2024-06-05, 08:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vad jag ser så handlar misstankarna i Sverige om ryskortodoxa kyrkan.

Kyrkans överhuvud Kirill är en korrumperad Putin-kompis och har deklarerat Ukraina-kriget som ett "heligt krig". Samtidigt så protesterade 176 präster i ryskortodoxa kyrkan MOT kriget redan veckan efter det startat. Till synes vänder skrivelsen sig direkt till Putin.

https://www.rferl.org/a/russia-orthodox-clerics-stop-war-ukrane/31730667.html

Sokolov som var förstasignatur avsattes av Kirill. Det är dock ingen tvekan om att han och de flesta rysk-ortodoxa präster var starkt emot kriget.
Det är inte endast kyrkan i Västerås

Spioneri har också pågått i Sverige bevisligen.
https://sakerhetspolisen.se/ovriga-sidor/nyheter/nyheter/2022-11-11-tva-personer-atalas-for-grovt-spioneri.html

Tar du även fallet Finland i rapporten så handlar det om ryska inköp av fastigheter för att kunna spionera på finska strategiska byggnader. Det pågår också med all säkerhet i Sverige. Det är som sagt ett hybridkrig.

Men gällande kyrkan som den i Västerås som var finansierad av Kremlin så kan man ju undra varför de bygger den just där? Det är som att Svenska staten skulle finansiera en svensk kyrka i Ryssland. Det känns inte helt ok.
Citera
2024-06-05, 08:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Samtidigt så protesterade 176 präster i ryskortodoxa kyrkan MOT kriget redan veckan efter det startat. Till synes vänder skrivelsen sig direkt till Putin.

Citat:
Det är dock ingen tvekan om att han och de flesta rysk-ortodoxa präster var starkt emot kriget.
Det finns ca 40000 präster inom den rysk ortodoxa kyrkan bara i Ryssland. Hur får du det till "de flesta" kan man undra?
Citera
2024-06-05, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Att du anser att eftergiftspolitik gentemot Ryssland är nödvändigt och dessutom är imponerad av utveckling i Nordkorea är väl rätt talande…

Ryssland har nu i praktiken två val: antingen lämna Ukraina eller riskera en kollaps liknande Sovjets. Visst kan ett land uthärda ekonomiska sanktioner, men om man samtidigt måste finansiera ett storskaligt erövringskrig blir situationen ganska snabbt ohållbar. Att tro något annat är helt världsfrånvänt.

Kriget beräknas kosta ryssarna mellan 500 miljoner och 1 miljard USD per dag,
https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_impact_of_the_Russian_invasion_of_Ukraine #Russia
Detta för ett land vars ekonomi är i samma storleksordning som Mexikos. Det är därför vi måste fortsätta förse Ukraina med mer och bättre vapen, vilket tvingar ryssarna att lägga alltmer resurser på kriget, samt skärpa de ekonomiska sanktionerna. Kina kommer inte rädda Ryssland, i praktiken är de bara intresserad av att utnyttja Rysslands trängda läge för egen ekonomisk vinning.

frågan är hur intresserade usa är av att ryssland kollapsar och i värsta fall blir ett jugoslavien med kärnvapen?

samt att deras "ärkefiende" kina troligen kommer att ta för sig av resterna?

nåja, den som lever får se

tråden handlar ju om sveriges agerande och det här blev lite ot
men ett eventuellt kollapsande ryssland kommer nog att påverka sverige en del..
Citera
2024-06-05, 08:58
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Håller med om det. Men att tolerera att ett land fullskaligt invaderar ett annat land för att annektera och ta över det får vi absolut inte göra. Hur länge ska Ryssland få göra som de vill?

Hur länge tillät världen Hitler att få göra som han ville innan världskriget bröt ut?

Jag ser det snarare att vi motar Olle i grinden redan innan de annekterar Ukraina (annekterar Tjeckoslovakien och Österrike om du fattar liknelsen).

Du tycker att hotet Ryssland kände från NATOs expansion var irrationellt men jag kan förstå det. De förmedlade det väldigt tydligt. USA har ju Monroe-doktrinen i sitt närområde.

Vi är båda överens att det är fullkomligt fel att Ryssland fullskaligt invaderade Ukraina. Det är oacceptabelt och vi bör undvika att det sker igen.

Det enda vi är oense om är hur vi gör det.

