2024-05-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur gick det förresten sen med dina tidigare funderingar (och du verkar träna rätt hårt)
(FB) Ont i ryggen SOM fan
(FB) Känns som huvudet ska gå av?
(FB) Kutrygg, framåtlutande axlar och gamnacke.

Detta berodde på att jag spelat tennis och andra idrotter på ett sätt som belastade ländryggen. Den sista tråden handlade egentligen om min far som behövde råd.

Det har inget med sängen att göra. Har du inget liv som går igenom flera år gamla trådar eller? Idiot
Citera
2024-05-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Min säng kostade ca 40.000, värt pengarna.

Jag ser flera av er skriva, Värt pengarna.

Vad är värt pengarna?

Hur stor varians har sängens kvalité med din nattsömn vs tusen andra koeffecienter så som: Får du solljus tidigt på morgonen? Sover du på samma tidpunkter? Regelbunden träning? Äter du inte för sent? Är du hälsosam i övrigt? Koffein sent? osv. Det här måste ju vara mycket mer av värde för din nattsömn än en säng? Hur sover vi andra då som inte har en dyr säng så bra?
Citera
2024-05-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Folk inbillar sig att dom måste ha en dyr Hästens eller något annat överdrivet skit. Jag flyttade hemifrån 1996 och har sedan dess alltid köpt madrasser från Jysk. Har nog aldrig betalat över 3.000 kr för en madrass. Jag vet inte om det har att göra med att mitt bmi alltid har varit under 24 hållt mig i hyfsat bra fysisk form.
Håller med. Jag tror inte sängen kan påverka ens nattsömn så mycket som folk tror.
Det är en psykologisk effekt av att de spenderat mycket pengar på en säng och sedan intalar dom sig att det är därför dom sover bra när det egentligen är den psykologiska effekten som bidrar till det välmåendet som får dom att somna och vara mer psykologiskt trygga på någotvis i sin dyra och bra säng vilket bidrar till en djupare och bättre nattsömn.
Jag kan inte se något annat än detta för jag har då fan sovit på de allra mesta och inte har jag haft ont av det. Jag har till och med sovit en hel resa i en flygstol till USA från start till landning och mådde perfekt. Köper verkligen inte att vanliga friska människor får ont i kroppen av en "dålig" säng.
Citera
2024-05-28, 20:55
Medlem
De flesta har väl sovit i en skön hotellsäng någon gång och den känslan ville jag närma mig, så vi köpte en säng som jag tycker var ganska dyr (minns dock inte priset) och jag måste säga att det var en stor uppgradering jämfört med vår gamla säng.
Citera
2024-05-28, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Då tar man väl emot! Men jag skulle sprätta bort loggan för att inte känna mig töntig!

Töntig för en säng?
Citera
2024-05-28, 21:01
Medlem
Sqrbankens avatar
Sover på en madrass som vilar på fyra ben och som jag sandwichar upp med en bäddmadrass och annat mjukt lull. Säng, alltså i meningen bråte att rama in madrassen med, ser jag inte någon poäng med. Men vad vet väll jag, mitt arma luder.
Citera
2024-05-28, 21:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Töntig för en säng?

Töntig för att lurats av marknadsföringen till att köpa en överdyr säng. Jag vill ha imagen att jag kan tänka själv och inte är lättlurad...
Citera
2024-05-28, 21:03
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Men det låter ju helt galet. Har du inte experimenterat med dig själv mer? Jag hade aldrig gått runt med en sån mystisk åkomma i livet utan att nyfiket undersöka mer exakt vad det är som gör att jag får ont av en mjuk säng.

Har testat alla sorts sängar. Man lär sig sova lite hårt det är inga problem. Jag har skov av smärta hur jag än sover, men om jag sover mjukt har jag alltid ont. Har testat det mesta. Det enda som är problem är om jag blir för smal, då blir det lite benigt.
Citera
2024-05-28, 21:08
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Förstår fortfarande inte hur en säng kan påverka din grad av ont?

Men okej, ledvärk är iaf något utöver det vanliga då och låt gå att man behöver en speciell säng då.

Men för vanliga människor förstår jag inte detta

Har en ny säng som visserligen inte är direkt dyr 13-16k och märker en rätt rejäl skillnad från den vi hade innan. Det tar tydligen även 1-3 månader innan madrasserna har hunnit forma sig efter kroppen. Nu är den ju fortfarande väldigt ny så får se efter nåt år ifall den behåller sin passform. Om det är värt ju högst subkektivt mem jag sover bättre i denna än den vi hade innan.
Citera
2024-05-28, 21:14
Medlem
En Hästens för 7 miljoner, där går kanske gränsen för hur bra en säng kan vara.

Men klart sängen spelar roll. Uppbyggnad kontra din vikt och sovposition bland annat. Men kudden är minst lika viktig och det är nog där det skiter sig för de flesta.
Sen är alla sängar sköna i butiken när man provar i 2 min och inte vet vad man ska tänka på
Citera
2024-05-28, 21:16
Medlem
Självklart får man bättre sömn av en kvalitetssäng med flera zoner.

Har haft både billiga och dyrare diton från Jysk, IKEA, Dux, Kungsängen, Hästens, både ramsängar och
Continentalsängar.

Sin längd och vikt och hur man ligger, spelar också in, vilken typ av säng som är mest passande, är man en tyngre person ska man skippa continentalsängar och gå på en ramsäng tex.

Kungsängen och hästens kör vi med nu och Hästens utmanövrerar det mesta jag tidigare haft, det som varit närmast var en DUX.
Citera
2024-05-28, 21:17
Medlem
Citat:
Jag ser flera av er skriva, Värt pengarna.

Vad är värt pengarna?

Hur stor varians har sängens kvalité med din nattsömn vs tusen andra koeffecienter så som: Får du solljus tidigt på morgonen? Sover du på samma tidpunkter? Regelbunden träning? Äter du inte för sent? Är du hälsosam i övrigt? Koffein sent? osv. Det här måste ju vara mycket mer av värde för din nattsömn än en säng? Hur sover vi andra då som inte har en dyr säng så bra?

Ett bra stöd av rygg och muskulatur får man definitivt inte av en billig skitsäng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in