Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det var en 21-åring som dog av hjärtstopp för ett par veckor sedan på Göteborgsvarvet. Antar att du avfärdar alla unga friska som dör som anomalier eller med annan avancerad hjärngympa.

Jag förstår mig inte på er människor. Ni måste haft mycket tur i era liv. I min lilla sfär så är 15% i extrem underkant, den siffran är mycket högre i min släkt. Det går ju inte att slå fast något baserat på bara en släkt i ett land men ni måste förstå hur det påverkar oss vars nära och kära bokstavligt talat dött som flugor?
Fast nu är det ju 0,15% som dör före 64
Otroligt att nån slänger ur sig en siffra så tror alla på det när allt finns att googla 🙄
Citera
2024-06-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är snarare du som inte ser problemet här.
Det du sparar kan du inte konsumera så i någon mån snålar du för varje krona du inte konsumerar. Åtminstone är det så för 99% av den arbetsföra befolkningen som inte har mer än en miljon i årslön.
Jag vänder istället på frågan. Varför skulle man tycka att det vore kul att spara? Vad exakt är roligare med att konsumera imorgon istället för idag? Sparar du i aktier/fonder tar du dessutom en risk. De som låg investerade i Ericssonaktier efter millenieskiftet, eller i SAS eller nu senast i "folkaktien" SBB hade nog haft roligare om de köpt något fint för slantarna. Det är garanterat många som valt att avsluta sina liv efter de satsat på fel hästar.

Warren Buffet är ju stenrik och jag tror absolut att han försakat saker och upplevelser under sina tidiga år. Frågan är väl snarare om han kommer gilla att vara rikast på kyrkogården.

Warren Buffet och liknande figurer fungerar väl dessutom som så att inget är tillräckligt för dem. Målet är alltid att skaffa sig mer. Det är en livsstil för dem.
Sen kommer förstås de sparare vi pratar om i denna tråd aldrig att bli särskilt rika. Det är en matematisk omöjlighet eftersom de helt enkelt tjänar för lite pengar, vilket begränsar möjligheterna till att spara/investera. Efter ett kort tag brukar de flesta inse det. Vad blir då lösningen på det? Jo, genom att snåla. Genom att inte äta lunch med kollegorna, utan att istället tömma företagets fruktkorg och knapra knäckebröd kan de säkert spara ytterligare 2-3 tkr per månad, vilket skänker dem en obeskrivlig lycka. Det är den nivån vi pratar om här.

Angående bidrag. För en barnfamilj med 3-4 ungar är det många gånger inte särskilt stor skillnad mellan att arbeta och leva på bidrag. Speciellt inte nu när försörjningsstöden räknats upp med inflationen medan löntagarna får nöja sig med fjuttiga 3-4%.

Personligen är jag inte så säker på att jag skulle bli så enormt mycket lyckligare om jag ägde fler miljoner än de jag redan har, men kanske skulle jag bli det. Jag skulle ju kunna köpa fler ännu roligare leksaker. Det är förstås kul, i alla fall under ett tag.
Varför det skulle var kul att spara??
Är skitkul att se sina aktier stiga i värde, sin skog växa, villan stiga i värde osv.. att du inte förstår detta lär ju bli ditt problem förr eller senare
Citera
2024-06-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du bränner dina bästa år. Jag skulle inte rekommendera det faktiskt. Jag har själv gjort misstaget. Idag hade jag valt en annan väg.
Så är det n'stan alltid. Den som slösade i sin ungdom ångrar sig svårt i sin ålderdom och vice versa.
Citera
2024-06-02, 19:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Nej jag skrev att man bör få pengarna direkt på lönen, inget annat. Väljer man att bränna dem direkt så är det ett val man gör. Har man inga pengar när man slutar jobba får man skylla sig själv. Staten ska betala ut exakt 0 kronor även om man inte har några sparpengar. Om man då tvingas tigga och äta gräs för att överleva så är det ett val man har gjort och jag kan inte bry mig mindre om dem som har gjort detta valet.

