2024-06-04, 20:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag vill se bevis på detta "hybridkrig". Det piskas upp en hotfull stämning av krigsmakt, politiker och medier men efter Mattias Göranssons reportage i Filter som jag länkade till i trådstarten kräver jag handfasta bevis typ de Bellingcat publicerade när drog ner byxorna på Putins FSB i Navalnyjaffären.

Lol vatnik vill ha "bevis". Seriöst vatnik fattar du inte att ingen bryr sig om era tårar
Citera
2024-06-04, 20:08
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Lol vatnik vill ha "bevis". Seriöst vatnik fattar du inte att ingen bryr sig om era tårar

Om jag har rätt i mina farhågor kommer du också gråta.
Citera
2024-06-04, 20:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Om jag har rätt i mina farhågor kommer du också gråta.

Tråkigt att du inte har rätt då vatnik
Citera
2024-06-04, 21:39
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Säger alltså någon som i en annan tråd påstår sig inte kunna peka ut Ukraina på en karta

Jajamen, det var inte många som kunde peka vart Ukraina låg, men plötsligt är deras sak hela världens sak. Nej det är rysshatet, Iran, nordkorea och de länderna som inte gör som De vill, som de hatar. Inget annat.

200.000 nånting döda Ukrainare skiter de i, de är bara statistik, - de väntade i två år på att gå på offensiven!
Citera
2024-06-04, 22:26
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Även NATO-medlemskspet var dumt. Att blanda sig i stormakternas maktkamp är ungefär lika hälsosamt att blanda sig i Rawa Majids och Ismail Abdos konflikt. Även om man blir lovad beskydd av ena parten i utbyte mot att man agerar springpojke så är man mycket säkrare om man håller sig utanför som Schweiz.

Så du argumenterar alltså för att Sverige bör sluta ge militär hjälp till Ukraina och lämna NATO? Något som av en ren händelse råkar ligga i Rysslands intresse...
Citera
2024-06-05, 00:15
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Så du argumenterar alltså för att Sverige bör sluta ge militär hjälp till Ukraina och lämna NATO? Något som av en ren händelse råkar ligga i Rysslands intresse...

Det ligger i hela världens intresse att få slut på kriget och särskilt Ukrainas. Om Sverige vill hjälpa Ukraina så är det som medlare i fredsförhandlingar, inte som vapenleverantör. Ukrainas förhandlingsposition försvagas ju längre kriget går. Det bästa för Ukraina hade varit att nå ett avtal redan innan kriget; det nästa bästa hade varit våren 2022. Tyvärr var det hela tiden samma argument att våld inte får löna sig. Well, välkommen till verkligheten där stormakterna gör som de vill!

Att tro att man ska få Ryssland att kapitulera villkorslöst bara för man skickar vapen till Ukraina och har ekonomiska sanktioner är totalt världsfrånvänt. Nordkorea överlever total isolering och kan ändå utveckla imponerande långdistansrobotar. USA lyckades inte ens få diktaturerna i Vietnam, Syrien eller Afghanistan på knä, hur kan nån tro att det ska gå med Ryssland? När väst drar ut på eländet genom att skicka mer vapen försvagar man bara ett redan utmattat Ukraina och stärker banden mellan Ryssland och Kina.
Citera
2024-06-05, 01:12
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Det ligger i hela världens intresse att få slut på kriget och särskilt Ukrainas. Om Sverige vill hjälpa Ukraina så är det som medlare i fredsförhandlingar, inte som vapenleverantör. Ukrainas förhandlingsposition försvagas ju längre kriget går. Det bästa för Ukraina hade varit att nå ett avtal redan innan kriget; det nästa bästa hade varit våren 2022. Tyvärr var det hela tiden samma argument att våld inte får löna sig. Well, välkommen till verkligheten där stormakterna gör som de vill!

Att tro att man ska få Ryssland att kapitulera villkorslöst bara för man skickar vapen till Ukraina och har ekonomiska sanktioner är totalt världsfrånvänt. Nordkorea överlever total isolering och kan ändå utveckla imponerande långdistansrobotar. USA lyckades inte ens få diktaturerna i Vietnam, Syrien eller Afghanistan på knä, hur kan nån tro att det ska gå med Ryssland? När väst drar ut på eländet genom att skicka mer vapen försvagar man bara ett redan utmattat Ukraina och stärker banden mellan Ryssland och Kina.

