Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-02, 09:04
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att staten ska betala ut pension till alla som betalt skatt under 40 år tycker nog de allra flesta inkl jag själv.
Eftersom att pensionen är ett pyramidspel som bygger på att demografin måste se ut på ett visst sätt för att fungera samtidigt som staten överhuvudtaget känner för och kan betala ut pensionen (den är inte given) tycker jag att det är bättre om man får denna summa utbetald varje lön istället så det är givet att man får pengarna. Sen kan man förvalta dem hur man vill. Om man vill spara dem eller investera dem kan man göra det, och om vill vara spontan och bränna pengarna kan man göra det.
Citera
2024-06-02, 09:18
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det var en 21-åring som dog av hjärtstopp för ett par veckor sedan på Göteborgsvarvet. Antar att du avfärdar alla unga friska som dör som anomalier eller med annan avancerad hjärngympa.

Jag förstår mig inte på er människor. Ni måste haft mycket tur i era liv. I min lilla sfär så är 15% i extrem underkant, den siffran är mycket högre i min släkt. Det går ju inte att slå fast något baserat på bara en släkt i ett land men ni måste förstå hur det påverkar oss vars nära och kära bokstavligt talat dött som flugor?
Nu visar du återigen din kunskapsbrist genom att hävda att det är tur om man inte dör i förtid genom att plocka enskilda fall som passar din agenda när man egentligen måste generalisera och titta på genomsnitt. Enskilt utvalda fall som valts för att passa är så lågt så jag tror jag får feber.

Att dina nära och kära har dött som flugor och vida överskridit dessa 15% gissar jag förklaras genom annat än ren otur. Du vet säkert själv om du och ”din lilla sfär” tillhör någon eller några riskkategorier (alkoholist, knarkare, rökare, kriminell, tjockis, extremsportare, farligt yrke osv).
Senast redigerad av Fittfitta 2024-06-02 kl. 09:22.
Citera
2024-06-02, 09:28
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ja, balans är väl just nyckelordet här. Som jag uppfattat det är det ju just dessa "sparare" och "investerare" som TS ifrågasätter. Med all rätt som jag ser det. Vissa tycks tro att de ska bli någon slags Warren Buffet genom att lönearbeta, snåla och gneta samt leva på nudlar och makaroner. Poddar och forum som "rika tillsammans" och i kvällstidningarna kan man läsa om sjuksköterskan "Anna" som sparade ihop sin första miljon genom att månadsspara i indexfonder och leva på makaroner. Säkert skitkul för henne, men tämligen ointressant. Pengar som inte används är tråkiga pengar. Du kan bara göra två saker med pengar spara/investera eller konsumera. Roligare än så blir det inte.
Men du missförstår ju igen. Man måste inte snåla bara för att man sparar. Man kan leva bra och samtidigt spara. Alla går inte på bidrag som du och dina bekanta. Sen kanske vissa tycker det är roligt att göra som Anna. Varför skulle man inte tycka det är roligt att spara och investera? Tror du Warren Buffet har haft tråkigt och gått miste om saker när han har sparat och investerat? Hur mycket mer behöver han spara ihop innan han har råd att leva och ha kul då menar du?
Citera
2024-06-02, 10:12
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag är i kategorin av de som räknas som slösare, lever för dagen etc. Har prövat att spara några gånger i livet men motivationen sinade väldigt fort. Ett stort skäl till detta är att man blir påmind konstant om hur skört livet är. Jag vet inte om det är jag och folk som också gillar att bränna pengarna man har som har en sjukdom eller om det är den andra sidan som har en naiv världsbild, men jag känner iaf varje dag att liemannen knackar på axeln.

Kan inte komma på en enda dag när man inte tänker på döden. Även om man inte gör det så kommer det ju upp i nyllet varenda dag om folk som dör som flugor, och de är ofta yngre än en själv (som golfproffset i förrgår). Att koppla bort detta och intala sig själv att man är en "untouchable" som inte kommer dö förrän man fyllt 90 tycker jag är sjukligt, jag förstår inte hur man kan tänka bort, meditera bort, kalla det vad ni vill, sitt möte med döden. Hur gör ni?

