2024-07-11, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagflickan
Närliggande? Det är 10 mil mellan och extremt lång tid emellan. Orimligt att det har kopplingar till varandra.

Det är väl ändå bara 3 mil, dock har du rätt i att det är helt orimligt att det har kopplingar.
Citera
2024-07-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klark
Det är väl ändå bara 3 mil, dock har du rätt i att det är helt orimligt att det har kopplingar.

Tänkte fel… men hur som helst. Tror absolut inte det har några kopplingar.
Citera
2024-07-11, 15:28
Medlem
MammaE och Bellint. Jag försökte skriva privat meddelande till er, men gick visst inte, när man inte gjort tillräckligt många inlägg här på Flaschback. Lämnar frågan öppen här, så kan ni skriva ett privat svar till mig, eller öppet om ni hellre vill det!

Hej!
Jag är Mamma till Elias.
Kan du inte skriva till mig privat och redogöra lite mera från din källa?
Var har detta avskedsbrev cirkulerat?
Vem har läst det? Tänkte att personen som har berättat för dig, måste ha sagt vad som står i avskedsbrevet.

Likasså var du har hört att jag har Munchausen?
På vilket sätt har jag i såfall skadat Elias?

Om du skulle säga till mig att din granne har Munchausen, då borde det väl också berättas vad föräldern har gjort?

Ni behöver inte röja källans identitet, men det skulle kännas bra att få höra närmare, vad ni snackar om?
// Anna
Citera
2024-07-11, 17:17
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpasambo
MammaE och Bellint. Jag försökte skriva privat meddelande till er, men gick visst inte, när man inte gjort tillräckligt många inlägg här på Flaschback. Lämnar frågan öppen här, så kan ni skriva ett privat svar till mig, eller öppet om ni hellre vill det!

Hej!
Jag är Mamma till Elias.
Vem har läst det? Tänkte att personen som har berättat för dig, måste ha sagt vad som står i avskedsbrevet.

Om du skulle säga till mig att din granne har Munchausen, då borde det väl också berättas vad föräldern har gjort?

Ni behöver inte röja källans identitet, men det skulle kännas bra att få höra närmare, vad ni snackar om?
// Anna
Tyvärr kan dom inte skriva till dig heller för du måste ha 50 inlägg för att kunna skriva och ta emot meddelanden.
I såna här trådar skapas ofta en massa rykten, som blir trådsanningar.
Vi som har varit här ett tag brukar råda anhöriga att inte läsa här men du skriver ju här och vill läsa.
Mitt råd till dig är att inte ta åt dig av den idioti som kommer i tråden.
Citera
2024-07-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpasambo

Hej!
Jag är Mamma till Elias.

// Anna

Jag provade för sakens skull men jag kan inte skriva privat till dig.

Mitt råd är att skita i det, det där är förmodligen bara skitsnack och det enda som kan hända är att det själ din tid och energi och det kommer inte leda längre än det du redan sett av det här på forumet.

Du befinner dig på internets avkrok och det är många avträden av mänskligheten som hänger runt på det här stället. Många ser bara sånt där som ett sätta att roa sig tyvärr.

Normalt folk lämnar ju allt till polisen och sen håller man käften om det eller hur.
Citera
2024-07-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammaSe
Jag frågade mer om någon kunde bekräfta om uppgifterna är sanna. Jag hörde, när E försvann, att det skulle ha funnits ett sånt, men ingen kunde bekräfta det. Nu har det pratats om samma sak i H-dal igen och att någon då skulle ha sett med egna ögon. Jag vet inte om något är sant, men hur ska man kunna få reda på det? Han var väl hos farbrorn innan han försvann? Borde inte då han veta om det stämmer? Det kommer mycket som man inte vet stämmer eller ej, men värt att kolla upp.

En normal människa nystar i det direkt på plats Först spelar man in vad personen säger, bra om man frågar nått liknade : Anders vet du vem som sa det här. Sen går man till den påstådda personen och gör samma sak. var lite listig, dricker päronen så bjud på öl. är det nån du känner och du i vanliga fall gjort saker med den personen så passa på...

Det kan lika gärna vara så att detta leder till nån jävligt skum person som vet mer än alla oss andra så notera då också om den personen säger nått udda kring det. Vänta ett tag och så kanske nån annan säger samma och då gör du samma igen och då kanske du kan ringa in en person eller en grupp vänner.

Du vet mycket väl vilka som umgås på ett sånt skitställe eller hur.

Om du nu är så uppmärksammhetstörstig som du verkar vara så kan du få betydligt bättre uppmärksamhet om du är någon som gör att man löste det här fallet.

Det är ofta så att om någon gjort något så brukar dom göra misstag förr eller senare. Antingen så snackar dom med någon om det eller så är det gärningsmannen själv som sprider en massa rykten och kan du då ringa in den personen så är det väldigt intressant och bra om du berättar vad du kom fram till för polisen.
Citera
2024-07-12, 09:50
Medlem
På Östersunds postens sida rapporteras det nu om att en okänd person ska ha flyttat in i en stuga i Strömsunds kommun.
"Enligt anmälan ska samtliga dörrar vara uppbrutna och det ska finnas färska fotspår utanför stugan.
-Det verkar ha varit någon som bott här eftersom det ska vara nybäddad i sängen och färska matrester, säger Agneta Brovinius vid polisen."

https://www.op.se/2024-07-11/okand-p...lansbos-stuga/
Citera
2024-07-12, 10:23
Medlem
Ja, jag så det!
Hoppas, Hoppas att det är Elias.
Men visst borde dom börja i den änden? Att kolla om det matchar dom som är efterlysta?
Det är ju inte Stockholm direkt, utan i Strömsund. Jag menar att det är inte mängder av folk som är försvunna i Hammerdal med omnejd, om man jämför med Stockholm.