Att du anser att eftergiftspolitik gentemot Ryssland är nödvändigt och dessutom är imponerad av utveckling i Nordkorea är väl rätt talande…

Ryssland har nu i praktiken två val: antingen lämna Ukraina eller riskera en kollaps liknande Sovjets. Visst kan ett land uthärda ekonomiska sanktioner, men om man samtidigt måste finansiera ett storskaligt erövringskrig blir situationen ganska snabbt ohållbar. Att tro något annat är helt världsfrånvänt.

Kriget beräknas kosta ryssarna mellan 500 miljoner och 1 miljard USD per dag,
https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_impact_of_the_Russian_invasion_of_Ukraine #Russia
Detta för ett land vars ekonomi är i samma storleksordning som Mexikos. Det är därför vi måste fortsätta förse Ukraina med mer och bättre vapen, vilket tvingar ryssarna att lägga alltmer resurser på kriget, samt skärpa de ekonomiska sanktionerna. Kina kommer inte rädda Ryssland, i praktiken är de bara intresserad av att utnyttja Rysslands trängda läge för egen ekonomisk vinning.
Citera
2024-06-05, 05:32
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Att du anser att eftergiftspolitik gentemot Ryssland är nödvändigt och dessutom är imponerad av utveckling i Nordkorea är väl rätt talande…

Ryssland har nu i praktiken två val: antingen lämna Ukraina eller riskera en kollaps liknande Sovjets. Visst kan ett land uthärda ekonomiska sanktioner, men om man samtidigt måste finansiera ett storskaligt erövringskrig blir situationen ganska snabbt ohållbar. Att tro något annat är helt världsfrånvänt.

Kriget beräknas kosta ryssarna mellan 500 miljoner och 1 miljard USD per dag,
https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_impact_of_the_Russian_invasion_of_Ukraine #Russia
Detta för ett land vars ekonomi är i samma storleksordning som Mexikos. Det är därför vi måste fortsätta förse Ukraina med mer och bättre vapen, vilket tvingar ryssarna att lägga alltmer resurser på kriget, samt skärpa de ekonomiska sanktionerna. Kina kommer inte rädda Ryssland, i praktiken är de bara intresserad av att utnyttja Rysslands trängda läge för egen ekonomisk vinning.

Jo, jag har sett det där argumentet och det beror på totalt missförstånd av begreppet BNP. Fundera på hur Nordkorea kan utveckla så mycket vapen trots att deras BNP är 1.7% av Mexicos? Det beror på hur BNP mäts. Om allt produceras inom ett land så landet inte har någon import/export kan man inte ens avgöra valutans värde och den inhemska produktionen syns inte i BNP. Det gäller även i privatlivet. Om du reparerar din egen bil eller tar hand om dina egna barn så syns det inte i din deklaration att du skapat något värde trots att du gjort det. Man kan tala om en osynlig ekonomi och en synlig ekonomi.

Men även om man tittar på den synliga ekonomin så var Rysslands ekonomiska tillväxt förra året betydligt större än Europas och USAs:

https://www.bbc.com/news/business-68823399

Citat:
The International Monetary Fund (IMF) expects Russia to grow 3.2% this year, significantly more than the UK, France and Germany.

Oil exports have "held steady" and government spending has "remained high" contributing to growth, the IMF said.

Faktum var att slutsiffran blev 3.6%. Första kvartalet i år så växte den synliga ryska ekonomin med 5.4%

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20240518_13/

Citat:
Russian authorities say the country's gross domestic product grew 5.4 percent in real terms from a year earlier in the first quarter of this year.

The State Statistics Service, or Rosstat, released preliminary GDP data for the January-March period on Friday.

The year-on-year increase marked a fourth consecutive quarter of economic growth.

Some analysts say this reflects the resilience of the Russian economy, which contracted by 1.2 percent in 2022, following the country's invasion of Ukraine and economic sanctions imposed by Western nations.

In 2023, the Russian economy expanded 3.6 percent annually.

An expert on the Russian economy, Assistant Professor Nicholas Mulder at Cornell University in the US, cited Russia's defense industry as a possible factor behind the growth.