Du tror att man kan "uppfostra" Ryssland genom att stödja Ukraina. Jag menar att Putin fungerar tvärtom. Det har nu efter 100 000-tals döda på båda sidor gått prestige i frågan.

Du tror att Putin skulle fortsätta sitt erövringståg genom Östeuropa om han tillåts vinna i östra Ukraina. Det tror inte jag. Ukraina är väldigt speciellt för Putin och han tycker inte det är värt att starta världskrig för att ta Polen, Tjeckien eller Baltikum där befolkningen är starkt emot Ryssland. Av samma skäl är han inte intresserad av västra Ukraina.

Du tror att vi kan mota Olle i grind och få Ryssland att kapitulera genom att skicka vapen och fortsätta våra sanktioner. Det är jag helt säker på inte kommer ske. Tvärtom, Ryssland blir starkare och BRICS kommer sluta upp ännu mer. Kina är rädd att råka bli USAs nästa mål. Det riskerar bli ett världskrig där BRICS går samman för att sätta USA och EU på plats och sluta intervenera i deras regioner.
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-05 kl. 09:30.
Citera
2024-06-05, 09:00
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Det finns ca 40000 präster inom den rysk ortodoxa kyrkan bara i Ryssland. Hur får du det till "de flesta" kan man undra?

Om man är kristen så är man mot krig och för fred. Särskilt när det gäller två kristna brödraländer.
Citera
2024-06-05, 09:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Om man är kristen så är man mot krig och för fred. Särskilt när det gäller två kristna brödraländer.
Vad är man om man är ryss då? Är man för eller emot ett krig?
Citera
2024-06-05, 09:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tack för informationen. Jag har laddat ner och ska läsa rapporten noggrant. Jag håller det för fullt möjligt att det finns påverkansoperationer från Ryssland men vill bara se bevis att så verkligen är fallet. Den sista länken handlar som du påpekar om Balkan.

Jag råder dig i gengäld att lyssna på intervjun med professor Jeffrey Sachs som varit utrikespolitisk ekonomisk rådgivare under flera amerikanska administrationer.

https://rumble.com/v4y0l1b-jeffrey-sachs-the-untold-history-of-the-cold-war-cia-coups-around-the-world.html

Den är lång men ger en mycket intressant inblick i hur kontraproduktivt USA agerat säkerhetspolitiskt, trots varningar och bättre vetande. Samtidigt fråntar det naturligtvis inte Putins ansvar för sitt idiotiska beslut att invadera Ukraina. Det fråntar inte heller Sveriges politiker ansvaret för att vi nu sålt ut vårt land och underkastat oss USA.

Jag önskar att du och alla andra som är engagerade i Ukraina-frågan öppnar båda ögonen och tänker igenom hur vi kommer ur detta utan att det eskalerar ytterligare mot ett världskrig. Det handlar om vår egen framtid.

Ni ryssvänner tycks se på Ryssland som ett slags naturkraft vi andra bara har att förhålla oss till. Allt annat kan man resonera med, förvänta sig förnuft ifrån.

Du anser uppenbarligen att allt utom Ryssland kan och bör anpassa sig efter omständigheterna. Ryssland har av någon anledning carte blanche att agera efter sin egen bisarra logik.

Det är en avgörande skillnad mellan t.ex. dig och t.ex. mig
Citera
2024-06-05, 09:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du tycker inte att hotet Ryssland kände från NATOs expansion var irrationellt men jag kan förstå det. De förmedlade det väldigt tydligt. USA har ju Monroe-doktrinen i sitt närområde.
De förmedlade det endast tydligt för att Nato är ett hot mot att Ryssland ska kunna återta områden som de hade ockuperat under Sovjettiden.

Det skulle kännas väldigt främmande om länder kring USA hade gått samman i en försvarsallians bara för att främja sig från invasioner av USA. Jag hade också tyckt att det varit ok om USA hade varit aggressivt. Nu hotar dock USA inte sina grannländer med invasioner.

Citat:
Du tror att man kan "uppfostra" Ryssland genom att stödja Ukraina. Jag menar att Putin fungerar tvärtom. Det har nu efter 100 000-tals döda på båda sidor gått prestige i frågan.
Hur skulle man stoppat Hitler? Hade man tillåtit 100 000tals döda i tidigt i kriget mot 50 miljoner döda senare i kriget? Hade dina argument varit likadana då?

