Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Plus att de som manisk sparar och snålar i regel inte kan ställa om, för de mår dåligt om de ser pengarna minskar, och räknar alltid med alternativkostnader om de ska köpa något.

Så det blir arvingarna som får pengarna i slutändan
Man behöver inte maniskt spara om man har bra inkomst, bra inkomst får man om man sparat i börsen och/eller startat företag och/eller utbildat sig
Citera
2024-05-31, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Man behöver inte maniskt spara om man har bra inkomst, bra inkomst får man om man sparat i börsen och/eller startat företag och/eller utbildat sig

Absolut, håller helt med. Det är ju att föredra, att både kunna spara och leva gött. Men det var inte heller den kategorin jag syftade på, utan de som går till ytterligheter och göra snålandet till en livsstil, de brukar efter 40 år av spartanskt leverne sällan börja använda upp pengarna, oavsett om de sparat 5000 i månaden eller 50 000 i månaden, för som jag sa, de mår dåligt om pengarna minskar, man kan ju alltid spara ihop en miljon till innan man unnar sig något...
Citera
2024-05-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vem fan vill vandra i alperna 😂

Läste du in det bokstavligt? Ouch, ja - ökad IQ kan inte köpas för alla pengar i världen. Ouch, som sagt. Beklagar å det grövsta.
Citera
2024-05-31, 19:57
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Läste du in det bokstavligt? Ouch, ja - ökad IQ kan inte köpas för alla pengar i världen. Ouch, som sagt. Beklagar å det grövsta.

Vem i helvete väljer att spara lite mynt framför en vandring i alperna, som man kommer minnas hela livet ut? Förstår inte hur folk som jublar över sparade mynt resonerar. Allt som inte är lägsta möjliga utgiften för saker och ting under ett kalenderår är "waste" och "skit". Blir provocerad på riktigt.

Den här typen av människor applicerar samma tankesätt med julklappar. Typ att man knyter näven för sig själv och shadowboxar i hissen på väg ner när man gett ungarna i släkten något mycket billigare än vad de önskade sig. Det är så tråkigt med folk som tycker att varje ögonblick i livet är en kalkyl mellan profit och icke profit.
Citera
2024-05-31, 21:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag är i kategorin av de som räknas som slösare, lever för dagen etc. Har prövat att spara några gånger i livet men motivationen sinade väldigt fort. Ett stort skäl till detta är att man blir påmind konstant om hur skört livet är. Jag vet inte om det är jag och folk som också gillar att bränna pengarna man har som har en sjukdom eller om det är den andra sidan som har en naiv världsbild, men jag känner iaf varje dag att liemannen knackar på axeln.

Kan inte komma på en enda dag när man inte tänker på döden. Även om man inte gör det så kommer det ju upp i nyllet varenda dag om folk som dör som flugor, och de är ofta yngre än en själv (som golfproffset i förrgår). Att koppla bort detta och intala sig själv att man är en "untouchable" som inte kommer dö förrän man fyllt 90 tycker jag är sjukligt, jag förstår inte hur man kan tänka bort, meditera bort, kalla det vad ni vill, sitt möte med döden. Hur gör ni?

Jag ogillar också tanken på att jobba stenhårt>spara>dö>random människor/staten får dina pengar. Jag tycker att det är deprimerande och att en sådan livsstil är emot livet som det var menat att levas, det vill sägas för dagen. Det är iaf så jag tycker livet ska levas. Om jag fått en garanti på ett långt och hälsosamt liv, då hade jag börjat spara.

Jag håller med. Snåljåpar som ägnar sig åt självspäkning hela livet, pensionssparar e.t.c. vad sjutton är det för jävla liv? Det enda vi vet är att för varje dag är vi en dag närmare döden. Man ska passa på att leva medan man kan. Sen menar jag inte att man ska hamna hos fogden, men om du suktar efter bil, båt, göra den där resan, fjällvandra, eller resa till en Söderhavsö, se till och gör det! Lev livet!
Citera
2024-06-01, 01:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej, jag tror inte att jag kommer uppnå en hög ålder. Denna gissning är inte baserat på nihilism eller fatalism utan att jag levt ett hårt liv där jag sabbat min kropp med väldigt mycket stress och krökande.