He said, "Putin recently claimed that as many as 500,000 new workers had been attracted into the industry since the beginning of the war."

He said, "As they earn more money, this tends to spill over into other sectors of the economy."

The expert suggested the huge amount of military spending required to fight a war has likely boosted the economy temporarily.

The International Monetary Fund has estimated Russia's GDP will likely grow 3.2 percent annually this year.

Om Ryssland var nära bankrutt eller saknade manskap, hur kan de samtidigt som de krigar bygga upp de ockuperade delarna?

https://www.dn.se/varlden/sonderbombade-mariupol-har-borjat-byggas-upp-av-ryssar/

USA visste att det skulle bli kaos om de fortsatte locka Ukraina till NATO. Antar att du läst Bill Burns varning 2008 på Wikileaks:

https://wikileaks.org/plusd/cables/08MOSCOW265_a.html

Citat:
Following a muted first reaction to Ukraine's intent to seek a NATO Membership Action Plan (MAP) at the Bucharest summit (ref A), Foreign Minister Lavrov and other senior officials have reiterated strong opposition, stressing that Russia would view further eastward expansion as a potential military threat. NATO enlargement, particularly to Ukraine, remains "an emotional and neuralgic" issue for Russia, but strategic policy considerations also underlie strong opposition to NATO membership for Ukraine and Georgia. In Ukraine, these include fears that the issue could potentially split the country in two, leading to violence or even, some claim, civil war, which would force Russia to decide whether to intervene. Additionally, the GOR and experts continue to claim that Ukrainian NATO membership would have a major impact on Russia's defense industry, Russian-Ukrainian family connections, and bilateral relations generally. In Georgia, the GOR fears continued instability and "provocative acts" in the separatist regions.
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-05 kl. 06:19.
Citera
2024-06-05, 06:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag vill se bevis på detta "hybridkrig". Det piskas upp en hotfull stämning av krigsmakt, politiker och medier men efter Mattias Göranssons reportage i Filter som jag länkade till i trådstarten kräver jag handfasta bevis typ de Bellingcat publicerade när drog ner byxorna på Putins FSB i Navalnyjaffären.
Ok, och du litar inte på Säpo misstänker jag eller?

Citat:
Ryssland – det största hotet
Ryssland är den enskilt största hotaktören mot Sveriges säkerhet, och bedöms även vara den enda aktören i Sveriges närområde som utgör ett militärt hot. Den ryska statsledningens utrikes- och säkerhetspolitik har över tid utmanat den europeiska säkerhetsordningen liksom de normer, samarbeten och institutioner som utgör fundament för europeisk säkerhet.
https://sakerhetspolisen.se/om-sakerhetspolisen/publikationer/sakerhetspolisens-arsberattelse/sakerhetspolisen-2023-2024/allvarligt-lage/ryssland-kina-och-iran.html

Här har du en publikation med uppgifter om Rysslands hybridkrig med oss i Norden och även i Baltikum. Rapporten är på 39 sidor.
Citat:
...to showcase examples of Russian hybrid attacks against our countries. Russia employs a broad variety of tools in these coordinated attacks, including disinformation, cyber attacks, pranksters, vandalism, sabotage, twisting historical narratives, and even leveraging the Russian Orthodox Church for malign purposes. By seeking out and mapping weak spots and dividing lines within target countries, Russia aims to manipulate elections, sow societal discord, and undermine democratic institutions.
https://frivarld.se/rapporter/tracking-the-russian-hybrid-warfare-cases-from-nordic-baltic-countries/

Här kommer annars bevis från Bellingcat att Kremlin är involverade i hybridkrig med andra länder i Europa. Nu vet jag att detta inte är Sverige men påverkansoperationer från Ryssland pågår mot alla länder i dess närhet. Det är självklart.
Citat:
This is part I of our joint investigation with the Russian investigative magazine The Insider into a series of active measures, hybrid warfare and false-flag operations in the countries of the Balkans that appear to have been orchestrated by Russian individuals in close coordination with the Kremlin.
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2017/03/04/kremlins-balkan-gambit-part/
Senast redigerad av Conception 2024-06-05 kl. 06:58.
Citera
2024-06-05, 07:35
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, och du litar inte på Säpo misstänker jag eller?

