Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Men du missförstår ju igen. Man måste inte snåla bara för att man sparar. Man kan leva bra och samtidigt spara. Alla går inte på bidrag som du och dina bekanta. Sen kanske vissa tycker det är roligt att göra som Anna. Varför skulle man inte tycka det är roligt att spara och investera? Tror du Warren Buffet har haft tråkigt och gått miste om saker när han har sparat och investerat? Hur mycket mer behöver han spara ihop innan han har råd att leva och ha kul då menar du?
Nej, det är snarare du som inte ser problemet här.
Det du sparar kan du inte konsumera så i någon mån snålar du för varje krona du inte konsumerar. Åtminstone är det så för 99% av den arbetsföra befolkningen som inte har mer än en miljon i årslön.
Jag vänder istället på frågan. Varför skulle man tycka att det vore kul att spara? Vad exakt är roligare med att konsumera imorgon istället för idag? Sparar du i aktier/fonder tar du dessutom en risk. De som låg investerade i Ericssonaktier efter millenieskiftet, eller i SAS eller nu senast i "folkaktien" SBB hade nog haft roligare om de köpt något fint för slantarna. Det är garanterat många som valt att avsluta sina liv efter de satsat på fel hästar.
Warren Buffet är ju stenrik och jag tror absolut att han försakat saker och upplevelser under sina tidiga år. Frågan är väl snarare om han kommer gilla att vara rikast på kyrkogården.
Warren Buffet och liknande figurer fungerar väl dessutom som så att inget är tillräckligt för dem. Målet är alltid att skaffa sig mer. Det är en livsstil för dem.
Sen kommer förstås de sparare vi pratar om i denna tråd aldrig att bli särskilt rika. Det är en matematisk omöjlighet eftersom de helt enkelt tjänar för lite pengar, vilket begränsar möjligheterna till att spara/investera. Efter ett kort tag brukar de flesta inse det. Vad blir då lösningen på det? Jo, genom att snåla. Genom att inte äta lunch med kollegorna, utan att istället tömma företagets fruktkorg och knapra knäckebröd kan de säkert spara ytterligare 2-3 tkr per månad, vilket skänker dem en obeskrivlig lycka. Det är den nivån vi pratar om här.
Angående bidrag. För en barnfamilj med 3-4 ungar är det många gånger inte särskilt stor skillnad mellan att arbeta och leva på bidrag. Speciellt inte nu när försörjningsstöden räknats upp med inflationen medan löntagarna får nöja sig med fjuttiga 3-4%.
Personligen är jag inte så säker på att jag skulle bli så enormt mycket lyckligare om jag ägde fler miljoner än de jag redan har, men kanske skulle jag bli det. Jag skulle ju kunna köpa fler ännu roligare leksaker. Det är förstås kul, i alla fall under ett tag.