Citat:
Du tror att Putin skulle fortsätta sitt erövringståg genom Östeuropa om han tillåts vinna i östra Ukraina. Det tror inte jag. Ukraina är väldigt speciellt för Putin och han tycker inte det är värt att starta världskrig för att ta Polen, Tjeckien eller Baltikum där befolkningen är starkt emot Ryssland. Av samma skäl är han inte intresserad av västra Ukraina.
Varför diskuterar rysk stats-TV återtagande av alla dessa östländer? Borde inte Putin kunna stoppa dessa sändningar?

Citat:
Du tror att vi kan mota Olle i grind och få Ryssland att kapitulera genom att skicka vapen och fortsätta våra sanktioner. Det är jag helt säker på inte kommer ske. Tvärtom, Ryssland blir starkare och BRICS kommer sluta upp ännu mer.
Hade Ryssland tagit Ukraina på en vecka så är jag helt 100% säker på att Ryssland hade fortsatt hota Moldavien och även på sikt Baltikum genom fortsatt hybridkrigföring. Europa hade fått rusta upp ordentligt för att kunna stoppa rysk militär från att göra som de vill. Det hade varit verkligheten om Ukraina fallit omgående.

Vi motar just nu Olle i grinden.

Citat:
Kina är rädd att råka bli USAs nästa mål. Det riskerar bli ett världskrig där BRICS går samman för att sätta USA och EU på plats och sluta intervenera i deras regioner.
Du menar givetvis att Taiwan är rädda för att bli Kinas nästa mål. Jag förstår att Taiwan febrilt söker efter allianser i världen.

Hade du sett en amerikansk invasion av Mexiko som något helt normalt eftersom Mexiko ligger i USA's region eller hade du välkomnat att Mexiko hade sökt hjälp i övriga världen?

Det är lite på den nivån man ligger på om man tycker att det är ok att Ryssland och Kina ska få göra lite som de vill i "sina" regioner.
Citera
2024-06-05, 09:41
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ni ryssvänner tycks se på Ryssland som ett slags naturkraft vi andra bara har att förhålla oss till. Allt annat kan man resonera med, förvänta sig förnuft ifrån.

Du anser uppenbarligen att allt utom Ryssland kan och bör anpassa sig efter omständigheterna. Ryssland har av någon anledning carte blanche att agera efter sin egen bisarra logik.

Det är en avgörande skillnad mellan t.ex. dig och t.ex. mig

Jag ser verkligheten som den är. Sedan urminnes tider ger stormakterna sig själva carte blanche att agera efter sin egen bisarra logik. USA och Ryssland är två lika goda exempel på det. Det är precis som två kriminella gäng. Bästa är att hålla sig utanför och neutral även när stämningen känns hotfull. Om man söker skydd hos ena så kommer man automatiskt bli en legitim måltavla och tvingas in i konflikter som inte angår en.

Så sammanfattningsvis, i praktiken gäller tyvärr den starkes rätt även om det är moraliskt fel. Vi som inte är starka bör undvika att blanda oss i konflikter om vi inte är tvungna.
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-05 kl. 09:52.
Citera
2024-06-05, 09:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag ser verkligheten som den är. Sedan urminnes tider ger stormakterna sig själva carte blanche att agera efter sin egen bisarra logik. USA och Ryssland är två lika goda exempel på det. Det är precis som två kriminella gäng. Bästa är att hålla sig utanför och neutral även när stämningen känns hotfull. Om man söker skydd hos ena så kommer man automatiskt bli en legitim måltavla och tvingas in i konflikter som inte angår en.

Så sammanfattningsvis, i praktiken gäller tyvärr gäller den starkes rätt även om det är moraliskt fel. Vi som inte är starka bör undvika att blanda oss i konflikter om vi inte är tvungna.

Ja men då är det väl bara att böja nacke för den starkaste supermakten USA då? Varför snackar du om du har den inställningen?

För övrigt är Sveriges historiska neutralitet och krypande för den som för tillfället ser ut att ha övertaget skamlig. I många konflikter finns det ett alternativ som är åt helvete moraliskt fel.

Idag är det det ryska alternativet.
Citera
2024-06-05, 09:51
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
De förmedlade det endast tydligt för att Nato är ett hot mot att Ryssland ska kunna återta områden som de hade ockuperat under Sovjettiden.