https://sakerhetspolisen.se/om-sakerhetspolisen/publikationer/sakerhetspolisens-arsberattelse/sakerhetspolisen-2023-2024/allvarligt-lage/ryssland-kina-och-iran.html

Här har du en publikation med uppgifter om Rysslands hybridkrig med oss i Norden och även i Baltikum. Rapporten är på 39 sidor.

https://frivarld.se/rapporter/tracking-the-russian-hybrid-warfare-cases-from-nordic-baltic-countries/

Här kommer annars bevis från Bellingcat att Kremlin är involverade i hybridkrig med andra länder i Europa. Nu vet jag att detta inte är Sverige men påverkansoperationer från Ryssland pågår mot alla länder i dess närhet. Det är självklart.

https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2017/03/04/kremlins-balkan-gambit-part/

Tack för informationen. Jag har laddat ner och ska läsa rapporten noggrant. Jag håller det för fullt möjligt att det finns påverkansoperationer från Ryssland men vill bara se bevis att så verkligen är fallet. Den sista länken handlar som du påpekar om Balkan.

Jag råder dig i gengäld att lyssna på intervjun med professor Jeffrey Sachs som varit utrikespolitisk ekonomisk rådgivare under flera amerikanska administrationer.

https://rumble.com/v4y0l1b-jeffrey-sachs-the-untold-history-of-the-cold-war-cia-coups-around-the-world.html

Den är lång men ger en mycket intressant inblick i hur kontraproduktivt USA agerat säkerhetspolitiskt, trots varningar och bättre vetande. Samtidigt fråntar det naturligtvis inte Putins ansvar för sitt idiotiska beslut att invadera Ukraina. Det fråntar inte heller Sveriges politiker ansvaret för att vi nu sålt ut vårt land och underkastat oss USA.

Jag önskar att du och alla andra som är engagerade i Ukraina-frågan öppnar båda ögonen och tänker igenom hur vi kommer ur detta utan att det eskalerar ytterligare mot ett världskrig. Det handlar om vår egen framtid.
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-05 kl. 07:37.
Citera
2024-06-05, 08:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tack för informationen. Jag har laddat ner och ska läsa rapporten noggrant. Jag håller det för fullt möjligt att det finns påverkansoperationer från Ryssland men vill bara se bevis att så verkligen är fallet. Den sista länken handlar som du påpekar om Balkan.
Här kommer även en utredning om hybridkrig i Baltikum av Bellingcat. Lettland har ju som bekant en stor etnisk rysk befolkning. Lite om hur Ryssland jobbar i den regionen.
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2017/10/18/baltic-way-sedition-propaganda-discontent-latvia/

Citat:
Jag råder dig i gengäld att lyssna på intervjun med professor Jeffrey Sachs som varit utrikespolitisk ekonomisk rådgivare under flera amerikanska administrationer.

https://rumble.com/v4y0l1b-jeffrey-sachs-the-untold-history-of-the-cold-war-cia-coups-around-the-world.html

Den är lång men ger en mycket intressant inblick i hur kontraproduktivt USA agerat säkerhetspolitiskt, trots varningar och bättre vetande. Samtidigt fråntar det naturligtvis inte Putins ansvar för sitt idiotiska beslut att invadera Ukraina. Det fråntar inte heller Sveriges politiker ansvaret för att vi nu sålt ut vårt land och underkastat oss USA.
Gällande Jeffrey Sachs så har jag läst hans utlåtande förut och det existerar väldigt mycket kritik mot hans sätt att se på saker. Bl.a detta öppna brev av 340 (!) ekonomer som anser att han är dåligt påläst och har fel.
https://web.archive.org/web/20230806172854/https://news.berkeley.edu/2023/03/20/open-letter-to-jeffrey-sachs-on-the-russia-ukraine-war/

Så efter att ha läst igenom det brevet så är även jag ytterst skeptisk till hans synsätt. Speciellt att Nato på något sätt skulle hota Ryssland militärt och att dess "expansion" är Natos fel. Det är ett påhittat hot av Ryssland som spridits.

Ytterligare kritik mot hans uttalande:
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/09/anti-war-camp-intellectually-bankrupt/671576/

Citat:
Jag önskar att du och alla andra som är engagerade i Ukraina-frågan öppnar båda ögonen och tänker igenom hur vi kommer ur detta utan att det eskalerar ytterligare mot ett världskrig. Det handlar om vår egen framtid.
Håller med om det. Men att tolerera att ett land fullskaligt invaderar ett annat land för att annektera och ta över det får vi absolut inte göra. Hur länge ska Ryssland få göra som de vill?

