där en helikopters flygrutt går att se, och direkt över fyndplatsen har den helikoptern passerat två gånger under just det flygpasset. Oklart vilken utrustning farkosten är utrustad med.
Lukt är svårt, dock låg han så synligt så borde en hkp kunnat hitta honom.
Frågan är hur pass metodiskt man sökt av området. Hkpbesättningen kan ha sett honom men avfärdat det som ett bylte pga det var så nära bebyggelse så det kunde inte vara ett lik.
Citera
2024-06-10, 20:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Lukt är svårt, dock låg han så synligt så borde en hkp kunnat hitta honom.
Frågan är hur pass metodiskt man sökt av området. Hkpbesättningen kan ha sett honom men avfärdat det som ett bylte pga det var så nära bebyggelse så det kunde inte vara ett lik.

Som sagt, har man optiska hjälpmedel ser man mycket detaljer på marken men används endast ögon från relativt hög höjd är det inte säkert att man hinner uppfatta allting där nere, man har även döda vinklar.

Visst kan de ha uppfattat honom som ett bylte, till exempel de blåa bylten som ligger strax innanför stängslet.
Citera
2024-06-10, 20:51
Medlem
Han var ju inne på något café och troligen på toaletten där. Han har säkert druckit vatten. Han skulle ha suttit kvar på cafeet, tagit det lugnt och tagit en fruktdryck. Sedan kunde barens personal ringt efter en taxi som kört honom hem. Han hade inte mobilen med sig

Om inte taxin kommit hade väl borgmästaren dykt upp för han verkar figurera överallt.
Citera
2024-06-10, 20:52
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Detta!

Jag håller med dig! Hela tiden skrivs det om att han minsann "gick fel" när han valde att gå upp till berget, istället för att följa huvudgatan i Pedi till Symi.

Jag tror att hans val att gå till berget var 100% medvetet och ett val han gjorde utan att ha haft alltför mycket solsting. Han ville dit, av någon anledning.

Fel väg blev det i såfall först uppe på berget, vilket skulle förklara hur anlände till stängslet.

Kort och gott: jag tror att han aktivt valde, medvetet, att gå till berget. Jag tror inte att han gick fel/vilse vid slutet av huvudgatan i Pedi. Högersvängen in till berget/Pedi Marina var nog 100% medveten.

Ja, kanske han gick upp för att orientera sig.

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Som jag skrev tidigare är detta ett mysterium som inte förklarats. Det finns ju en möjlighet att han faktiskt vilat vid toaletten som finns vid de vita husen längst ner till vänster på bilden nedan och tagit några klunkar vatten. Sedan har han gått längs med stigen som går på utsidan av stängslet och begett sig mot höjden för att se hur han skulle nå Symi stad som var hans mål. Efter en bit mot toppen känner han sig trött och yr, går tillbaka mot hotellet, följer stängslets utsida och kollapsar bara ett tiotals meter från stranden.

https://imgur.com/JLOt156
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in