Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag ogillar också tanken på att jobba stenhårt>spara>dö>random människor/staten får dina pengar. Jag tycker att det är deprimerande och att en sådan livsstil är emot livet som det var menat att levas, det vill sägas för dagen. Det är iaf så jag tycker livet ska levas. Om jag fått en garanti på ett långt och hälsosamt liv, då hade jag börjat spara.

Låter som att du lever ett väldigt ensamt och kärlekslöst liv. Jag jobbar och sparar/investerar inte för min egen skull, jag gör det för mina barns skull. Jag vill ge dem bästa möjliga förutsättningar i livet utifrån min egen förmåga.
Citera
2024-05-27, 19:26
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Även om man inte gör det så kommer det ju upp i nyllet varenda dag om folk som dör som flugor, och de är ofta yngre än en själv (som golfproffset i förrgår).
Du gör klokt i att inse att medierna inte skriver om alla människor som lever varje dag. Det kan ju verka som att folk dör till höger och vänster, men så är det inte. Över 90 procent uppnår pensionsåldern, och då förhoppningsvis med ett sparat kapital, eftersom pensionen blir lägre i de flesta fall.
Citera
2024-05-27, 20:12
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Jag är i kategorin av de som räknas som slösare, lever för dagen etc. Har prövat att spara några gånger i livet men motivationen sinade väldigt fort. Ett stort skäl till detta är att man blir påmind konstant om hur skört livet är. Jag vet inte om det är jag och folk som också gillar att bränna pengarna man har som har en sjukdom eller om det är den andra sidan som har en naiv världsbild, men jag känner iaf varje dag att liemannen knackar på axeln.

Kan inte komma på en enda dag när man inte tänker på döden. Även om man inte gör det så kommer det ju upp i nyllet varenda dag om folk som dör som flugor, och de är ofta yngre än en själv (som golfproffset i förrgår). Att koppla bort detta och intala sig själv att man är en "untouchable" som inte kommer dö förrän man fyllt 90 tycker jag är sjukligt, jag förstår inte hur man kan tänka bort, meditera bort, kalla det vad ni vill, sitt möte med döden. Hur gör ni?

Jag ogillar också tanken på att jobba stenhårt>spara>dö>random människor/staten får dina pengar. Jag tycker att det är deprimerande och att en sådan livsstil är emot livet som det var menat att levas, det vill sägas för dagen. Det är iaf så jag tycker livet ska levas. Om jag fått en garanti på ett långt och hälsosamt liv, då hade jag börjat spara.

Du har helt rätt. Det blir lite som att man spar ihop till en buffert och sedan fortsätter det av bara farten. Sådan är jag.

Vinsten är att man inte behöver bekymra sig för ekonomin. Kommer en fet utgift är det bara att betala. Tack för att du uppmärksammar detta. Ska ta och bränna lite deg.
Citera
2024-05-27, 20:34
Medlem
StigEngstroms avatar
TS har inte insett vad livet handlar om.
Det handlar inte om att gå och köpa sig en dyr rolex för att "leva" livet.
Det handlar om att skratta, krama sina barn, stanna och lukta på blommorna, vad som helst.
Vi sparar våra barns barnbidrag så att dom har till kontantinsats när dom blir vuxna.
Visst, vi hade kunnat köra hakuna matata och köpa leksaker för pengarna men tänker ett steg längre.
Citera
2024-05-27, 20:58
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast jag tycker ändå ts har en poäng, att leva sparsamt ända fram till dödsbädden är ju också lite osunt. Speciellt om man inte har några nära arvingar.
Finns två extremer och båda är osunda. Att leva sparsamt ändå tills dödsbädden är onödigt. Det hade la varit bättre att gå ned i arbetstid eller pensionera sig tidigare i så fall. Men jag kan också förstå dem som är snåla för att de inte gillar att spendera pengar, tycker det är kul att jobba, och ser det som nåt positivt att kunna lämna över en ekonomisk trygghet till sina barn.
Citera
2024-05-27, 21:06
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvalaOvisac
]Du måste till en början förstå att det inte finns något som är personen du. Det är en illusion som din hjärna spelar upp för sig själv inför dig.
Därefter kan du gå vidare steg för steg och släppa det värdsliga men du kommer inte att lyckas om du håller fast vid din person i en tro att han/hon är du.

