Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Nej, det är snarare du som inte ser problemet här.
Det du sparar kan du inte konsumera så i någon mån snålar du för varje krona du inte konsumerar. Åtminstone är det så för 99% av den arbetsföra befolkningen som inte har mer än en miljon i årslön.
Jag vänder istället på frågan. Varför skulle man tycka att det vore kul att spara? Vad exakt är roligare med att konsumera imorgon istället för idag? Sparar du i aktier/fonder tar du dessutom en risk. De som låg investerade i Ericssonaktier efter millenieskiftet, eller i SAS eller nu senast i "folkaktien" SBB hade nog haft roligare om de köpt något fint för slantarna. Det är garanterat många som valt att avsluta sina liv efter de satsat på fel hästar.
Warren Buffet är ju stenrik och jag tror absolut att han försakat saker och upplevelser under sina tidiga år. Frågan är väl snarare om han kommer gilla att vara rikast på kyrkogården.
Warren Buffet och liknande figurer fungerar väl dessutom som så att inget är tillräckligt för dem. Målet är alltid att skaffa sig mer. Det är en livsstil för dem.
Sen kommer förstås de sparare vi pratar om i denna tråd aldrig att bli särskilt rika. Det är en matematisk omöjlighet eftersom de helt enkelt tjänar för lite pengar, vilket begränsar möjligheterna till att spara/investera. Efter ett kort tag brukar de flesta inse det. Vad blir då lösningen på det? Jo, genom att snåla. Genom att inte äta lunch med kollegorna, utan att istället tömma företagets fruktkorg och knapra knäckebröd kan de säkert spara ytterligare 2-3 tkr per månad, vilket skänker dem en obeskrivlig lycka. Det är den nivån vi pratar om här.
Angående bidrag. För en barnfamilj med 3-4 ungar är det många gånger inte särskilt stor skillnad mellan att arbeta och leva på bidrag. Speciellt inte nu när försörjningsstöden räknats upp med inflationen medan löntagarna får nöja sig med fjuttiga 3-4%.
Personligen är jag inte så säker på att jag skulle bli så enormt mycket lyckligare om jag ägde fler miljoner än de jag redan har, men kanske skulle jag bli det. Jag skulle ju kunna köpa fler ännu roligare leksaker. Det är förstås kul, i alla fall under ett tag.
Varför man skulle tycka det är kul att spara/investera? Ja varför tycker vissa det är kul med fågelskådning? Väldigt konstig fråga att ställa och jag förstår som sagt inte varför du bryr dig om hur folk väljer att förvalta sina pengar. Och nej, man behöver som sagt inte avstå saker och bara leva på knäckebröd och nudlar bara för att man sparar och investerar (som jag redan har skrivit. Herregud liksom). Har man normala behov och inte är någon supermaterialistisk tönt så går det alldeles utmärkt att spara och investera så att man i praktiken är ekonomiskt oberoende när man går i pension. Och samtidigt leva ett helt normalt liv under tiden. Sen har du total fel i det du skriver angående risk och matematik. Risk tar man om man INTE har pengarna på börsen eftersom att väntevärdet är 7-10% årligen, minus säg 2.5% inflation. Har du pengarna på ett sparkonto med exempelvis 3% ränta får du jämförelsevis 0.5% (3% - 2.5%) i avkastning. Får du alltså 8.5% per år på börsen minus 2.5% inflation och alltså en reell avkastningen på 6% är väntevärdet 1100% bättre årligen än att ha pengarna på ett sparkonto. (Har man så dålig koll att man köper SBB och SAS bör man köpa indexfonder vilket är just vad jag räknade på. Har man bra koll kan man istället slå index vilket gör den procentuella skillnaden ännu större, men jag bortser ifrån det här). Du bör sen läsa på lite om ränta på räntaeffekten för att inse att det inte alls är omöjligt, eller ens svårt att få ihop en bra summa pengar om man låter tiden jobba, även om man inte skjuter till överdrivet mycket pengar varje månad. Du kan utan problem bli miljonär även om du tjänar under medianlön. Det är helt enkelt ett val man gör. De som inte har ett antal miljoner när de är 65 har valt att inte ha det. Det verkar som att du bara är avundsjuk.