Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast jag tycker ändå ts har en poäng, att leva sparsamt ända fram till dödsbädden är ju också lite osunt. Speciellt om man inte har några nära arvingar.
Ingen frisk individ utan en enda arvinge är väl intresserad av att dö med 100 millar på banken.
Men nu pratar vi vanligt svensson liv som pågår i ca 85 år.
Det är fan skönare att leva med ett 500k på börsen som växer mer än vad man förmår spara själv och veta att det löser sig. Än att leva hand ur mun med en månad bort från socialtjänsten.
Citera
2024-05-27, 22:50
Medlem
När du väl dör, oavsett övertygelse om vad som sker då, lär ånger över ospenderade pengar inte vara något bekymmer. Tror du på sagor finns ingen saga som tar sparande som synd på det viset. Är du förnuftig så vet du att döden är slutet på livet och med det även ångern.

Sjukdom eller olyckor som du överlever är mer rimligt att ha ångest över.
Citera
2024-05-27, 22:56
Medlem
Pungsvings avatar
Det finns ingen anledning att konsumera allt man tjänar. Man blir inte lyckligare för att man köper ny MC vartannat år. Det är bra att spara för att kunna ändra sin livssituation i framtiden. Kanske måste man flytta av någon anledning, eller man vill investera i ett eget projekt.
Citera
2024-05-27, 22:59
Medlem
Gontars avatar
Pengar ger en viss trygghet. Har sparat och kunnat sluta jobba i förtid. Lever utan dödsångest.
Citera
2024-05-27, 23:16
Medlem
Allt måste ju inte vara så svart eller vitt heller. Lev gott samtidigt som du har ett stabilt sparande så ska du se att du kommer må väldigt bra!
Citera
2024-05-27, 23:22
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Om jag säger att världens första 160-åring föds idag, får du inte smått panik när din beräknade pension beräknas vara slut när du har 40 år kvar att leva?

Nej, jag tror inte att jag kommer uppnå en hög ålder. Denna gissning är inte baserat på nihilism eller fatalism utan att jag levt ett hårt liv där jag sabbat min kropp med väldigt mycket stress och krökande.

Kom och tänka på ett minne som är nästan exakt fem år gammalt nu. Jag kan sätta en tidsstämpel på lunchen för jag minns att en av oss pratade om den sista säsongen av GoT som precis skulle sändas, så detta var i april 2019. Vi åt lunch tillsammans, jag, två som var väldigt nära och kära + en av deras respektive som jag inte kände så bra.

Inom ett spann av tre år så är alla döda. Jag är den enda som är kvar från vår utelunch i vårsolen, vilket är helt surrealistiskt att tänka på då alla var till synes friska då, och samtliga var relativt unga. Det är sånt där som etsar sig fast i hjärnhinnan. Det var en helt vanlig dag i mitt liv som nu paketerats om i min hjärna eftersom det är ett praktexempel på att det inte går att "boka" in framtiden som alla maniska storsparare gör. När jag ser folk göra 20-30 årsplaner framöver så bara skakar jag på huvudet för jag vet att chansen är minimal att deras förträffliga ritningar faller väl ut.
Citera
2024-05-27, 23:28
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Vad är felet med att jobba hårt för att leva bra men också spara till nästa generation?

Jag köper det. Om man dör och sparpengarna passeras över till nästa generation på ett rent och smärtfritt sätt så är det kanon. Men man har ju sett och hört en del om folk som dör och de efterlevande spenderar hela sina liv på att roffa åt sig sin del av kakan när det varit oklart om vem som ska få ärva. En festival av gamar.

Hur tror du att Stieg Larsson hade tänkt om han hade sett hur hans efterlevande betedde sig efter hans död? I princip varenda släkting han hade vandrade över lik för en chans att lägga vantarna på hans miljoner.
Citera
2024-05-27, 23:38
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om jag ska vara ärlig låter det bara som ursäkter. Jag tvivlar starkt på att du tänker på döden varje dag. Mer troligt är att TS skäms och har ångest över att han inte sparat ihop något sparkapital värt namnet, utan bränt det på meningslöst skräp. Nu försöker han rättfärdiga sina beslut genom att rationalisera kring att "vi alla kommer ju dö snart!" och så vidare.

Att spara för framtiden handlar om att ta ansvar över sin ekonomi, sin familj (om man har en) och sig själv. Högst troligt kommer du att bli pensionär, och det är väldigt tråkigt om man måste leva på existensminimum resten av livet. Dessutom behöver inte ett sparande innebära att man går miste om upplevelser och sådant som är roligt med livet. Jag själv spar 40% av min lön och klarar ändå av att resa och uppleva saker. Det handlar om prioriteringar. När jag går i pension kommer jag att kunna fortsätta resa och unna mig saker.