Kom och tänka på ett minne som är nästan exakt fem år gammalt nu. Jag kan sätta en tidsstämpel på lunchen för jag minns att en av oss pratade om den sista säsongen av GoT som precis skulle sändas, så detta var i april 2019. Vi åt lunch tillsammans, jag, två som var väldigt nära och kära + en av deras respektive som jag inte kände så bra.

Inom ett spann av tre år så är alla döda. Jag är den enda som är kvar från vår utelunch i vårsolen, vilket är helt surrealistiskt att tänka på då alla var till synes friska då, och samtliga var relativt unga. Det är sånt där som etsar sig fast i hjärnhinnan. Det var en helt vanlig dag i mitt liv som nu paketerats om i min hjärna eftersom det är ett praktexempel på att det inte går att "boka" in framtiden som alla maniska storsparare gör. När jag ser folk göra 20-30 årsplaner framöver så bara skakar jag på huvudet för jag vet att chansen är minimal att deras förträffliga ritningar faller väl ut.

Jag förstår precis vad du menar och har liknande erfarenheter. Friska relativt unga människor som lämnat in allt för tidigt. Jag har själv varit nära dessutom. När man ligger i en ambulans med blåljusen på och kastas från sida till sida på britsen i kurvorna är man inte allt för kaxig, eller när man kom fram till sjukhuset och möts av ett akutteam av 7-8 personer som stirrar på en.

Har bara läst lite i tråden. Jag har också funderat över dessa storsparare som i 25 årsåldern planerar att leva likt Gunther Mårder i syfte att bli så rika att de kan sluta jobba när de blir 50. Till dess ska de leva på Havregryn och vatten och inte unna sig det minsta utan bara jobba och allt ska in på börsen. De fokuserar helt på kostnadssidan och bortser helt från inkomstsidan, vid sidan av vad de årliga utdelningarna tycks ge då.

Många gör också misstaget att de helt fokuserar på medellivslängden som är 83 år och tror att de kan ställa livet som en äggklocka. De fattar inte att det inte fungerar så. En icke oansenlig del av befolkningen kommer aldrig ens att uppnå pensionsåldern. Andra lever till dess de blir 95. Spridningen är rätt stor. Den förväntade individuella livslängden ökar ju äldre vi blir, men inte heller det tycks många förstå. Märktes under coronapandemin. En del fattar fortfarande inte hur varje covid-död i snitt förlorat 10 år av förväntad livslängd när snittåldern på de som dog var 81 år när medellivslängden är 83. De fattar inte att den förväntade livslängden inte är 83, utan en bit över 90 på de som blivit 80.

Många av de som planerat ett liv av resor och rikt pensionsärsliv och därför sparar allt de har kommer aldrig att få uppleva den dagen.

Jag säger inte att man ska leva ur hand i mun, men man ska ändå vara medveten om att livet är ändligt. Man ska njuta medan man kan. Och även om vården blivit bättre att hålla folk vid liv nu för tiden är jag inte helt övertygad om att man blir lyckligare av 10 mille på kontot när man sitter där på långvården i rullstol och blöja.
Citera
2024-06-01, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jo man kan köpa IQ, har man pengar kan du betala de smartaste att jobba för dig, att du inte klarat av att räkna ut detta har med IQ att göra.
Citera
2024-06-01, 07:45
Medlem
Citat:
Vem i helvete väljer att spara lite mynt framför en vandring i alperna, som man kommer minnas hela livet ut? Förstår inte hur folk som jublar över sparade mynt resonerar. Allt som inte är lägsta möjliga utgiften för saker och ting under ett kalenderår är "waste" och "skit". Blir provocerad på riktigt.

