2024-06-04, 12:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Men varför görs inte mer då? Jag förstår det inte..

Vi säger skarpt nej, vi samarbetar som aldrig förr, har aldrig mer varit mer överens om något annat över gränserna - men ändå tillåts det... något är skumt!

Lite som att säga ajja-bajja till ett barn medans den fortsätter.. ajja-bajja igen! ajja-bajja sa jag! lyssnar du inte på mig lilla oskar, jag säger ju ajja-bajja... hör du inte, ajja-ajja-bajja! Medans lille oskar fortsätter slå lillasyster

Är väst så jävla tandlösa? Det trodde inte jag efter allt snack..
Det är givetvis en balansgång för att det ska drabba oss så lite som möjligt ekonomiskt. Att skänka vapensystem som är i aktivt bruk för att sedan ersätta dessa kostar pengar. Högervindar i Europa surfar på att det är slut på välfärd i väst och att det bara handlar om neddragningar. Många människor tänker tyvärr inte längre än näsan räcker.

Hittills är det mest äldre/förrådsställda system och vapen som har skänkts.

Citat:
Nu är det två år senare kommer alla på att "godkänna" anfall inne i Ryssland vadfan liksom? Dag 1 ALL-IN eftersom det är det viktigare kriget i världshistorien, men icke! Två år!
Vem hade trott att Ryssland skulle fortsätta dunka huvudet i väggen i två år? Inte jag i varje fall. En vettig nation hade dragit sig tillbaka för länge sen.
Citera
2024-06-04, 12:52
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Visserligen kan man tycka att Putin & Ryssland resonerar på ett barns nivå, men att fostra barn och bedriva internationell politik är inte riktigt samma sak, tror jag.
Vad tror du?

Tycker det är för mycket käbbel och för lite tänder, det är allt jag säger. Jag trodde inte vi var så tandlösa.. eller är det ett balansspel att nöta ner Ryssland på knäna samtidigt att inte eskalera för det vill ingen heller?
Citera
2024-06-04, 13:11
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Tycker det är för mycket käbbel och för lite tänder, det är allt jag säger. Jag trodde inte vi var så tandlösa.. eller är det ett balansspel att nöta ner Ryssland på knäna samtidigt att inte eskalera för det vill ingen heller?

Eller koka grodan.
Nåväl, jag tror andra folk än oss förstår detta bättre.
Somna om.
Citera
2024-06-04, 13:13
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är givetvis en balansgång för att det ska drabba oss så lite som möjligt ekonomiskt. Att skänka vapensystem som är i aktivt bruk för att sedan ersätta dessa kostar pengar. Högervindar i Europa surfar på att det är slut på välfärd i väst och att det bara handlar om neddragningar. Många människor tänker tyvärr inte längre än näsan räcker.

Hittills är det mest äldre/förrådsställda system och vapen som har skänkts.

Vem hade trott att Ryssland skulle fortsätta dunka huvudet i väggen i två år? Inte jag i varje fall. En vettig nation hade dragit sig tillbaka för länge sen.

Vem vet vad som hade hänt om vi skickat allt på en gång.
Det hade kanske betecknats som en krigsförklaring....?
Citera
2024-06-04, 15:14
Medlem
Bergakungens avatar
Det finns minst en poäng med att skicka militärt stöd gradvis och proportionellt, och det är att visa att stödet kommer inte att upphöra. Ryssland får räkna med allt större krigskostnader, förluster i personal stiger och till och med civilbefolkningen får stora försämringar.

Problemet för Väst och Europa att gå "all-in" handlar troligen enbart om osäkerhet runt massförstörelsevapen. Skulle Ryssland använda ett tiotal mellanstora kärnvapen i Ukraina blir troligen frågan om det meningsfulla "att stötta Ukraina" en sorts ickefråga. Att Frankrike, Storbrittannien och USA i så fall raderar ut Rysslands alla anfallsförmågor med egna kärnvapen känns inte alldeles givet, om det ens är möjligt.
Citera
2024-06-04, 15:33
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Du har inget att göra med personer som behöver hjälp efter en olycka heller.
Men man hjälper till efter bästa förmåga, det kallas anständighet. (förmodligen finns inte det ordet i det ryska språket)

Om man vill göra gott måste man även vara smart. Ibland vill man väl men det går ändå väldigt fel på grund av ren dumhet.

Utan naiva människor i väst som eldade upp de ultranationalistiska stämningar i Västukraina hade Ukraina troligen fortfarande varit intakt. Om EU innan 2010 sträckt ut en hand till hela OSS inklusive Ryssland hade Ukraina idag varit en bro mellan öst och väst. Vi hade sparat hundratusentals ukrainska och ryska liv och haft en ojämförligt bättre säkerhet. Vi hade inte heller behövt kasta bort nära 20 000 per förvärvsarbetande person i Sverige på vapen som orsakar död och förstörelse i Ukraina.

