2024-05-28, 19:15
Medlem
Vad är grejen med att köpa en dyr säng?

Jag har en säng från 1990 med ny madrass från typ 2017. Jag skojar inte.
Jag sover som en prins i den här sängen.

Jag sover 50% i min soffa dessutom eftersom jag gillar att sova till något på Tvn och jag sover lika bra i den. Ibland vaknar jag med lite nackspärr men det är ju pga min dåliga kudde och inte soffan i sig.

Det är ju redan skönt som det är? Hur kan man motiveras att köpa en säng för 20-30 tusen? Jag förstår inte?

Jag tror kvaliteten på sömnen mer spelar roll hur du lever ditt liv än vad du ligger på när du ska sova?
Citera
2024-05-28, 19:21
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Varför köper folk dyra t-shirts, dyra gardiner, lakan osv osv? Det handlar väl mest om status och av en eller en annan psykologisk orsak. Man känner att man har grejer av kvalité.
Citera
2024-05-28, 19:22
Medlem
Känns mycket som en marknadsföringsgrej som Hästen startade.

Säljarna har lurat i folk att en säng ska kosta 25 000 och uppåt med snack som "du spenderar så och så stor del av ditt liv sovandes, då får det kosta"

Om man sover bra handlar nog mest om att sängen passar ens längd och vikt och andra faktorer har nog större betydelse som att det är tyst och mörkt i rummet och sånt.

Dom flesta hotell man bott på har man väl i allmänhet sovit bra och detta utan att veta om sängen man låg i kostade 5000kr (mest troligt) eller 25 000 (mycket mindre troligt) (dom flesta hotell, av självklara skäl, har inte 200 rum där varje har en säng för 25 000kr eller mer...)

Kvalitetsmässigt så tror jag inte skillnaderna är så stora, garantin som dom utlovar är bara bluff typ "25 års garanti för fjädrarna...) men bäddmadrassen lär man behöva byta ut oftare och den är ju i vissa fall nästan lika dyr som sängen...
Senast redigerad av Quandmeme 2024-05-28 kl. 19:24.
Citera
2024-05-28, 19:28
Avslutad
Man sover 33% av sitt liv, då är det bättre att unna sig lite än att vakna en dag med värk i ryggen.
Citera
2024-05-28, 19:29
Medlem
Dishys avatar
Håller med, har en tio år gammal Ikea-madrass som jag sover som en kung i. Det är som någon skrev ovan en marknadsföringsgrej som folk gått på plus att vissa gillar ju att spendera pengar på allt möjligt.
Citera
2024-05-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Känns mycket som en marknadsföringsgrej som Hästen startade.

Säljarna har lurat i folk att en säng ska kosta 25 000 och uppåt med snack som "du spenderar så och så stor del av ditt liv sovandes, då får det kosta"

Om man sover bra handlar nog mest om att sängen passar ens längd och vikt och andra faktorer har nog större betydelse som att det är tyst och mörkt i rummet och sånt.

Dom flesta hotell man bott på har man väl i allmänhet sovit bra och detta utan att veta om sängen man låg i kostade 5000kr (mest troligt) eller 25 000 (mycket mindre troligt) (dom flesta hotell, av självklara skäl, har inte 200 rum där varje har en säng för 25 000kr eller mer...)

Kvalitetsmässigt så tror jag inte skillnaderna är så stora, garantin som dom utlovar är bara bluff typ "25 års garanti för fjädrarna...) men bäddmadrassen lär man behöva byta ut oftare och den är ju i vissa fall nästan lika dyr som sängen...

Det stämmer, han som gjorde Hästens stort hade bakgrund som någon slags guru inom marknadsföring.

Han hittade en nisch som var ledig där folk fortfarande gick runt ovetandes om att dom behövde trycka in 30.000:- för att må bättre.
Citera
2024-05-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Man sover 33% av sitt liv, då är det bättre att unna sig lite än att vakna en dag med värk i ryggen.

Men jag har sovit i en säng som är köpt 1990 och där jag bara köpt en ny madrass för 10 år sedan. Jag har aldrig vaknat med ont i ryggen? Hur fan sover folk om man vaknar med ont i ryggen? Det har inget med sängen att göra?
Citera
2024-05-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det stämmer, han som gjorde Hästens stort hade bakgrund som någon slags guru inom marknadsföring.

Han hittade en nisch som var ledig där folk fortfarande gick runt ovetandes om att dom behövde trycka in 30.000:- för att må bättre.

Jag har sovit på fyllan hos polisen 6-7 ggr och har aldrig vaknat med ont i ryggen. Förstår inte hur folk får ont i ryggen av vanliga sängar. Jag tror inte ens man kan få ont i ryggen av att sova i en säng, det är något annat fel med dig då
Citera
2024-05-28, 19:40
Medlem
Dyra sängar är generellt bättre än billiga sådana. I min ungdom hade jag ont om pengar och köpte bara billiga sängar som sängar från Jysk och IKEA. Dessa tog slut rätt så fort så man fick köpa ny efter några år. Dessutom är billiga sängar betydligt enklare uppbyggda än dyrare sängar: klenare och sämre material i tunnare dimensioner. Den senaste sängen jag köpte var en bra produkt från Kungsängen, den kostade lite mer men väger ungefär dubbelt så mycket som smäcksängarna. Tjockare stoppning och bättre fjädring.
Sen tycker jag man kan diskutera vad som är en dyr säng. En säng som kostar 25-30-tusen men är av toppkvalitet tycker inte jag är dyr. En dyr säng som kostar över 100-tusen kan dock diskuteras om om det är ett rimligt cost-benefit-förhållande på. Där någonstans tycker jag att gränsen för en "dyr" säng går.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-05-28 kl. 19:42.
Citera
2024-05-28, 19:45
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Har värk i kroppen och mår bra av en hård säng men alla madrasser är jättemjuka. Jag har gjort en egen madrass som är hård, skulle aldrig funka annars. Men själva sängen är en gammal säng som ska ha skumgummimadrass, en sådan behöver ju inte kosta.
Citera
2024-05-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Dyra sängar är generellt bättre än billiga sådana. I min ungdom hade jag ont om pengar och köpte bara billiga sängar som sängar från Jysk och IKEA. Dessa tog slut rätt så fort så man fick köpa ny efter några år. Dessutom är billiga sängar betydligt enklare uppbyggda än dyrare sängar: klenare och sämre material i tunnare dimensioner. Den senaste sängen jag köpte var en bra produkt från Kungsängen, den kostade lite mer men väger ungefär dubbelt så mycket som smäcksängarna. Tjockare stoppning och bättre fjädring.
Sen tycker jag man kan diskutera vad som är en dyr säng. En säng som kostar 25-30-tusen men är av toppkvalitet tycker inte jag är dyr. En dyr säng som kostar över 100-tusen kan dock diskuteras om om det är ett rimligt cost-benefit-förhållande på. Där någonstans tycker jag att gränsen för en "dyr" säng går.

Hur tar en säng slut fort om du har en bra madrass? Jag är genuin. Har haft tre flickvänner i min och den håller fortfarande sedan 1990.......
Citera
2024-05-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Har värk i kroppen och mår bra av en hård säng men alla madrasser är jättemjuka. Jag har gjort en egen madrass som är hård, skulle aldrig funka annars. Men själva sängen är en gammal säng som ska ha skumgummimadrass, en sådan behöver ju inte kosta.

Hur har du värk i din rygg av en säng? jag undrar verkligen för jag sover inte på ett obekvämt sätt som ger mig ont i ryggen, varför gör du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in