Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Du tycker inte att hotet Ryssland kände från NATOs expansion var irrationellt men jag kan förstå det. De förmedlade det väldigt tydligt. USA har ju Monroe-doktrinen i sitt närområde.
De förmedlade det endast tydligt för att Nato är ett hot mot att Ryssland ska kunna återta områden som de hade ockuperat under Sovjettiden.
Det skulle kännas väldigt främmande om länder kring USA hade gått samman i en försvarsallians bara för att främja sig från invasioner av USA. Jag hade också tyckt att det varit ok om USA hade varit aggressivt. Nu hotar dock USA inte sina grannländer med invasioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Du tror att man kan "uppfostra" Ryssland genom att stödja Ukraina. Jag menar att Putin fungerar tvärtom. Det har nu efter 100 000-tals döda på båda sidor gått prestige i frågan.
Hur skulle man stoppat Hitler? Hade man tillåtit 100 000tals döda i tidigt i kriget mot 50 miljoner döda senare i kriget? Hade dina argument varit likadana då?
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Du tror att Putin skulle fortsätta sitt erövringståg genom Östeuropa om han tillåts vinna i östra Ukraina. Det tror inte jag. Ukraina är väldigt speciellt för Putin och han tycker inte det är värt att starta världskrig för att ta Polen, Tjeckien eller Baltikum där befolkningen är starkt emot Ryssland. Av samma skäl är han inte intresserad av västra Ukraina.
Varför diskuterar rysk stats-TV återtagande av alla dessa östländer? Borde inte Putin kunna stoppa dessa sändningar?
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Du tror att vi kan mota Olle i grind och få Ryssland att kapitulera genom att skicka vapen och fortsätta våra sanktioner. Det är jag helt säker på inte kommer ske. Tvärtom, Ryssland blir starkare och BRICS kommer sluta upp ännu mer.
Hade Ryssland tagit Ukraina på en vecka så är jag helt 100% säker på att Ryssland hade fortsatt hota Moldavien och även på sikt Baltikum genom fortsatt hybridkrigföring. Europa hade fått rusta upp ordentligt för att kunna stoppa rysk militär från att göra som de vill. Det hade varit verkligheten om Ukraina fallit omgående.
Vi motar just nu Olle i grinden.
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Kina är rädd att råka bli USAs nästa mål. Det riskerar bli ett världskrig där BRICS går samman för att sätta USA och EU på plats och sluta intervenera i deras regioner.
Du menar givetvis att Taiwan är rädda för att bli Kinas nästa mål. Jag förstår att Taiwan febrilt söker efter allianser i världen.
Hade du sett en amerikansk invasion av Mexiko som något helt normalt eftersom Mexiko ligger i USA's region eller hade du välkomnat att Mexiko hade sökt hjälp i övriga världen?
Det är lite på den nivån man ligger på om man tycker att det är ok att Ryssland och Kina ska få göra lite som de vill i "sina" regioner.