2024-06-01, 09:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Genomsnittsåldern ligger väl run 85 bast typ, vad får dig att tro att just du skall dö 30 år för tidigt, extremt övervikt rökare som lever på snabbmat eller?

Tänker inte gå in på min egen situation direkt. Fast inget av det du skriver ovan stämmer. Min poäng är bara att många uppnår faktiskt aldrig pensionsåldern. Det finns sjukdomar och tillstånd som inte går att bota. Vissa mediciner kan dra ut på tillstånd och förlänga livet utan att bota. Cancer är inte helt ovanligt. Vissa råkar ut för olyckor. Hade varit intressant att veta hur många som aldrig uppnår 65 år i Sverige. Säkerligen en minioritet, men jag tror att andelen ändå är relativt betydande. Det är inte världsunikt att lämna in långt innan. Cancer och olyckor. Tragiskt, men så är livet.
Citera
2024-06-01, 10:32
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Märker att de maniska spararna här som postar har mycket högt självförtroende, eller hybris om man vill se det på det sättet.

Kan köpa att man kör det långa racet om man är frisk och inte har så mycket sjukdomar i familjen. Problemet är att väldigt många människor vet om att de finns i en riskzon på den fronten men väljer ändå att spara av princip och dyrka den allsmäktiga dollarn tills de ligger i kistan och vittrar bort.
Citera
2024-06-01, 10:36
Medlem
Citat:
Jo man kan köpa IQ, har man pengar kan du betala de smartaste att jobba för dig, att du inte klarat av att räkna ut detta har med IQ att göra.

Haha, roligt svar - det får jag ge dig
Men faktum kvarstår.
Citera
2024-06-01, 10:45
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvalaOvisac
]Du måste till en början förstå att det inte finns något som är personen du. Det är en illusion som din hjärna spelar upp för sig själv inför dig.
Därefter kan du gå vidare steg för steg och släppa det värdsliga men du kommer inte att lyckas om du håller fast vid din person i en tro att han/hon är du.

Gå och krama ett träd.

Ont:

Deras logik kanske är följande: För att förutspå framtiden med högst probabilitet kan man anta att det som har varit kommer fortsätta bli. Därför kan de anta att de kommer fortsätta leva även dagen efter.

Därmed är det rimligt att se till att man har maximal möjlighet att tackla framtida problem.

Det mesta kan lösas med pengar och om man har någon latent sjukdom så kan man i framtiden komma att behöva en buffert ifall man blir sjukskriven.
Senast redigerad av fsker 2024-06-01 kl. 10:49.
Citera
2024-06-01, 10:45
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Märker att de maniska spararna här som postar har mycket högt självförtroende, eller hybris om man vill se det på det sättet.

Kan köpa att man kör det långa racet om man är frisk och inte har så mycket sjukdomar i familjen. Problemet är att väldigt många människor vet om att de finns i en riskzon på den fronten men väljer ändå att spara av princip och dyrka den allsmäktiga dollarn tills de ligger i kistan och vittrar bort.
Varför bryr du dig så mycket om hur andra väljer att förvalta sina pengar?
Citera
2024-06-01, 11:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Varför bryr du dig så mycket om hur andra väljer att förvalta sina pengar?

Väljer att svara istället. Jag har sett dessa sparare på nära håll. De som knappt unnat sig något genom hela livet. Gått i trasor, låtit sina hus förfalla, nästan aldrig levt eller roat dig. Arbetat och gnetat. Sedan dör de med miljoner på banken. Inte ens arvingarna blir glada, då de hellre önskat att de som dragit ihop slantarna också använt dem.

Det är den kategorin och sina yngre jämlikar denna tråd handlar om.
Citera
2024-06-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tänker inte gå in på min egen situation direkt. Fast inget av det du skriver ovan stämmer. Min poäng är bara att många uppnår faktiskt aldrig pensionsåldern. Det finns sjukdomar och tillstånd som inte går att bota. Vissa mediciner kan dra ut på tillstånd och förlänga livet utan att bota. Cancer är inte helt ovanligt. Vissa råkar ut för olyckor. Hade varit intressant att veta hur många som aldrig uppnår 65 år i Sverige. Säkerligen en minioritet, men jag tror att andelen ändå är relativt betydande. Det är inte världsunikt att lämna in långt innan. Cancer och olyckor. Tragiskt, men så är livet.
De allra flesta uppnår pensionsåldern, är väldigt ovanligt enligt alla statistik att dö före 67
Citera
2024-06-01, 11:17
Medlem
Citat:

Fast om man lever gott och har höga inkomster så sparar man, går liksom inte spendera hela inkomsten månad efter månad
Citera
2024-06-01, 11:20
Medlem
Citat:
Väljer att svara istället. Jag har sett dessa sparare på nära håll. De som knappt unnat sig något genom hela livet. Gått i trasor, låtit sina hus förfalla, nästan aldrig levt eller roat dig. Arbetat och gnetat. Sedan dör de med miljoner på banken. Inte ens arvingarna blir glada, då de hellre önskat att de som dragit ihop slantarna också använt dem.

Det är den kategorin och sina yngre jämlikar denna tråd handlar om.
Aldrig träffat någon så som du beskriver.
Hur är det ens möjligt att du sett flera på nära håll?
Citera
2024-06-01, 13:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
De allra flesta uppnår pensionsåldern, är väldigt ovanligt enligt alla statistik att dö före 67

Har du någon källa på det? Dvs, hur många som dör före 67 års ålder?
Citera
2024-06-01, 13:57
Medlem
Citat:
Om jag fått en garanti på ett långt och hälsosamt liv, då hade jag börjat spara.
Du har en poäng. Det som är bra med att spara i tidig ålder är att man senare slipper arbeta och kan leva på sina investeringar/räntor. Till dess kan man hinna dö förstås men chansen är rätt liten. Jobbar och sparar/investerar man stenhårt mellan 20-35 så behöver man inte jobba sen. Skönt.
Citera
2024-06-01, 15:01
Medlem
Citat:
Enligt Folksam som publicerade statistik för 10 år sedan, så är det 15% av alla i Sverige som ej når pensionsåldern.
Senast redigerad av Lofiboy 2024-06-01 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in