2024-06-01, 15:13
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Enligt Folksam som publicerade statistik för 10 år sedan, så är det 15% av alla i Sverige som ej når pensionsåldern.

15% är mycket. Frågade du laget runt bland alla storsparare så tror jag att de skulle gissat på 0.5-1%.

Sen så är livskvaliteten ofta dålig också även om man överlever.
Citera
2024-06-01, 16:36
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
15% är mycket. Frågade du laget runt bland alla storsparare så tror jag att de skulle gissat på 0.5-1%.

Sen så är livskvaliteten ofta dålig också även om man överlever.
Det är ok om du tror att du tillhör de där 15 procenten som till största delen består av rökare, knarkare, spelare, fyllon, kriminella, etc. Det är dock inget som bör vara relavant för vanliga människor (alltså 85 procent av befolkningen).
Citera
2024-06-01, 17:04
Medlem
Enkelt man lever gott och även sparar. Ingen vettig människa lägger alla pengar på börsen. Man måste resa, äta och dricka gott annars dör man.
Citera
2024-06-01, 17:38
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Enkelt man lever gott och även sparar. Ingen vettig människa lägger alla pengar på börsen. Man måste resa, äta och dricka gott annars dör man.
Jag har inte sett någon i den här tråden som förespråkar att lägga alla (eller ens det mesta av) pengarna på börsen. Visst finns det enstaka personer som håller på med FIRE i forumet, men de är tämligen ovanliga.
Citera
2024-06-01, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Enligt Folksam som publicerade statistik för 10 år sedan, så är det 15% av alla i Sverige som ej når pensionsåldern.

Tack! 1 på 6 är ändå inte en siffra man helt kan bortse från. Drar man dessutom bort dem som inte är helt friska när de går i pension är det än fler.

Jag tycker faktiskt inte att man ska vara en sådan frenetisk sparare. Man ska njuta av livet. Helt okej att ha en buffert, men att leva som en snåljåp och bara lägga alla pengar på hög har jag svårt att se som eftersträvansvärt. De bästa åren man har är sannolikt de mellan 20-35. Sen går det bara utför. Livet är inte så evigt som många unga tror. Tidsuppfattningen blir dessutom annorlunda ju längre man levt. Det känns som att tiden hela tiden går snabbare.
Citera
2024-06-01, 21:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är ok om du tror att du tillhör de där 15 procenten som till största delen består av rökare, knarkare, spelare, fyllon, kriminella, etc. Det är dock inget som bör vara relavant för vanliga människor (alltså 85 procent av befolkningen).

Jag tror du har en helt skev bild av de där 15 procenten. Cancer och kärlsjukdomar tar garanterat flest och de allra flesta av de som drabbas av det hade inte kunnat påverka utgången. De kan levt med försvagat kärl och så bara brast det. De flesta som jag kände som gått bort i förtid drabbades av cancer och ingen av dem var rökare. Sen händer det förstås att en del omkommer i olyckor. Trafikolyckor, eldsvådor, drunkningstillbud, sen finns förstås en rad andra sjukdomar man kan drabbas av.

Jag tror också att många storsparare kraftigt överskattar sannolikheten att de ens uppnår pensionsåldern med hälsan i behåll. Det är bara så tragiskt. Det Lutherska arvet är sannerligen inte enbart av godo.
Citera
2024-06-01, 21:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Du har en poäng. Det som är bra med att spara i tidig ålder är att man senare slipper arbeta och kan leva på sina investeringar/räntor. Till dess kan man hinna dö förstås men chansen är rätt liten. Jobbar och sparar/investerar man stenhårt mellan 20-35 så behöver man inte jobba sen. Skönt.

Du bränner dina bästa år. Jag skulle inte rekommendera det faktiskt. Jag har själv gjort misstaget. Idag hade jag valt en annan väg.
Citera
2024-06-01, 22:22
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Väljer att svara istället. Jag har sett dessa sparare på nära håll. De som knappt unnat sig något genom hela livet. Gått i trasor, låtit sina hus förfalla, nästan aldrig levt eller roat dig. Arbetat och gnetat. Sedan dör de med miljoner på banken. Inte ens arvingarna blir glada, då de hellre önskat att de som dragit ihop slantarna också använt dem.