Ja, vi är inget annat än vågor på medvetandets hav. När vi dör blir vi ett med havet igen. Vår materia och information, vår kropp och själ, blandas med all annan materia och information. Inget försvinner utan allt ger återklang i evigheten.
Citera
2024-05-27, 21:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Förmögenheten är en växt man sköter om. Man ger den näring så den växer. Klipper bort vissnande blad og grenar. Vattnar efter behov.
Den skönker glädje o trygghet.

Kvinnor säger: när jag dör.
Män säger: om jag dör

Ingen broms, ingen ångest o välskötta affärer.
Citera
2024-05-27, 21:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, vi är inget annat än vågor på medvetandets hav. När vi dör blir vi ett med havet igen. Vår materia och information, vår kropp och själ, blandas med all annan materia och information. Inget försvinner utan allt ger återklang i evigheten.

Nja.
Vi är skapade till guds avbild.
Vi bär gud innom oss. Vi är därför gud o det finns ingen gud förutom oss själva. Var o en skapar sitt eget paradis eller hellvete.
Varje individ kan välja.
Varje individ har ansvar.

Ångest kommer av rädsla o ånger.
En gud fruktar inte.
Citera
2024-05-27, 21:35
Citat:
Jag är i kategorin av de som räknas som slösare, lever för dagen etc. Har prövat att spara några gånger i livet men motivationen sinade väldigt fort. Ett stort skäl till detta är att man blir påmind konstant om hur skört livet är. Jag vet inte om det är jag och folk som också gillar att bränna pengarna man har som har en sjukdom eller om det är den andra sidan som har en naiv världsbild, men jag känner iaf varje dag att liemannen knackar på axeln.

Kan inte komma på en enda dag när man inte tänker på döden. Även om man inte gör det så kommer det ju upp i nyllet varenda dag om folk som dör som flugor, och de är ofta yngre än en själv (som golfproffset i förrgår). Att koppla bort detta och intala sig själv att man är en "untouchable" som inte kommer dö förrän man fyllt 90 tycker jag är sjukligt, jag förstår inte hur man kan tänka bort, meditera bort, kalla det vad ni vill, sitt möte med döden. Hur gör ni?

Vad är felet med att jobba hårt för att leva bra men också spara till nästa generation?
Citera
2024-05-27, 21:44
Medlem
hetofestligs avatar
Om jag säger att världens första 160-åring föds idag, får du inte smått panik när din beräknade pension beräknas vara slut när du har 40 år kvar att leva?
Citera
2024-05-27, 21:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Om jag ska vara ärlig låter det bara som ursäkter. Jag tvivlar starkt på att du tänker på döden varje dag. Mer troligt är att TS skäms och har ångest över att han inte sparat ihop något sparkapital värt namnet, utan bränt det på meningslöst skräp. Nu försöker han rättfärdiga sina beslut genom att rationalisera kring att "vi alla kommer ju dö snart!" och så vidare.

Att spara för framtiden handlar om att ta ansvar över sin ekonomi, sin familj (om man har en) och sig själv. Högst troligt kommer du att bli pensionär, och det är väldigt tråkigt om man måste leva på existensminimum resten av livet. Dessutom behöver inte ett sparande innebära att man går miste om upplevelser och sådant som är roligt med livet. Jag själv spar 40% av min lön och klarar ändå av att resa och uppleva saker. Det handlar om prioriteringar. När jag går i pension kommer jag att kunna fortsätta resa och unna mig saker.
Citera
2024-05-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Tror du att någon kommer att döma dig om 100 år för att du sparade 20 lakan istället för att åka till mallorca en vecka? Skitsnack. Ingen kommer att veta om att du någonsin levt.

Du får med dig varken pengar eller minnen in i tomheten. Ett överflöd av pengar ger både mig och de mina en stabil resa och guldkant på tillvaron nu. Med pengar kan jag rubba berg för någon annan om det behövs. Minnen kan jag inte göra ett skit med. Mina prioriteringar är tydliga.

Med det sagt kan man förstås unna sig själv emellanåt även om man sparar pengar. Faktum är att du måste, annars blir livet jävligt långtråkigt. Men att konstant vara tom? Hur fan gör man då egentligen? Om man inte tycker att meningen med livet är att knarka&supa varje dag dvs för då förstår jag om pengarna tar slut.

Ingen så klart. Bananlivet passar vissa.
Det ska väl andra skita i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in