Det måste du väl ändå även du fatta att det inte skulle fungera? Finns ingen civiliserat land i världen som har den modellen. Du skulle inte kunna gå utanför dörren utan att bli rånad och våldtagen.
Citera
2024-06-02, 19:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Hur svårt är det att googla?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/h/halsa/?pub=120975

Jättebra, men trots att du googlat hittar jag ingen uppgift på den länk du skickat, rörande hur stor andel av befolkningen som avlider innan de fyllt 65. I tråden förekommer dock uppgiften att det handlar om cirka 15%.
Citera
2024-06-02, 19:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Fast nu är det ju 0,154% och inte 15%

” Förtida dödlighet

Under 2021 avled 9 974 personer i förtid (dödsfall mellan 15 och 64 års ålder definieras som förtida), vilket motsvarar 154 dödsfall per 100 000 invånare 15–64 år. Dödsfall i förtid var vanligare bland män än bland kvinnor. Det var också vanligare bland personer med förgymnasial eller gymnasial utbildningsnivå än bland personer med eftergymnasial utbildningsnivå, och vanligare bland personer födda i övriga Norden än bland personer födda i Sverige. Det var mindre vanligt att dö i förtid bland personer födda utanför Europa än bland personer födda i Sverige. Under perioden 2006–2021 sågs en nedgång av förtida dödlighet totalt sett och även i de flesta studerade grupper.”

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/h/halsa/?pub=120975

Fast nu pratade vi om hur många som inte når 65 års ålder. Inte hur många av de som var under 65 som avled förra året. Det är en jäkla skillnad.
Citera
2024-06-02, 19:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Varför det skulle var kul att spara??
Är skitkul att se sina aktier stiga i värde, sin skog växa, villan stiga i värde osv.. att du inte förstår detta lär ju bli ditt problem förr eller senare

Varför skulle det vara kul? Du kan ändå inte ta med dig något till andra sidan.
Citera
2024-06-02, 19:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Mycket olika bud angående statsen om att dö före 65 års ålder. Har inte haft tid att se själv men jag tycker 0.15% låter fel. Om det stämmer så får jag väl lyfta på hatten men jag ifrågasätter det inte för att det inte stämmer överens med min verklighet - om bara 0.15% dör innan 65 eller 64 eller vad det var så innebär det att 99.85% dör i spannet 66-110~, vilket låter bisarrt. Det speglar inte min närhet iaf.

Om det stämmer så är det många människor jag känt som fått denna nitlott rakt upp i nyllet. Fan, jag kände flera som jag gick med i skolan som inte ens uppnådde 25 års ålder (cancer,drunkning,självmord). Det låter som en låg siffra.
Citera
2024-06-02, 19:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Så är det n'stan alltid. Den som slösade i sin ungdom ångrar sig svårt i sin ålderdom och vice versa.

Finns ett talesätt att det är väldigt få som på dödsbädden ångrar saker de gjort. De flesta brukar ångra sådant de inte han med att göra. Lev medan man du kan är sensmoralen!
Citera
2024-06-02, 19:32
Medlem
Att en på 667 dör innan 65 är ju helt bizarrt påstående, tror man på måste man sakna all förståelse för statistik

15% låter å andra sidan alldeles för mycket, vore intressant att få en verklig siffra.

Sen funkar det inte att alla sparar ihop fler miljoner till sin pension. Dels är det då tusentals miljarder som pensionärerna skulle sitta på i sparkapital, och en så stor del av pengaflödet bundet i sparande skulle få riktig dåliga effekter på samhällsekonomin, pengarna måste ju komma någonstans ifrån också. Det är ungefär som att säga att alla kan skaffa sig ett jobb som betalar över medellön, vilket är sant på individnivå, men alla kan inte göra det samtidigt.
Citera
2024-06-02, 19:42
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Användaren 1717 kommer sätta kaffet i halsen när han inser att han spammade en halv sida med sitt felaktiga scoop...
Citera
2024-06-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Användaren 1717 kommer sätta kaffet i halsen när han inser att han spammade en halv sida med sitt felaktiga scoop...

Om 0;15% av de som dör varje år är under 65 och man tar de x 65 så blir det knappt 10% som dör i förtid.(Men om man kan räkna så statistiskt är jag inte helt säker på)

Det är iof fortfarande ingen siffra som säger att det på något sätt är bortkastat att spara för en bra pension, men likväl så pass hög att man även bör beakta att inte lägga alla pengar på framtiden, utan passa på och leva i nuet också.

Och så är det ju för de flesta, det är ganska få som verkligen går all in på sparande, men de finns ju, helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in