Det är den kategorin och sina yngre jämlikar denna tråd handlar om.
Det du beskriver hittar jag inte i trådstarten. Det man däremot märker är att TS helt verkar sakna motivation, disciplin och framförhållning samt sakna statistik- och sannolikhetskunskaper och försöker dämpa sin ångest (då han troligtvis vet att han är oduglig enligt ovan) genom att på Flashback försöka intala folk (inklusive sig själv?) att man ska leva enligt carpe diem och att det är dumt att spara och investera, just eftersom att han själv saknar förmågan att göra detta. Dessutom förväntar han sig säkert att om han nu mot all sin förmodan blir gammal (visst, han kanske inte saknar grundläggande demografikunskaper och statistiken kring detta, han kanske lever väldigt onyttigt och riskabelt) så ska staten minsann ta hand om honom och betala ut hans pension eller andra bidrag. Detta är vad jag läser in i trådstarten.
Citera
2024-06-01, 22:30
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
15% är mycket.
Visst, alla kan få cancer och så men i dessa 15 procenten är naturligtvis alkoholister, rökare, knarkare, kriminella, tjockisar, extremsportare, folk med farliga arbeten osv osv otroligt överrepresenterade. Lever man ett normalt liv är det självklart helt idiotisk att planera för att dö i förtid.
Citera
2024-06-01, 22:34
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack! 1 på 6 är ändå inte en siffra man helt kan bortse från. Drar man dessutom bort dem som inte är helt friska när de går i pension är det än fler.

Jag tycker faktiskt inte att man ska vara en sådan frenetisk sparare. Man ska njuta av livet. Helt okej att ha en buffert, men att leva som en snåljåp och bara lägga alla pengar på hög har jag svårt att se som eftersträvansvärt. De bästa åren man har är sannolikt de mellan 20-35. Sen går det bara utför. Livet är inte så evigt som många unga tror. Tidsuppfattningen blir dessutom annorlunda ju längre man levt. Det känns som att tiden hela tiden går snabbare.
Det klart man ska njuta av livet. Det gäller att hitta en balans ju. Att leva på nudlar och gå i trasiga kläder och ha 100 miljoner på banken känns ju lika korkat som att bränna alla pengar lön till lön. Men jag tror endast det är du här i tråden som tror att man måste leva som Joakim von Anka bara för att man inte vill leva som en fattig luffare när man blir gammal.
Citera
2024-06-01, 22:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo, men vissa ljuger för sig själva till den grad att det blir komik på hög nivå. Typ "jag gillar inte ens michelinkrogar. Äter hellre ett paket ICA Basic-nudlar, eller steker pytt i panna eller tacos på fredag. Ändå lika gott, och jag sparar en massa pengar!"

De vet ju att det inte är sant. Det är mentala kullerbyttor deluxe - sparar pengar ja, men att det skulle vara bättre än restaurangmat av absolut högsta klass är självbedrägeri.

Restaurangmat av högsta klass kan även tippa dig över kanten, fettlever kan bli resultatet.
Citera
2024-06-01, 23:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det du beskriver hittar jag inte i trådstarten. Det man däremot märker är att TS helt verkar sakna motivation, disciplin och framförhållning samt sakna statistik- och sannolikhetskunskaper och försöker dämpa sin ångest (då han troligtvis vet att han är oduglig enligt ovan) genom att på Flashback försöka intala folk (inklusive sig själv?) att man ska leva enligt carpe diem och att det är dumt att spara och investera, just eftersom att han själv saknar förmågan att göra detta. Dessutom förväntar han sig säkert att om han nu mot all sin förmodan blir gammal (visst, han kanske inte saknar grundläggande demografikunskaper och statistiken kring detta, han kanske lever väldigt onyttigt och riskabelt) så ska staten minsann ta hand om honom och betala ut hans pension eller andra bidrag. Detta är vad jag läser in i trådstarten.

Jag läser inte riktigt samma. Tydligen är det så att ungefär 1/6 aldrig ens når upp till pensionsåldern. Gissningvis faller väl än fler ifrån under 5 första åren som pensionär. Har man jobbat och haft kollektivavtal får man ju ändå en viss slant genom sin tjänstepension. Jag föreställer mig också att man är piggare som 25 åring än som 70 åring. Att staten ska betala ut pension till alla som betalt skatt under 40 år tycker nog de allra flesta inkl jag själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in