Hur länge tillät världen Hitler att få göra som han ville innan världskriget bröt ut?

Jag ser det snarare att vi motar Olle i grinden redan innan de annekterar Ukraina (annekterar Tjeckoslovakien och Österrike om du fattar liknelsen).
Senast redigerad av Conception 2024-06-05 kl. 08:23.
Citera
2024-06-05, 08:30
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Vad jag ser så handlar misstankarna i Sverige om ryskortodoxa kyrkan.

Kyrkans överhuvud Kirill är en korrumperad Putin-kompis och har deklarerat Ukraina-kriget som ett "heligt krig". Samtidigt så protesterade 176 präster i ryskortodoxa kyrkan MOT kriget redan veckan efter det startat. Till synes vänder skrivelsen sig direkt till Putin.

https://www.rferl.org/a/russia-orthodox-clerics-stop-war-ukrane/31730667.html

Citat:
Vi, den rysk-ortodoxa kyrkans präster och diakoner, vädjar var och en för våra egna vägnar till alla som upphörandet av brödrakriget i Ukraina beror på, med en uppmaning till försoning och en omedelbar vapenvila.

Vi skickar denna vädjan efter den sista domens söndag och på kvällen till förlåtelse-söndagen.

Den sista domen väntar på varje person. Ingen jordisk makt, inga läkare, ingen säkerhet kommer att skydda dig från denna dom. Vi tar hand om frälsningen för varje person som anser sig vara ett barn av den ryska ortodoxa kyrkan, vi vill inte att han ska dyka upp vid denna rättegång bärande den tunga bördan av sin mors förbannelser. Vi påminner dig om att Kristi blod, som utgjutits av Frälsaren för världens liv, kommer att tas emot i nattvardens sakrament av de människor som ger mordiska order, inte till liv utan till evig plåga.

Vi sörjer det prov som våra bröder och systrar i Ukraina oförtjänt utsattes för.

Vi påminner dig om att varje människas liv är en ovärderlig och unik gåva från Gud, och därför önskar vi att alla soldater - både ryska och ukrainska - ska återvända till sina hem och familjer i god behag.

Vi tänker med bitterhet på den avgrund som våra barn och barnbarn i Ryssland och Ukraina kommer att behöva övervinna för att åter börja bli vänner med varandra, respektera och älska varandra.

Vi respekterar gudgiven mänsklig frihet, och vi tror att folket i Ukraina bör göra sina val självständigt, inte under vapenhot, utan påtryckningar från väst eller öst.

I väntan på förlåtelse-söndagen påminner vi dig om att himlens portar öppnas för vem som helst, även en allvarligt syndad person, om han ber om förlåtelse från dem som han förödmjukade, förolämpade, föraktade eller från dem som dödades av hans händer eller på hans order. Det finns inget annat sätt än förlåtelse och ömsesidig försoning.

”Rösten av din broders blod ropar till mig från jorden; och nu är du förbannad från jorden, som öppnade sin mun för att ta emot din broders blod ur din hand”, sade Gud till Kain, som var avundsjuk på sin yngre bror. Ve varje person som inser att dessa ord är riktade till honom personligen.

Inget ickevåldssamt rop på fred och ett slut på krig bör våldsamt undertryckas och betraktas som ett brott mot lagen, för detta är det gudomliga budet: "Saliga är fredsstiftarna."

Vi uppmanar alla stridande parter att gå i dialog, eftersom det inte finns något annat alternativ till våld. Endast förmågan att höra en annan kan ge hopp om en väg ut ur den avgrund som våra länder kastades i på bara några dagar.

Låt dig själv och oss alla gå in i fastan i en anda av tro, hopp och kärlek.

Stoppa kriget!

1. Hegumen Arseny (Sokolov), representant för patriarken av Moskva och hela Ryssland till patriarken av Antiokia och hela östern

Sokolov som var förstasignatur avsattes av Kirill. Det är dock ingen tvekan om att han och de flesta rysk-ortodoxa präster var starkt emot kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in