Och jag tror att du kryddar din tillvaro med en rejäl dos ursäkter också. För att spara mycket så måste man ha en stark tro på att en framtid finns. Om inte framtiden finns, så får hjärnan kortslutning, och man intalar saker för sig själv - ljuger för sig själv att framtiden finns, för den måste existera. Om den inte finns, varför sparade jag alla dessa år?

Min mamma pratade om att börja jobba igen en vecka innan hon dog. Hon visste själv att hon skulle dö men in i det sista så försökte hon göra logiska kullerbyttor för att knuffa undan den mörka insikten att allt jobbande och sparande inte ledde till något, ingen pension, ingenting. Man kan inte acceptera att den ryska roulette vi kallar livet inte bryr sig ett smack om hur pass duktig man varit, har man otur så finns det inget man kan göra.
Citera
2024-05-27, 23:43
Medlem
Det är klart att man tänker på döden och om man spenderar sin tid rätt men är isåfall knappast prylar som skulle göra mitt liv bättre är isåfall att ta ledigt mer samt resa till olika ställen.

Men det hela är en fin balansgång för förutom dödsångest så får jag nästan en större ångest av tanken o bli fattig och begränsad i livet.

Sen med mycket investerat så får man en enorm frihetskänsla i kroppen skulle jag förlora jobbet inorn så klarar jag mig bra i minst 10 med bibehållen livstil vilket gör att min vardagsstress går ner.
Citera
2024-05-27, 23:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag är i kategorin av de som räknas som slösare, lever för dagen etc. Har prövat att spara några gånger i livet men motivationen sinade väldigt fort. Ett stort skäl till detta är att man blir påmind konstant om hur skört livet är. Jag vet inte om det är jag och folk som också gillar att bränna pengarna man har som har en sjukdom eller om det är den andra sidan som har en naiv världsbild, men jag känner iaf varje dag att liemannen knackar på axeln.

Kan inte komma på en enda dag när man inte tänker på döden. Även om man inte gör det så kommer det ju upp i nyllet varenda dag om folk som dör som flugor, och de är ofta yngre än en själv (som golfproffset i förrgår). Att koppla bort detta och intala sig själv att man är en "untouchable" som inte kommer dö förrän man fyllt 90 tycker jag är sjukligt, jag förstår inte hur man kan tänka bort, meditera bort, kalla det vad ni vill, sitt möte med döden. Hur gör ni?

Jag ogillar också tanken på att jobba stenhårt>spara>dö>random människor/staten får dina pengar. Jag tycker att det är deprimerande och att en sådan livsstil är emot livet som det var menat att levas, det vill sägas för dagen. Det är iaf så jag tycker livet ska levas. Om jag fått en garanti på ett långt och hälsosamt liv, då hade jag börjat spara.

Jag har det som en hobby att spara. Får inte jag glädje av det (vilket jag får, varje dag) så får mina ungar glädje av det. Så skaffa barn!
Citera
2024-05-27, 23:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Och jag tror att du kryddar din tillvaro med en rejäl dos ursäkter också. För att spara mycket så måste man ha en stark tro på att en framtid finns. Om inte framtiden finns, så får hjärnan kortslutning, och man intalar saker för sig själv - ljuger för sig själv att framtiden finns, för den måste existera. Om den inte finns, varför sparade jag alla dessa år?

Min mamma pratade om att börja jobba igen en vecka innan hon dog. Hon visste själv att hon skulle dö men in i det sista så försökte hon göra logiska kullerbyttor för att knuffa undan den mörka insikten att allt jobbande och sparande inte ledde till något, ingen pension, ingenting. Man kan inte acceptera att den ryska roulette vi kallar livet inte bryr sig ett smack om hur pass duktig man varit, har man otur så finns det inget man kan göra.
Absolut, är man alkoholist så förstår jag varför man har dödsångest och inte ser sin framtid som ljus. Jag är dock inte alkoholist utan en normalbegåvad person som antagligen inte kommer att supa ihjäl mig. Men kör hårt mannen, slakta levern medan jag skrattar hela vägen till banken.
Citera
2024-05-28, 00:12
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Absolut, är man alkoholist så förstår jag varför man har dödsångest och inte ser sin framtid som ljus. Jag är dock inte alkoholist utan en normalbegåvad person som antagligen inte kommer att supa ihjäl mig. Men kör hårt mannen, slakta levern medan jag skrattar hela vägen till banken.

Drygt jävla svar. Jag berättade om min mamma som dog av en helt random sjukdom, som inte har ett skvatt med alkoholism att göra, och du kontrar med om att du kommer "skratta hela vägen till banken". Om du blir så gammal som du är säker på att du blir så hoppas jag att du blir mer kapabel att känna empati på ålderns höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in