Jag ogillar också tanken på att jobba stenhårt>spara>dö>random människor/staten får dina pengar. Jag tycker att det är deprimerande och att en sådan livsstil är emot livet som det var menat att levas, det vill sägas för dagen. Det är iaf så jag tycker livet ska levas. Om jag fått en garanti på ett långt och hälsosamt liv, då hade jag börjat spara.

Varför skulle man ha dödsångest av att spara? Dödsångest borde snarare kunna härledas till någon form av psykisk ohälsa. Sedan vad folk fyller sina liv med är högst personligt, när jag var ung levde jag för dagen. Idag gör jag inte det utan har väldigt ordnad ekonomi. För att svarar på TS så handlar det för min egen del att jag redan accepterat att jag kommer dö, det är verkligheten för mig och samtliga livsformer på planeten. Förhoppningsvis efter ett långt och friskt liv men det kan man aldrig veta. Motion och hälsosamma val ökar dock chansen för detta så jag kör på det. Men rädd för döden? Nej det är jag inte, jag är snarare tacksam för att jag fick chansen att leva. Chansen att födas är så oerhört liten och tänk på alla som ej fick den.

För att citera Richard Dawkins: "Vi kommer att dö, och det gör oss till de lyckliga. De flesta människor kommer aldrig att dö eftersom de aldrig kommer att födas. De potentiella människor som kunde ha varit här istället för mig men som faktiskt aldrig kommer att se dagens ljus överstiger sandkornen i Sahara. Självklart inkluderar dessa ofödda spöken större poeter än Keats och vetenskapsmän större än Newton. Vi vet detta eftersom mängden möjliga människor som tillåts av vårt DNA så enormt överstiger mängden faktiska människor. Trots dessa förbluffande odds är det du och jag, i vår vanlighet, som är här. Vi privilegierade få, som vann livets lotteri mot alla odds, hur vågar vi klaga på vår oundvikliga återgång till det tidigare tillstånd från vilket den stora majoriteten aldrig har rört sig?"
Citera
2024-06-02, 10:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Eftersom att pensionen är ett pyramidspel som bygger på att demografin måste se ut på ett visst sätt för att fungera samtidigt som staten överhuvudtaget känner för och kan betala ut pensionen (den är inte given) tycker jag att det är bättre om man får denna summa utbetald varje lön istället så det är givet att man får pengarna. Sen kan man förvalta dem hur man vill. Om man vill spara dem eller investera dem kan man göra det, och om vill vara spontan och bränna pengarna kan man göra det.

Det skulle garanterat sluta med att vissa skulle "förvalta" dem på ett sätt så det inte finns några pengar kvar på pensionsdagen. Därmed får det allmänna betala två gånger.
Citera
2024-06-02, 10:27
Medlem
Citat:
Det skulle garanterat sluta med att vissa skulle "förvalta" dem på ett sätt så det inte finns några pengar kvar på pensionsdagen. Därmed får det allmänna betala två gånger.

Det var ju nått av baltländerna som betalade ut folks innestående pensionspengar, så fick de själv hantera dem. Väldigt många sprang direkt och köpte möbler, ny tv, bil osv....

Så jag tror inte heller på den idéen.

Problemet blir också att då får man en summa som kommer att beräknas på medellivslängd, typ 83. Hur ska man ta ut dem för att garantera att pengarna räcker om man bli 95?

Surt att äta brödskalkar och sen dö vid 72 med 80% av kapitalet kvar.

Nä, vårt nuvarande system är ganska bra faktiskt, men man bör pensionsspara lit själv också, för att ha lite mer marginaler, och det behöver inte vara en speciellt stor del av ens inkomst om man börjar direkt när man är ung.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-06-02 kl. 10:31.
Citera
2024-06-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Restaurangmat av högsta klass kan även tippa dig över kanten, fettlever kan bli resultatet.

Resturangmat av högsta klass är ofta bra mat. Mycket grönt osv.
Citera
2024-06-02, 10:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Men du missförstår ju igen. Man måste inte snåla bara för att man sparar. Man kan leva bra och samtidigt spara. Alla går inte på bidrag som du och dina bekanta. Sen kanske vissa tycker det är roligt att göra som Anna. Varför skulle man inte tycka det är roligt att spara och investera? Tror du Warren Buffet har haft tråkigt och gått miste om saker när han har sparat och investerat? Hur mycket mer behöver han spara ihop innan han har råd att leva och ha kul då menar du?

