2024-06-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du förstår min poäng. Om det skulle vara så allvarligt att ta en fel promenad och glömt lite vätska på en varm semesterort så hade vi haft hundratals med dödsfall i veckan.

Över 5 000 värmerelaterade dödsfall i Frankrike förra året, 7 000 året innan och 15 000 år 2003, och då brukar deras sjukvård rankas högre än den svenska nuförtiden
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2024-06-11 kl. 15:08.
Citera
2024-06-11, 15:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Du blandar ihop självutnämnda och av media utsedda experter med faktiska experter, Mosley var den tidigare sorten, hans diet är junk science
Du har aldrig sett hans program. Han hade massor med intressanta hypoteser om kroppen som han sedan vetenskapligt testade och kontrollerade om de stämde eller inte.
Citera
2024-06-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
https://www.dailymail.co.uk/news/article-13514425/amp/dr-michael-mosley-interview-not-wanting-die-early.html
Står att pappan blev 74 på många ställen om du googlar.
Ja, man kan ändra diet och bli av med diabetes 2, om det inte gått för långt redan. Eftersom MM hade koll på sitt blodsocker så lyckades han 2012 bli fri från begynnande D2.

Tack för länk, intressanta bilder och även texten.
Citera
2024-06-11, 16:13
Medlem
exoticspices avatar
Mosley med fru samt kameramän på Colwyn Bay i Norra Wales den 10:e maj. Mosley ser ut att vara i bra form.

https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article33004568.ece/ALTERNATES/s1200d/0_Michael-Mosley-pictured-just-weeks-before-dissappearance.jpg

Svårt att förstå att han är död när man ser honom där.
Citera
2024-06-11, 16:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fast problemet är ju att när det är så varmt så blir det hundratals dödsfall i veckan, du hör bara inte talas om det. Men äldre människor trillar av pinn till höger och vänster runt medelhavet när det blir kraftiga värmeböljor. Att det sedan inte är så många som är globala kändisar, 65+ och försöker bestiga ett berg i 40 graders hetta när solen står i Zenith, när de mår dålig redan från början och inte har någon vätska med sig, det är en annan sak. Men många trillar av pinn när det blir så varmt, så är det.

Sedan återstår att se om det fanns någon som helst sanning i att Mosley dog av "naturliga orsaker" eller inte. I vilket fall som helst så var det initiala påståendet om det helt klart förhastat, då det grundade sig bara på att han inte hade några yttre skador, som hur han låg.

Jag hittar ingen historsik väderdata för Symi som anger 40 grader aktuellt dygn, däremot 35 vid aktuell tidpunkt.

Är det allvetaren Papakalodoukas som fört media bakom ljuset?
Citera
2024-06-11, 16:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men är det västerländska turister som tillhör dessa hundratals? Det är ofta gamlingar med en fot i graven som stryker med lokalt annars.

EDIT. Sannolikt mer yrsel och tappat balansen och slagit i huvudet än ren vätskebrist.

Ja, som jag skrivit tidigare så tror jag att det är en kombination av hans ålder, att han av någon anledning redan mådde dåligt, hettan, utmattning och vätskebrist, som allt tillsammans bidragit och lett till att han dog, förmodligen av värmeslag som dödsorsak.

Men vi får se, nu har den grekerna målat in sig i ett hörn med att det var en "naturlig död"
Citera
2024-06-11, 16:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Mosley med fru samt kameramän på Colwyn Bay i Norra Wales den 10:e maj. Mosley ser ut att vara i bra form.

https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article33004568.ece/ALTERNATES/s1200d/0_Michael-Mosley-pictured-just-weeks-before-dissappearance.jpg

Svårt att förstå att han är död när man ser honom där.

Men har ser ju ganska sliten ut redan där, faktiskt
Citera
2024-06-11, 17:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag hittar ingen historsik väderdata för Symi som anger 40 grader aktuellt dygn, däremot 35 vid aktuell tidpunkt.

Är det allvetaren Papakalodoukas som fört media bakom ljuset?

Jaha, ja så kan det mycket väl vara, jag har bara gått på uppgifter jag läst i tråden/media.

35 grader kan vara väldigt olika varmt helt beroende på bland annat luftfuktighet, vind med mera.

Häromsistens hade vi 40 grader i Rom i några dagar och jag var mycket förvånad över hur uthärdligt det var och hur bra vi klarade oss i värmen utan att tycka att det var alldeles för varmt. Och det var i Rom, där brukar hettan kunna upplevas extra varm bland all sten och asfalt.