Den här typen av människor applicerar samma tankesätt med julklappar. Typ att man knyter näven för sig själv och shadowboxar i hissen på väg ner när man gett ungarna i släkten något mycket billigare än vad de önskade sig. Det är så tråkigt med folk som tycker att varje ögonblick i livet är en kalkyl mellan profit och icke profit.
Om du så ger mig en miljon har jag noll lust att resa och att vandra i alperna, resa gör jag i jobbet, reser inte en meter när jag är ledig.
Dina ”minnen” har du noll nytta av när du sitter på hemmet i blöja och senil och inte kommer ihåg dina resor, hade du haft några mille på kontot hade du haft råd med bekvämare blöja istället.
Citera
2024-06-01, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller med. Snåljåpar som ägnar sig åt självspäkning hela livet, pensionssparar e.t.c. vad sjutton är det för jävla liv? Det enda vi vet är att för varje dag är vi en dag närmare döden. Man ska passa på att leva medan man kan. Sen menar jag inte att man ska hamna hos fogden, men om du suktar efter bil, båt, göra den där resan, fjällvandra, eller resa till en Söderhavsö, se till och gör det! Lev livet!
Bästa är ju om man bara har skulder när man blir 60 och inte klarar av jobba mer i sitt slitsamma yrke längre, då kan man sitta i sin hyresetta i ghettot och äta havregrynsgröt var dag, då kommer de där ”spararna” ångra sig, det kan de gott ha, tänk vad härligt att sitta där och se ut genom fönstret och se alla bilbränder och påskkärringar i 30 år för att till slut ligga senil de sista åren på ålderdomshemmet
Citera
2024-06-01, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår precis vad du menar och har liknande erfarenheter. Friska relativt unga människor som lämnat in allt för tidigt. Jag har själv varit nära dessutom. När man ligger i en ambulans med blåljusen på och kastas från sida till sida på britsen i kurvorna är man inte allt för kaxig, eller när man kom fram till sjukhuset och möts av ett akutteam av 7-8 personer som stirrar på en.

Har bara läst lite i tråden. Jag har också funderat över dessa storsparare som i 25 årsåldern planerar att leva likt Gunther Mårder i syfte att bli så rika att de kan sluta jobba när de blir 50. Till dess ska de leva på Havregryn och vatten och inte unna sig det minsta utan bara jobba och allt ska in på börsen. De fokuserar helt på kostnadssidan och bortser helt från inkomstsidan, vid sidan av vad de årliga utdelningarna tycks ge då.

Många gör också misstaget att de helt fokuserar på medellivslängden som är 83 år och tror att de kan ställa livet som en äggklocka. De fattar inte att det inte fungerar så. En icke oansenlig del av befolkningen kommer aldrig ens att uppnå pensionsåldern. Andra lever till dess de blir 95. Spridningen är rätt stor. Den förväntade individuella livslängden ökar ju äldre vi blir, men inte heller det tycks många förstå. Märktes under coronapandemin. En del fattar fortfarande inte hur varje covid-död i snitt förlorat 10 år av förväntad livslängd när snittåldern på de som dog var 81 år när medellivslängden är 83. De fattar inte att den förväntade livslängden inte är 83, utan en bit över 90 på de som blivit 80.

Många av de som planerat ett liv av resor och rikt pensionsärsliv och därför sparar allt de har kommer aldrig att få uppleva den dagen.

Jag säger inte att man ska leva ur hand i mun, men man ska ändå vara medveten om att livet är ändligt. Man ska njuta medan man kan. Och även om vården blivit bättre att hålla folk vid liv nu för tiden är jag inte helt övertygad om att man blir lyckligare av 10 mille på kontot när man sitter där på långvården i rullstol och blöja.
Genomsnittsåldern ligger väl run 85 bast typ, vad får dig att tro att just du skall dö 30 år för tidigt, extremt övervikt rökare som lever på snabbmat eller?
Citera
2024-06-01, 08:03
Medlem
Tror att många av slösarna i tråden inte förstår att om man redan är tacksam och nöjd över sitt liv så behöver man inte slösa pengar på upplevelser som "michelinkrogar" eller vandringar på något avlägset berg för att må bättre. Då kan man istället fokusera på att lägga pengarna på ett sparande där de kanske gör mer nytta i en avlägsen framtid.
Citera
2024-06-01, 08:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pityfly
Tror att många av slösarna i tråden inte förstår att om man redan är tacksam och nöjd över sitt liv så behöver man inte slösa pengar på upplevelser som "michelinkrogar" eller vandringar på något avlägset berg för att må bättre. Då kan man istället fokusera på att lägga pengarna på ett sparande där de kanske gör mer nytta i en avlägsen framtid.

Man ska göra det man finner mest glädje i. Det kan vara lite av varje, men att spara och gneta och inte finna någon glädje i någonting annat än att se sin egen förmögenhet växa. Det har jag svårt att förstå mig på. Vi har bara ett liv och det gäller att ta tillvara på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in