Det skulle kännas väldigt främmande om länder kring USA hade gått samman i en försvarsallians bara för att främja sig från invasioner av USA. Jag hade också tyckt att det varit ok om USA hade varit aggressivt. Nu hotar dock USA inte sina grannländer med invasioner.

Hur skulle man stoppat Hitler? Hade man tillåtit 100 000tals döda i tidigt i kriget mot 50 miljoner döda senare i kriget? Hade dina argument varit likadana då?

Varför diskuterar rysk stats-TV återtagande av alla dessa östländer? Borde inte Putin kunna stoppa dessa sändningar?

Hade Ryssland tagit Ukraina på en vecka så är jag helt 100% säker på att Ryssland hade fortsatt hota Moldavien och även på sikt Baltikum genom fortsatt hybridkrigföring. Europa hade fått rusta upp ordentligt för att kunna stoppa rysk militär från att göra som de vill. Det hade varit verkligheten om Ukraina fallit omgående.

Vi motar just nu Olle i grinden.

Jag förstår din ståndpunkt. Kan hålla med att Putin kan ha ögonen på Transnistrien men knappast Moldavien om de fortsätter vara neutrala och absolut inte Polen, Tjeckien och Baltikum. Dessa stater har Ryssland bara velat ha som buffert mot NATO.

Citat:
Du menar givetvis att Taiwan är rädda för att bli Kinas nästa mål. Jag förstår att Taiwan febrilt söker efter allianser i världen.

Hade du sett en amerikansk invasion av Mexiko som något helt normalt eftersom Mexiko ligger i USA's region eller hade du välkomnat att Mexiko hade sökt hjälp i övriga världen?

Det är lite på den nivån man ligger på om man tycker att det är ok att Ryssland och Kina ska få göra lite som de vill i "sina" regioner.

Jag tycker naturligtvis Taiwan liksom Ukraina och Krim ska få bestämma sin egen framtid. Jag är dock rädd att USA med EUs hjälp även ska provocera fram ett krig mellan Kina och Taiwan för att försvaga Kina på samma sätt som man fick Ryssland att anfalla Ukraina för att försvaga Ryssland. Som jag sa ovan så tycker jag inte Sverige ska blanda sig i vare sig Ukraina-konflikten eller Taiwan-konflikten. Det ligger inte i vårt säkerhetspolitiska intresse att agera moralisk världspolis.
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-05 kl. 09:53.
Citera
2024-06-05, 10:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag förstår din ståndpunkt. Kan hålla med att Putin kan ha ögonen på Transnistrien men knappast Moldavien om de fortsätter vara neutrala och absolut inte Polen, Tjeckien och Baltikum. Dessa stater har Ryssland bara velat ha som buffert mot NATO.
Oavsett om de anser dessa ryska eller "bara ha som buffert" mot Nato så är det inte helt främmande att de kan invadera i framtiden.
https://www.intellinews.com/ubn-russia-could-take-the-baltic-states-in-48-hours-317829/

Citat:
Jag tycker naturligtvis Taiwan liksom Ukraina och Krim ska få bestämma sin egen framtid.
Bra, då är vi överens där.

Citat:
Jag är dock rädd att USA med EUs hjälp även ska provocera fram ett krig mellan Kina och Taiwan för att försvaga Kina på samma sätt som man fick Ryssland att anfalla Ukraina för att försvaga Ryssland.
Detta är det befängda i det hela. Du tillåter inte Taiwan och Ukraina att bestämma sin egna framtid om man tillåter ett land i dess närhet att bli "provocerat" så de anfaller. Det går inte ihop överhuvudtaget.

Taiwan och Ukraina ska få bestämma sin egna framtid och gå med i både EU/Nato allians med USA utan att Kina och Ryssland ska bli provocerade. Det är detta som förstör världsordningen. Taiwan och Ukraina ska kunna få ta hjälp av vilka länder de vill.

Citat:
Som jag sa ovan så tycker jag inte Sverige ska blanda sig i vare sig Ukraina-konflikten eller Taiwan-konflikten. Det ligger inte i vårt säkerhetspolitiska intresse att agera moralisk världspolis.
Då Ryssland redan i realiteten hotar Baltikum så är vi redan indragna i Ukraina-konflikten. Annars går vi bara och väntar på den dagen som Ryssland drar in oss i sin konflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in