Sedan var det väl klarblå himmel och strålande sol från toppen av himlen, så det är klart att utsätts man för solsken hela tiden utan möjlighet att ta skydd, så kan det ju blir riktigt jobbigt. Så det spelade nog inte så stor roll om det var 35 eller 40 grader, det var (uppenbarligen) tillräckligt för att ta kål på Mosley ändå. Folk här sverige tycker ju det börjar bli outhärdligt bara det går över 25 (Blekfisarna)
Citera
2024-06-11, 17:01
Medlem
Citat:
Men har ser ju ganska sliten ut redan där, faktiskt

Heh, ja han verkar vara den enda som ser ut att svettas och pustas. Alltså, vad har vi sagt om fräkniga engelsmän och solen?
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2024-06-11 kl. 17:05.
Citera
2024-06-11, 17:04
Medlem
plommonstups avatar
Börjar undra om Mosley kanske ändå möjligen hade någon tanke om att testa gränsen för att se vad kroppen klarar gällande värme? Han höll nästan på att stryka med 2021 för att han ville simma från en liten båt i Atlanten någonstans i Cornwall, allt detta för att han ville utsätta kroppen för kyla. Frun räddade honom och han hade kortvarig minnesförlust efteråt.

Från en (väldigt lång) artikel i Daily Mail:

On a family holiday to Cornwall in 2021, he went out on a boat with his wife, Dr Clare Bailey — also a Daily Mail columnist — and decided to swim back to shore. The chilly Atlantic waters sent his nervous system into shock.

'I thought, I'm going to beat Clare back to shore,' he recalled last year. 'The next thing I know, I'm in casualty. Apparently I've swum back, Clare has caught up, but I was looking really vacant and I clearly had no idea who she is or who I am or where I am. Though I kept on repeating: 'I have a wife and four children.'

'I got a thorough examination and the consultant said: 'You have something called transient global amnesia, which is relatively rare — but it's brought on by swimming in cold water.'

'It's caused by a change in blood pressure and blood flow to the brain. My memory banks were entirely wiped for about two or three hours and then gradually came back.'

Despite this, he continued to experiment with ice-cold showers.

Att hoppa från en båt i iskallt vatten för att simma till land är ju nästan lika tokigt som att vandra uppför på en grekisk ö i 40-gradig värme.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13510959/CCTV-reveals-Dr-Michael-Mosley-walked-treacherous-mountain-gingerly-picked-way-slope-stumbling-Mail- health-gurus-body-260ft-resort.html
Citera
2024-06-11, 17:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jaha, ja så kan det mycket väl vara, jag har bara gått på uppgifter jag läst i tråden/media.

35 grader kan vara väldigt olika varmt helt beroende på bland annat luftfuktighet, vind med mera.

Häromsistens hade vi 40 grader i Rom i några dagar och jag var mycket förvånad över hur uthärdligt det var och hur bra vi klarade oss i värmen utan att tycka att det var alldeles för varmt. Och det var i Rom, där brukar hettan kunna upplevas extra varm bland all sten och asfalt.

Sedan var det väl klarblå himmel och strålande sol från toppen av himlen, så det är klart att utsätts man för solsken hela tiden utan möjlighet att ta skydd, så kan det ju blir riktigt jobbigt. Så det spelade nog inte så stor roll om det var 35 eller 40 grader, det var (uppenbarligen) tillräckligt för att ta kål på Mosley ändå. Folk här sverige tycker ju det börjar bli outhärdligt bara det går över 25 (Blekfisarna)

Vad jag kan se blåste det cirka 5 m/s, hög luftfuktighet samt 35 grader.

Michael hade ett paraply att skydda sig med, och är luften 35 grader så är den, varken mer eller mindre.
Citera
2024-06-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad jag kan se blåste det cirka 5 m/s, hög luftfuktighet samt 35 grader.

Michael hade ett paraply att skydda sig med, och är luften 35 grader så är den, varken mer eller mindre.

Det känns mycket uthärdligare i torr luft, jättetydlig skillnad, så till den graden att man ibland anser att torr värme är farligare eftersom man inte känner av varningssignaler lika tidigt (nu vet jag inte vad han hade för luftfuktighet men vid havet lär det ha varit hög luftfuktighet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in