Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-26, 11:37
Medlem
ceyifam2s avatar
Ganska stor skillnad på vad nybilsköpare efterfrågar, och vad begagnatbilköpare efterfrågar.

Volvo ser att deras kombi/herrgårdsvagn håller bra värde, men att folk som nybilsslantar bortemot miljonen hellre ser något SUV-aktigt. Därav, exit V70.

Hela marknaden har blivit knasig, inte bara är ett nytt "bränsle" (elbil) inne i systemet (för första gången på bortemot 100 år, på sätt och vis), vi ser även att bilar exporteras pga försvagad krona i kombination med slappa regler och utökat EU - det plockar bort de billiga bilarna från Sverige och driver upp priserna på resterande. Nya bilmärken dyker upp och försvinner, flera av de gamla kanske hänger på fallrepet. EU har exporterat bilindustri till Kina, nu får vi sota för det.

Att Hedin blöder är givetvis bra. Hela bilbranschen är full av skojare och charlataner. Att de ens säljer skräp som de inte vet ifall det finns reservdelar till om 5 år är ju bara koko, och kapitalismen i sitt esse.

Visst finns det hederliga meckare på hörnet, men även dessa pressas av samtidens förändringar - jag reparerade en äldre Volvo för ett tag sedan, kostade satan. Gubben sade att han knappt gick runt ändå, hyrorna för lokalerna hade ökat med 300% på några år. Marknadspriser. Kommunen vill ha bostäder istället för bilverkstäder, så kan det gå.
Citera
2024-05-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
En ytterligare aspekt kring Hedin Bils nedgång och finansiella utmaningar kan vara hur otroligt usla Hedin är på kundvård, när deras bilar är behäftade med fel och krånglar.

Det är många bilägare som fått slita sitt hår i sina kontakter med Hedin, när de hånfullt svarar kunderna med goddag-yxskaft-svar.

Hedin är tyvärr kända att vara nonchalanta, arroganta och kallsinniga att ta ansvar för självklara garantiärenden. Istället väljer de att bråka med, och ifrågasätta kunderna.

Det räcker med en sådan vända, för att man aldrig mer ska göra affärer med Hedin. Plus att den förorättade kunden dessutom är Hedins absolut sämsta ambassadör, när det gäller nya kunder.

Det är många grillkvällar, midsommaraftnar och andra tillställningar där illa behandlade kunder gärna berättar hur Hedin har behandlat dem.

Plus att Hedin verkar ha fått svår hybris och både nybyggt och förvärvat redan färdigställda fastigheter - stora kostnader. Pamp och prål kostar.

Jag tänker bland annat på flera nya Hedinanläggningar som ligger i Mölndal vid Jolengatan från macken och bort till Norra Långebergsgatan.

Och att satsa stort och mycket aggressivt på kinesiska skitdyra elbilar som kunderna knappt kan uttala namnet på, är också förenat med stora risker. Något som nu sannolikt har straffat sig ordentligt.

Jag tror att familjen Hedin även lider av en bolagsmässig fåfänga.
Dom måste tänka om och i stället bilda positiva kundrelationer.
Ett besök som spekulant på en ny Ford Kuga räcker för att jag aldrig mer besöker Hedins.
Motorcentralen i Eskilstuna köptes av Hedins.
Efter att tidigare köpt flera nya Fordar av de trevliga bröderna Oscarson, så kunde man inte tro att det var samma bilfirma man besökte, efter Hedins övertagande.
Citera
2024-05-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Hedin har varit offensiv. Och nu straffar det sig.

Tror faktiskt att de är körda.
Instämmer.
Citera
2024-05-26, 12:22
Medlem
slagghackas avatar
Jaha, vem kunde ana att det skulle vara ohållbart att bedriva en verksamhet som går ut på att vanligt folk ska konsumera lyxbilar för flera hundra tusen kronor
Vissa bilar kostar ju till och med en halv miljon kronor. Fullständigt vansinnigt att betala sådana summor för en bil!

Nu när räntorna nästan är normala, då inser allt fler detta faktum!
Citera
2024-05-26, 12:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Bilar skrivs väl normalt sett av på max 7 år?

I företag är det säkert så, men bilar över 7 år har varit vanligt förekommande på begmarknaden i Sverige. Skulle bilarna som säljs idag ha en teknisk livslängd på sju år lär det innebära problem på sikt.
Citera
2024-05-26, 12:32
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Neej 100 mil i ett sträck kör man inte i praktiken.
Kör södra Mälardalen Lappland tur och retur.
Stannar 2 till 3 gånger för att sträcka på benen, äta medhavd förtäring samt låta hunden kissa.
Men jag vill göra det på platser JAG BESTÄMMER - INTE VAD EN BATTERIBIL KRÄVER.
Stanna efter en sjö eller älv, eller bara en skogsbacke.
Absolut INTE på en bakgård eller tankställe bland en massa batteribilar på kö för "påfyllning".

Plus ett på den, precis så resonerar jag också. Piss- eller kaffepaus där jag själv vill och gärna termoskaffe på någon trevlig plats i naturen. Kör dieselbil och har ingen aning om vad jag skall köpa härnäst, så jag låter min gamla bil rulla tills den är slut.

Det är roligt när det går dåligt för de stora kolosserna som Hedins. Ju större bilhandlare blir, desto sämre service och kundhantering brukar det bli. Det verkar nästan vara en naturlag och det gäller inte bara bilhandlare. Jag har via bekanta i verkstadsbranschen hört många skräckhistorier om deras verkstäder också - dyrt och dåligt verkar vara mottot.
Citera
2024-05-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Orsaken är nog inte direkt dålig försäljning utan att de expanderar genom att köpa upp konkurrerande företag. De investerar alltså.
Min tanke med.
Citera
2024-05-26, 12:46
Medlem
Tror inte det går någon nöd på Hedin Bil, trots förlust just nu, de har väl enorma tidigare vinster i bagaget?
Citera
2024-05-26, 13:14
Medlem
Twitterturkens avatar
Bilbranschen har jag aldrig upplevt som seriös, lite snabba cash över det hela.
Nog ingen tillfällighet att så många blattar börjat kränga bilar.
Citera
2024-05-26, 13:23
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Min tanke med.
Investeringar kostnadsförs ej på ett år, dvs de leder ej till omedelbar förlust utan en tillgångspost i balansräkningen. Så nej uppköpen orsakar ej brakförlust
Citera
2024-05-26, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Varför är det bättre för tillverkarna att vi leasar och inte köper?

De kan i slutändan ta mer betalt för bilen, i synnerhet som de får mycket bättre kontroll över begagnatmarkanden.
Citera
2024-05-26, 16:41
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Varför är det bättre för tillverkarna att vi leasar och inte köper?

De flesta biltillverkare driver också bank ("financial services") och får alltså inte bara betalt för bilen utan också ränta. Det är väl ett incitament så gott som något. I leasingen brukar de också baka in service och ibland andra tjänster och tillbehör som i stort sett inte kostar dem någonting men som är värt att betala extra för från kundens sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in