Nej, det är snarare du som inte ser problemet här.
Det du sparar kan du inte konsumera så i någon mån snålar du för varje krona du inte konsumerar. Åtminstone är det så för 99% av den arbetsföra befolkningen som inte har mer än en miljon i årslön.
Jag vänder istället på frågan. Varför skulle man tycka att det vore kul att spara? Vad exakt är roligare med att konsumera imorgon istället för idag? Sparar du i aktier/fonder tar du dessutom en risk. De som låg investerade i Ericssonaktier efter millenieskiftet, eller i SAS eller nu senast i "folkaktien" SBB hade nog haft roligare om de köpt något fint för slantarna. Det är garanterat många som valt att avsluta sina liv efter de satsat på fel hästar.

Warren Buffet är ju stenrik och jag tror absolut att han försakat saker och upplevelser under sina tidiga år. Frågan är väl snarare om han kommer gilla att vara rikast på kyrkogården.

Warren Buffet och liknande figurer fungerar väl dessutom som så att inget är tillräckligt för dem. Målet är alltid att skaffa sig mer. Det är en livsstil för dem.
Sen kommer förstås de sparare vi pratar om i denna tråd aldrig att bli särskilt rika. Det är en matematisk omöjlighet eftersom de helt enkelt tjänar för lite pengar, vilket begränsar möjligheterna till att spara/investera. Efter ett kort tag brukar de flesta inse det. Vad blir då lösningen på det? Jo, genom att snåla. Genom att inte äta lunch med kollegorna, utan att istället tömma företagets fruktkorg och knapra knäckebröd kan de säkert spara ytterligare 2-3 tkr per månad, vilket skänker dem en obeskrivlig lycka. Det är den nivån vi pratar om här.

Angående bidrag. För en barnfamilj med 3-4 ungar är det många gånger inte särskilt stor skillnad mellan att arbeta och leva på bidrag. Speciellt inte nu när försörjningsstöden räknats upp med inflationen medan löntagarna får nöja sig med fjuttiga 3-4%.

Personligen är jag inte så säker på att jag skulle bli så enormt mycket lyckligare om jag ägde fler miljoner än de jag redan har, men kanske skulle jag bli det. Jag skulle ju kunna köpa fler ännu roligare leksaker. Det är förstås kul, i alla fall under ett tag.
Citera
2024-06-02, 13:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Resturangmat av högsta klass är ofta bra mat. Mycket grönt osv.

Det var ju någon vd (ABB?) som var en renlevnadsmänniska, åt bara restaurangmat, han dog av fettlever.
Citera
2024-06-02, 13:32
Medlem
Citat:
Tyvärr inverkar många gånger ärvda pengar på precis motsatt sätt. De tar bort drivkraften från folk. De blir slackers istället. Pappa betalar.
Inte om man gett dem en ekonomisk uppfostran som jag skrev.
Citera
2024-06-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var ju någon vd (ABB?) som var en renlevnadsmänniska, åt bara restaurangmat, han dog av fettlever.

Du tänker kanske på Jan Stenbeck? Han åt och drack ihjäl sig ja. Allt går om man verkligen lägger manken till.

Jag är själv foodie, äter ute 3 till 5 gånger i veckan ej lunch inräknat. Kör 2 till 3 joggingspass i veckan plus gym. Inget problem med fysiken trots att jag är snart 45.
Citera
2024-06-02, 13:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Du tänker kanske på Jan Stenbeck? Han åt och drack ihjäl sig ja. Allt går om man verkligen lägger manken till.

Jag är själv foodie, äter ute 3 till 5 gånger i veckan ej lunch inräknat. Kör 2 till 3 joggingspass i veckan plus gym. Inget problem med fysiken trots att jag är snart 45.

Nej det var inte Jan Stenbeck.

Problemet blir på insidan.

Jag tror ts behöver jobba på sin dödsångest, sådant ska man inte behöva gå runt och oroa sig för blir stress av sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in