Men med en dåres envishet ska Sverige liksom en uppkäftig liten chihuahua fortsätta predika demokrati för ryska björnen och ge den små tjuvnyp tills den anfaller. Bättre om svenska politiker hade fokuserat hur de skulle fixa de självförvållade problemen med integrationen här hemma än att ge sig in i USAs korståg efter global makt under demokratins fana.
Citera
2024-06-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Om man vill göra gott måste man även vara smart. Ibland vill man väl men det går ändå väldigt fel på grund av ren dumhet.

Utan naiva människor i väst som eldade upp de ultranationalistiska stämningar i Västukraina hade Ukraina troligen fortfarande varit intakt. Om EU innan 2010 sträckt ut en hand till hela OSS inklusive Ryssland hade Ukraina idag varit en bro mellan öst och väst. Vi hade sparat hundratusentals ukrainska och ryska liv och haft en ojämförligt bättre säkerhet. Vi hade inte heller behövt kasta bort nära 20 000 per förvärvsarbetande person i Sverige på vapen som orsakar död och förstörelse i Ukraina.

Men med en dåres envishet ska Sverige liksom en uppkäftig liten chihuahua fortsätta predika demokrati för ryska björnen och ge den små tjuvnyp tills den anfaller. Bättre om svenska politiker hade fokuserat hur de skulle fixa de självförvållade problemen med integrationen här hemma än att ge sig in i USAs korståg efter global makt under demokratins fana.

Ryssland är som en lättkränkt blatte som kastar sig över det som står i vägen.
Den här gången fick världen nog...
Citera
2024-06-04, 15:57
Medlem
DickeFixs avatar
Även NATO-medlemskspet var dumt. Att blanda sig i stormakternas maktkamp är ungefär lika hälsosamt att blanda sig i Rawa Majids och Ismail Abdos konflikt. Även om man blir lovad beskydd av ena parten i utbyte mot att man agerar springpojke så är man mycket säkrare om man håller sig utanför som Schweiz.
Citera
2024-06-04, 16:32
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ryssland är som en lättkränkt blatte som kastar sig över det som står i vägen.
Den här gången fick världen nog...

USA och Kina agerar likadant om de provoceras. Varför tror du Bush d.y. anföll Irak efter 9/11 med falsk hänvisning till massförstörelsevapen? Jo, för att Saddam fortsatte vara kaxig mot USA och Bushs pappa ångrade att han inte tagit bort Saddam redan vid Kuwaitkriget.

Istället för Saddam fick världen IS som överlämnades till kurderna att städa upp. Vad blev tacken. Jo vi övergav ryggradslöst kurderna för att bli medlemmar i NATO. Vem bryr sig idag om kurdernas frihetssträvan? Vad blev resultatet av stormakternas intervention i Afghanistan och Syrien annat än hundratusentals döda och flyktingar i hela Europa? Totalt meningslöst! Och ändå fortsätter vi i Sverige att stödja och delta i USAs korståg att omvända och frälsa de ickedemokratiska "hedningarna" med demokrati. Inse att USA liksom Ryssland skiter i demokrati och mänskliga rättigheter; det handlar bara om imperialistisk makt.

Det enda man lär sig av historien är att människan inte lär sig av historien.
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-04 kl. 16:37.
Citera
2024-06-04, 16:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men varför görs inte mer då? Jag förstår det inte..

Vi säger skarpt nej, vi samarbetar som aldrig förr, har aldrig mer varit mer överens om något annat över gränserna - men ändå tillåts det... något är skumt!

Lite som att säga ajja-bajja till ett barn medans den fortsätter.. ajja-bajja igen! ajja-bajja sa jag! lyssnar du inte på mig lilla oskar, jag säger ju ajja-bajja... hör du inte, ajja-ajja-bajja! Medans lille oskar fortsätter slå lillasyster

Är väst så jävla tandlösa? Det trodde inte jag efter allt snack..

Nu är det två år senare kommer alla på att "godkänna" anfall inne i Ryssland vadfan liksom? Dag 1 ALL-IN eftersom det är det viktigare kriget i världshistorien, men icke! Två år!

Ja du. Det är inte upp till mig att bestämma.
Citera
2024-06-04, 16:55
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast nu har ju Ryssland hotat Baltikum militärt och hybridkrigar mot oss i Sverige sedan länge. Spionage har pågått väldigt väldigt länge.

Schweiz är inte alls lika utsatt av Ryssland. Dock har de mycket spionage inom landet från både kineser och ryssar.
https://www.admin.ch/gov/en/start/documentation/media-releases.msg-id-95984.html

Jag vill se bevis på detta "hybridkrig". Det piskas upp en hotfull stämning av krigsmakt, politiker och medier men efter Mattias Göranssons reportage i Filter som jag länkade till i trådstarten kräver jag handfasta bevis typ de Bellingcat publicerade när drog ner byxorna på Putins FSB i Navalnyjaffären.
Citera
2024-06-04, 19:58
Medlem
guderis avatar
Citat:

Säger alltså någon som i en annan tråd påstår sig inte kunna peka ut Ukraina på en karta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in