Lägg upp, om ni ser ngr uppdateringar i tidningarna där uppe!!
Eller berätta i stort, vad det står om man måste prenumerera på tidningarna där uppe.

// Mamma
Citera
2024-07-12, 11:02
Medlem
Det är tyvärr en väldigt kortfattad artikel, nästan bara en notis. Inga bilder. Jag lägger in hela texten:

" Okänd person ska ha flyttat in i länsbos stuga
En man har anmält att någon verkar ha flyttat in i hans stuga i Strömsunds kommun. Inbrottet ska ha upptäckts under onsdagen.
Enligt anmälan ska samtliga dörrar vara uppbrutna och det ska finnas färska fotspår utanför stugan.
-Det verkar ha varit någon som bott där eftersom det ska vara nybäddat i sängen och färska matrester, säger Agneta Brovinius vid polisen.
Polisen berättar att det finns inga misstänkta personer gällande händelsen men en patrull ska åka ut till stugan och undersöka platsen. "
ÖP:s artikel publicerad 11 juli 2024 17:25

Det för ju tankarna till att det skulle kunna vara Elias. Samtidigt så är Strömsunds kommun jättestor.
Jag kunde inte hitta någonting om händelsen i den andra lokala dagstidningen.
Citera
2024-07-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryMalone
Det är tyvärr en väldigt kortfattad artikel, nästan bara en notis. Inga bilder. Jag lägger in hela texten:

" Okänd person ska ha flyttat in i länsbos stuga
En man har anmält att någon verkar ha flyttat in i hans stuga i Strömsunds kommun. Inbrottet ska ha upptäckts under onsdagen.
Enligt anmälan ska samtliga dörrar vara uppbrutna och det ska finnas färska fotspår utanför stugan.
-Det verkar ha varit någon som bott där eftersom det ska vara nybäddat i sängen och färska matrester, säger Agneta Brovinius vid polisen.
Polisen berättar att det finns inga misstänkta personer gällande händelsen men en patrull ska åka ut till stugan och undersöka platsen. "
ÖP:s artikel publicerad 11 juli 2024 17:25

Det för ju tankarna till att det skulle kunna vara Elias. Samtidigt så är Strömsunds kommun jättestor.
Jag kunde inte hitta någonting om händelsen i den andra lokala dagstidningen.

Hoppas att patrullen inte skrämmer bort personen som bott i stugan. Det borde vara stor risk att personen överger stugan och drar till en annan plats om det blir en massa rörelse och uppmärksamhet på platsen.

Trots att kommunen är stor så känns det här som en rimlig möjlighet till en upplösning. Beroende på avståndet till stugan från Hammerdal, så skulle E kunnat nå dit genom att lifta eller att sno en cykel.

Edit: det ser ut som att Hammerdal ligger i Strömsunds kommun, så stugan kanske ligger inom gångavstånd?
Senast redigerad av Ninja4Life 2024-07-12 kl. 12:06.
Citera
2024-07-12, 12:38
Medlem
Ja, vi får hoppas att det är han som varit där och att ingen skrämmer bort honom.

Hammerdal ligger i Strömsunds kommuns södra del, men du kan utan problem ta dig 25+ mil bort från Hammerdal utan att lämna kommunen.

Men jag hoppas såklart att det är Elias och att han blir hittad välbehållen.
Citera
2024-07-12, 15:00
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Edit: det ser ut som att Hammerdal ligger i Strömsunds kommun, så stugan kanske ligger inom gångavstånd?

För att ge dig en liten fingervisning om kommunens storlek så kommer här en lista över topp 20 största kommunerna av landets totalt 290 kommuner:

1. Kiruna kommun - 20 551,45 km²
2. Jokkmokks kommun - 19 334,40 km²
3. Gällivare kommun - 16 818,24 km²
4. Gotland - 15 241,07 km²
5. Arjeplogs kommun - 14 494,16 km²
6. Härjedalens kommun - 11 859,63 km²
7. Strömsunds kommun - 11 780,83 km²
8. Skellefteå kommun - 9 957,21 km²
9. Vilhelmina kommun - 8 740,52 km²
10. Örnsköldsviks kommun - 8 428,99 km²
11. Åre kommun - 8 236,46 km²
12. Storumans kommun - 8 234,13 km²
13. Pajala kommun - 8 050,71 km²
14. Sorsele kommun - 7 957,69 km²
15. Älvdalens kommun - 7 142,83 km²
16. Krokoms kommun - 6 812,61 km²
17. Bergs kommun - 6 145,46 km²
18. Arvidsjaurs kommun - 6 126,30 km²
19. Lycksele kommun - 5 888,93 km²
20. Norrtälje kommun - 5 869,25 km²

Strömsund ligger på plats 7 (11 780,83 km²) och består till största delen av skog/vildmark. Kan jämföras med Sveriges minsta kommun (Sumpan) som är 8,79 km² och till största delen består av asfalt och bostadsområden.

Men visst, de flesta landytor på jorden är väl inom gångavstånd. Det är väl mer en fråga om hur många dagar/veckor/månader man vill traska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in